Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Satt faktiskt och funderade på en bump härom dan, men avstod då jag tänkte att du nog har annat att tänka på som musiker i dessa virustider.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Oj, det har gått en månad sedan jag uppdaterade här i "Akvariestugan"...
      Ett så långt uppehåll har jag faktiskt inte haft sedan jag startade tråden för snart tio år sedan.
      Det finns egentligen inget nytt att visa, det ligger en massa trädetaljer för vattenmättning 720-karet och det lär dröja ytterligare ett tag innan allt är preparerat för inredning - men det gör inget.
      Jag gör nu istället en försiktig nermontering i 540-baljan, där nu i princip all ytinredning är borta.
      Slänger in några bilder på "tången", lite java som har satt sig på bakgrunden och de rottrådar som javan bildar och som blir mycket fina lekplatser för diverse tetror.
      Thomas skall få den java som blir kvar, det har vi bestämt, och även "tången" om han vill ha den.


      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0099.jpg Visningar:	0 Storlek:	627.9 kB ID:     	2414918

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0100.jpg Visningar:	0 Storlek:	635.0 kB ID:     	2414919

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0101.jpg Visningar:	0 Storlek:	553.8 kB ID:     	2414920

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0102.jpg Visningar:	0 Storlek:	609.2 kB ID:     	2414921
      Lägger in inlägget igen på nya sidan.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av c90368
        Satt faktiskt och funderade på en bump härom dan, men avstod då jag tänkte att du nog har annat att tänka på som musiker i dessa virustider.
        Det har faktiskt blivit en hel del gig inställda, men de bokas om till något senare tillfälle.
        Det händer inte så mycket med nya burken, det är ju väntans tider just nu då grejerna skall sjunka - man hinner sitta framför trämyllret och smida inredningsplaner - det där är dock inget att skriva "hem till Zoopet" om... ännu.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Kommer med största glädje och hämtar sådant som blir över, tar ju bara ett par minuter så är jag hemma hos dig när det är dax. Tack och lov ser jag ljuset igen och det känns som det har rättat till sig i mina kar igen. Skall snart ge mig i kast med att inreda ett av de mindre karen. Vi får väl se om jag kan lyckas.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Kommer med största glädje och hämtar sådant som blir över, tar ju bara ett par minuter så är jag hemma hos dig när det är dax. Tack och lov ser jag ljuset igen och det känns som det har rättat till sig i mina kar igen. Skall snart ge mig i kast med att inreda ett av de mindre karen. Vi får väl se om jag kan lyckas.
            Jag läser och lider, Thomas! Hoppas att allt fixar sig med dina kar nu!
            Klart du kommer att lyckas - ta kontakt med Nando (hon är en fenomenal inredare) och sug åt dig några trix, så blir det über-bra!
            Jag kommer gärna och lägger labbarna i blöt om du stöter på patrull!



            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag läser och lider, Thomas! Hoppas att allt fixar sig med dina kar nu!
              Klart du kommer att lyckas - ta kontakt med Nando (hon är en fenomenal inredare) och sug åt dig några trix, så blir det über-bra!
              Jag kommer gärna och lägger labbarna i blöt om du stöter på patrull!


              Tänkte använda dina labbar i de stora karen i den utsträckning du har tid och löst. Men kanske skall jag försöka mig på ett litet. Blev ju lite sugen när jag ser nandos senaste inlägg där man ser hur hon gjort.
              men så snart det känns som stabilt i karen kör jag vidare och då hoppas jag du kommer.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Tänkte använda dina labbar i de stora karen i den utsträckning du har tid och löst. Men kanske skall jag försöka mig på ett litet. Blev ju lite sugen när jag ser nandos senaste inlägg där man ser hur hon gjort.
                men så snart det känns som stabilt i karen kör jag vidare och då hoppas jag du kommer.
                Jamen, självklart skall vi inreda de större baljorna - det har vi bestämt. Jag har tid och lust, lita på det!
                Ja, det är lätt att inspireras av Nandos kar. Det är intressant och kul att se hur Nando byggt ett "skelett" och hur inredningen sedan har fått växa in i detta och utvecklas till något enastående. Det är i sådana steg du kan tänka när du gör ditt mindre kar. Kommer att bli hur bra som helst!


                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ni gör mig alldeles generad grabbar!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Ni gör mig alldeles generad grabbar!
                    Äras den som äras bör! Du har ett fantastiskt öga för den typ av inredning som passar så fint för mindre SA-ciklider och andra fiskar från dessa regioner.
                    Sådan inredning är jag mycket intresserad av och man ser direkt när det blir en femetta - som i dina kar!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Det gör mig löjligt glad att du tycker det, eftersom dina kar är min största inspiration!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Det gör mig löjligt glad att du tycker det, eftersom dina kar är min största inspiration!
                        Aha, nu är det jag som blir generad!
                        Det är mycket intressant att kolla på hur inredningar följer vissa mönster, eller mallar - ganska tydligt ser man detta i den typ av inredningsinriktning som populärt kallas aquascaping. Jag blir alldeles hänförd över den detaljrikedom, exakthet och finess dessa kar har.
                        En annan inriktning (förutom SA) som jag finner oerhört intressant är den stenbaserade miljö från Tanganyika-sjön man kan fördjupa sig i. Jag har gjort några varianter på detta tema, bland annat ett 540-kar med enbart Neolamprologus gracilis som fått bilda en enorm koloni (finns längre bak i denna tråd).

                        Jag tycker alltid att det är intressant att kolla in olika inredningar som människor här på forumet donar med. Det är tyvärr inte så många man kommer i kontakt med - men jag vill se nya storverk av Inger, Thomas och många andra som har "det" i sig.
                        Några är lite osäkra och tror liksom inte på sig själva, men då vill jag (och hoppas jag, andra) gärna hjälpa till, tipsa och ge råd - eller kanske, inspirera..?

                        I nuläget har jag ett 720-kar som inom (hyfsat) kort tid skall inredas. Det blir den inriktning jag känner ligger mig närmast om hjärtat - översvämmad skogsmark någonstans i Amazonas mindre vattenflöden... typ.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          jag läser och ser mycket framemot att få se bilder och förhoppningsvis komma och kolla sen
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det ska bli jättespännande att se vad du hittar på!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Halloj Mats, hur går det med Akvariestugan?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Halloj Mats, hur går det med Akvariestugan?
                                //Inger
                                En lång väntan på att de stora träpjäserna skall vattenmättas... Det tar sin lilla tid.
                                Men, det sågas lagom höga/långa bitar av trädstammar som jag skall labba med, samtidigt som jag ständigt hittar nya finfina objekt som jag blir sugen på att använda. Det är ett jädrans pusslande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...