Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, kolla med honom. Annars skall de väl förhoppningsvis acklimatisera sig över tid till de parametrar du har i ditt kar.

    Hoppas det. Patric hade ju köpt in gruppen för att försöka odla på den. Så får kolla med honom.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Aaaahhh (hur många inlägg är det inte jag startar på detta sätt?), nu är det helg och jag har flera dagars underbart musicerande, både bakom och framför mig.
      Men, jag vill ändå drista mig till att störa det sköna flowet på forumet med några bilder på sötvattenstången.
      Det växer på fint nu i de två "bollarna", och den lilla flagan, som växer på ett helt annat sätt, (se tidigare inlägg i tråden) tar sig fint också.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3162.jpg
Visningar: 208
Storlek: 481,3 KB
ID: 2398082



      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3160.jpg
Visningar: 208
Storlek: 394,7 KB
ID: 2398083


      Nu har jag placerat ytterligare material i ytinredningen - och det är dags att koncentrera sig på hur man kan få in det sjätte elementet - frontrutan - i sin inredning (kommer bilder på det i ett senare skede).
      ... Kan nog inte låta bli att skriva en liten blänkare om det också...

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Aha, frontrutan... Låter spännande!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Nando
          Aha, frontrutan... Låter spännande!
          Jo då, så att...
          Ytinredningen börjar bli klar.
          Nu går jag vidare och tar mig an frontrutan, den kan också "inredas".
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 February 2019, 09:42.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Läser och tittar med spänning.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • cambru

              • September 2008
              • 209

              Jag tycker det är jätteintressant att få följa hur tänket går med inredningen. Att du kan tillåta det att få växa fram under så lång tid är jag grymt imponerad av!

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Har du någon helbild på ditt fina akvarium

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av cambru
                  Jag tycker det är jätteintressant att få följa hur tänket går med inredningen. Att du kan tillåta det att få växa fram under så lång tid är jag grymt imponerad av!
                  Ursprungligen postat av smajlet
                  Har du någon helbild på ditt fina akvarium
                  Jag nämner ofta ordet; tålamod, och det måste man givetvis ha - men för min del handlar det inte om tålamod per se, utan mer om att jag låter karets inredning växa fram på egen hand. Mycket av "arbetet" består i att långsamt och lugnt reducera och lägga till, och vice versa.

                  Nu har jag reducerat javan ordentligt. Detta för att få till de bakre hörnen, speciellt det vänstra - så att det blir homogent med växtlighet. Genom att tukta javan försiktigt, kommer den desto starkare tillbaka. Jag väntar dessutom in en fin Anubias som kommer starkt - just i det vänstra hörnet. Så även om det ser lite skralt och tomt ut just nu, vet jag att det blir bättre om några månader.
                  Jag är i stort sett "klar" med de ytliggande kvistarna. Dessa skall få sjunka ner de närmaste veckorna och så skall jag addera ungefär lika mycklet till.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3163.jpg
Visningar: 208
Storlek: 413,1 KB
ID: 2398162

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3169.jpg
Visningar: 193
Storlek: 633,2 KB
ID: 2398163

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3173.jpg
Visningar: 202
Storlek: 632,7 KB
ID: 2398164

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3172.jpg
Visningar: 186
Storlek: 728,4 KB
ID: 2398165


                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Jag nämner ofta ordet; tålamod, och det måste man givetvis ha - men för min del handlar det inte om tålamod per se, utan mer om att jag låter karets inredning växa fram på egen hand. Mycket av "arbetet" består i att långsamt och lugnt reducera och lägga till, och vice versa.

