Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Ironi är kul om den är snäll, det är den du ju . Mats, jag tror att många som läser din tråd inte riktigt förstår vidden av dina inredningsdetaljer/inredningsteknik (eller vad jag nu ska kalla det.) Den där ihåliga stubben, den är ju enorm, vem får plats med den i ett normalt stort kar, så tänker nog många som inte vet hur du brukar "breda ut dig". Vi andra är ju vana att se ditt biotopiska tänk som slutresultat i dina kar under årens lopp, förmodligen läser många men "törs inte" skriva nåt .
    //Inger
    Inger, dig kan man ju också alltid lita på!
    När nya burken, vad det nu kan bli för storlek på den, är redo skall jag, som vanligt, dokumentera hur jag bär mig åt vid inredning, och inriktning.


    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag har en urholkad trädstam som legat på vänt i några år. Den är cirka 35-40 cm i omkrets och ungefär 50 cm djup. Man får väl fixa til och jämna av "baksidan" lite, sedan tror jag stubben kan bli riktigt läcker i ett kommande kar.

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3552.jpg Visningar:	26 Storlek:	1.03 MB ID:     	2406136

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3553.jpg Visningar:	25 Storlek:	1.013.3 kB ID:     	2406137

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3554.jpg Visningar:	25 Storlek:	1.16 MB ID:     	2406138

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3555.jpg Visningar:	25 Storlek:	1.07 MB ID:     	2406139

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3556.jpg Visningar:	25 Storlek:	1.04 MB ID:     	2406140

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3557.jpg Visningar:	25 Storlek:	1.013.2 kB ID:     	2406141

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3558.jpg Visningar:	25 Storlek:	1.011.5 kB ID:     	2406142

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3559.jpg Visningar:	25 Storlek:	995.9 kB ID:     	2406143

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3560.jpg Visningar:	25 Storlek:	1.17 MB ID:     	2406144
      Det är ju en inredares dröm du har hittat, tog mig friheten att citera så bilderna hänger med för de som inte följt med.

      Gäller bara att få den i rätt vinkel så man kan se in lite lagom, så det inte bara blir en stock. Men det har du naturligtvis redan funderat på.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Malawi_forever
        Snyggt. Och ljuset faller riktigt bra och naturligt.
        Topp!
        Det är LED-rampernas förtjänst. På bilden är det full "day-blast" - inga "moln i skyn".
        Jag lade in ett par filmer på Manacapuru-scalarer i Nandos tråd med ljuset i en annan, lite mer "skuggad" skiftning - kan kanske var kul att se..?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Det är ju en inredares dröm du har hittat, tog mig friheten att citera så bilderna hänger med för de som inte följt med.
          Gäller bara att få den i rätt vinkel så man kan se in lite lagom, så det inte bara blir en stock. Men det har du naturligtvis redan funderat på.
          Ja, Maths, du har rätt - när jag hittade denna stubbe kändes det som "inredarens dröm".
          Stubben skall jag såga baktill i en vinkel som tillåter denna att placeras i ett vänsterhörne - så, ja, det har redan funderats...
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 August 2019, 18:50.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Malawi_forever
            Absolut kul och se vad ni håller på med.
            Ja, visst är det! Jag kan inte se mig mätt på, och läsa om alla intressanta kar i trådarna här på forumet!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Malawi_forever
              Kul att titta på andras kar då, mina kar är inte roliga att titta på, då de numera är sparsamt inredda för avel. Inte fullt så kala som storodlare men inget wow.
              Att odla, uppföda, avla fisk eller vad det nu kan kallas, förutom sjukdomar och vattenkemi, är de ämnen som är mest populära här på forumet.
              Grejer som ciklidbeteende, inredning och adekvat miljö är det, typ, noll forumdeltagare som är intresserade av.
              Men, det är som det skall vara!

