Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Det låter som det var bättre förr Mats...?

    Har de djupare diskussionerna försvunnit eller flyttat någon annanstans?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      Tack för ditt svar.
      Jag var här för 10 år sen med och visst har forumet förändrats i mängder på vissa sätt och på vissa sätt inte alls. Dock har jag inte varit aktiv i 10 år.
      Jag tror personligen att det handlar om att plattformen forum inte är så aktuell längre. Och inte att saker och ting är tråkiga.
      Eller så har jag fel och man får acceptera att man är så tråkig att klockorna stannar.
      Men nu har jag fått svar på min fråga om inte annat.
      Ja, du har nog rätt.
      Forumformen är nog antagligen inte så aktuell längre - oavsett om de ämnen man skriver om är spännande, kul, passé - eller om man personligen är klockavstannande tråkig... I vilket fal som helst, det accepterar jag fullt ut.
      Men, ja, jag hoppas att jag kunde förmedla ett svar till dig, om än kanske vagt..?
      Allt gott!



      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Det låter som det var bättre förr Mats...?
        Har de djupare diskussionerna försvunnit eller flyttat någon annanstans?
        Nja, jag skall inte vara "gubbgnällig" och säga att allt var bättre förr, även om mycket faktiskt var så... enligt mig.
        Djupare diskussioner, och faktiskt utbyte - fiskar, inredningsdetaljer, förmedling m.m. för jag nuförtiden med människor irl.
        Det fanns dock en period här på forumet...
        Vilka medier folk "chattar" i har jag ingen kunskap (och bryr mig väldigt lite) om.

        Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 January 2019, 18:39.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Tiden går och vi med den...

          Under helgdagarna, i brist på annat roligt , började jag leta efter ett specifikt inlägg jag mindes. Problem var att jag inte visste när och av vem, men att det säkert var 6-8 år sedan. Jag blev sittande en halv dag läsande inlägg från gamla "bekanta" som tyvärr inte finns med på forumet längre. Kom att fundera på om de lämnat akvaristiken eller tröttnat på forum, eller tröttnat på just Zoopet? En del har förmodligen inte bara lämnat forumet utan även den världsliga delen av livet, utan att vi vet om det.

          Men det ligger i ett forums cykel, man kommer in som nybörjare och har en massa frågor som man förhoppningsvis får svar på. Sen går akvariehobbyn över i ett vardagslunk, för vissa väntar familj som tar över, för andra rinner det ut i sanden. Sen finns hoppet om de som återkommer senare i livet och tar upp akvaristiken igen och de blir ofta mer flitiga forum skribenter. Så har vi den variant jag representerar övervintrarna som inte har kvar några fiskar men ändock brinner för ämnet och vill se vad som händer och i mån av kunskap bidra med hjälp.

          I mitt arbete är jag ledare/mentor för unga personer, ambitiösa och duktiga på alla sätt och vis, men en sak jag får tjata om hela tiden är återmatning. Jag får uppfattningen att de yngre idag vill ha info och hjälp, men de är väldigt dåliga på att återmata resultat. Det är väl ok i ett forum, men är man en del i ett projekt så krävs det återmatning, det är nog det enda problem där jag får ta fram de onda ögat och använda min auktoritet fullt ut.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Tiden går och vi med den...
            Under helgdagarna, i brist på annat roligt , började jag leta efter ett specifikt inlägg jag mindes. Problem var att jag inte visste när och av vem, men att det säkert var 6-8 år sedan. Jag blev sittande en halv dag läsande inlägg från gamla "bekanta" som tyvärr inte finns med på forumet längre. Kom att fundera på om de lämnat akvaristiken eller tröttnat på forum, eller tröttnat på just Zoopet? En del har förmodligen inte bara lämnat forumet utan även den världsliga delen av livet, utan att vi vet om det.
            Men det ligger i ett forums cykel, man kommer in som nybörjare och har en massa frågor som man förhoppningsvis får svar på. Sen går akvariehobbyn över i ett vardagslunk, för vissa väntar familj som tar över, för andra rinner det ut i sanden. Sen finns hoppet om de som återkommer senare i livet och tar upp akvaristiken igen och de blir ofta mer flitiga forum skribenter. Så har vi den variant jag representerar övervintrarna som inte har kvar några fiskar men ändock brinner för ämnet och vill se vad som händer och i mån av kunskap bidra med hjälp.
            I mitt arbete är jag ledare/mentor för unga personer, ambitiösa och duktiga på alla sätt och vis, men en sak jag får tjata om hela tiden är återmatning. Jag får uppfattningen att de yngre idag vill ha info och hjälp, men de är väldigt dåliga på att återmata resultat. Det är väl ok i ett forum, men är man en del i ett projekt så krävs det återmatning, det är nog det enda problem där jag får ta fram de onda ögat och använda min auktoritet fullt ut.
            Att återmata,- (det svenska) ordet alltså, är något jag inte är familjär med. Ser på nätet att det betyder "feedback" - fast på svenska, alltså; återkoppling.
            Då min dotter har levt merparten av sitt liv i Amerikas förenade stater - nu, dock, boende i Sverige - talar, läser, skriver och använder jag mig mycket gärna av det engelska språket - vilket är vida överlägset det svenska, i alla aspekter.
            Är det någonstans begreppet feedback, återkoppling - eller kanske; återmatning... kan vara av betydelse, är det just på forum av den typ vi befinner oss på/i just nu.

