Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Du har väl haft Garra Flavatra, det är en asiat
    Förvisso sant - men i ett SA-kar.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      jaja.. =)
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell


        Kul att ni är med!
        Jag gillar att skriva (som några på forumet vet ) och fortsätter gärna att "rabbla" på.

        Skall bli spännande att se hur du inreder med kvistarna, Jenny!
        Nu är några kvistar placerade i karet. Återkommer med bild när jag bestämt mig för om jag är nöjd eller inte Malarna verkar glada i alla fall.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Jenny_E
          Nu är några kvistar placerade i karet. Återkommer med bild när jag bestämt mig för om jag är nöjd eller inte Malarna verkar glada i alla fall.
          Det skall bli spännande att se dina bilder!
          Inredning är ju en process som kan behöva ta lite tid. Det är därför jag gärna förespråkar torrinredning när man drar igång ett kar.
          Nu förstår jag att du adderar inredning till ett redan igångstartat kar, så då är det bra att göra förändringar i mindre omfattande steg - titta på resultatet och kolla om man blir nöjd eller inte. Ta god tid på dig!
          Jag har gjort precis samma sak de senaste åren i mitt kar, och det är en ständig utveckling.

          Det verkar som att jag skall få sätta inredningständerna i ett av Thomas 540-kar inom kort ("ju mer vi är tillsammans"-tråden).
          Jag anar att Thomas vill ha en funktionell inredning (sätta in och plocka ur discusar) och då får vi arbeta utifrån dessa premisser.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Det skall bli spännande att se dina bilder!
            Inredning är ju en process som kan behöva ta lite tid. Det är därför jag gärna förespråkar torrinredning när man drar igång ett kar.
            Nu förstår jag att du adderar inredning till ett redan igångstartat kar, så då är det bra att göra förändringar i mindre omfattande steg - titta på resultatet och kolla om man blir nöjd eller inte. Ta god tid på dig!
            Jag har gjort precis samma sak de senaste åren i mitt kar, och det är en ständig utveckling.

            Det verkar som att jag skall få sätta inredningständerna i ett av Thomas 540-kar inom kort ("ju mer vi är tillsammans"-tråden).
            Jag anar att Thomas vill ha en funktionell inredning (sätta in och plocka ur discusar) och då får vi arbeta utifrån dessa premisser.
            Du har så rätt... om helgen går som planerat blir nästa veckas projekt att laga botten i 540 sedan kan vi köra igång

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Det skall bli spännande att se dina bilder!
              Inredning är ju en process som kan behöva ta lite tid. Det är därför jag gärna förespråkar torrinredning när man drar igång ett kar.
              Nu förstår jag att du adderar inredning till ett redan igångstartat kar, så då är det bra att göra förändringar i mindre omfattande steg - titta på resultatet och kolla om man blir nöjd eller inte. Ta god tid på dig!
              Jag har gjort precis samma sak de senaste åren i mitt kar, och det är en ständig utveckling.

              Det verkar som att jag skall få sätta inredningständerna i ett av Thomas 540-kar inom kort ("ju mer vi är tillsammans"-tråden).
              Jag anar att Thomas vill ha en funktionell inredning (sätta in och plocka ur discusar) och då får vi arbeta utifrån dessa premisser.
              Ja jag körde igång det för en dryg månad sen men just kvistarna fick jag inspiration till senare.
              Ska få upp bilder nånstans så får ni ignorera att det är gammalt och repigt. Lutar åt att byta ut det på sikt, att starta upp ett gammalt från förrådet för treåringens skull förvandlades fort till återupptagen nördighet för egen del.

              Nu har jag tagit mig igenom hela tråden! Nu får jag hitta en annan att sträckläsa, men följer såklart denna.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Jenny_E
                Ja jag körde igång det för en dryg månad sen men just kvistarna fick jag inspiration till senare.
                Ska få upp bilder nånstans så får ni ignorera att det är gammalt och repigt. Lutar åt att byta ut det på sikt, att starta upp ett gammalt från förrådet för treåringens skull förvandlades fort till återupptagen nördighet för egen del.
                Nu har jag tagit mig igenom hela tråden! Nu får jag hitta en annan att sträckläsa, men följer såklart denna.
                In med bilderna bara, Jenny!
                Det var strongt gjort att läsa igenom hela tråden - phooou - men det finns lite smått och gott att kolla på.
                Som tur är finns det massor av andra toppfina trådar att sträckläsa här på forumet, kul att du är med och kollar denna!

                Jag slänger in några bilder på A. paulmuelleri-honan som vaktar sitt revir mycket noga just nu...

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3309.jpg Visningar:	0 Storlek:	497.6 kB ID:     	2400821

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3312.jpg Visningar:	0 Storlek:	486.5 kB ID:     	2400822

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3313.jpg Visningar:	0 Storlek:	445.9 kB ID:     	2400823
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 April 2019, 18:30.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Vilken fin och ettrig dam!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    så ljuvlig hon är
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Vilken fin och ettrig dam!
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      så ljuvlig hon är
                      Jag håller helt och hållet med er!
                      Idag tog tösen fram en liten skock yngel.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                        Jag håller helt och hållet med er!
                        Idag tog tösen fram en liten skock yngel.
                        Det finns "Mannen som talar med hästar", "Mannen som talar med hundar" men ingen "Mannen som talar med fiskar". Jag tror bestämt Mats att jag kallar dig för det sistnämnda - helt otroligt efter så kort tid i ditt kar, avis men grattis .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Vad roligt! Filma gärna!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Det finns "Mannen som talar med hästar", "Mannen som talar med hundar" men ingen "Mannen som talar med fiskar". Jag tror bestämt Mats att jag kallar dig för det sistnämnda - helt otroligt efter så kort tid i ditt kar, avis men grattis .
                            //Inger
                            Halloj Inger!
                            Jag vet inte riktigt vad jag skall svara... men, jag talar faktiskt med fiskarna - och med karet...
                            Folk tror väl jag är pajas-crazy nu, men så är det.
                            Tricket att få det hela att fungera är att i förväg konditionera karet så att godartade förutsättningar finns närvarande när fiskarna introduceras i miljön.
                            Det är svårt att i mer konkreta termer förklara hur det här går till, men jag får fortsätta att med bilder och filmer dokumentera mina metoder.
                            De som, mot all förmodan, tittar in här i tråden någon gång kanske kan få någon tanke, idé eller möjligvis inspiration att göra på liknande vis.
                            Jag tycker ju att detta är "a piece of cake", det är fiskarna och karet självt som gör jobbet - jag tittar på och njuter.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 April 2019, 19:02.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Vad roligt! Filma gärna!
                              Då gör jag så!
                              A. paulmuelleri-honan har precis tagit ut ynglen och hon håller sig av naturliga skäl längst in bland Javaormbunkens hängande trådrötter.
                              Bilden och filmen är väldigt mörk på grund av detta, men jag skall dra in mer bilder och filmer när hon vågar ge sig ut i karet.



                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3318.jpg
Visningar: 367
Storlek: 536,7 KB
ID: 2400853

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Nej, men vilka yttepytte minibebisar! Supersöta! Smart vald plats av honan att vara på med de små. Tack för film och bild!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...