Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    ä
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Fantastiskt vackra!

    Jag har haft det mesta inom akvaristiken genom åren men detta till trots aldrig scalarer. Har inte lockat mig förr men börjar intressera mig lite för Manacapuru (?)... får se vad det lider. Det lär nämligen bli dags för nya invånare i diskusbaljan inom ett år. De börjar vara några år gamla och jag har inte ork med mer lek på dessa. Så dags att börja spåna på vad det ska bli av karet.

    Tack för hjälpen att hitta i din tråd!
    Manacapuru - helt rätt, det var jag som skrev fel.
    Ja, man måste nog säga att detta är en svårslagen variant av scalare, så otroligt fin!
    Jag har också haft en mängd olika arter, men aldrig Altum.
    Just Altum är något jag har funderingar kring som möjlig invånare i något framtida kar. Tycker att 720 är i lite pluttigaste laget, men...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      De där scalarerna, och fotona, är bland de vackraste jag sett! Tycker ditt scalarekar var helt underbart.
      Gôtt att du gillar det, Nando!
      När jag tittar tillbaka på bilderna så kan jag känna en enorm saknad - men det är så det blir inom akvariehobbyn, den är föränderlig.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Känner mig lyckligt lottad som fick se dessa skönheter i karet . Underbart verkligen, fisken ljuset och inredningen i karet.
        Ja, det var kul att du var här och spanade in grejerna.
        Men nu skall vi snart skapa magi i din 540-balja!

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          ä
          Manacapuru - helt rätt, det var jag som skrev fel.
          Ja, man måste nog säga att detta är en svårslagen variant av scalare, så otroligt fin!
          Jag har också haft en mängd olika arter, men aldrig Altum.
          Just Altum är något jag har funderingar kring som möjlig invånare i något framtida kar. Tycker att 720 är i lite pluttigaste laget, men...
          Ja de ser underbart graciösa ut! Är lite tveksam pga endast 450l samt att jag är då förtjust i tetror och diverse småfisk också. Sådant som scalarer lär se som mat

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Ja de ser underbart graciösa ut! Är lite tveksam pga endast 450l samt att jag är då förtjust i tetror och diverse småfisk också. Sådant som scalarer lär se som mat
            450 liter kanske är lite snålt tilltaget. Hur högt är karet?
            Vanliga 540 och 720 är ju 60 cm höga och det är på gränsen kan jag tycka.
            Manacapuru-scalarerna var fenomenala jägare. De lät bli de vuxna Kolglödstetrorna, men drog i sig en del av deras yngel.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              450 liter kanske är lite snålt tilltaget. Hur högt är karet?
              Vanliga 540 och 720 är ju 60 cm höga och det är på gränsen kan jag tycka.
              Manacapuru-scalarerna var fenomenala jägare. De lät bli de vuxna Kolglödstetrorna, men drog i sig en del av deras yngel.
              Det är 66cm men blir väl 60cm vatten ungefär. Just att de är bra jägare är lite negativt. Har haft diskus länge nu och känner för en period där även småtetror kan få stimma fritt utan att decimeras en efter en. Men någon lite större fisk behövs ju också såklart, men någon snäll och dålig jägare

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Det är 66cm men blir väl 60cm vatten ungefär. Just att de är bra jägare är lite negativt. Har haft diskus länge nu och känner för en period där även småtetror kan få stimma fritt utan att decimeras en efter en. Men någon lite större fisk behövs ju också såklart, men någon snäll och dålig jägare
                Jag förstår hur du menar.
                De scalarer jag hade tog inte vuxna Kolglödstetror, men dock en del yngel.
                Hoppas du kan lura ut någon bra kombination.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jag förstår hur du menar.
                  De scalarer jag hade tog inte vuxna Kolglödstetror, men dock en del yngel.
                  Hoppas du kan lura ut någon bra kombination.
                  Yes, härligt att spåna i god tid. Planeringsstadiet är en av höjdpunkterna med hobbyn tycker jag

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Yes, härligt att spåna i god tid. Planeringsstadiet är en av höjdpunkterna med hobbyn tycker jag
                    Precis så tycker jag också!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      LoGeek, jag hittade den här bilden. Man fattar att scalarerna kan få in en och annan småfisk i käften när de suger till...

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0548.jpg
Visningar: 278
Storlek: 387,3 KB
ID: 2411792

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Coolt! En scalarefant!

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ha ha, ja precis. Snacka om att trycka av i precis rätt tidpunkt.

                          Jag köpte 10 kardinaltetror för några år sedan som såldes som XL, och de var riktigt stora och granna. De hann bara ur påsen så trodde man att jag hade pirayor i karet! Det kokade i någon minut och sedan var alla tetror borta...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Ha ha, ja precis. Snacka om att trycka av i precis rätt tidpunkt.
                            Jag köpte 10 kardinaltetror för några år sedan som såldes som XL, och de var riktigt stora och granna. De hann bara ur påsen så trodde man att jag hade pirayor i karet! Det kokade i någon minut och sedan var alla tetror borta...
                            Var det discusarna som tog dom?
                            De VF Nhamunda Red jag hade åt upp ett rejält bestånd Corydoras pygmaeus, en efter en...

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_21159.jpg Visningar:	46 Storlek:	181.4 kB ID:     	2411796

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_21161.jpg Visningar:	43 Storlek:	202.4 kB ID:     	2411797
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 December 2019, 17:44.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Coolt! En scalarefant!
                              Haha!

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Ja just det, det var mina discusar som förvandlades till pirayor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...