            Let's face it; människor vill inte läsa och skriva i någon större utsträckning, speciellt inte på forum såsom detta och i synnerhet inte på sociala medier (eller kanske just där..?).

            Maths, gott att se dig här (hoppas på en "återmatning").



            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Nu är jag ju helt grön här på forumet. Så jag var ju inte med på den tiden då forumet blomstrade. Men eftersom jag läst både denna tråd och även dina andra, samt Maths trådar och Ingers med flera förstår jag vad ni menar och förstår också att forumet var mer levande då. Men måste ju ändå framhålla att detta fortfarande är det forum jag hittat som fortfarande lever. Om än lite långsammare nu än när jag hittade hit. Och när man läser tidigare projekt ser man att det var mycket engagemang och aktivitet här på vad som verkar ett helt fantastiskt sätt.
              Visst har jag testat otaliga Facebook grupper och där går det fort och svar på frågor haglar formligen ner, vissa riktiga men åtskilliga mindre bra, blir det någon gång lite samtal, ja då dröjer det inte länge förän tonen blir hård. Så det känns alltid skönt att hitta tillbaka hit igen. Så naturligtvis önskar man att fler söker sig tillbaka till forumet, nya som gamla, och att samtalen kommer igång igen.
              Själv har jag ju blivit mindre aktiv här då man ofta känner att man skriver mest för sitt eget nöjes skull. Men tanken är nog att hitta tillbaka och hoppas på att det man berättar eller upplever ändå intresserar någon.
              Jag har ju börjat umgås med akvariefolk genom Göteborgs Ciklid- och akvariesällskap vilket har berikat min hobby otroligt , där vår allas Kjell Fohrman var med på senaste mötet. Riktigt roligt att höra när Kjell kommer med anekdoter från sitt långa liv som akvarist. Men det som många pratar om i sällskapet är ju om hur aktivt Zoopet väst var förr och hur man träffades. Vet också hur roligt jag tyckte det var att träffa dig Mats då det begav sig. Ja även flera andra forumsvänner härifrån.
              Ja, vad vill jag då säga med detta svammel. Att forumet är otroligt bra, att ni som varit med länge är till stor glädje för oss andra och att även om det inte är lika aktivt som det än gång var är vi många som läser allt här och lär och inspireras. Och att det vilar ett stort ansvar på oss ny att försöka återkoppla . Att man helt enkelt delar med sig av sina erfarenheter även om man inte alltid tycker att man har mycket att komma med.
              Min dröm är ju att "komma ikapp" lite med livet och sedan försöka återskapa en zoopet väst träff här hemma hos mig.
              Så Mats och Maths, vi nyare zoopetate får helt enkelt försöka leva upp till er gamla anda

