Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Har du haft tahuantinsuyoa macantzatza? Vad är i så fall dina erfarenheter av den sorten?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av cambru
      Det är jättekul att höra hur du låter det växa fram och det ser toppenbra ut redan nu tycker jag.
      En sak som jag försöker förstå är hur du får plats med alla rötter utan att helt blockera akvariets rutor. Jag älskar rötter men har svårt att få plats med dom eftersom jag inte gärna vill att de ligger mot rutorna. Ligger dina rötter mot rutorna? Hur fungerar det i så fall efter ett par år, fastnar det skräp som ligger och skrapar mot rutorna eller är det generellt inga problem?
      Nja, de rötter jag har i karet är placerade så att de inte lutar mot, eller går i, fram- och gavelrutorna. Däremot har de nog en del kontakt med bakgrunden på vissa ställen.
      Svårt att svara i några korta meningar på hur jag placerat allt inredningsmaterial, kanske kan du gå tillbaka i tråden och kolla?
      Det blir väl lite småmärken när någon rot, eller trädel ligger an mot glaset, men det skrapar man lätt bort vid tillfälle - så, för min del är detta inga problem.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 March 2019, 10:01.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Har du haft tahuantinsuyoa macantzatza? Vad är i så fall dina erfarenheter av den sorten?
        Ja, men det är många år sedan, långt innan filmandet och fotograferandets tid. Tror dom kallades Inkaciklid, eller stenciklid i affärerna på den tiden - men jag kan ha helt fel om den grejen.
        Vad jag kan minnas var dessa ganska fredliga och röjde inte runt alltför jäkligt i karet vid lek.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          OK, tack! Ska bli kul att se hur de beter sig hos mig!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Bilbuksyngel i baljan.

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Men vad kul

              Har aldrig hört/läst om bilbuksyngel någonsin förut. Kan det ha med din ytinredning att göra möjligen?
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                Men vad kul
                Har aldrig hört/läst om bilbuksyngel någonsin förut. Kan det ha med din ytinredning att göra möjligen?
                Ja, jag skulle tro det då det finns många olika avdelningar i ytinredningen - mörkare, ljusare, lugnare och mer rörliga vattenflöden etc.
                Jag har inte sett själva leken, alltså då rom och mjölke släpps - men däremot ett ivrigt, nära simmande, två individer emellan, som jag har tolkat som någon form av lekbeteende. Sannerligen kul att få bevittna detta med Bilbuksyngel i karets "naturliga" miljö.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Har du kollat in dem på natten någon gång?

                  Om jag har förstått rätt så är det i stor utsträckning nattaktiva, när jag hade dem för många år sedan så låg jag på golvet med en ficklampa och kikade och det var ganska bra fart uppe vid ytan.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Har du kollat in dem på natten någon gång?
                    Om jag har förstått rätt så är det i stor utsträckning nattaktiva, när jag hade dem för många år sedan så låg jag på golvet med en ficklampa och kikade och det var ganska bra fart uppe vid ytan.
                    Oh ja, det blir en jädra fart på dom i mörkret. Det startar redan när LED-ramperna börjar "skymma". Man kan även höra dom då det är kolsvart - ett hoppande och plaskande.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      jag har lite att läsa igen tror jag hihiiii
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Alltså vem är förvånad egentligen, inte jag i alla fall, du får ju lek på dom flesta arter som simmar i dina kar.
                        Det jag personligen tror, att det är just detta som du "har varit ute efter" - för att testa liksom att kanske något händer med dina bilbukar när dom har alla inredningsdetaljer på plats - för just denna art. Rätta mig om jag har fel.
                        Jag säger bara stort grattis

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          jag har lite att läsa igen tror jag hihiiii
                          Halloj Pia!
                          Ja, nu får du läsa några sidor bakåt.
                          Tyvärr kan jag inte vara med imorgon, lördag, hos Thomas. Spelar musik, i vanlig ordning...
                          Ha det bäst!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Halloj Pia!
                            Ja, nu får du läsa några sidor bakåt.
                            Tyvärr kan jag inte vara med imorgon, lördag, hos Thomas. Spelar musik, i vanlig ordning...
                            Ha det bäst!
                            inte jag heller... måste jobba får ses en annan dag
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Alltså vem är förvånad egentligen, inte jag i alla fall, du får ju lek på dom flesta arter som simmar i dina kar.
                              Det jag personligen tror, att det är just detta som du "har varit ute efter" - för att testa liksom att kanske något händer med dina bilbukar när dom har alla inredningsdetaljer på plats - för just denna art. Rätta mig om jag har fel.
                              Jag säger bara stort grattis
                              //Inger
                              Ja, jag brukar ju verkligen försöka att få till rätt, eller så rätt det bara går, miljöer för de fiskar jag släpper ner i burkarna.
                              Jag tänker i många steg framåt; passar dessa fiskar in i mitt kar just nu, passar de med övrig besättning?
                              Det är det här planerandet som tar sådan evinnerlig tid. Jag vill ha karet optimerat för de fiskar jag planerar att introducera - innan fiskarna köps in.
                              Men, jag blev faktiskt förvånad över att se Bilbuksyngel... Hade inte riktigt förväntat mig det.


                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                inte jag heller... måste jobba får ses en annan dag
                                Absolut!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...