Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Skriver som jag ofta gör när denna diskussion kommer upp; jag uppskattar din tråd och dina råd enormt mycket Mats. Det tror jag att du vet vid det här laget. Var och en gör naturligtvis som den mår bäst av men för egen del hoppas jag verkligen inte att du har ”gaggat färdigt” här.

    Känner som Thomas att jag ofta skriver inlägg i min tråd för min egen skull. Det är liksom så roligt att jag inte jag låta bli att berätta om vad som händer i karen. Detta gäller oavsett om det är något nytt eller inte. Visst är det kul när folk kommenterar men en stor del av behållningen för mig är att få tänka på karen samt det som pågår i dem och formulera det i text. Ibland kommer jag på nya infallsvinklar bara av att skriva. Andra gånger är det någon som ställer en fråga eller kommer med någon synpunkt och så vips ser man saken på ett nytt sätt. Lärorikt och skoj!

    Samtidigt drabbas jag ibland av känslan att aldrig kunna leva upp till det som ni ”gamlingar på forumet” synes längta tillbaka till. De djupa diskussionerna, utbytet i teori och praktik osv. Jag var ju helt enkelt inte med då och kommer inte att bli gammal i gemet än på länge. Mina inlägg i trådar som din blir väl därför tämligen betydelselösa för er som har varit med länge. Det är som det är. Jag försöker dock ge tillbaka till forumet genom att skriva svar i trådar där folk är ännu mer nybörjare än jag själv, i den mån frågan rör något jag har lite erfarenhet av. På det sätter kanske jag ”återmatar”. Brukar också försöka komma ihåg att följa upp med information om hur något blev som jag själv frågat om. Gissar att det blir roligare för de som svarat att få höra hur det gick.

    Mitt svammel ovan kokar ner till att jag verkligen uppskattar det här forumet och att jag hoppas att ni som varit med länge orkar ha tålamod med oss nya. Vi gillar er och era trådar! Sluta för allt i världen inte med att skriva!
    Jävla bra inlägg, Nando! Toppstuff!

    Kommentar

    • Manado
      • August 2013
      • 144

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jo, så här; jag är medveten om antalet besök i tråden - det kan vara över hundra stycken på ett dygn, oftast om jag lägger in någon bild eller film.
      Det tycks alltså vara många som tittar in här. Trots detta är det ganska få som kommenterar, kanske med någon fråga eller fundering o.s.v.

      Vi är endast ett fåtal personer som "talar" med varandra i denna tråd, speciellt om man jämför med hur det var för bara några år sedan.
      De forumdeltagare som jag förmodar tycker att det jag avhandlar är "trist" har jag inte en aning om vilka de är... Jag kan ju inte se vilka som tittar in, för att snabbt lämna tråden och gå vidare till något roligare, mer intressant eller relevant.
      Ni som skriver i denna tråd skall ha stort tack, det är för er som jag gör uppdateringar, nuförtiden dock mer sällan.

      Jag har varit mycket aktiv på forumet i mer än tio år. De trådar jag frekventerat mest är de som handlar om fiskars beteende, framför allt ciklider, och de trådar som tar upp olika frågor om inredning - hur man kan göra och vad man kan tänka på när det gäller att skapa en god miljö för de fiskar (oftast ciklider) man väljer.

      När jag ser en tråd, eller ett inlägg som intresserar mig, kanske något nytt jag lär mig, en häftig bild, en fråga jag möjligtvis kan ha ett svar på o.s.v. - då brukar jag göra ett inlägg. Kikar jag in i en tråd där jag märker ämnet inte intresserar mig, lämnar jag denna tråd ganska omedelbart och går vidare.
      Jag tror att andra gör ungefär som jag, ergo; om det som skrivs i tråden är ointressant (för mig som läsare) så lämnar jag och går vidare utan kommentar.

      Nu finns det dock en hel del trådar som verkligen intresserar mig, men där mitt förhållningssätt, till det som tråden handlar om, inte stämmer överens med trådskaparens vision.
      Istället för att ge tips och råd, som jag vet kommer att förvilla och skapa oreda, i en sådan tråd, väljer jag istället att enbart heja på, göra tummen upp o.s.v. - åtminstone för att visa att jag uppskattar ämnet, att jag följer tråden intresserat och att jag gillar uppdateringarna, alltså att jag är aktivt intresserad av tråden.
      Skriver man inte någonting (syns i tråden) - existerar man inte.