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Nu är jag ju helt grön här på forumet. Så jag var ju inte med på den tiden då forumet blomstrade. Men eftersom jag läst både denna tråd och även dina andra, samt Maths trådar och Ingers med flera förstår jag vad ni menar och förstår också att forumet var mer levande då. Men måste ju ändå framhålla att detta fortfarande är det forum jag hittat som fortfarande lever. Om än lite långsammare nu än när jag hittade hit. Och när man läser tidigare projekt ser man att det var mycket engagemang och aktivitet här på vad som verkar ett helt fantastiskt sätt.
                Visst har jag testat otaliga Facebook grupper och där går det fort och svar på frågor haglar formligen ner, vissa riktiga men åtskilliga mindre bra, blir det någon gång lite samtal, ja då dröjer det inte länge förän tonen blir hård. Så det känns alltid skönt att hitta tillbaka hit igen. Så naturligtvis önskar man att fler söker sig tillbaka till forumet, nya som gamla, och att samtalen kommer igång igen.
                Själv har jag ju blivit mindre aktiv här då man ofta känner att man skriver mest för sitt eget nöjes skull. Men tanken är nog att hitta tillbaka och hoppas på att det man berättar eller upplever ändå intresserar någon.
                Jag har ju börjat umgås med akvariefolk genom Göteborgs Ciklid- och akvariesällskap vilket har berikat min hobby otroligt , där vår allas Kjell Fohrman var med på senaste mötet. Riktigt roligt att höra när Kjell kommer med anekdoter från sitt långa liv som akvarist. Men det som många pratar om i sällskapet är ju om hur aktivt Zoopet väst var förr och hur man träffades. Vet också hur roligt jag tyckte det var att träffa dig Mats då det begav sig. Ja även flera andra forumsvänner härifrån.
                Ja, vad vill jag då säga med detta svammel. Att forumet är otroligt bra, att ni som varit med länge är till stor glädje för oss andra och att även om det inte är lika aktivt som det än gång var är vi många som läser allt här och lär och inspireras. Och att det vilar ett stort ansvar på oss ny att försöka återkoppla . Att man helt enkelt delar med sig av sina erfarenheter även om man inte alltid tycker att man har mycket att komma med.
                Min dröm är ju att "komma ikapp" lite med livet och sedan försöka återskapa en zoopet väst träff här hemma hos mig.
                Så Mats och Maths, vi nyare zoopetate får helt enkelt försöka leva upp till er gamla anda
                Halloj Thomas!
                Just dina trådar är några av de mest intressanta jag följer.
                Jag skulle verkligen vilja möta upp dig och ett sjuhelvetes gäng på en klassisk "väst-träff", flabba, käka gott och snacka akvarium - tills korna kommer hem!

                Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 January 2019, 10:03.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Halloj Thomas!
                  Just dina trådar är några av de mest intressanta jag följer.
                  Jag skulle verkligen vilja möta upp dig och ett sjuhelvetes gäng på en klassisk "väst-träff", flabba, käka gott och snacka akvarium - tills korna kommer hem!

                  Då måste jag ju fixa en sådan träff

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    En träff hade varit välldigt roligt att ha, är altid roligt och intressant att träffas och höra på erfarenhet som nya i akvaristiken mvh

