Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Roligt!

    Angående apisglinen förstår jag att du inte vill ha lek och ännu fler yngel som läget är nu. Men det är rätt häftigt att så många klarat sig och att de dessutom drar igång att skapa egna små revir!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      Roligt!
      Angående apisglinen förstår jag att du inte vill ha lek och ännu fler yngel som läget är nu. Men det är rätt häftigt att så många klarat sig och att de dessutom drar igång att skapa egna små revir!
      Ja, det är kul att liksom se en "naturlig" utveckling. Det här är ju bröder och systrar och jag skall låta dessa gå med till 720-karet, men hoppas att de inte leker och har sig där utan dör undan efter någon tid.
      Planeringen för 720-baljan ser i dagsläget ut som såhär; vattenmättning av några stora trädetaljer - jävlar vilken tid det tar - och sedan inredning.
      Jag är sugen på att låta detta kar bli en inredningsinstallation med tetror, goldnuggar, corydoras och möjligtvis lite levandefödare.
      Ciklider blir det i 540-karet lite senare.
      Sedan skall jag måttbeställa ett mindre kar på cirka 300-liter och köra Caridina dennerli och Elefantsnäckor.
      Det är en lång process detta, men jag tar det i maklig takt - saker och ting får hända när det är dags.


      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Önskar jag hade ditt tålamod

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Önskar jag hade ditt tålamod
          Halloj Thomas!
          På sätt och vis har du mer tålamod än jag, med tanke på allt det du gått igenom med dina kar och fiskar.
          Hade jag stött på de problem du blivit prövad med hade jag lagt av för länge sedan.

          Jag har haft akvarium, mer eller mindre, konstant i snart femtio år - fyrtioåtta för att vara exakt.
          En väldigt rolig grej med den här, i många fall, ensamma hobbyn är att detta forum varit tillgängligt. Här har man kunnat snacka med likasinnade om allt möjligt akvarierelaterat. De mest intressanta inriktningarna för min del är ciklider och deras beteende samt inredning.
          En av forumets stora fördelar är också att få se andra människors kar och även kunna visa sina egna.
          Det är inte så mycket av den varan just för tillfället här på forumet, men allt går ju i cykler.
          Jag har mer och mer återfallit till den akvarist jag var innan jag hittade detta forum. Det blir inte så långa artikelliknande inlägg och jag fotograferar och filmar ganska sällan. Takten är med andra ord långsam och jag har god tid att planera mina steg i akvariumens utveckling.
          Det handlar egentligen inte så mycket om tålamod, utan mer en lugn lunk som på sikt skall ge goda resultat (med nya bilder och filmer) - det är iallafall min förhoppning!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Tjena Mats.

            Hos mig är det nog ändå inte tålamod, utan snarare tjockskallighet, en vägran att ge upp. Som kan vara till fördel och nackdel. Jag hade nog aldrig lyckats som egenföretagare inom byggbranchen på nittiotalet utan detta. Men som kan vara till nackdel när det gäller andra projekt där man hade mått bättre av att stoppa istället för att fortsätt slå huvudet i väggen. Tjockskallig utan tålamod....

            Jag har ju också haft kar i 46 år, och har aldrig haft de motgångar som när jag haft diskus, annars har det alltid gått på räls, några läckande kar visserligen men annars inga missöden, förutom det året jag hade vildfångade diskus.... ett år av lidande med löfte om att aldrig mer ha diskus.... men det var ju 34 år sedan. Så nu kör jag igen, visst har det hänt lite för mycket under de senaste två åren, men ännu har dessa två åren genererat i mer glädje i mitt intresse för hobbyn än sorg, mycket tack vare detta forum med all uppbackning man får. Så jag hade inte velat vara utan denna resan. Men det finns en önskan om en lite lugnare resa de närmsta kommande åren. Liten lugnt lunk nu vore rätt gött.......

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Mats ligger allt "godis" i ett vattenfyllt 720?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Mats ligger allt "godis" i ett vattenfyllt 720?
                //Inger
                Jappsy-daisy!
                Nja, kanske inte allt "godis" som kommer att användas, men flera stora pjäser ligger i 720-burken och blöter ner sig.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jappsy-daisy!
                  Nja, kanske inte allt "godis" som kommer att användas, men flera stora pjäser ligger i 720-burken och blöter ner sig.
                  Ok, snart händer det

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jappsy-daisy!
                    Nja, kanske inte allt "godis" som kommer att användas, men flera stora pjäser ligger i 720-burken och blöter ner sig.
                    Ett foto på det karet när det har blivit inrett ser jag framemot....
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Plejaderna

                      Ett foto på det karet när det har blivit inrett ser jag framemot....
                      Ja, för fasen, bilder och filmer blir det!

