Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Bra, tack!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      Bra, tack!
      Nando, det gäller att låta karet bli en egen levande organism som det kan verka läskigt att låta ske sådär utan vidare. (om ni undrar vad vi gaggar om så finns lite grejer på förra sidan)
      När man knäckt koderna märker man att karet, mer eller mindre, sköter sig självt - det är en fantastisk känsla och oerhört intressant att studera, och jag har på känn att du är på väg dit!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Mitt storkar funkar nästan så. Jag byter vatten varannan vecka och tar ibland bort alger på rutan men i övrigt sköter det sig själv. Det är, som du är inne på, lite läskigt att ”släppa taget” men än så länge har inget konstigt hänt.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Inger, du har, precis som Nando, massor inom dig när det gäller "akvariegrejen", det gäller bara att våga ta ut svängarna lite.
          Nu när du drar igång igen så skall du se att du repar mod, eller hur?
          Japp, jag startar redan nu med att försöka repa mod - fast du vet ju hur jag funkar . Jag får alltid depåer av fiskbajs, och då måste jag ju bara suga upp.

          //Inger

          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nando
            Mitt storkar funkar nästan så. Jag byter vatten varannan vecka och tar ibland bort alger på rutan men i övrigt sköter det sig själv. Det är, som du är inne på, lite läskigt att ”släppa taget” men än så länge har inget konstigt hänt.
            Ja, du ser.
            Jag menar alltså inte (om någon undrar) att man skall strunta i sitt kar och låta det förfalla. Det fungerar inte!
            En liten mikro-värld har ytterst fina parametrar som måste underhållas. Det går inte att applicera ett "naturligt" tänk när det gäller den typ av akvarium vi snackar om här. Vi såg på filmen (på förra sidan) hur "topsy-turvy" allt verkar vara - ett virrvarr av pinnar, rötter, blad, mulm och tusentals andra saker - men detta kan vi ju inte på några vis återskapa på en begränsad, pytteliten area - på några hundra liter.
            Men, är vi intresserade av låta karet "sköta sig självt" kan man låta sig själv "släppa taget" en smula, så som i de exempel vi diskuterat tidigare.
            Det vi snackar om här är akvaristik på en alldeles speciell nivå - det handlar inte om aquascaping, odling av "svåra" ciklider eller generell akvariehållning där en viss inredning skall vara snygg eller allmänt tilltalande.
            För min del handlar denna typ av akvarieinriktning i grund och botten om fiskarna och deras beteende, och så är det liksom vackert också - vilken bonus!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Japp, jag startar redan nu med att försöka repa mod - fast du vet ju hur jag funkar . Jag får alltid depåer av fiskbajs, och då måste jag ju bara suga upp.
              //Inger
              Inger, du är tjejen hela da'n!
              Jag är så med dig, skall du veta!
              Nu tar vi det easy, drar igång karet - sedan så..!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Inger, du är tjejen hela da'n!
                Jag är så med dig, skall du veta!
                Nu tar vi det easy, drar igång karet - sedan så..!
                Å du är killen hela dan ...

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jag själv har aldrig haft modet att ens ha ett litet sedimentlager på grund av att jag inte tror att mitt filter grejar det. Fast i ett stort kar med bra filtrering så kanske det blir annat.
                  //Inger
                  Inger! Jag tänkte bara knyta an till det vi snackade om för några dagar sedan.
                  I 540-karet har jag inte sedan starten för några år sedan rört bottnen.
                  Det blir så att när biomekanismerna får sköta sig själva (med hjälp av mig i fråga om vattenbyten o.dyl.) så bildas till slut bara godartad mulm.
                  I detta kar har jag endast ett ytterfilter; Eheim 2250 - den klassiska tunnan - för övrigt världens, i särklass, bästa ytterfiler (tillsammans med 2260)!
                  Detta fungerar kriminellt bra - testa och gör likadant, vet jag!
                  Drar in två bilder på bottenregionen, där du enbart ser frisk och livgivande mulm.


