Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Det är en fantastik fin fisk, det var en av de första fiskarna jag fastnade för när jag skulle ha större fiskar än guppis .
    och som jag skulle vilja ha i mitt akvarium.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av smajlet
      Det är en fantastik fin fisk, det var en av de första fiskarna jag fastnade för när jag skulle ha större fiskar än guppis .
      och som jag skulle vilja ha i mitt akvarium.
      Japp, det är verkligen små juveler!
      När du drar på temperaturen till dina discusar, kan kanske en liten grupp passa fint i ditt kar.


      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Jag skulle gärna ha en större grupp fjärilar i storkaret men har andra fiskar där som jag bedömer inte vill gå så varmt som fjärilarna skulle behöva. I lillkaret har jag ca 28 grader och det verkar funka bra för dem. Discus och fjäril måste väl ur den aspekten passa bra ihop eftersom de båda trivs i lite högre temperaturer!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Någonting, förutom fiskars beteende och deras generella miljö, som jag fascineras oerhört mycket av inom akvariehobbyn är; inredning.

          Jag tycker att det är intressant att titta på olika akvarium, just bara för att se hur man har åstadkommit en speciell stil, riktning eller ett uttryck. Här på Zoopets forum får man ju en aldrig sinande källa av bilder och filmer på hur man inreder sina kar. En sak som är slående är faktiskt hur likartat många kar är inredda, men här måste man ta med i beräkningen alla de olika stilar eller riktningar som har en basis i vissa måsten.

          Ofta beskrivs att man vill åt någonting i inredningen som ser naturligt ut - och då måste man ”fejka” det naturliga. Det kan enbart se naturligt ut, inte vara naturligt. Så fort man styr inredningen, är den inte längre naturlig - det ser bara så ut.

          Så, hur skall man bära sig åt och hur kan man tänka när man inreder ett kar som skall likna något från naturen?

          En teknik som vi diskuterade för många år sedan här på forumet var; kaosinredning.
          Kaosinredning innebär att man placerar inredningsmaterial, mer eller mindre, huller-om-buller, kanske upprepade gånger, i karet. Det kan vara kvistar, pinnar, grenar, rötter, sten och annat.
          Vad som är vitsen med den här typen av inredningsteknik är att initialt släppa den där styrningen - alltså hur man vill att det skall se ut - för att låta inredningen bli vad den blir och (om man har lite tur) själv bli nöjd med resultatet.
          När man är, åtminstone hyfsat, nöjd kan man gå in och finslipa diverse detaljer i efterhand - någonting som gärna kan få ta sin lilla tid.

          En annan teknik är; vävning. När man väver inredningen börjar man vid en, eller flera utgångspunkter. Ofta startar man med någon större rot, sten eller något annat som man vill att inredningen skall utgå ifrån, eller exempelvis från ena gaveln till den andra i karet.
          Istället för att placera olika inredningsdetaljer bredvid varandra, liksom på en rad eller båge inåt eller utåt i karet, låter man inredningsdetaljerna haka i varandra, den ena under eller uppe på den andra, framför eller bakom o.s.v. På detta sätt kan man skapa ett ”flow”, en linje, som ofta är tillfredställande för ögat (det finns många exempel på fina ”flow”-inredningar på forumet).

          Ytterligare en teknik är; omvänd kaosinredning. Istället för att börja med ett kaos, som man senare rättar till och snyggar upp, styr man istället inredningen utifrån en idé (exempelvis en vävningsteknik) som när den är satt, får degenerera. Rötter kan falla, lägga sig på ett annat sätt än de var placerade, kvistar och grenar sjunka till botten, växter får rota sig och sätta nya skott och plantor o.s.v. - på ett, tillsynes, naturligt vis.
          Detta förfaringssätt kräver ett visst tålamod, men är väl värt ansträngningen.

          Just nu gör jag ett experiment med en väl planerad vävning- och omvänd kaosteknik, där jag är mitt uppe i ett skeende där ytan, på något vis, skall bli inredd. För att åstadkomma detta måste jag i flera omgångar fylla på med kvistar ovanifrån - lager på lager. När ett lager kvistar börjar sjunka ned, fyller jag på med ett nytt lager - i omgångar, på varandra. Det tar en jävla tid, men är verkligen kul att faktiskt göra.

          Jag tog några bilder, lite från sidan av frontrutan (brytningen och perspektivet blir tyvärr lite snett) av den vävningsteknik jag använt mig av i karet denna gång. Här finns nu plats för en mängd, från ytan sjunkande, kvistar som underifrån skall bilda ytinredningen. Omvänd kaosinredning.


