Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Så kul Mats, jag kommer att vara med hela vägen . Jag är också inne i en sån där period som Thomas beskriver, men vet ju av erfarenhet att den inte brukar vara så länge.
    //Inger
    Halloj Inger! Jo, jag vet att du hänger med här i tråden - vi är trots allt några stycken fortfarande.
    Trist att höra att du och Thomas känner lite tvehågsenhet, men som du säger, det brukar snart gå över i ny lust.
    För egen del känner jag ett ganska stort sug att dra igång förberedelserna till inredning i det nya karet, men känner faktiskt inte någon större "drive" att dokumentera inredningsförloppet...
    Jag tror dock att när man väl kommer igång med lite fotografering så kan det kanske vara kul att lägga upp en eller annan bild här - filmer skippar jag tills vidare.

    Hur som helst, nu skall det vrakas och väljas bland allt inredningsmaterial. Dels skall jag sortera ut massvis med grymma grejer till Thomas 540-balja som vi skall börja inreda inom kort, och sedan skall jag fundera på vad som kan passa till de två redan klara "trägrejerna" som skall ligga som grund i den inredning jag skall göra i mitt kar.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Kul med nya friska tag så här mitt i tunga november!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Kul med nya friska tag så här mitt i tunga november!
        Japp, nu skall det mysas på riksnivå, välja inredningsdetaljer, placera dessa och långsamt väva fram godsaker.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Japp, nu skall det mysas på riksnivå, välja inredningsdetaljer, placera dessa och långsamt väva fram godsaker.
          Ja, det lär väl inte haffsas ihop något snabbt här inte

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Ja, det lär väl inte haffsas ihop något snabbt här inte
            Näpp, snabba grepp och genvägar är inte min grej. Det är därför jag tänker att det kanske är lika bra att skippa att dokumentera skeendet denna gång och liksom återkomma långt senare när grejerna är igång - hyfsat iordning.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Du gör naturligtvis det som känns bäst för dig! Om du ändå känner för att lägga upp några bilder längs vägen skulle det dock vara väldigt intressant, ur mitt helt egoistiska perspektiv

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Näpp, snabba grepp och genvägar är inte min grej. Det är därför jag tänker att det kanske är lika bra att skippa att dokumentera skeendet denna gång och liksom återkomma långt senare när grejerna är igång - hyfsat iordning.
                Verkar vara en utomordentligt dålig idé!
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Du gör naturligtvis det som känns bäst för dig! Om du ändå känner för att lägga upp några bilder längs vägen skulle det dock vara väldigt intressant, ur mitt helt egoistiska perspektiv
                  Vad som känns bäst för mig är att uppdatera ofta och mycket - det är åtminstone vad jag önskar göra även om man nu för tiden inte har mycket för det - så det blir alltmer sällan.
                  Att se andra akvaristers makalösa kar och kanske bidra med något i gengäld är ju guld - alltid kul.
                  Jag vet att du, Inger och några till vill kolla inredningsgrejerna så jag skall uppdatera när det blir något att "skriva hem" om.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Låter bra!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Verkar vara en utomordentligt dålig idé!
                      Vill du kolla in grejerna..?

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Hur som helst, nu skall det vrakas och väljas bland allt inredningsmaterial. Dels skall jag sortera ut massvis med grymma grejer till Thomas 540-balja som vi skall börja inreda inom kort, och sedan skall jag fundera på vad som kan passa till de två redan klara "trägrejerna" som skall ligga som grund i den inredning jag skall göra i mitt kar.
                        Trevligt, då har vi något att se fram emot i vinter

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ICC
                          Trevligt, då har vi något att se fram emot i vinter
                          Ja, jag tror det kan bli lite goa grejer.
                          Hoppas att Thomas får ordning på sin 540-balja (efter lite välbehövlig semester) så skall det nog bli skön miljö för hans I. adoketa-par lite längre fram.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Holy Hell!
                            Jag kan berätta att 720-burken var skitig, och då menar jag redigt knallskitig.
                            Men nu är det faktiskt hyfsat rent.
                            Jag använde mig av 100% organisk, flytande Galltvål - kan verkligen rekommenderas!
                            Skiten bara flyter loss, gamla ingrodda alger och annat man inte riktigt kan härleda...
                            Jag fick skölja i flera omgångar, tömma och fylla, och sedan körde jag en "tvåslangs"-metod, en hävert ut och en slang kopplad på kranen in, på slutet.
                            Puuoh, första och tråkigaste ronden färdigfajtad.


                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3665.jpg
Visningar: 276
Storlek: 341,0 KB
ID: 2410617

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Starkt jobbat! Bra tips med tvålen också!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Starkt jobbat! Bra tips med tvålen också!
                                Nu är det bara lite skit på bakrutan kvar, men det är på utsidan så det går lätt att ta.
                                Jag brukar använda Galltvål till glasrutorna som sitter under räcket på altanen. Där brukar samlas mängder av skatskit och en hel del alger.
                                Galltvålen tar effektivt bort detta, så jag tänkte att det skulle funka fint även till karet - och det gjorde det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...