Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ja, det är verkligen ett skitjobb att rengöra "efter andra". Men du Mats, vet ju att du pratat om att att du skulle kanske ha fjärilsciklider i detta kar - eller? Har du tänkt om kanske, bara nyfiken

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Ja, det är verkligen ett skitjobb att rengöra "efter andra". Men du Mats, vet ju att du pratat om att att du skulle kanske ha fjärilsciklider i detta kar - eller? Har du tänkt om kanske, bara nyfiken
      //Inger
      Halloj Inger!
      Jag har en idé om låta 720-karet vara ciklidfritt... åtminstone till en början.
      Jag ville ge mitt 540-kar till Thomas och Johan, så att de kunde ha det i sin lokal. Pojkarna ville inte veta av detta förslag utan propsade på att få lov att bära 540-karet ut till stugan när det blir läge - "klart du skall ha 540-burken ståendes här, tillsammans med 720-baljan, dummerjöns!", sa dom.
      Ja... varför inte? - och kanske skall man gå åstad och göra det lilla karet till ett Fjärilsciklid-kar..?
      Får suga på det lite.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Hmm, ciklidfritt till en början, men sen då? Bussiga killar Thomas å Johan

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Hmm, ciklidfritt till en början, men sen då? Bussiga killar Thomas å Johan
          //Inger
          Ja, Inger, vänner som Thomas och Johan får man inte behålla länge - som vi säger i branschen...
          Ciklidfritt - jo, jag tänker som sisåhär; Jag vill att det nya karet skall tala om för mig hur det vill bli inrett (har jag inte tappat intresserade trådföljare innan, lär jag göra det nu ).
          Det innebär att jag kommer att samla en diger skethög med inredningsmaterial och testa en mängd olika varianter via torrinredning samt i ett senare skede fortsätta att inreda med vatten i baljan.
          Så, när jag är hyfsat nöjd med initialinredningen kommer jag att satsa på en ohemul mängd Kolglödstetror och Corydoras - goldnuggarna skall också få vara med, såklart!
          När detta är i schwung skall jag noga fundera på en utveckling. Vad det blir (och vad karet säger mig) kan jag inte riktigt svara på i nuläget, men revirhävdande och yngelvårdande ciklider får vänta.
          Det ser dock ut som att jag inte blir av med 540-baljan (pojkarna kräver att jag skall ha även detta kar i stugan - med ciklider i dessutom...) så jag får väl inreda 540-burken för endast en ciklidart - så måste det bli.
          Funderingarna går givetvis runt i ring kring ett maffigt Fjärilsciklid-kar, men jag är sugen på att se hur vi kommer att få till Thomas Ivanacara adoketa-kar. Ivanacara adoketa är en av mina absoluta favoritciklider, så kanske kan det bli något i den vägen, i 540-karet.
          Det här är mina tankegångar just nu, men som med allt annat kan detta ändras under resans gång.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ja, Inger, vänner som Thomas och Johan får man inte behålla länge - som vi säger i branschen...
            Ciklidfritt - jo, jag tänker som sisåhär; Jag vill att det nya karet skall tala om för mig hur det vill bli inrett (har jag inte tappat intresserade trådföljare innan, lär jag göra det nu ).
            Det innebär att jag kommer att samla en diger skethög med inredningsmaterial och testa en mängd olika varianter via torrinredning samt i ett senare skede fortsätta att inreda med vatten i baljan.
            Så, när jag är hyfsat nöjd med initialinredningen kommer jag att satsa på en ohemul mängd Kolglödstetror och Corydoras - goldnuggarna skall också få vara med, såklart!
            När detta är i schwung skall jag noga fundera på en utveckling. Vad det blir (och vad karet säger mig) kan jag inte riktigt svara på i nuläget, men revirhävdande och yngelvårdande ciklider får vänta.
            Det ser dock ut som att jag inte blir av med 540-baljan (pojkarna kräver att jag skall ha även detta kar i stugan - med ciklider i dessutom...) så jag får väl inreda 540-burken för endast en ciklidart - så måste det bli.
            Funderingarna går givetvis runt i ring kring ett maffigt Fjärilsciklid-kar, men jag är sugen på att se hur vi kommer att få till Thomas Ivanacara adoketa-kar. Ivanacara adoketa är en av mina absoluta favoritciklider, så kanske kan det bli något i den vägen, i 540-karet.
            Det här är mina tankegångar just nu, men som med allt annat kan detta ändras under resans gång.
            Då förstår jag ditt tänk. Det som är så kul med dig Mats - är att du inte är som oss andra (snällt sagt så ingen missuppfattar) som först tänker ut vilken/vilka arter som ska simma i karet. Lova nu att du uppdaterar ALLT under resans gång. Ska bli himla spännande att se slutresultatet .

