Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av cambru
    Så snyggt! Ska bli kul att se vad den lilla sötvattenstången utvecklas till
    Jag har runt 40 kolglödstetror, de har så härlig färg och i stor grupp vågar de visa upp sig också, bra val av dig att lägga till dom tycker jag.
    Antagligen blir den lilla flagan en större "boll", men jag tycker också att det är intressant att kolla in hur den faktiskt fäster sig i underlaget och sakta bryter mark.
    Kolglödstetran är stapelvara i mina kar, och har varit så under många år - ibland får man fylla på med "nytt blod" bland alla nya yngel som dyker upp. Det blir väl runt 30-40 stycken nya, eller fler.
    Riktigt kul att se att du också kör denna pärla, Kolglödstetran! Fantastiskt vacker!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Underbart fina bilder! De nya kvistarna gör mycket för helheten. Jag gillar också kolglödstetran och har ett litet stim av dem i lillkaret. Ska utöka det om jag flyttar neontetrorna därifrån.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Medan ytregionens kvistar nu så sakta sjunker ner och finner sina positioner, i väntan på att det skall adderas minst dubbelt så mycket material - troligen ännu mer, har jag nu adderat ett slingrande rotsystem av Mopani på bottnen på vänstersidan.
        Jag bryter "flowet" i inredningen genom att lägga mopani-systemet rakt in från från frontrutan och bakåt, genom inredningen, för att låta systemet vända tillbaka mot frontrutan i en halvcirkel. På så sätt bildas ett fint djup samt öppna sandregioner.


        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3197.jpg
Visningar: 183
Storlek: 626,9 KB
ID: 2398578

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Medan ytregionens kvistar nu så sakta sjunker ner och finner sina positioner, i väntan på att det skall adderas minst dubbelt så mycket material - troligen ännu mer, har jag nu adderat ett slingrande rotsystem av Mopani på bottnen på vänstersidan.
          Jag bryter "flowet" i inredningen genom att lägga mopani-systemet rakt in från från frontrutan och bakåt, genom inredningen, för att låta systemet vända tillbaka mot frontrutan i en halvcirkel. På så sätt bildas ett fint djup samt öppna sandregioner.


          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3197.jpg
Visningar: 183
Storlek: 626,9 KB
ID: 2398578
          Du förbereder med inlevelse en verklig biotop för dina I. adoketa, har jag rätt eller?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Du förbereder med inlevelse en verklig biotop för dina I. adoketa, har jag rätt eller?
            //Inger
            Du kan ha rätt, men... En av mina polare, trädgårdsmästar-akvaristerna (icke detta forum), har en grupp fina Fjärilsciklider som behöver ett gôtt akvarium att göra sina grejer i.
            Jag har varit och tittat på fjärilarna och jag måste säga att jag är vrålsugen. Mitt kar är, mer eller mindre, tomt nu - så varför inte?
            Blir det på detta sätt, så måste ytteligare parametrar ställas tillrätta, men förutsättningarna finns.
            I. adoketa skall det bli igen, men kanske i ett annat kar..?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Du kan ha rätt, men... En av mina polare, trädgårdsmästar-akvaristerna (icke detta forum), har en grupp fina Fjärilsciklider som behöver ett gôtt akvarium att göra sina grejer i.
              Jag har varit och tittat på fjärilarna och jag måste säga att jag är vrålsugen. Mitt kar är, mer eller mindre, tomt nu - så varför inte?
              Blir det på detta sätt, så måste ytteligare parametrar ställas tillrätta, men förutsättningarna finns.
              I. adoketa skall det bli igen, men kanske i ett annat kar..?
              Om du är vrålsugen på fjärilarna så självklart ska du satsa på dessa. Karet är ju nästan tomt och sen skulle det verkligen vara kul att få se lite bilder på "huvudfiskar" i ditt snygga kar. Tycker verkligen att karet är inrett för att även passa fjärilar...

