Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    En lång väntan på att de stora träpjäserna skall vattenmättas... Det tar sin lilla tid.
    Men, det sågas lagom höga/långa bitar av trädstammar som jag skall labba med, samtidigt som jag ständigt hittar nya finfina objekt som jag blir sugen på att använda. Det är ett jädrans pusslande!
    Att pussla är kul, och ditt pusslande brukar ju ge läckra resultat

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Att pussla är kul, och ditt pusslande brukar ju ge läckra resultat
      //Inger
      Vi skall se lite längre fram. Fantasin flödar just nu.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Vi skall se lite längre fram. Fantasin flödar just nu.


        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Har du en kvart att avvara ger den här filmsnutten en fin inblick i den naturliga miljö många dvärgciklider och corydoras lever i.
          Kolla speciellt hur sedimentlagren och den finkorniga sanden som corydoras-malarna bökar i ser ut - då blir det lätt att förstå hur man bör tänka kring dessa fiskar.
          Nu vet ni som tittar in i denna tråd redan allt det här, men det kan vara fint att bli påmind om de naturliga miljöerna då och då.


          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Riktigt bra film, men ändå inte.
            Har inte sett filmen tidigare och uppskattar mycket att du lade upp den. Fördelen med den digitala världen vi lever i är att kunna får en insikt hur det ser ut i verkliga naturen utan att själv varit där.
            Skrev ironisk att jag inte gilla filmsnutten. Menar på att man får ju lite hängande mungipor över att inte kunna erbjuda sina egna fiskar samma miljö i våra begränsade vattenmängder och filteringsmöjligheter hemma. Egentligen inte så svårt att skapa den bottenkaos som syns i filmen. Kvistar, grenar, löv i många olika lager. Sen drar man på med ljuset och skapar algmatta där partiklar fastnar, där sedan mängder av hjuldjur och kräftdjur skapar matbord. Problemet är ju att våra akvarium och filter inte klarar den stora organiska nedbrytningen. Man ser också tydligt hur stor vattencirkulationen (kallat vattenbyte hemma) är på växter och sediment där man följer familjen Kurvciklid.
            Jag tycker många här på forumet är superduktiga på att skapa snygga kar. Men vad avundsjuk man blir på moder natur. Man gör vad man kan, spenderar massor av tid och en hel del pengar, men ändå är man ljusår ifrån att skapa det som syns på filmen. Å andra sidan tror jag många av våra fiskar hemma i karen har det rätt bra. Inga direkta fiender, får kontinuerligt mat och reproducerar sig relativt ofta.
            Jag är absolut inte negativ till filmen, tvärtom. Enbart spännande att få se, trots att det skapar "vill också" prestationsångers hos mig
            Tack för kvarten!
            Senast redigerad av ICC; 26 March 2020, 08:26.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Du har rätt ICC - på sätt och vis, får jag väl påstå.
              Att helt återskapa den miljö, vattenkemi och allt annat som hör till den naturliga miljön är omöjligt, men man kan ändå ha vissa aspekter i åtanke; exempelvis rätt bottenmiljö för corydoras.
              Sedan kanske man inte behöver rädas den godartade mulm och de mikrofina överskottsprodukter som bildas av grenar, pinnar och blad - som lägger sig på botten och som bildar fluffiga avlagringar på hängande rotdelar o.dyl.
              Vad jag menar är att man kan ”tuna in” vissa av dessa detaljer i sin befintliga inredning.
              Jag har genom årens lopp försökt att visa exempel på detta förfarande här i tråden och annorstädes.
              Men, jag håller med dig, ICC, det är ett arbete och det gäller att hitta rätt balans i vattenbytarrutinerna så att det hålls en jämn nivå på alla parametrar.
              Jag har femton vuxna Apistogramma paulmuelleri som går i baljan nu, alla dessa har vuxit upp från en tidigare kull enbart på det karet haft att erbjuda i självgenererad mikromat. Det är faktiskt ganska kul att studera det förloppet.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Absolut, håller med dig fullt ut.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag tackar också för kvarten, liksom ICC så får också jag aningen prestationsångest . Jag själv har aldrig haft modet att ens ha ett litet sedimentlager på grund av att jag inte tror att mitt filter grejar det. Fast i ett stort kar med bra filtrering så kanske det blir annat.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Jättefin film! Tänk om man kunde få till lite av det där hemma!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Jättefin film! Tänk om man kunde få till lite av det där hemma!
                      Det är faktiskt inte så svårt...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Jättefin film! Tänk om man kunde få till lite av det där hemma!
                        Nando, du har det här inom dig, det vet jag.
                        Kolla på den här lilla filmsnutten (det kan vara värt att kolla hela) på ett par VF Apistogramma sp "Rio Mamore".
                        Det är kul att se honan, som har en skock yngel bland bladen och hur fint hon skyddar sin avkomma mot mycket större ciklider.
                        Men, framför allt, titta på miljön i karet - den finfina mulmen som ligger som en hinna, ett skikt över all inredning. Där hade ynglen massor av gott att äta och de klarade sig fint och blev vuxna. Pia tog en grupp av dessa vid ett senare tillfälle.
                        (vid filmtillfället hade jag inte putsat rutorna på grund av att jag inte ville störa honan - så, det ser lite sådär ut...)



                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Jag tackar också för kvarten, liksom ICC så får också jag aningen prestationsångest . Jag själv har aldrig haft modet att ens ha ett litet sedimentlager på grund av att jag inte tror att mitt filter grejar det. Fast i ett stort kar med bra filtrering så kanske det blir annat.
                          //Inger
                          Inger, du har, precis som Nando, massor inom dig när det gäller "akvariegrejen", det gäller bara att våga ta ut svängarna lite.
                          Nu när du drar igång igen så skall du se att du repar mod, eller hur?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Jättefint att se! För att det där skiktet ska ligga kvar gissar jag att utblåset inte får vara för kraftigt och att man inte använder hävert på botten?

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Som nästa projekt funderar jag på ett sorts svartvattenkar med rötter, löv och mycket få växter. Då ska jag försöka få ett välgörande mulmskikt på inredningen.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jättefint att se! För att det där skiktet ska ligga kvar gissar jag att utblåset inte får vara för kraftigt och att man inte använder hävert på botten?
                                Utblåset kan vara hyfsat kraftigt, det sker ju vid vattenytan och längre ner i karet blir det lugnare på grund av den mängd inredning som finns "i vägen".
                                Hävert på botten..? Händer inte i mina kar - möjligtvis om det mot förmodan skulle samla ihop sig någon liten hög med skit som inte skall vara i baljan, då sugs detta upp på några sekunder.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...