Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Gjort precis vb när jag filmade och tog bort alla flytväxter inkl massssssaa andmat så skall se om det murrar till sig lite när vattnet blir svagt thefärgat igen
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Gjort precis vb när jag filmade och tog bort alla flytväxter inkl massssssaa andmat så skall se om det murrar till sig lite när vattnet blir svagt thefärgat igen

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Skall såga ner lite döda syrengrenar i helgen så dessa skall i så småningom med är tanken
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag förstår. Det tror jag blir kanon för dom.
          Murrigt, tätt och snårigt så blir det fart på adoketorna.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Åh, så fina bilder och filmer på Pias kar! Kul att få se dem. Hur mår du nu Mats? Hoppas att du är frisk igen.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Åh, så fina bilder och filmer på Pias kar! Kul att få se dem. Hur mår du nu Mats? Hoppas att du är frisk igen.
              Ja, jag tycker det är synd att Pias burkar liksom inte syns här på forumet.
              När jag och Pia utbyter nyheter beträffande våra kar så brukar jag fråga om det är OK att lägga upp ett urval av hennes bilder och filmer här i tråden - och det är det såklart. Så då gör jag det.
              Jag planerar att, återigen, ha Ivanacara adoketa. Jag skall - om jag hittar bra exemplar - låta dessa gå i 540-baljan när det lilla karet är flyttat till stugan.
              Det blir ett kar helt anpassat för Ivanacara adoketa och kommer att inredas därefter - inga kompromisser!

              Jo, för fasen, jag mår prima - hade en vanlig liten sketförkylning och den är över nu!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 April 2020, 19:31.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Härligt att höra såväl att du är frisk som planerna för ditt 540. Glad påsk!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Härligt att höra såväl att du är frisk som planerna för ditt 540. Glad påsk!
                  Glad påsk önskar jag dig också, Nando!
                  Jag tror att 540-burken blir det häftigaste karet i stugan.
                  720-baljan blir ett mycket "lugnt" inredningskar med en helvetes massa tetror i en förtrollad, översvämmad skog...

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    När den här coronaskiten har lugnat ned sig skulle jag vilja göra ett besök i din stuga!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, jag tycker det är synd att Pias burkar liksom inte syns här på forumet.
                      När jag och Pia utbyter nyheter beträffande våra kar så brukar jag fråga om det är OK att lägga upp ett urval av hennes bilder och filmer här i tråden - och det är det såklart. Så då gör jag det.
                      Jag planerar att, återigen, ha Ivanacara adoketa. Jag skall - om jag hittar bra exemplar - låta dessa gå i 540-baljan när det lilla karet är flyttat till stugan.
                      Det blir ett kar helt anpassat för Ivanacara adoketa och kommer att inredas därefter - inga kompromisser!

                      Jo, för fasen, jag mår prima - hade en vanlig liten sketförkylning och den är över nu!
                      Mm.. kanske skulle bättra mig lite men är ju inte Goldie längre så kan väl inte visa film ovh foton?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Good stuff!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Framförallt otroligt bra filmat och klippt.
                          Alla vet ju att har man 30 kardinaler i ett så stort kar utan större fiskar så är de utspridda i varenda hörn efter några dagar. Så de måste ha filmat precis efter nedsläpp.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Så väldigt fint i all sin enkelhet.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Halloj Mats, idag har jag kollat på dina Dicrossus på YT, som du filmade 2011. Dom är svåra, elller hur? På Zoopet har dom svårihetsgrad 4. Gilllar deras beteende väldigt mycket

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Halloj Mats, idag har jag kollat på dina Dicrossus på YT, som du filmade 2011. Dom är svåra, elller hur? På Zoopet har dom svårihetsgrad 4. Gilllar deras beteende väldigt mycket
                                //Inger
                                Halloj Inger!
                                Jag antar att det är Dicrossus filamentosus du menar?
                                Jag hade ju en grupp fantastiskt fina VF Dicrossus foirni under en period också.
                                D. foirni har jag inte sett i handeln eller annorstädes vare sig innan eller efter den period jag hade dessa (finns bilder och filmer längre bak i tråden), väldigt speciella schackbrädor!
                                De två varianter vi oftast ser i handeln är är D. maculatus och D. filamentosus, varav D. filamentosus är den vi ser mestadels - alltså "vanlig" Schackbrädesciklid.

                                Dicrossus filamentosus är en liten ciklid som ibland, lite svepande (eller slarvigt - om du frågar mig) likställs med exempelvis Apistogramma-komplexet och andra "dvärg"-ciklider.
                                Ja, Inger, det här är en svår rackare till ciklid att hålla tillfredställande i mindre kar.
                                Svårigheten består inte så mycket med att ordna rätt vattenparametrar, utan problematiken med dessa ciklider uppstår i miljö och beteende.

                                Om vi tar miljön först (nu tar jag en "crash course" för att inte breda ut mig i textexcesser som är tröttsamma att läsa); täta snår med växter, och här skall det vara växter högt och lågt i karet, från botten till vattenyta. Växter som gör jobbet är Cryptocoryne, Anubias och för att skapa täta snår kan man använda olika typer av Valisneria (som gärna får växa ihop och blanda sig med stora bestånd av Anubias.
                                Tänk tät, snårig växtinredning!
                                Anubiasbladen blir oftast (i brist på annat) utvalda som lekplatser för dessa ciklider i akvarium.
                                Anubiasblad har en fördelaktig form och storlek och bildar ofta god grund för äggläggning samt ett effektivt skydd för honan som vaktar äggen.
                                Rejäla valisneriabestånd kan fungera också.

                                Beteendemässigt är detta en komplicerad ciklid. Väljer man denna ciklid får man vara beredd att plocka ur de som "blir över"...
                                Jag hävdar, av erfarenhet, att ett kar på mindre än 500/600-liter enbart skall innehålla en hane.
                                Men, det kan behövas en liten grupp honor och hanar för att etablera ett par.
                                Det typiska beteendemönstret är att hanar alltid utmanar varandra. När en hane blir dominant kommer denne att skoningslöst jaga undan andra hanar. Det kan bli långdragna hierarkistrider - men till slut är det endast en hane som regerar. Andra hanar kan nu enbart dra sig undan till andra områden utanför akvariumet... (vilket betyder att man får flytta dom till något annat kar...).

                                Honorna har dock ett annat beteendemönster och utmanar inte varandra initialt. Medan hanarna slåss sinsemellan går honorna runt i karet och kollar in presumtiva lekplatser.
                                Det är honan som helt och hållet "bestämmer" när det är dags att genomföra en lek.
                                Blir en eller flera honor lekbenägna startar en betydande aggressivitet dessa emellan. När en hona är på gång blir hennes bröstfenor starkt röda.
                                De honor som inte är i fas jagas resolut bort av den som är dominant.
                                Har man lite tur kan man ha två honor "in heat" i ett större kar. De andra måste man överväga att plocka ur karet.

                                Det är honan som bestämmer! När hon är redo "bjuder" hon in hanen till en ganska komplicerad och långdragen lekprocess, som hon sedan helt och hållet regerar över.

                                Inger, nu har jag endast med några korta meningar beskrivit hur det kan te sig med Dicrossus filamentosus i karet.
                                Hoppas du kunde få ut något av det hela.


                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 April 2020, 18:06.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...