                    Nu har jag reducerat javan ordentligt. Detta för att få till de bakre hörnen, speciellt det vänstra - så att det blir homogent med växtlighet. Genom att tukta javan försiktigt, kommer den desto starkare tillbaka. Jag väntar dessutom in en fin Anubias som kommer starkt - just i det vänstra hörnet. Så även om det ser lite skralt och tomt ut just nu, vet jag att det blir bättre om några månader.
                    Jag är i stort sett "klar" med de ytliggande kvistarna. Dessa skall få sjunka ner de närmaste veckorna och så skall jag addera ungefär lika mycklet till.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3163.jpg
Visningar: 208
Storlek: 413,1 KB
ID: 2398162

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3169.jpg
Visningar: 193
Storlek: 633,2 KB
ID: 2398163

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3173.jpg
Visningar: 202
Storlek: 632,7 KB
ID: 2398164

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3172.jpg
Visningar: 186
Storlek: 728,4 KB
ID: 2398165

                    Så fint det är du har både öppen yta och lumigt på samma gång riktigt härliga bilder

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ditt kar är fantastiskt fint och naturligt!

                      Kommentar

                      • xanadu
                        • January 2013
                        • 157

                        Wow, riktigt snyggt!
                        Projekt:

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj smajlet, Nando och xanadu, kul att ni gillar grejerna!

                          Drar in några bilder till på de ytliggande kvistarna. Dessa börjar sjunka nu och integreras med javan, och sedan är det dags att fylla på med fler.
                          När detta är klart skall jag lägga ytterligare grenar och kvistar ovanpå, som skall nå ända fram till frontrutan. Detta blir en del av frontrutans "inredning".

                          Det skall även fyllas på med ett rejält antal Kolglödstetror.

                          Karet puttrar på fint och LED-belysningen är magisk - synd att bilderna inte kan visa detta...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3178.jpg
Visningar: 202
Storlek: 722,8 KB
ID: 2398290

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3180.jpg
Visningar: 209
Storlek: 625,6 KB
ID: 2398291

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3181.jpg
Visningar: 216
Storlek: 652,9 KB
ID: 2398292

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3187.jpg
Visningar: 194
Storlek: 526,2 KB
ID: 2398293

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3189.jpg
Visningar: 194
Storlek: 499,3 KB
ID: 2398294

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Har inget att säga Mats, mer än att dina java är så crispigt gröna, och jag får en bild i skallen hur karet kommer att utvecklas tillsammans med ditt intresse för inredning och ditt beundransvärda tålamod

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Har inget att säga Mats, mer än att dina java är så crispigt gröna, och jag får en bild i skallen hur karet kommer att utvecklas tillsammans med ditt intresse för inredning och ditt beundransvärda tålamod
                              //Inger
                              Gôtt, Inger!
                              Jag tänker skapa en översvämmad lagun. När man sitter framför karet vill jag att det skall kännas som att man "tittar in" i en murrig del av översvämmad skogsmark, bara någon meter i vattendjup - därav allt det ytmaterial jag skall addera de närmaste månaderna. Bottenregionen kommer också att få en hjälpande hand i ett senare skede.
                              Egentligen har tålamod inget med den här typen av långsam inredning att göra - vägen är målet, och jag njuter av varje sekund jag betraktar karet. Det är så jädrans skönt att bara se karet göra sin grej, med lite hjälp av mig. LED-ljuset gör ju också sitt till med sitt föränderliga ljusspel.

                              Slänger in ett par bilder till där man kan se den snabbt växande sötvattenstången i bakgrunden på första bilden, och den lilla flagan - som kommer starkt, men långsamt på en rotdel i skuggorna, på bild nr. två.


                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3183.jpg
Visningar: 208
Storlek: 597,6 KB
ID: 2398300

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3186.jpg
Visningar: 186
Storlek: 491,1 KB
ID: 2398301

                              Kommentar

                              • cambru

                                • September 2008
                                • 209

                                Så snyggt! Ska bli kul att se vad den lilla sötvattenstången utvecklas till
                                Jag har runt 40 kolglödstetror, de har så härlig färg och i stor grupp vågar de visa upp sig också, bra val av dig att lägga till dom tycker jag.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...