                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0116.jpg Visningar:	0 Storlek:	587.1 kB ID:     	2415319

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0119.jpg Visningar:	0 Storlek:	582.9 kB ID:     	2415320
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 March 2020, 17:53.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Men förutsätter att man ha en väldigt låg fiskbelastning.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Inger! Jag tänkte bara knyta an till det vi snackade om för några dagar sedan.
                      I 540-karet har jag inte sedan starten för några år sedan rört bottnen.
                      Det blir så att när biomekanismerna får sköta sig själva (med hjälp av mig i fråga om vattenbyten o.dyl.) så bildas till slut bara godartad mulm.
                      I detta kar har jag endast ett ytterfilter; Eheim 2250 - den klassiska tunnan - för övrigt världens, i särklass, bästa ytterfiler (tillsammans med 2260)!
                      Detta fungerar kriminellt bra - testa och gör likadant, vet jag!
                      Drar in två bilder på bottenregionen, där du enbart ser frisk och livgivande mulm.


                      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0116.jpg Visningar:	0 Storlek:	587.1 kB ID: 	2415319

                      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0119.jpg Visningar:	0 Storlek:	582.9 kB ID: 	2415320
                      Men Mats, fiskbajset då? Det tar filtret hand om, eller vad? Vad menar du med "vattenbyten och dylikt"? Det finns inga frågor som är dumma, eller hur

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Men förutsätter att man ha en väldigt låg fiskbelastning.
                        Både nja och njä...
                        Det har fungerat fint de senaste 30-40 åren med betydligt stabbigare belastning - åtminstone här hos mig.
                        Minns du 540-baljan för ett tag sedan med en stor grupp scalarer och sajica?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Men Mats, fiskbajset då? Det tar filtret hand om, eller vad? Vad menar du med "vattenbyten och dylikt"? Det finns inga frågor som är dumma, eller hur
                          //Inger
                          Det blir liksom inget fiskbajs när den biologiska processen får göra sitt.
                          Vattenbyten och rensning av uppenbart material som kan vara till skada; kanske någon föd fisk (även om dessa snabbt äts upp av diverse snäckor och andra mikrodjur) eller någon överbliven mat som inte äts upp på några timmar - typ så.
                          Detta är ett mycket enkelt förfarande.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Det blir liksom inget fiskbajs när den biologiska processen får göra sitt.
                            Vattenbyten och rensning av uppenbart material som kan vara till skada; kanske någon föd fisk (även om dessa snabbt äts upp av diverse snäckor och andra mikrodjur) eller någon överbliven mat som inte äts upp på några timmar - typ så.
                            Detta är ett mycket enkelt förfarande.
                            Ja du Mats, tänk när vi började med denna happy. Då var det balans och rätt antal fisk samt rätt mängd mat för att få balansen att funka. På den tiden var vattenbyten det man ägnade sig åt när det inte funkade på annat sätt, och då skämdes man och berättade det aldrig nu får man skäll när man inte gör stora vattenbyten jämt och ständigt......

                            Och detta sagt med en del ironi. Naturligtvis skall man alltid se till att fiskarna får den bästa miljön och det lättaste sättet är vattenbyten.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Både nja och njä...
                              Det har fungerat fint de senaste 30-40 åren med betydligt stabbigare belastning - åtminstone här hos mig.
                              Minns du 540-baljan för ett tag sedan med en stor grupp scalarer och sajica?
                              Men det var ett extremt inkört kar. Ökar man på fiskbelastningen efter ett par år, så kan man klara av mycket mer än man vad kan förvänta sig av ett nystartat kar (nystart mindre än ett år)
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Ja du Mats, tänk när vi började med denna happy. Då var det balans och rätt antal fisk samt rätt mängd mat för att få balansen att funka. På den tiden var vattenbyten det man ägnade sig åt när det inte funkade på annat sätt, och då skämdes man och berättade det aldrig nu får man skäll när man inte gör stora vattenbyten jämt och ständigt......

                                Och detta sagt med en del ironi. Naturligtvis skall man alltid se till att fiskarna får den bästa miljön och det lättaste sättet är vattenbyten.
                                Jodu, jag fortsätter med ”happy”...
                                Det lustiga är att folk tror att jag kör på någon sorts - ”byt aldrig vatten, låt allt i karet degenerera, skit i allt, bry dig inte om någonting” o.s.v. in absurdum.
                                Inget kan vara längre från verkligheten, den akvariehållning jag sysslar med innefattar mycket rigorösa regler och ett jävlans ”tungan-rätt-i-munnen” - förfarande. Detta inbegriper regelbundna vattenbyten och annat annat som därtill tillkommer!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...