      Efter mer än tio års tid av aktiv medverkan på detta forum så förstår man när det börjar bli dags att "lägga av", när saker man skriver blir upprepningar och "skåpmat".
      Jag gör inte uppdateringar med bilder och filmer här i min tråd för att bli hyllad, utan för att dela med mig av små betraktelser, idéer, tips och råd som kanske, kanske kan entusiasmera och skapa en process att tänka och agera lite okonventionellt, enligt konsensus.
      Att alla och envar som kikar in här i tråden inkognito inte tycker att det mesta är "långsamt och tråkigt" begriper jag. Att många känner att man "inte har något att komma med" begriper jag också, och det respekterar jag!
      Zoopet och dess forum är ett levande väsen, som jag, under många år har uppfattat det. Förr skrev jag/vi långa, detaljerade inlägg - vi diskuterade fiskars beteende, inredning och en hel del annat. Nu är tiderna annorlunda, det skrivs korta meddelanden (knappt läsbara) som snabbt skall avhandlas och sedan avslutas. Till och med en tråds faktiska längd (inlägg, sidor och kommentarer) ses på med oblida ögon... Ja, det är inget jag kan påverka med min medverkan längre.

      Så, du ser, Linda, jag har inte en aning om vem som besöker, eller inte besöker denna tråd. Det enda jag kan konstatera är att vi endast är några få som talar med varandra här i "Akvariestugan" och i vissa andra trådar, och dom som inte medverkar troligtvis tycker att det som händer här är... tråkigt.
      Hej Mats
      Jag är ju ny här på forumet och försöker läsa ikapp några av de projekt som jag tror kan låta mig som hobbyakvarist lära mig mer om det som intresserar mig. Jag har tex läst nästan hela denna tråd med stor behållning. Tack för att du fortsätter att skriva!
      Jag inser också att jag är en av de som läser och inte kommenterar. Men det beror mest på att jag är ny och inte har i närheten av den erfarenhet som de flesta av de som gör det. Med tiden som jag lär mig mer så kommer jag bli bättre på det.
      Mvh Mats aka Manado

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Manado
        Hej Mats
        Jag är ju ny här på forumet och försöker läsa ikapp några av de projekt som jag tror kan låta mig som hobbyakvarist lära mig mer om det som intresserar mig. Jag har tex läst nästan hela denna tråd med stor behållning. Tack för att du fortsätter att skriva!
        Jag inser också att jag är en av de som läser och inte kommenterar. Men det beror mest på att jag är ny och inte har i närheten av den erfarenhet som de flesta av de som gör det. Med tiden som jag lär mig mer så kommer jag bli bättre på det.
        Mvh Mats aka Manado
        Riktigt gôtt att se att du är med!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Aaah, en ledig söndag - riktigt skönt efter två dagars musicerande, varav fredagens begivenheter bestod av ett dubbelgig på två olika ställen...
          Nåväl, idag fick det bli ett vattenbyte i baljan, lite ansning av Java och några testplaceringar av nya ytliggande rötter, som jag har några planer kring.
          "Tången" växer på med fin hastighet och bildar bollar av täta skikt, så som vi är vana att se denna tång växa.
          Tog en bild på det lilla flarn av sötvattenstången som har etablerat sig på ett annat ställe, med en annan typ av växtsätt, på en rotdel.
          Här ser man att bladen fäster sig platt mot växtytan och bildar en fastare grund för vidare spridning.
          Fick zooma in rejält för att få till en bild på detta, så bilden är grynig och oskarp... sorry!
          Det skall bli kul att se hur tången kommer att växa vidare på detta sätt.


          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3150.jpg Visningar:	1 Storlek:	362.6 kB ID:     	2397616

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Riktigt intressant det här med tången, mina beter sig lika. I mitt kar så har några blad fäst sig på ett tunt och magert catappablad, dessutom på en del andra ställen. Tycker ändå, att av dom få tussar jag hade, så har dom förökat sig ganska snabbt ändå

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Den är fin tången med sitt lite annorlunda utseende, har en liten tuss själv någonstans. Min har inte fäst sig så fint som din utan ”rör” på sig lite. Den har nog lite mer konkurans om utrymmet. Men intressant att se hur den kan växa.
              // Annicka

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Mats, dina tångbilder får mig att vilja skaffa tång!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Rufus
                  Den är fin tången med sitt lite annorlunda utseende, har en liten tuss själv någonstans. Min har inte fäst sig så fint som din utan ”rör” på sig lite. Den har nog lite mer konkurans om utrymmet. Men intressant att se hur den kan växa.
                  Ursprungligen postat av Nando
                  Mats, dina tångbilder får mig att vilja skaffa tång!
                  Härligt att ni är med i tråden och tycker tångbilderna är intressanta!
                  Jag har haft sötvattenstång tidigare i flera omgångar, förr i tiden mest i mindre räk-kar och liknande.
                  Nu är det tre växtsätt som jag skall kolla in.
                  Vanligtvis ser vi tången som "bollar", som skiktar sig och expanderar utåt. På bilderna kan man skönja de två, tennisbollsstora buskarna som börjar ta riktigt fin fart längst bak i karet. Två av bilderna visar den tångflaga som etablerat sig och vuxit fast på en rot (nästan i mitten av ena bilden och ner till höger i den sista). Sedan är det den tång som bara ligger på sanden - ser väl inte jättetjusigt ut, men jag skall ändå låta den vara ifred en tid och se vad som händer.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3152.jpg
Visningar: 209
Storlek: 607,2 KB
ID: 2397703

