Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Wow, känns som jag skall boka er då till nästa zoopet träff, vilken fest
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag bokar in dig om två år när jag skall ha 50- års fest!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Några bilder på de grenar av Gingko Biloba som jag testar att använda i ytläget..? Ja, det skall väl gå att ordna, tycker jag. Här är ett par bilder på testpinnarna vid ytan.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3493.jpg
Visningar: 314
Storlek: 487,8 KB
ID: 2404388

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3494.jpg
Visningar: 310
Storlek: 487,0 KB
ID: 2404389

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Snyggt!!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Snyggt!!


          Gingko Biloban sätter sig snyggt. Har beskurit trädet i trädgården och fått en del grenar över, så det skall bli gôtt att placera det materialet i baljan framöver.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Gillar din ytinredning! Kul att du testar ett nytt trädslag också!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Gillar din ytinredning! Kul att du testar ett nytt trädslag också!
              Kul att du gillar det, Nando!
              I ytinredningsprocessen (som är låååång) måste man hela tiden väva på med fler grenar ovanifrån allteftersom det tidigare placerade materialet sakta sjunker ned. Detta bildar väldigt fina "lager" av grenar som strävar nedåt i karet.
              Det blir ju ganska trist med endast ett träslag, och när jag nu fick en bra stash med Gingko Biloba-grenar efter att jag beskurit trädet, så tänkte jag att det kunde vara fint att använda detta spretiga, vackra grenverk.
              Just nu ligger några alldeles fantastiskt fina plommongrenar på tork. Det är grenar med ett helt annat utseende, täta och knotiga med mörk bark - och dessa skall också i karet senare.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Gillar hur du tänker Mats och det blir ju lite nyskapande i hur man inreder kar, någon ska vara först
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Gillar hur du tänker Mats och det blir ju lite nyskapande i hur man inreder kar, någon ska vara först
                  Härligt att höra (läsa), Maths!
                  Inredning och ljussättning i alla dess former är något som jag tycker är intressant. Inspiration till de grejer jag försöker åstadkomma får jag från olika filmer och bilder av naturliga miljöer.

                  När man ser exempel på olika akvarieinredningar, nu för tiden mestadels på nätet, är dessa ofta väldigt lika varandra i uppbyggnad och uttryck - det är något jag försöker undvika.

                  Genom åren här på forumet har vi ju snackat väldigt mycket om hur man kan tänka för att karet inte skall se ut som en låda av glas som man placerar inredningsdetaljer i - så den grejen är det väl dags att släppa nu, men ett litet exempel dock; i många akvarieinredningar ser man de bakre hörnen blottade - alltså bakglasets möte med gavelglaset. Detta ger en instängd och låst känsla, och i kombination med att man ser ytan helt fri, som en blank rektangel, blir den inredning man har byggt hoptryckt och kan upplevas som trång och liten.

                  Jag försöker att skapa ett rum i den bestämda akvarieformen som inte är låst till glasets, och ytans gränser.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Härligt att höra (läsa), Maths!
                    Inredning och ljussättning i alla dess former är något som jag tycker är intressant. Inspiration till de grejer jag försöker åstadkomma får jag från olika filmer och bilder av naturliga miljöer.

                    När man ser exempel på olika akvarieinredningar, nu för tiden mestadels på nätet, är dessa ofta väldigt lika varandra i uppbyggnad och uttryck - det är något jag försöker undvika.

                    Genom åren här på forumet har vi ju snackat väldigt mycket om hur man kan tänka för att karet inte skall se ut som en låda av glas som man placerar inredningsdetaljer i - så den grejen är det väl dags att släppa nu, men ett litet exempel dock; i många akvarieinredningar ser man de bakre hörnen blottade - alltså bakglasets möte med gavelglaset. Detta ger en instängd och låst känsla, och i kombination med att man ser ytan helt fri, som en blank rektangel, blir den inredning man har byggt hoptryckt och kan upplevas som trång och liten.

                    Jag försöker att skapa ett rum i den bestämda akvarieformen som inte är låst till glasets, och ytans gränser.
                    Precis som du beskriver det Mats så får jag oftast när jag inreder mina kar en sån där "låda av glas" och lite tomt upptill. När jag tittar på bilder som jag fotat genom åren så är det typiska "Inger-inredningar - karen ser ungefär snarlika ut. Kanske beror det på att jag mest har haft dvärgciklider som håller till längs bottenregionen och har inrett därefter, sedan "glömt" bort resten av karet .
                    Fram på höstkanten ska jag göra om inredningen i mitt 250-liters fisksoppskar, och då ska du få klura inredning med mig .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Precis som du beskriver det Mats så får jag oftast när jag inreder mina kar en sån där "låda av glas" och lite tomt upptill. När jag tittar på bilder som jag fotat genom åren så är det typiska "Inger-inredningar - karen ser ungefär snarlika ut. Kanske beror det på att jag mest har haft dvärgciklider som håller till längs bottenregionen och har inrett därefter, sedan "glömt" bort resten av karet .
                      Fram på höstkanten ska jag göra om inredningen i mitt 250-liters fisksoppskar, och då ska du få klura inredning med mig .
                      //Inger
                      Jag inredningsklurar gärna med dig, Inger!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jag inredningsklurar gärna med dig, Inger!


                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Mats, jag kommer nog kasta upp några bilder på torrinredningen av mitt lillkar i helgen. Ska förhoppningsvis få lite tid att testa olika alternativ då. Om du har tid och lust får du gärna lämna synpunkter.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Mats, jag kommer nog kasta upp några bilder på torrinredningen av mitt lillkar i helgen. Ska förhoppningsvis få lite tid att testa olika alternativ då. Om du har tid och lust får du gärna lämna synpunkter.
                            Absolut!

                            Kommentar

                            • Jenny_E
                              • July 2004
                              • 661

                              Ja tråden är verkligen inspirerande! Kikar ju in sporadiskt men blir peppad på ciklider. De jag hade funkade inte bra i mitt kar dock. Nu ska jag flytta och har möjlighet till större. Tål att funderas på.

                              Kommentar

                              • Jenny_E
                                • July 2004
                                • 661

                                Även ginkon är "bara" (inte så bara, snyggt!) Döda grenar också eller?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...