          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3200.jpg Visningar:	1 Storlek:	682.6 kB ID:     	2398904

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3201.jpg Visningar:	1 Storlek:	542.9 kB ID:     	2398905

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3202.jpg Visningar:	1 Storlek:	590.3 kB ID:     	2398906
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 February 2019, 15:32.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Imponerande, läser och lär. Själv har jag fortfarande svårt för att få karen så som jag tänkt men har nu landat i att ta det lungt, och om diskusarna fortsätter att må bra och karen funkar som tänkt kommer jag tillföra grenar och kvistar sucsesivt tills jag åstadkommer ett lite mer ordnat kaos.....grymma bilder på ett grymt kar.....som vanligt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Thomas, nu har du discusar i dina kar. Kanske behöver dina discusar få gå i den befintliga miljö som de befinner sig i - åtminstone en tid framöver.
              Låt hela grejen vila ett tag och se vad som händer.
              Tids nog drar du igång ett kar där inredningen blir/är etablerad innan fiskarna introduceras.
              Men, givetvis kan du styra inredningen åt det håll du önskar med varsam hand. Ta det med ro.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Thomas, nu har du discusar i dina kar. Kanske behöver dina discusar få gå i den befintliga miljö som de befinner sig i - åtminstone en tid framöver.
                Låt hela grejen vila ett tag och se vad som händer.
                Tids nog drar du igång ett kar där inredningen blir/är etablerad innan fiskarna introduceras.
                Men, givetvis kan du styra inredningen åt det håll du önskar med varsam hand. Ta det med ro.
                Hahahaha..... tålamod, ja jag har hört det förr och det är lite min svaghet, men nu skall jag ta det lungt. Iallafall i diskuskaren jag har igång........

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ja... Det har egentligen inte så mycket med tålamod att göra, utan mer att vänta in de djur man håller och upprätthålla optimala förhållanden. Du har ju helt fantastiska burkar med discus nu.
                  Fortsätt bara att ge dina discusar vad de kräver, precis så som du gör!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja... Det har egentligen inte så mycket med tålamod att göra, utan mer att vänta in de djur man håller och upprätthålla optimala förhållanden. Du har ju helt fantastiska burkar med discus nu.
                    Fortsätt bara att ge dina discusar vad de kräver, precis så som du gör!
                    Jag kommer göra så, lite kvist med löv kommer att läggas i men annars inget mer. Har ju ett par andra kar som jag kan sysselsätta mig med

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Mats - ett riktigt intressant inlägg om inredning! Tack för det!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Mats - ett riktigt intressant inlägg om inredning! Tack för det!
                        Riktigt kul att du gillar det, Nando!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Några få här på forumet vet att jag gärna ägnar mig åt udda akvariumaktiviteter som exempelvis inredning.
                          Jag kan ha råkat nämna det tidigare i tråden, men är osäker, att jag håller på att skapa ett "överhäng" av kvistar och grenar i vissa ytregioner.
                          Innan detta inredningsarbete kan fortskrida måste bottenmiljön färdigställas. Min tanke är att få botten helt översållad av pinnar, kvistar och växtlighet.
                          För att få någon ordning på detta måste de större inredningsdelarna placeras först.
                          Förra veckan plockade jag fram 10-15 olika större rotdelar, mestadels Mopanirötter, som passar mycket bra att placera direkt mot sanden. Mopanirötterna har massor av håligheter undertill och bildar toppenfina utrymmen för malar och mindre ciklider.
                          Så, nu har jag börjat med en så kallad vävningsteknik där jag utgått från det hålrum under ett stort rotsystem på högersidan av karet.
                          På bilden nedan, från förra helgen, ser du hur jag har "slajdat" in två rotdelar under rotsystemet, nära högergaveln. Det "stående" rotsystemet ser nu ut att ha vuxit över dessa liggande rötter.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3211.jpg
Visningar: 221
Storlek: 618,8 KB
ID: 2399159

                          Idag har jag fortsatt att förbereda bottenregionen. Fem större Mopanirötter har placerats ut på sanden åt vänster (bilder på detta kommer vid ett senare tillfälle).
                          Nu jävlar börjar det djungla till sig riktigt gôtt!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Kan bara ge ett
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Kan bara ge ett
                              Gôtt! Inredning är kul!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Mats, jag tycker att det är väldigt kul att följa din inredningsprocess bara så du vet . Under åren som jag har följt dig, så tror jag aldrig att du har skapat något kar liknande detta - eller minns jag helt tokigt?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...