Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ICC
    Underbart nöje att inreda akvarium så här års. Inget vidare väder för uteaktiviteter.
    Precis så är det!
    Nu skall det bara till lite extra tid också - tycker jag mest inreder olika scener med förstärkare... men det är också kul.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Ursprungligen postat av c90368
      Gillar skarpt dina planer, små fiskar i stort akvarium, det är grejen. Men om man vill ha något mer och då inte ciklider så finns det ett släkte jag har varit sugen på men som aldrig blivit tillfälle att stoppa i karen och det är Bottentittare. Har läst om dem och blivit nyfiken, kanske någon av dem skulle hitta en plats hos dig?

      Annars är den ultimata utmaningen Bladfisken, den skulle nog passa dig med din damm och vildfångat foder.

      Bara några tankar...
      Apropå Bladfisken. Se Ciklidbladet årgång 2008 #4. Där finns en häftig artikel om just bladfisken.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Ursprungligen postat av ICC

        Apropå Bladfisken. Se Ciklidbladet årgång 2008 #4. Där finns en häftig artikel om just bladfisken.
        ICC, jag förstår att du har letat fram en gammal hög med Ciklidbladet. Vilken strålande idé så här års

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Jag letade faktiskt som en galning efter den artikeln om brandvarnaren som moddades om till överfyllnadsskydd och som jag skrev om i din tråd.
          Att jag sen hittade en massa andra artiklar som passade in på flertalet andra diskussioner här på forumet var ju ren bonus. Så som Bladfisken till Mats eller sänkning av pH till Ekenberg. Just Ciklidbladet går ju att läsa online om man inte har tidningen live så att säga, och det är riktigt gött att läsa bland gamla upplagor och artiklar. Sorry för trådkapning Mats.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Kapa på så mycket ni orkar! Det är bara kul att ni kikar in här i tråden.

            Även jag skall rafsa fram äldre nummer av CB och kolla lite. Mina egna artiklar i tidningen har jag inte ögnat igenom på åratal...

            Om det möjligtvis blir Bladfisk någon gång återstår att se, men om det skulle bli så tänker jag vara noga påläst och förberedd. Det jag sett på YT och på andra ställen vittnar om en jädra häftig fisk - men som jag tror kräver en hel del för att trivas.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Om det möjligtvis blir Bladfisk någon gång återstår att se, men om det skulle bli så tänker jag vara noga påläst och förberedd. Det jag sett på YT och på andra ställen vittnar om en jädra häftig fisk - men som jag tror kräver en hel del för att trivas.
              Snart 58 och har vandrat igenom i stort sett allt inom sötvatten akvaristik med stor framgång, så varför inte en rejäl utmaning istället för att köra på gamla inkörda spår
              Senast redigerad av c90368; 20 November 2019, 20:57.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av c90368

                Snart 58 och har vandrat igenom i stort sett allt inom sötvatten akvaristik med stor framgång, så varför inte en rejäl utmaning istället för att köra på gammal inkörda spår

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Haha!
                  Ja, boys, vi får se.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Var gömmer sig en fisk (byte) som söker skydd i växtlighet? Gömmer den sig ytterst ute på bladverket eller längre in mot grenarna/stänglerna som bladen växer ut ifrån?
                    Varför har en fisk som liknar ett blad/löv och har huvudet och kroppen i en framåtlutad, snedställd ställning och där stjärtfenan uppenbarligen skall se ut som spetsen på ett blad, en lång skäggtum på underläppen?

                    Fundera ett tag.

                    Ledtråd; bladstjälk.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Bollen har börjat rulla

                      Jag förstår din frågeställning och tror mig ha ett svar, som jag håller på ett tag.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Bollen har börjat rulla
                        Jag förstår din frågeställning och tror mig ha ett svar, som jag håller på ett tag.
                        Gôtt!

                        Sedan kan man fundera på varför bladfisken, när den simmar på öppet vatten, helt lägger sig på sidan och blir homogent gul.

                        Visst är det kul att studera fiskbeteenden man inte hade koll på innan?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag har ju haft den stora glädjen att träffa och samspråka med den fenomenale filmaren Ivan Mikolji.
                          I hans stora arkiv av SA-filmer finns denna lilla godbit.

                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 November 2019, 18:57.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Tittade på den där filmen oxå, min teori är att den vill vara ett löv som "singlar" ner för strömmen och löv som fallit av träden är gula, inte gröna.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Det jag undrar över och inte vet är hur dessa bladfiskar förhåller sig till hög och låg vatten. Min bild är att det är en fisk som förökar sig i skogen under högvatten och under lågvatten lever i någon undanskymd lagun och då är tålig mot låg syrenivå och hög värme. Men om det stämmer har jag ingen aning om.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Marten64

                                • July 2012
                                • 1020

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Halloj Inger!
                                Jag har en idé om låta 720-karet vara ciklidfritt... åtminstone till en början.
                                Jag ville ge mitt 540-kar till Thomas och Johan, så att de kunde ha det i sin lokal. Pojkarna ville inte veta av detta förslag utan propsade på att få lov att bära 540-karet ut till stugan när det blir läge - "klart du skall ha 540-burken ståendes här, tillsammans med 720-baljan, dummerjöns!", sa dom.
                                Ja... varför inte? - och kanske skall man gå åstad och göra det lilla karet till ett Fjärilsciklid-kar..?
                                Får suga på det lite.
                                Roligt att det så sakteliga rullar på. Som sagt kör på med två kar det blir hur bra som helst! Jag sällar mig till skaran och säger att det blir spännande att följa!
                                /Johan

                                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...