                      Kommentar

                      • TurtleTurd
                        • November 2019
                        • 131

                        Hej Mats

                        Jag har nu plöjt igenom hela denna tråd (samt Inger´s och Ekenberg´s trådar).
                        Så det är lite rörigt i huvudet med all info och sköna inredningar.
                        Men måste bara säga att dina kar är/har varit grymma och du har bjudit på inspirerande texter (även Inger´s och Ekenberg´s har sina absoluta guldkorn).

                        Jag håller på att sätta ihop ett fiktivt kar till mig själv, som jag kommer göra till realitet den dagen då alla planeter står i linje, typ. Så jag sitter och gör en lista på vilka växter och fiskar som jag önskar ha i karet en vacker dag. Det är väl inte så fasligt långt bak i din tråd som du skriver vilka växter du har i ditt 540L, men jag vet inte riktigt hur man skall söka i en viss tråd. Så nu kommer frågan. Vilken växt var/är det i ditt kar på vänstra sidan. Om jag inte är helt bäng i huvudet så har du Javaormbunke på bakgrunden, men mitt spån kommer inte ihåg vad den på vänstra sidan heter.

                        Mvh TurtleTurd

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av TurtleTurd
                          Hej Mats

                          Jag har nu plöjt igenom hela denna tråd (samt Inger´s och Ekenberg´s trådar).
                          Så det är lite rörigt i huvudet med all info och sköna inredningar.
                          Men måste bara säga att dina kar är/har varit grymma och du har bjudit på inspirerande texter (även Inger´s och Ekenberg´s har sina absoluta guldkorn).

                          Jag håller på att sätta ihop ett fiktivt kar till mig själv, som jag kommer göra till realitet den dagen då alla planeter står i linje, typ. Så jag sitter och gör en lista på vilka växter och fiskar som jag önskar ha i karet en vacker dag. Det är väl inte så fasligt långt bak i din tråd som du skriver vilka växter du har i ditt 540L, men jag vet inte riktigt hur man skall söka i en viss tråd. Så nu kommer frågan. Vilken växt var/är det i ditt kar på vänstra sidan. Om jag inte är helt bäng i huvudet så har du Javaormbunke på bakgrunden, men mitt spån kommer inte ihåg vad den på vänstra sidan heter.

                          Mvh TurtleTurd
                          Halloj TT!
                          Om karet du tänker på inte är så långt bak i tråden är nog växterna (förutom Javaormbunke); Anubias och Cryptecorine.
                          Som du säkert märkt är jag inte någon utpräglad växtakvarist. Det blir mest lätta grejer som sköter sig själva.

                          Kul, och beundransvärt, att du plöjt genom hela tråden. Här på forumet kommer du hitta många andra härliga trådar som innehåller alla tänkbara riktningar, så du har mycket fin läsning framför dig.
                          Som sagt, kul att du läst denna tråd! Har du fler frågor eller något du undrar över är det bara att hojta till, så skall jag försöka hjälpa till så gott det går!

                          Kommentar

                          • TurtleTurd
                            • November 2019
                            • 131

                            Tack för hjälpen. Det är nog Anubias jag tänkte på. Den satt/sitter i grenverket på vänstersidan har jag för mig. Som du har låtit växa upp i en liten dunge bland alla grenar och rötter. Väldigt effektfullt.

                            Härligt, då hojtar jag till när jag kommer på något mer.

                            mvh TT

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Mats! Det ska bli väldigt spännande att se hur ditt stora kar blir och utvecklas! Kul också att du har planer även för 540-baljan och ett mindre kar. Alla dina inlägg och bilder/filmer uppskattas, även om det nu inte blir lika många/långa som tidigare.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ja, Mats har varit lite snål med bilder den sista tiden tycker jag. Det skulle vara skoj att redan nu få se bilder på rötterna som ligger i blöt i 720, då får vi ju vara med från början

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...