Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Ja just det, det var mina discusar som förvandlades till pirayor
    Mmmhmm, är det gott gry i Discusarna kan de helt klart vara jävligare än beskedliga scalarer.
    Discusar - lugna, stillastående och tråkiga..? Skulle inte tro det!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Har en idé till 720-karet, och det är att ”sätta” en översvämmad skogsmark som i någon mån måste anpassas till ett sketpluttigt kar som egentligen inte har några som helst förutsättningar att leva upp till något som ens liknar naturlighet i någon större bemärkelse.
      Ni som varit med tidigare i tråden har ju sett den stora, långa trädstam som kommer att ligga som grundfundament och den ihåliga stubben, som på grund av sin konstitution, måste hamna i vänstra hörnet.
      So far, so good!
      Men nu skall det fixas till trädstammar som skall placeras i upprätt ställning i karet - och jag har hittat en guldgruva en bit upp i skogen här utanför.
      Man har rensat en stig, kanske en hästväg eller något promenadstråk… I dont’t give a flat, flyin’ fuck - det dräller av perfekta, lagom smala trädetaljer som lämpar sig för akvarieinredning i 720-liters miniatyrformat.
      Nu gigar jag klart i nyårshelgen, partajar och har det gôtt ännu en liten liten tid, sedan skall skottkärran fram för att hämta ”guldet”.
      God fortsättning och Gott Nytt År önskar jag alla på forumet!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Låter som en intressant plan. Ska bli roligt att se den realiseras. Gott Nytt År!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Du är inne i bubblan med kreativa tankar, det är gött

          Efter helgerna blir det verkstad, hoppas jag.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Jag har sätt många aquascapes med "trädstammar" sista åren och noterat att det är ett koncept som inte är helt enkelt. Estetiskt sätt så har spridningen varit stor på de jag sätt. Allt från mästerverk till sådana där man nästan tycker synd om firrarna som måste leva bland de groteska lodräta pålarna. Jag har dock inga tvivel på att du kan bemästra detta och få till din alldeles egna översämmade skog!

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              Spännande!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Så himla kul det ska bli att följa detta projekt Mats, saknar ju lite detta med inredning på forumet nu för tiden - och då med bilder under resans gång förstås. Jag riktigt ser dig framför mig rotandes runt i din guldgruva
                Gott Nytt År!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Nando, Maths, LoGeek, Jenny och Inger!
                  Japps, jag är rejält sugen på att dra igång lite inredning. Jag skall försöka dokumentera det mesta för er och berätta lite hur jag tänker.
                  Faktum är att tankeprocessen och visualiseringen har några klara ”toner” som redan spelar med god styrka.
                  Jag har också sett en hel del bilder och filmer på kar med ”trädstamsinredning” och upplever många av dessa på liknande sätt som det LoGeek beskriver.
                  Njä, min tanke är inte att stapla ett flertal lodräta stammar i karet, utan mer ett djungligt gytter av ganska bastanta trädetaljer som får utgöra ”stammar” - man får ju ha karets ganska snäva skala i åtanke - och göra en miniatyrmiljö...
                  Ja, vi får se vart det bär.

                  Ha nu en alldeles formidabel Nyårshelg, alla!

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    Så trevlig läsning och otroligt vackra bilder-som alltid en fröjd att läsa och se.
                    Ja tänk vilket ”pluttkar” du ska fixa med..i min värld är det bortom drömmarna stort !
                    Men man behöver inte göra och ha allt själv när man kan kika över axeln på någon annan som kan.
                    Stämmer in i kören som tycker att det ska bli spännande att se vad du hittar på!
                    Ja jag är här och kikar in emellanåt men ”säger” inte så mycket..
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Rufus
                      Så trevlig läsning och otroligt vackra bilder-som alltid en fröjd att läsa och se.
                      Ja tänk vilket ”pluttkar” du ska fixa med..i min värld är det bortom drömmarna stort !
                      Men man behöver inte göra och ha allt själv när man kan kika över axeln på någon annan som kan.
                      Stämmer in i kören som tycker att det ska bli spännande att se vad du hittar på!
                      Ja jag är här och kikar in emellanåt men ”säger” inte så mycket..
                      Tack för det, Rufus!
                      Om allt går enligt planerna skall ett fläkt/avfuktingssystem installeras i stugan idag. Detta är en förutsättning för att kunna dra igång dessa relativt stora kar.
                      Återkommer med lite bilder på torrinredning inom kort.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Väntar med spänning!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Väntar med spänning!
                          Jamen, nu skall det fanimej inte vara så långt kvar tills man kan sätta igång.
                          Fuktfläkten i väggen är monterad och puttrar på fint.
                          Soon...

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Härligt att den biten är avklarad! Jag längtar efter bilder och beskrivningar på din kommande inredning. Behöver inspiration och nytänk. Det brukar jag alltid få av dig!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Härligt att den biten är avklarad! Jag längtar efter bilder och beskrivningar på din kommande inredning. Behöver inspiration och nytänk. Det brukar jag alltid få av dig!
                              Den inledande fasen blir ganska enkel; två trädetaljer kommer att läggas på det enda sätt de kan läggas - rätt ner på bottenglaset, på grund av sina respektive storlekar.
                              Dessa måste sedan vattenmättas en tid (i karet) innan jag kan fortsätta med en typ av blandad våt/torrinredning.
                              Jag skall berätta och lägga upp bilder löpande.


                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det låter jättebra, tack!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...