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Om du är vrålsugen på fjärilarna så självklart ska du satsa på dessa. Karet är ju nästan tomt och sen skulle det verkligen vara kul att få se lite bilder på "huvudfiskar" i ditt snygga kar. Tycker verkligen att karet är inrett för att även passa fjärilar...
                //Inger
                Ja, jag lutar åt att ta mig an en grupp fjärilar. Tempen måste upp och bottenregionen skall vara tjock med finfördelat organiskt material som dom kan beta runt i.
                Skulle faktiskt vara kul att göra det igen...



                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, jag lutar åt att ta mig an en grupp fjärilar. Tempen måste upp och bottenregionen skall vara tjock med finfördelat organiskt material som dom kan beta runt i.
                  Skulle faktiskt vara kul att göra det igen...


                  Om du tycker att det ska bli kul, så tveka inte - kör på som du brukar säga

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Om du tycker att det ska bli kul, så tveka inte - kör på som du brukar säga
                    //Inger

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Fjärilar är skoj!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Fjärilar är skoj!
                        Ja, verkligen!
                        Om jag nu tar mig an en grupp fjärilar så måste bottenregionen fixas till. Jag vill att vissa delar av den finkorniga sanden skall vara öppna, dels för alla cory-pandor (som på filmen, nedan, snabbt drog in under det omfattande rotsystemet vid högerkanten) och även för presumtiva fjärilar, så att de kan beta runt på ett naturligt sätt.
                        Nästa steg blir att lägga ett ett rejält lager med pinnar och rötter i bottenregionen, och varva detta med många fler Cryptocoryne-plantor.
                        Det blir lite pill, men det fixar sig.
                        Drar in en liten film, så ser du att det finns en hel del kvar att göra.

                        Fjärilar igen..? Ja, det kan nog bli riktigt bra.

                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Många som läser dina inlägg tycker nog att du är väldigt omständlig, ska man verkligen behöva anpassa hela akvariet för att man ska ha Fjärilsciklider? Det är väl något man köper på infall i butiken och hyttar ner bland de andra fiskarna som lite färgprakt, eller...

                          Sanningen är att just Fjärilsciklider är en av de mest missförstådda fina små ciklider som finns, de åker ofta ner i en påse i affären och hyttas ned till övriga invånare, för att vara borta fyra till fem månader senare.

                          Hoppas verkligen att du Mats kan få till det och visa hur de i rätt miljö kan blomma upp och leva lite längre en det där halvåret
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Många som läser dina inlägg tycker nog att du är väldigt omständlig, ska man verkligen behöva anpassa hela akvariet för att man ska ha Fjärilsciklider? Det är väl något man köper på infall i butiken och hyttar ner bland de andra fiskarna som lite färgprakt, eller...
                            Sanningen är att just Fjärilsciklider är en av de mest missförstådda fina små ciklider som finns, de åker ofta ner i en påse i affären och hyttas ned till övriga invånare, för att vara borta fyra till fem månader senare.
                            Hoppas verkligen att du Mats kan få till det och visa hur de i rätt miljö kan blomma upp och leva lite längre en det där halvåret
                            Haha! Ironi AB - gôtt där, Maths!
                            Jo, jag har ju haft dessa små juveler förr med gott resultat, och skall jag nu ge mig på fjärilar igen så skall de fanimej få gå i karet på ett adekvat sätt.
                            Folk får tycka och tänka vad de vill.
                            Jag har ju tidigare skrivit en del inlägg och artiklar om just Mikrogeophagus ramirezi, men berättar gärna vidare och lägger upp bilder och filmer på stuffet här i tråden.




                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Jag vet ju att du är lite av fjärilsexpert, men det verkar som att du den här gången ska bevisa något ytterligare, som jag tror är möjligt.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Jag vet ju att du är lite av fjärilsexpert, men det verkar som att du den här gången ska bevisa något ytterligare, som jag tror är möjligt.
                                Nja, expert är ett svårt epitet att förhålla sig till. Men, jag tror att jag har någon form av förståelse för hur de här cikliderna fungerar, speciellt i akvarium.
                                Jag ämnar inte bevisa någonting, men jag är ytterligt svag för Mikrogeophagus ramirezi och när jag får en chans på en fin grupp - ja, då måste jag ju fundera på att dra igång ett fjärilsciklid-kar - om inte annat än att få uppleva dessa fantastiska ciklider ytterligare än en gång.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...