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3153.jpg
Visningar: 213
Storlek: 492,7 KB
ID: 2397704

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3154.jpg
Visningar: 206
Storlek: 659,8 KB
ID: 2397705

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3155.jpg
Visningar: 197
Storlek: 620,5 KB
ID: 2397706




                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Härliga bilder! Gillar bollarna med tång, ser frodigt och friskt ut!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Tjena Mats . Hittade en fisk idag som jag förälskade mig i, Ivanacara adoketa. Så efter att ha stirrat på dessa en timme blev det ett par, trotts att de var för dyra. Nu är de ju i karantän ett par veckor innan de får komma hem så jag började ju läsa lite om dessa fiskar och det dröjde ju inte länge förän dina fiskar kom på film. Härligt, kul att läsa allt positivt du skrivit om dina erfarenheter. Ser verkligen fram mot denna nya bekantskap, kärlek vid första ögonkastet....

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Tjena Mats . Hittade en fisk idag som jag förälskade mig i, Ivanacara adoketa. Så efter att ha stirrat på dessa en timme blev det ett par, trotts att de var för dyra. Nu är de ju i karantän ett par veckor innan de får komma hem så jag började ju läsa lite om dessa fiskar och det dröjde ju inte länge förän dina fiskar kom på film. Härligt, kul att läsa allt positivt du skrivit om dina erfarenheter. Ser verkligen fram mot denna nya bekantskap, kärlek vid första ögonkastet....
                        Jättekul att du har skaffat Ivanacara adoketa. Detta är en av mina absoluta favoritciklider - ja, du kan ju kolla in min avatar.
                        I. adoketa är sannerligen en annorlunda ciklid, med ett fantastiskt intressant beteende och rörelsemönster. De håller ofta ihop fenorna och ”kryper” inför varandra.
                        När hanen uppvaktar honan, och även vid själva leken, ställer han sig ofta lodrätt med huvudet nedåt, ett beteende man kan se hos andra ciklider också. men adoketahanens huvudstående är något extra att studera. Du kan se detta beteende på första filmen där en lek precis har börjat.

                        När jag fick hem dessa vildfångade adoketor placerade jag ett par i ett litet 100-literskar, för att initialt kolla in deras beteende och försäkra mig om att de inte var dåliga på något vis - ett sorts karantänkar som de fick vara i under någon månad.
                        Jag hade inte tänkt att de skulle leka efter några dagar, men… det var ju bara att ta fram kameran och låta dom hålla på.

                        Temperatur upp till cirka 28-29°C, ph runt 5 - och en jädra massa blad, pinnar och småväxter.
                        Odlade exemplar är mindre kinkiga med ett lägre ph.
                        Ha gärna en dämpad belysning, då kommer de till sin rätt på ett fint sätt.

                        Jag tänker ha en grupp Ivanacara adoketa lite längre fram, det är därför jag ”djunglar” till inredningen och miljön i mitt kar just nu - tar tid men det är det värt.

                        Lycka till med dessa fantastiska ciklider, Thomas!





                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Riktigt fina filmer. Jag får kanske sätta igång och shingla till min kar lite till då. Eller sa får detta par flytta in i mitt tomma 120 liters. En grymt spännande ciklid iallafall. Kändes som en riktigt personlig fisk.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Riktigt fina filmer. Jag får kanske sätta igång och shingla till min kar lite till då. Eller sa får detta par flytta in i mitt tomma 120 liters. En grymt spännande ciklid iallafall. Kändes som en riktigt personlig fisk.
                            Du kommer att älska dom!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ja, det är jag säker på..... frågan är ju bara om jag kan åstadkomma rätt miljö för dem. Måste kolla med Patric vilket pH de går i hos honom. Jag ligger ju på 6,8 och det kanske är för hårt för dessa små gynnare....

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Ja, det är jag säker på..... frågan är ju bara om jag kan åstadkomma rätt miljö för dem. Måste kolla med Patric vilket pH de går i hos honom. Jag ligger ju på 6,8 och det kanske är för hårt för dessa små gynnare....
                                Ja, kolla med honom. Annars skall de väl förhoppningsvis acklimatisera sig över tid till de parametrar du har i ditt kar.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...