Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Mats - mitt kar är bara en teori, eller en fantasi om man så vill, i nuläget. Varken kar eller plats för det finns ännu. Men en flicka kan ju drömma, eller hur är det man säger ?
    Ditt kar, flum eller inte, kommer med all säkerhet att bli kanon. Det finns ingen som slår din känsla och finstämdhet. Du är som naturens förlängda arm i en stuga. (Ja, jag har druckit lite rött).
    Haha - Yeah!
    Vi drömmer konstant, både pojkar och flickor - och de kar du "drömt" upp är ju... rena drömmen!
    Jag korkade precis upp en en flaska rött här nu - det skall lagas mat.
    Idag blir det Torskrygg, pressad potatis, en Dragon-kryddad gräddsky och nyriven Pepparrot. Mums-filli-fuckin'-baba!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Låter bra. Och gott!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Låter bra. Och gott!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Din stock Mats är ju en kopia av den i filmen, ska bli så kul att följa ditt projekt

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Din stock Mats är ju en kopia av den i filmen, ska bli så kul att följa ditt projekt
            //Inger

            Kommentar

            • TurtleTurd
              • November 2019
              • 131

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jo, det går sakta framåt.
              Jag har inte pillat med burkarna den senaste tiden, har liksom lite annat att fundera på i nuläget.
              Men, jag tänker att det blir gôtt att skingra tankarna med lite inredande vad det lider - och jag skall dokumentera!

              Jo jag kan förstå det. Blir ju lite kaos i huvudet när en närstående får sin hälsa allvarligt försämrad.
              Som du säger, skönt att ha något att pilla med. Då är det lätt att man tappar grubblerierna för ett stund.
              Härligt, dokumentera så fingrarna kräks

              Kommentar

              • TurtleTurd
                • November 2019
                • 131

                Hur går det för dig med nya karet? Skulle vara kul att se hur långt du har kommit.

                Mvh TT

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Mats - hur gör man bäst för att hänga rötter ovanifrån i karet? Alltså hur fäster/förankrar man dem uppifrån och i vad? I mitt tänkta svartvattenkar har jag ju testat att bygga träd som då står på botten men helst skulle jag vilja hänga rötterna så de sträcker sig ned från ytan. Tror det kommer se mer naturligt ut. När rötterna är vattenmättade vill de ju sjunka och då behöver de sitta fast på något sätt. Du har ju gjort snygga scape med rötter från ytan som inte får stöd från botten. Hur gör man?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av TurtleTurd
                    Hur går det för dig med nya karet? Skulle vara kul att se hur långt du har kommit.
                    Mvh TT
                    Har inte hänt något mer än att stora träbitar ligger i blöt...
                    Men det skall bli uppdateringar så fort det händer något!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Mats - hur gör man bäst för att hänga rötter ovanifrån i karet? Alltså hur fäster/förankrar man dem uppifrån och i vad? I mitt tänkta svartvattenkar har jag ju testat att bygga träd som då står på botten men helst skulle jag vilja hänga rötterna så de sträcker sig ned från ytan. Tror det kommer se mer naturligt ut. När rötterna är vattenmättade vill de ju sjunka och då behöver de sitta fast på något sätt. Du har ju gjort snygga scape med rötter från ytan som inte får stöd från botten. Hur gör man?
                      Jag brukar hänga dom i karets stag och kanter. Man kan borra hål i de delar som skall vara nära eller ovanför vattenytan, köra igenom en aluminiumtråd och fästa denna i stag och kanter (kanterna funkar bra i karets bakre hörn om man har täckglas).
                      Har man en rot som är vattenmättad kan man kolla om det går att placera denna så att den lutar eller stödjer sig mot något annat i inredningen (ett slags "vävande") och som då ger intrycket av att den hänger fritt. Det där är väl några av de vanligaste trixen man kan testa.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Tack snälla!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Fasen vad gôtt! Morsan är är hemma sedan några dagar, intellektet intakt och hon är hyfsat bra i vänstersidan - nu är det lite rehabträning som gäller!
                          Bra där!

                          Idag har det ju varit en alldeles fantastisk dag för gräsklippning och trädgårdsvård. Var uppe vid åttatiden och drog igång.
                          På grund av att det känns fint med morsan och att jag är glad att ha henne tillbaka så fick jag en jävlarns lust att börja fixa med 720-karet i stugan.
                          Nu var det dags att såga till stubben, som jag i mina drömmars värld visualiserade i ett mycket större kar än ett pluttigt 720...
                          Stubbens "varande" gör att den måste placeras i ett vänsterhörn (om man är tvungen att vika sig för ett 720-kars litenhet) och därmed formas efter vänstra sidans gavelglas och bakrutan i 90° vinkel.

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0166.jpg Visningar:	0 Storlek:	1.33 MB ID:     	2417800

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0167.jpg Visningar:	0 Storlek:	930.1 kB ID:     	2417801

                          Den nästan två meter långa trädstammen som jag tänker låta svepa genom hela inredningen har, efter månader, vägrat vattenmättas i större utsträckning och sjunka - så idag fick ett par tunga stenar göra jobbet att placera hela fanskapet helt under vatten. Nu skall den ner på bottnen och stanna där!

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0168.jpg Visningar:	0 Storlek:	646.9 kB ID:     	2417802

                          Jag tog ur ett antal stora träpjäser som legat i karet för vattenmättning och placerade dessa i en större vattentunna ute i trädgården. Detta material kan kanske komma till användning senare.

                          I karet lät jag stubben få ligga till sig, och förhoppningsvis skall denna sjunka inom några veckor.

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0170.jpg Visningar:	0 Storlek:	527.3 kB ID:     	2417803

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0171.jpg Visningar:	0 Storlek:	578.2 kB ID:     	2417804

                          I en hög med trädelar hittade jag en jävla fin Y-formad stam av körsbär som jag sågade till och placerade i en vanlig regntunna för vattenmättning.
                          På bilden ser vi "benet" på den Y-formade stammen - kan komma att användas!

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0172.jpg Visningar:	0 Storlek:	459.5 kB ID:     	2417805

                          Ett par, tre stycken av forumets medverkande vill ju kolla in vad jag pysslar med, så nu skall det väl dra igång tycker jag, och puttar in några bilder.
                          Har liksom fått lite feeling igen.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 May 2020, 15:53.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Härligt att höra att din mamma mår bättre! Förstår att feelingen infinner sig när oron har släppt lite. Jag räknar in mig i de, säkert fler än tre, medlemmar som gärna vill se dina trädetaljer och fortsatta inredningsarbete. Låt bilderna flöda!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Härligt att höra att din mamma mår bättre! Förstår att feelingen infinner sig när oron har släppt lite. Jag räknar in mig i de, säkert fler än tre, medlemmar som gärna vill se dina trädetaljer och fortsatta inredningsarbete. Låt bilderna flöda!
                              Så skall det bli!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Topp att din mama mår bättre, jag är en av dom 3 + som följer varje rot och stubbe

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...