            //Inger
            Senast redigerad av Inger H; 17 November 2019, 14:01.
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Då förstår jag ditt tänk. Det som är så kul med dig Mats - är att du är inte som oss andra (snällt sagt så ingen missuppfattar) som först tänker ut vilken/vilka arter som ska simma i karet. Lova nu att du uppdaterar ALLT under resans gång. Ska bli himla spännande att se slutresultatet .
              //Inger
              Tack för dina ord, Inger!
              Jo, det skall nog bli en hel del uppdateringar under processens gång - jag kommer inte att kunna hålla mig.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Tack för dina ord, Inger!
                Jo, det skall nog bli en hel del uppdateringar under processens gång - jag kommer inte att kunna hålla mig.
                Låter bra, kommer följas!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Låter bra, kommer följas!
                  Gôtt!
                  Det är ju synd att inte följa upp den här ganska omfattande tråden med lite nytt stuff.
                  Nu är ju grejerna (540-karet flyttas så fort jag tömt det) tillbaka till stugan och det skall bli riktigt kul att börja inreda igen.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Det ska bli intressant att följa vilken väg karet tar. Bara tanken på ett 720 fyllt med små kolglödstetror är ju häftig!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Det ska bli intressant att följa vilken väg karet tar. Bara tanken på ett 720 fyllt med små kolglödstetror är ju häftig!
                      Min idé är att ha ett kar som är totalt befriat från revirhävdande och aggressivt beteende hos fiskarna. Så några hundra Kolglödstetror kan nog bli en bra början. Funderar på om man skulle dra i ett bra gäng räkor av någon fin sort också.
                      Sedan skall jag erkänna att det drar oerhört i Discus- och Altum-nerverna också. Jag tycker dock att 720 liter är för pluttigt för dessa fiskar, så den typen av ciklider får det bli vid ett senare skede när jag kan bestämma ordentliga mått på burken.
                      Nu fick jag ju ett 720-kar och är givetvis tacksam för detta, så nu får jag köra på det.
                      Vad det blir i 540-karet återstår att se, men någon ciklid blir det säkert - det är ju där mitt stora intresse ligger.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Gillar skarpt dina planer, små fiskar i stort akvarium, det är grejen. Men om man vill ha något mer och då inte ciklider så finns det ett släkte jag har varit sugen på men som aldrig blivit tillfälle att stoppa i karen och det är Bottentittare. Har läst om dem och blivit nyfiken, kanske någon av dem skulle hitta en plats hos dig?

                        Annars är den ultimata utmaningen Bladfisken, den skulle nog passa dig med din damm och vildfångat foder.

                        Bara några tankar...
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Gillar skarpt dina planer, små fiskar i stort akvarium, det är grejen. Men om man vill ha något mer och då inte ciklider så finns det ett släkte jag har varit sugen på men som aldrig blivit tillfälle att stoppa i karen och det är Bottentittare. Har läst om dem och blivit nyfiken, kanske någon av dem skulle hitta en plats hos dig?

                          Annars är den ultimata utmaningen Bladfisken, den skulle nog passa dig med din damm och vildfångat foder.

                          Bara några tankar...
                          Härligt att höra!
                          Bottentittare skulle verkligen kunna bli häftigt.
                          Bladfisk har jag aldrig haft, men dom är ju vrålfräna.
                          Skall ta mig tid och kolla in och studera dessa.
                          Fin input där, Maths!

                          Kommentar

                          • cambru

                            • September 2008
                            • 209

                            Så kul att följa ditt sätt att tänka! Och toppentips med galltvål! Känns alltid lite läskigt med klorin eller annat där fiskarna ska bo, nu finns ju ett alternativ

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av cambru
                              Så kul att följa ditt sätt att tänka! Och toppentips med galltvål! Känns alltid lite läskigt med klorin eller annat där fiskarna ska bo, nu finns ju ett alternativ
                              Gôtt!
                              Ja, galltvålen funkade över förväntan, så den kommer jag att använda fortsättningsvis.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Nu är ju grejerna (540-karet flyttas så fort jag tömt det) tillbaka till stugan och det skall bli riktigt kul att börja inreda igen.
                                Underbart nöje att inreda akvarium så här års. Inget vidare väder för uteaktiviteter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...