Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Vill du vara med på vägen..?
    Ja varför inte?

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Vill du vara med på vägen..?
      Anar ju att du skojar, men väldigt kul och lärorikt att få se filmerna från Thomas lokal!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Halloj Alla!
        Jodå, jag kan ju såklart inte hålla mig från att filma och fotografera processen. Men nu håller en hel del trämaterial på att vattenmättas - och det är ganska stora grejer - så det tar ytterligare tid innan
        jag kommer igång.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag har ju fått ett enormt bifall från Zoopets giganter om att följa med på inredningsresan, så då skall jag inte vara sämre än att berätta att just nu ligger ett par rejäla "pjäser" i blöt för vattenmättning; en nästan två meter lång trädstam (som skall inredas liggande) och en ihålig stubbe - finns bilder på dessa trädetaljer tidigare i tråden.
          Nu skall även åtta stycken bitar av ett Körsbärsträd läggas i träda.
          Troligtvis kommer jag inte att använda allt detta material, men det är alltid bra att ha grejer att välja mellan.
          På bilden ser vi, som sagt, åtta delar från en stam av ett Körsbärsträd. Delarna är, var för sig, cirka en meter långa.
          Jag kommer inte att bara ställa en bunt stammar i karet, utan tänker mig att "väva" in dessa i ett bildligt, visuellt sammanhang.


          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0078.jpg
Visningar: 332
Storlek: 1,11 MB
ID: 2413910

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Schyssta stammar! Det där är vad stordåd byggs av!

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag har ju fått ett enormt bifall från Zoopets giganter om att följa med på inredningsresan, så då skall jag inte vara sämre än att berätta att just nu ligger ett par rejäla "pjäser" i blöt för vattenmättning; en nästan två meter lång trädstam (som skall inredas liggande) och en ihålig stubbe - finns bilder på dessa trädetaljer tidigare i tråden.
              Nu skall även åtta stycken bitar av ett Körsbärsträd läggas i träda.
              Troligtvis kommer jag inte att använda allt detta material, men det är alltid bra att ha grejer att välja mellan.
              På bilden ser vi, som sagt, åtta delar från en stam av ett Körsbärsträd. Delarna är, var för sig, cirka en meter långa.
              Jag kommer inte att bara ställa en bunt stammar i karet, utan tänker mig att "väva" in dessa i ett bildligt, visuellt sammanhang.


              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0078.jpg Visningar:	0 Storlek:	1.11 MB ID:     	2413910
              Detta blir spännande att följa! Det är ganska grova pjäser du skall inreda med.
              Du nämner en ihålig stubbe, vad är det för träslag?
              Jag har mycket goda erfarenheter av alstubbe/rötter de är varaktiga. Alstubbar kan man hitta vid åar som har benägenhet att svämma över, vid långvarig översvämning kan de ”drunkna”.
              Jag funderar även på att vinscha upp en mindre ek, spola av och torka. Ekens ytved är mycket benägen att ruttna men kärnan är hållfast, helt enkelt värd att prova.
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Marten64
                Detta blir spännande att följa! Det är ganska grova pjäser du skall inreda med.
                Du nämner en ihålig stubbe, vad är det för träslag?
                Jag har mycket goda erfarenheter av alstubbe/rötter de är varaktiga. Alstubbar kan man hitta vid åar som har benägenhet att svämma över, vid långvarig översvämning kan de ”drunkna”.
                Jag funderar även på att vinscha upp en mindre ek, spola av och torka. Ekens ytved är mycket benägen att ruttna men kärnan är hållfast, helt enkelt värd att prova.
                Jag vet tyvärr inte vad det är för träslag i stubben. Jag hittade den i en liten hög med ved, antagligen från någon skogsröjning, en bit upp i skogen här utanför.
                Jag hade en rejäl Ekstock i 960-karet för många år sedan. När jag avslutade det karet, då vi skulle flytta till kåken, var stocken lika hård som då jag hittade den - fantastiskt trä att använda sig av!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Schyssta stammar! Det där är vad stordåd byggs av!
                  Man tackar!
                  Min visualisering just nu är ett dunkelt, översvämmat skogsparti - vi får se hur detta kommer att växa fram.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Att skapa nytt betyder ofta att man får demontera något gammalt, redan inkört.
                    Det är inte utan att jag får en liten klump i halsen när jag nu rensar bort den ytinredning jag har arbetat på så länge...
                    Idag fick merparten av denna experimentiella inredning lägga sig på komposten. Med alla pinnar och grenar följde ett groteskt stort antal javaormbuskar (Thomas, jag har sparat en hel del fina javastockar till dig).
                    När man tar en bild på det som återstår (på bilden, en tredjedel av karet - högersidan) ser det futtigt ut, men ändå vackert på något vis...
                    Nu är jag ändå på god väg att komma igång med 720-baljan, vilken skall bli bättre på alla sätt och vis!


