Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Härligt! Och jädrar vad tången har spridit sig!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Mats, jag tycker att det är väldigt kul att följa din inredningsprocess bara så du vet . Under åren som jag har följt dig, så tror jag aldrig att du har skapat något kar liknande detta - eller minns jag helt tokigt?

      //Inger
      Åh, jag vet att du är med, Inger.
      Nu är jag i en process som faktiskt inte liknar något jag gjort tidigare, så du är inne på rätt spår. Jag går liksom ”all in” med inredningen - små ciklider skall få gona sig gott i miljön.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Härligt! Och jädrar vad tången har spridit sig!
        Ja, jävlar vad den växer! Jag skall låta tången sprida sig ytterligare för jag vill att denna skall bli till ett gytter av hemliga tillhåll för små ciklider att böka runt i.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Inger! Jag skall bara tillägga att jag haft riktigt "djungliga" inredningar ett flertal gånger. Du minns säkert "Rio Mamore-karet" (finns beskrivet en bra bit bak i tråden).
          Nu gör jag dock en mycket långsam omvänd kaosinredning (har skrivit om detta i ett inlägg på förra sidan) som inredningsmässigt är ett litet stickspår..

          Nu ligger ett antal Mopanirötter placerade på den högra sidan av karet, alla invävda i övrig inredning. Dessa rötter ligger som ett fundament för fortsatt inredning med mindre detaljer såsom kvistar, pinnar, växtlighet och blad.

          Jag tror fanimej att det kan bli bra med tid.


          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3226.jpg
Visningar: 166
Storlek: 608,9 KB
ID: 2399210

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3227.jpg
Visningar: 174
Storlek: 591,0 KB
ID: 2399211

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3228.jpg
Visningar: 200
Storlek: 554,5 KB
ID: 2399212

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Jag tror fanimej att det kan bli bra med tid.

            Hmm, de flesta tycker nog att det redan är bra

            Men vi kan ju bara försöka tolka vad du skriver, inte se den bild du har i huvudet. Men jag skulle gärna vilja kika in där...

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Inger! Jag skall bara tillägga att jag haft riktigt "djungliga" inredningar ett flertal gånger. Du minns säkert "Rio Mamore-karet" (finns beskrivet en bra bit bak i tråden).
              Nu gör jag dock en mycket långsam omvänd kaosinredning (har skrivit om detta i ett inlägg på förra sidan) som inredningsmässigt är ett litet stickspår..

              Nu ligger ett antal Mopanirötter placerade på den högra sidan av karet, alla invävda i övrig inredning. Dessa rötter ligger som ett fundament för fortsatt inredning med mindre detaljer såsom kvistar, pinnar, växtlighet och blad.

              Jag tror fanimej att det kan bli bra med tid.


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3226.jpg
Visningar: 166
Storlek: 608,9 KB
ID: 2399210

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3227.jpg
Visningar: 174
Storlek: 591,0 KB
ID: 2399211

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3228.jpg
Visningar: 200
Storlek: 554,5 KB
ID: 2399212
              Ja Mats, jag har läst allt du dokumenterat, och jag tror också att det kommer bli fanimej bra . Min tång beter sig lika som din gör och sprider sig hej vilt, Fattar inte att den sprider sig i bakkant där nästan inget ljus finns - himla tacksam växt, den sätter sig nästan på allt .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Jag tycker redan det ser jättebra ut men betvivlar inte att det med tiden blir ännu bättre. Du har en plan, det märks!

                Kommer du till Thomas den 9:e?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Ja Mats, jag har läst allt du dokumenterat, och jag tror också att det kommer bli fanimej bra . Min tång beter sig lika som din gör och sprider sig hej vilt, Fattar inte att den sprider sig i bakkant där nästan inget ljus finns - himla tacksam växt, den sätter sig nästan på allt .
                  //Inger
                  Japp, tången sprider sig fint, både vid bottnen och som "bollar" högre upp vid bakgrunden. Jag skall låta tången växa ett tag, tänker att den kan bli bra bottendepåer för småciklider att böka runt i.



