Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Kolglödstetror är underskattade!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Kolglödstetror är underskattade!
      Japp! Det är en grymt fin tetra!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell


        Det var det gamla vanliga, en massa yngel av olika fiskar. Kolglödstetrornas yngel fick jag inga bra filmsnuttar på, men det var tre korta filmer på C. panda-, Bilbuk- och A. paulmuelleri-yngel.
        Sedan lite svammel om att jag rensat Java (som av den anledningen ser lite luggsliten ut) för ytterligare ytliggande pinnar och kvistar som skall adderas.

        [/url]
        Ibland är det bra att ta bort och göra om, det receptet har vi provat både Mats och jag.

        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ja, efter att ha skrivit ett sarkastiskt inlägg, som kanske är mer riktat mot mig själv så har jag tittat på filmerna du la upp.

          De är ju helt suveräna, vilken miljö du har skapat i detta kar och det mycket beroende av att du inte har de här större fiskarna som tar över helt. Dessutom är tången en sådan exemplarisk plats för yngel, varför har ingen kommit på det tidigare?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Ja, efter att ha skrivit ett sarkastiskt inlägg, som kanske är mer riktat mot mig själv så har jag tittat på filmerna du la upp.De är ju helt suveräna, vilken miljö du har skapat i detta kar och det mycket beroende av att du inte har de här större fiskarna som tar över helt. Dessutom är tången en sådan exemplarisk plats för yngel, varför har ingen kommit på det tidigare?
            Halloj Maths!
            Det finns nog åtskilliga som använt tången på detta sätt tidigare.
            För min del var det så att jag ville undvika att endast använda tången som dekorativa "bollar". Efter att ha tittat noga på massor av filmer (bl.a. Ivan Mikolji) från naturliga miljöer där man ser mängder av "växtfluff" som mindre ciklider uppehåller sig i vid lek och yngelvård (Apistogramma, Mikrogeophagus m.fl.) fick jag idéen att låta tången sprida sig som ett täcke över vissa delar av bottnen.
            Tången bildar skikt och håligheter med "tak" straxt över sandytan som faktiskt är perfekta tillhåll, inte bara för mindre ciklider utan även Corydoras, vilket man kan se lyckade exempel på i karet nu när det exploderar av C. panda-yngel.


            Kommentar

            • cambru

              • September 2008
              • 209

              Toppenfilmer!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av cambru
                Toppenfilmer!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det är en riktigt skön period just nu, när man kan fånga levande mat till fiskarna.
                  Många ciklider har komplicerade matsmältningssystem. En varierad kost är A och O.
                  En rejäl blandning av levande vattenloppor, mygglarver och annat småkrafs (som man fångar i vattensamlingar - egen damm, vattentunna eller liknande), frukt som Plommon och olika typer av bär, mosad daggmask, fruktflugor och annat man kan klappa till och släppa ner i karet - blir rena dynamitkäket.
                  Gör frysta mixar av dessa ingredienser, tillsätt gärna lite räka, vitfisk, vitlök, Aronia- och Blåbär också - massor av antioxidanter som främjar immunförsvar och trivsel - och spara detta till vinterhalvåret då tillgången på högoktanig mat är lite mer sparsam.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Det är en riktigt skön period just nu, när man kan fånga levande mat till fiskarna.
                    Många ciklider har komplicerade matsmältningssystem. En varierad kost är A och O.
                    En rejäl blandning av levande vattenloppor, mygglarver och annat småkrafs (som man fångar i vattensamlingar - egen damm, vattentunna eller liknande), frukt som Plommon och olika typer av bär, mosad daggmask, fruktflugor och annat man kan klappa till och släppa ner i karet - blir rena dynamitkäket.
                    Gör frysta mixar av dessa ingredienser, tillsätt gärna lite räka, vitfisk, vitlök, Aronia- och Blåbär också - massor av antioxidanter som främjar immunförsvar och trivsel - och spara detta till vinterhalvåret då tillgången på högoktanig mat är lite mer sparsam.

                    https://www.youtube.com/watch?v=G5oENHX_oO4
                    Ujujuj, inget oxhjärta så långt ögat ser......

                    Jag har ju blivit varnad för levande föda till mina diskusar på grund av smittorisk av parasiter. Jag vet ju inte hur rätt det är. Det ända mina fiskar fått är ju egenkläckt artemia, och det var ju inte det minsta intressant , fryst äter de dock.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Ujujuj, inget oxhjärta så långt ögat ser......

                      Jag har ju blivit varnad för levande föda till mina diskusar på grund av smittorisk av parasiter. Jag vet ju inte hur rätt det är. Det ända mina fiskar fått är ju egenkläckt artemia, och det var ju inte det minsta intressant , fryst äter de dock.
                      Det här är en av de saker vi kan diskutera när vi inreder ditt kar i lokalen.
                      Som du förstår ordar jag om ”metoden” (som är ”stark tobak” för de flesta) enbart här i min tråd, som flertalet av forumets deltagare inte frekventerar i större utsträckning.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Det här är en av de saker vi kan diskutera när vi inreder ditt kar i lokalen.
                        Som du förstår ordar jag om ”metoden” (som är ”stark tobak” för de flesta) enbart här i min tråd, som flertalet av forumets deltagare inte frekventerar i större utsträckning.
                        Hahahahaha. Du, jag gissar att du bedrar dig, det skulle inte förvåna mig det minsta om det är denna tråd som används som facit, här får man de rätta råden.
                        jag satte faktiskt just och funderade lite och jag kan ju testa olika mat i olika kar och ganska snabbt få en klar bild av hur det fungerar.....eller ja, en ungefärlig bild iallafall.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Hahahahaha. Du, jag gissar att du bedrar dig, det skulle inte förvåna mig det minsta om det är denna tråd som används som facit, här får man de rätta råden.
                          jag satte faktiskt just och funderade lite och jag kan ju testa olika mat i olika kar och ganska snabbt få en klar bild av hur det fungerar.....eller ja, en ungefärlig bild iallafall.
                          Gör så!
                          Det finns inget häftigare än att se fiskar äta - med glädje!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Hahahahaha. Du, jag gissar att du bedrar dig, det skulle inte förvåna mig det minsta om det är denna tråd som används som facit.
                            Med över en halv miljon visningar så är det förmodligen så, bra jobbat Mats
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Med över en halv miljon visningar så är det förmodligen så, bra jobbat Mats
                              Japp, det är riktigt kul!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Hur går det med ynglen nere i mossan?
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...