Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Jenny_E
    Hittade nåt liknande här, om än inte ett helt träd
    Vet du vilket träslag?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Apistogramma paulmuelleri.
      Här kan vi se en fas där honan "bjuder in" hanen till lek. Hon är den som bestämmer och hanen kommer om någon dag eller två att acceptera inviten.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Honan är definitivt på hugget. Karet är lite väl öppet för AP då honan anser att 540 liter är ett utmärkt revir för henne
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Honan är definitivt på hugget. Karet är lite väl öppet för AP då honan anser att 540 liter är ett utmärkt revir för henne
          Japp, den tösen regerar!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Karet är lite väl öppet för AP då honan anser att 540 liter är ett utmärkt revir för henne
            Gôtt Maths!
            Jag vet ju att din kommentar är skriven med glimten i ögat, men icke förty är det en väldigt intressant iakttagelse.
            Filmsnutten visar på en förhållandevis naturtrogen symbios mellan Apistogramma paulmuelleri-honan och den miljö hon (och hanen) befinner sig i.
            Jag tycker det är riktigt kul att kunna se hur denna typ av ciklider beter sig när de får vistas i lite större kar.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Håller med till 100%, när man ser hur honan far runt i ditt kar så frågar man sig hur det är möjligt att rekommendera ett kar på typ 125 liter för 1 + 2 familj? I ditt kar får de spela ut hela sitt register och det lugnar ner sig när väl rommen är lagd.
              Om igen tycker jag om din nuvarande uppsättning utan några stora dominerande fiskar, blir ett annat "lunk" i karet då.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                Håller med till 100%, när man ser hur honan far runt i ditt kar så frågar man sig hur det är möjligt att rekommendera ett kar på typ 125 liter för 1 + 2 familj? I ditt kar får de spela ut hela sitt register och det lugnar ner sig när väl rommen är lagd.
                Om igen tycker jag om din nuvarande uppsättning utan några stora dominerande fiskar, blir ett annat "lunk" i karet då.
                Just så!
                Det blir samma sak i 720-burken.
                När 720-karet baxades in i stugan blev jag övertalad att även placera 540-baljan där (jag försökte verkligen ge bort detta kar, men...).
                540-karet skall alltså släckas ner och flyttas till stugan. 540-karet skall jag specialinreda för de ciklider som skall gå där - troligtvis Ivanacara adoketa, det är ju en favoritciklid, som jag väldigt gärna vill återvända till.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Det är spännande med fiskar, just det här vilken yta och med vem de lever spelar så otroligt stor roll. Fast egentligen är det ju inte det minsta konstigt egentligen. Mina kerrytetror fick sina yngel när inte diskusarna var i samma kar, utan de hade 600 liter tillsammans med dolkstickstetror och sterbai ja även sterbai fick ju yngel under samma tid. Samma med smyckestetrorna de fick också yngel i 540 utan diskus samtidigt som både kardinaltetrorna och citrontetrorna blev mer intressanta . Det skall bli riktigt spännande att inreda ett 540 utifrån Adoketa. Så när mina försök med diskusyngel är över kommer det bli fler kar som skall bli art specifika om det bara blir tetror eller om det blir mindre ciklider, ja det får vi se. Ser framemot att köra igång Mats och säkert med framtida råd av Maths

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Just så!
                    Det blir samma sak i 720-burken.
                    När 720-karet baxades in i stugan blev jag övertalad att även placera 540-baljan där (jag försökte verkligen ge bort detta kar, men...).
                    540-karet skall alltså släckas ner och flyttas till stugan. 540-karet skall jag specialinreda för de ciklider som skall gå där - troligtvis Ivanacara adoketa, det är ju en favoritciklid, som jag väldigt gärna vill återvända till.
                    Vad glad jag är att jag lyckades övertyga dig. Nol har ju fått in ett gäng Adoketa såg jag

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Det är spännande med fiskar, just det här vilken yta och med vem de lever spelar så otroligt stor roll. Fast egentligen är det ju inte det minsta konstigt egentligen. Mina kerrytetror fick sina yngel när inte diskusarna var i samma kar, utan de hade 600 liter tillsammans med dolkstickstetror och sterbai ja även sterbai fick ju yngel under samma tid. Samma med smyckestetrorna de fick också yngel i 540 utan diskus samtidigt som både kardinaltetrorna och citrontetrorna blev mer intressanta . Det skall bli riktigt spännande att inreda ett 540 utifrån Adoketa. Så när mina försök med diskusyngel är över kommer det bli fler kar som skall bli art specifika om det bara blir tetror eller om det blir mindre ciklider, ja det får vi se. Ser framemot att köra igång Mats och säkert med framtida råd av Maths
                      Japp, vi skall djungla till det riktigt härligt för dina adoketor.
                      Du har ju en bild av hur du vill att inredningen skall sättas i sin grundform - en liten snegling på det 960-Discuskar jag hade tidigare.
                      Tricket med den inredningen var en mängd hängande Red Moore-rötter. Jag har letat mig fördärvad efter de RM-rötter jag hade i det karet men kan förbannemig inte hitta dom - vet inte vart de tagit vägen... Jag tänkte vi skulle kunnat använda dessa rötter i ditt kar, men vi får hitta andra lösningar.
                      Ja, Maths har järnkoll, så det är bara att ackumulera hans kunskap!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Vad glad jag är att jag lyckades övertyga dig. Nol har ju fått in ett gäng Adoketa såg jag
                        Vi skall grilla och hinka bärs istället!
                        Ja, jag såg att Kent fått in adoketor - men det är för tidigt för min del ännu.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp, vi skall djungla till det riktigt härligt för dina adoketor.
                          Du har ju en bild av hur du vill att inredningen skall sättas i sin grundform - en liten snegling på det 960-Discuskar jag hade tidigare.
                          Tricket med den inredningen var en mängd hängande Red Moore-rötter. Jag har letat mig fördärvad efter de RM-rötter jag hade i det karet men kan förbannemig inte hitta dom - vet inte vart de tagit vägen... Jag tänkte vi skulle kunnat använda dessa rötter i ditt kar, men vi får hitta andra lösningar.
                          Ja, Maths har järnkoll, så det är bara att ackumulera hans kunskap!
                          Jag har fått tre Reed-Moore rötter av dig tidigare med borrat hål i, gissar på att de är de du menar, de ligger i blöt i 540 tillsammans med ett par andra rötter också från dig. Så gissningsvis kommer alla de rötterna från ditt 960

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Vi skall grilla och hinka bärs istället!
                            Ja, jag såg att Kent fått in adoketor - men det är för tidigt för min del ännu.
                            Säg inte det, skall kolla när Stork får in sina så skall vi nog kunna fixa ett kar till dem

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Jag har fått tre Reed-Moore rötter av dig tidigare med borrat hål i, gissar på att de är de du menar, de ligger i blöt i 540 tillsammans med ett par andra rötter också från dig. Så gissningsvis kommer alla de rötterna från ditt 960
                              Men, gudförbannat. Jaha..? Då var ju den Gordiska knuten löst!
                              Är det hål i RM-rötterna så är det säkert de som hängde i 960-burken tidigare (tänk att du hade dessa redan).
                              Då kör vi en liten repris, till att börja med!


                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Säg inte det, skall kolla när Stork får in sina så skall vi nog kunna fixa ett kar till dem
                                Vi får snacka igenom detta!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...