                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Hmm, de flesta tycker nog att det redan är bra
                    Men vi kan ju bara försöka tolka vad du skriver, inte se den bild du har i huvudet. Men jag skulle gärna vilja kika in där...
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Jag tycker redan det ser jättebra ut men betvivlar inte att det med tiden blir ännu bättre. Du har en plan, det märks!
                    Kommer du till Thomas den 9:e?
                    Jag kör en omvänd kaosinredning denna gång, då jag skall ändra karet från att ha varit ganska öppet och scalarevänligt, till att bli ett gytter av djungelmark.
                    Någon egentlig plan finns faktiskt inte - och karet inreder sig mer eller mindre av sig självt. Nu lägger jag ett grundfundament som blir bas för fler småpinnar, kvistar och blad.
                    Jag har koncentrerat mig på högersidan och börjar bli klar, men det skall adderas några större rötter till - sedan skall jag "väva" mig bort åt vänster.

                    Drar in en bild på högersidan, så som den är just nu - långt ifrån klart.

                    Nando, jag kan tyvärr inte närvara på Thomas träff. Jag har några spelningar som jag måste prioritera. Jag har skickat PM till Thomas för några veckor sedan, så han är med på noterna.
                    Jag är övertygad om att ni får en toppentrevlig dag med härliga discuskar, gôtt tjôt och många flabb!
                    Ta massor med bilder och släng in på forumet!


                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3231.jpg
Visningar: 192
Storlek: 452,9 KB
ID: 2399237

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ja det ser förbaskat bra ut.

                      Lutade mig tillbaka med bilden på helskärm och tänkte tanken "finn fem fel", men jag gick bet. Förstår dessutom lite bättre var du är på väg med helheten när du beskriver högersidan, blir förmodligen ännu bättre än vad det är nu.

                      Det enda jag kunde komma på som negativt är att har man släppt i en fisk i karet så lär man aldrig kunna fånga den igen, men vem bryr sig
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Ja det ser förbaskat bra ut.
                        Lutade mig tillbaka med bilden på helskärm och tänkte tanken "finn fem fel", men jag gick bet. Förstår dessutom lite bättre var du är på väg med helheten när du beskriver högersidan, blir förmodligen ännu bättre än vad det är nu.
                        Det enda jag kunde komma på som negativt är att har man släppt i en fisk i karet så lär man aldrig kunna fånga den igen, men vem bryr sig
                        Ja, helheten är lite av ett enigma just nu - karet får bestämma!
                        Men, fasen vad gôtt att höra, från en inredningsgigant, att inredningen (i initialfasen) blir godkänd.
                        Idéen är att de fiskar som skall få komma "hem" till burken inte skall behöva fångas ur igen, utan bara få gå där och lufsa runt.
                        Det var ju själva fan också, men hittade jag inte en fin yngelgrupp av Corydoras venezuelanus häromdagen..? Jag måste faktiskt köpa dessa svarta juveler!

                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 March 2019, 17:09.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ja, det lär väl inte var något problem att tillföra mer fisk, ett Oproblem som de flesta inte har.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Ja, det lär väl inte var något problem att tillföra mer fisk, ett Oproblem som de flesta inte har.
                            Nä, eller ja, det blir enkelt att fylla på.

                            Kommentar

                            • cambru

                              • September 2008
                              • 209

                              Det är jättekul att höra hur du låter det växa fram och det ser toppenbra ut redan nu tycker jag.

                              En sak som jag försöker förstå är hur du får plats med alla rötter utan att helt blockera akvariets rutor. Jag älskar rötter men har svårt att få plats med dom eftersom jag inte gärna vill att de ligger mot rutorna. Ligger dina rötter mot rutorna? Hur fungerar det i så fall efter ett par år, fastnar det skräp som ligger och skrapar mot rutorna eller är det generellt inga problem?

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Synd att du inte kan komma Mats men jag förstår att du måste prioritera ditt jobb.

                                Starkt inspirerad av din fina tång har jag nu köpt några små bollar och satt in i mellankaret. Får se hur det går.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...