              Malawi_forever - även om dina kar inte är "wow", som du utrycker det, så vore det intressant att få följa dina avelsprogram i en tråd där du berättar om dina metoder att lyckas, eller, åtminstone komma en bit på väg. Jag tror det skulle hjälpa många här på forumet.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Malawi_forever
                Min egna avel håller jag nog för mig själv. Men lämnar gärna tips om någon undrar. Får nästan mer yngel än jag har plats till så det gäller få dom växa väldigt snabbt. Hittat en kanon kombination med maten. Fast nu har jag uppgraderat till vilda och F1. Lite trögare med leka.
                Japp, men visst är det en "bitch" när ingen undrar - så är det för min del också, fast då handlar det om helt andra saker.
                Men, fan, Malawi (pallar inte att dra in det där jävla underliggande bindestrecket i ditt nick - så det får bli "Malawi") du har ju en alldeles fantastisk metod - skulle inte en instruktiv tråd om att framställa, exempelvis olika malawiavkommor, vara en god idé? Alla på forumet hade jublat!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Malawi_forever

                  Äsch. Malawi är ju hur enkelt som helst. Eller hur det nu var...........
                  Kan tyvärr väldigt lite om Malawiciklider, men tror att många på forumet vill veta hur man bär sig åt.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Åh, Nando, dig kan man lita på!
                    Vet att bilder på "trägrejer" är helt ointressant för 99,99% av forumets deltagare, men jag har ju inget annat att skriva om...

                    Ja, det blir säkert toppen när jag får dra igång en ny balja.
                    Håller på att röja ur, städa och förbereda stugan. Det återstår att se vilken kaliber det blir på karet - kanske drar jag bara helt sonika in ett 720 eller 960 för enkelhetens skull..?
                    540-baljan som blir över funderar jag på att göra ett sjuhelvetes räk-kar av.
                    Klart du kan lita på mig! Jag är ju helpeppad på ditt kommande storkar och tanken på en 540 liters räkbalja är inte fel det heller!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      För övrigt tror jag att du har fel i att rötter, ciklidbeteende och adekvat inredning intresserar endast ett fåtal forummedlemmar. Men det är min uppfattning det

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Instämmer dock med dig i att det vore roligt att följa Malawi_forever i en projekttråd!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Instämmer dock med dig i att det vore roligt att följa Malawi_forever i en projekttråd!
                          Ja, det vore ju helrätt. Det är många som är intresserade av Malawiciklider och hur man föder upp fisk i allmänhet.

                          Kommentar

                          • Jenny_E
                            • July 2004
                            • 661

                            Är här lite sporadiskt men den där "stubben" är vansinnigt läcker. Trädnörden i mig jublar.

                            Och Malawi, jag håller med om att avelstråd vore intressant. Trots "fel" världsdel

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Jenny_E
                              Är här lite sporadiskt men den där "stubben" är vansinnigt läcker. Trädnörden i mig jublar.
                              Och Malawi, jag håller med om att avelstråd vore intressant. Trots "fel" världsdel
                              Kul att du diggar trägrejerna!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Malawi_forever
                                Jag är ingen expert. Finns säkert de som kan minst lika mycket, så jag ska nog inte utge mig för vara någon guru.
                                Jag har ju inte bara haft Malawi. När jag började som tolvåring så var det mycket sydamerikanskt. Det var först nästan 40 år senare som det bara blev Malawi. Faktiskt så att jag denna gång i början på året efter flera år av uppehåll började med Apistogramma och lite tetror. Men sen tog det en vecka så hade jag tröttnat på dom. Malawi Mbunor är bara de roligaste.
                                Jag har just nu en sista kull på Pseudotropheus sp. Elongatus "Chewere", och jäklar vad de är roliga att titta på fast de bara är 1-1,5 cm. Man ser redan vilka som kommer bli hanar och vilka som kommer bli honor i deras beteende och färg. Hanar är mörkare och tar en liten grotta och försvarar. Honor är ljusare och simmar mer gärna i mellanvattnet. Men det går inte använda om man ska försöka fånga dom. Då blir alla lika bleka och "likadana". Dessa kommer bli väldigt fina. Fått riktigt bra mat.
                                Gôtt!
                                Jag har aldrig gjort någon hemlighet av att Malawiciklider inte är min grej, men Tanganyikaciklider är ett stort intresse för min del. Den som minns tillbaka i denna tråd, och flera andra trådar, vet att det varit en hel del T-ciklider på dagordningen.
                                Jag har förstått att många är intresserade av just Malawiciklider, och du, Malawi_forever (se, nu fick jag med det där jädra bindestrecket också ) verkar ha en alldeles formidabel metod när det gäller uppfödning/odling/avel samt något spännande med den mat du utfodrar.

                                Jag tror att en riktigt saftig tråd om dina metoder, gärna med bilder och filmer också, skulle uppskattas enormt här på forumet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...