                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0088.jpg
Visningar: 270
Storlek: 563,1 KB
ID: 2414051

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ett öde. Att döda detta kar, men jag vet ju att du kan igen så helt hopplöst känns det ju ändå inte.javaorbunkar går ju alltid åt. Du hör av dig när du känner att du har tid och lust att köra vidare. 375 under 540 skulle må gott av en styrande hand. Där blir det ju inte frågan om torrinredning eftersom fiskarna redan går där. Där blir det att jobba med en decimeter vatten. Sedan är det ju 600 men där har jag ju tänkt att ha mest växter. Och sist som absolut mål är ju de två 540 hemma. Om de kunde bli något liknande din diskusbalja ja då är jag i mål...... men som sagt bara när du känner lust och har tid.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Ett öde. Att döda detta kar, men jag vet ju att du kan igen så helt hopplöst känns det ju ändå inte.javaorbunkar går ju alltid åt. Du hör av dig när du känner att du har tid och lust att köra vidare. 375 under 540 skulle må gott av en styrande hand. Där blir det ju inte frågan om torrinredning eftersom fiskarna redan går där. Där blir det att jobba med en decimeter vatten. Sedan är det ju 600 men där har jag ju tänkt att ha mest växter. Och sist som absolut mål är ju de två 540 hemma. Om de kunde bli något liknande din diskusbalja ja då är jag i mål...... men som sagt bara när du känner lust och har tid.
                        Det vet du Thomas!
                        Jag hjälper gärna till med dina kar, där du känner att det kan finnas läge för en gnutta assistans!
                        Jag har några hektiska helger framför mig, men vi skall snart hitta en tid - det skall bli jättekul!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Det vet du Thomas!
                          Jag hjälper gärna till med dina kar, där du känner att det kan finnas läge för en gnutta assistans!
                          Jag har några hektiska helger framför mig, men vi skall snart hitta en tid - det skall bli jättekul!
                          Och jag skäms lite, det känns som fusk när du skapar mina kar till mästerverk. Men jag är helt enkelt fast, Adoketa karet är helt otroligt, måste dock fixa bättre belysning för att göra det rättvisa.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Och jag skäms lite, det känns som fusk när du skapar mina kar till mästerverk. Men jag är helt enkelt fast, Adoketa karet är helt otroligt, måste dock fixa bättre belysning för att göra det rättvisa.
                            Nej, och åter nej - så skall du verkligen inte känna!
                            Det är ju bara roligt att tillsammans inreda och få till sköna miljöer för fiskarna!
                            Jag ser det här samarbetet på samma vis som när jag spelar in musik (nu senast uppe i storsta'n) där man frågat efter en viss ton, feeling och uttryck - bara helkul att kunna bidraga till något som någon annan har en "vision" av.


                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Nej, och åter nej - så skall du verkligen inte känna!
                              Det är ju bara roligt att tillsammans inreda och få till sköna miljöer för fiskarna!
                              Jag ser det här samarbetet på samma vis som när jag spelar in musik (nu senast uppe i storsta'n) där man frågat efter en viss ton, feeling och uttryck - bara helkul att kunna bidraga till något som någon annan har en "vision" av.

                              Grymt bra, samarbete känns alltid bra

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Oj, det har gått en månad sedan jag uppdaterade här i "Akvariestugan"...
                                Ett så långt uppehåll har jag faktiskt inte haft sedan jag startade tråden för snart tio år sedan.
                                Det finns egentligen inget nytt att visa, det ligger en massa trädetaljer för vattenmättning 720-karet och det lär dröja ytterligare ett tag innan allt är preparerat för inredning - men det gör inget.
                                Jag gör nu istället en försiktig nermontering i 540-baljan, där nu i princip all ytinredning är borta.
                                Slänger in några bilder på "tången", lite java som har satt sig på bakgrunden och de rottrådar som javan bildar och som blir mycket fina lekplatser för diverse tetror.
                                Thomas skall få den java som blir kvar, det har vi bestämt, och även "tången" om han vill ha den.


                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0099.jpg
Visningar: 309
Storlek: 627,9 KB
ID: 2414918

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0100.jpg
Visningar: 313
Storlek: 635,0 KB
ID: 2414919

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0101.jpg
Visningar: 321
Storlek: 553,8 KB
ID: 2414920

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0102.jpg
Visningar: 322
Storlek: 609,2 KB
ID: 2414921

                                Kommentar

                                Arbetssätt...