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      För hundra som läser är det kanske bara en som kommenterar. Eller något sådant. Det gäller genomgående för internet. Många som läser den här tråden har väl hittat hit genom en sökning på nätet. I och med att tråden nu är uppe i 942 sidor är det många sökningar som kan leda hit. Då är man inte registrerad på forumet och det blir en barriär till att kommentera. Men det här forumet lever ändå och jag hoppas att det tar mer fart. Det finns mer tid för reflektion i ett sånt här forum än på sociala medier.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        Visst, jag kan också sakna återkoppling (hade inte heller hört återmatning), t.ex. hur det gick med den där fisken som var sjuk. Och engagemang från den som frågar något. Den som frågar vill oftast bara ha en lösning serverad, inte testa olika möjligheter eller göra några vattentester t.ex. Men så är det. Forumet ger ändå lite input som håller intresset igång.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av stefant
                          För hundra som läser är det kanske bara en som kommenterar. Eller något sådant. Det gäller genomgående för internet. Många som läser den här tråden har väl hittat hit genom en sökning på nätet. I och med att tråden nu är uppe i 942 sidor är det många sökningar som kan leda hit. Då är man inte registrerad på forumet och det blir en barriär till att kommentera. Men det här forumet lever ändå och jag hoppas att det tar mer fart. Det finns mer tid för reflektion i ett sånt här forum än på sociala medier.
                          Ursprungligen postat av stefant
                          Visst, jag kan också sakna återkoppling (hade inte heller hört återmatning), t.ex. hur det gick med den där fisken som var sjuk. Och engagemang från den som frågar något. Den som frågar vill oftast bara ha en lösning serverad, inte testa olika möjligheter eller göra några vattentester t.ex. Men så är det. Forumet ger ändå lite input som håller intresset igång.
                          Riktigt kul att du kommenterar, det är alltid välkommet!
                          Att det kan vara sökningar på nätet som renderar besök i tråden är något jag faktiskt inte har tänkt på. Bra input där!
                          Ni som varit med och läst i den här tråden tidigare har säkert sett de ständigt återkommande inläggen om hur detta och andra forum "beter sig".
                          Att det nu, återigen, blommade upp en diskussion om detta att göra inlägg och medverka i olika trådar beror väl, mestadels, på det svar jag gav Linda, någon sida tidigare i tråden.
                          Zoopet och detta forum är en alldeles fantastisk plats att få information, och frågor besvarade på. Jag kommer att vara betalande medlem fortsättningsvis, skulle inte falla mig in att lägga av med min medverkan på det viset.
                          För min egen del kan jag känna att det inte spelar så stor roll om jag medverkar, i skrift, i någon större utsträckning längre - jag har liksom gaggat färdigt.
                          Jag vill dock se forumet blomstra med nya, nyfikna frågor och funderingar, och kan jag vara till hjälp någon gång är jag bara glad!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Att återmata,- (det svenska) ordet alltså, är något jag inte är familjär med. Ser på nätet att det betyder "feedback" - fast på svenska, alltså; återkoppling.
                            Då min dotter har levt merparten av sitt liv i Amerikas förenade stater - nu, dock, boende i Sverige - talar, läser, skriver och använder jag mig mycket gärna av det engelska språket - vilket är vida överlägset det svenska, i alla aspekter.
                            Är det någonstans begreppet feedback, återkoppling - eller kanske; återmatning... kan vara av betydelse, är det just på forum av den typ vi befinner oss på/i just nu.

                            Maths, gott att se dig här (hoppas på en "återmatning").
                            Lite intressant det här med mitt ordval, för mig är återkoppling något jag får från en kund på en fråga, där jag inte kan kräva ett svar. Återmatning är något jag kräver av mina projektmedlemmar löpande, det kan vara av tre olika valörer ok, problem, eller kan inte.

                            I min vardag är återmatning ett självklart ordval som alla förstår vad det innebär.

                            Inser att ordet återmatning inte var rätt ord i mitt inlägg, då det är kopplat till min roll som projektledare och det är något annat än deltagare på ett forum.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Lite intressant det här med mitt ordval, för mig är återkoppling något jag får från en kund på en fråga, där jag inte kan kräva ett svar. Återmatning är något jag kräver av mina projektmedlemmar löpande, det kan vara av tre olika valörer ok, problem, eller kan inte.
                              I min vardag är återmatning ett självklart ordval som alla förstår vad det innebär.
                              Inser att ordet återmatning inte var rätt ord i mitt inlägg, då det är kopplat till min roll som projektledare och det är något annat än deltagare på ett forum.
                              Jag skall förstå.
                              Det är ju så att ordet; återmata, eller återmatning, åstadkommer det "svenska" ordet; "feedback" i de flesta sökningar på synonymer...
                              Ordet; kontrollåtgärd dyker också upp (om nu ordet dyka kan betyda att något är uppåtgående..?), samt det lite mer vaga; återföring, vilket i sig har ytterligare betydelser - likt ringar på vattnet.
                              Maths, jag är helt och hållet med dig - det är bara den fjantiga språksnuten i mig som vevat runt med en risgrynsstor (skönt ord, va? ) batong en liten stund.
                              Allt gott!


                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Skriver som jag ofta gör när denna diskussion kommer upp; jag uppskattar din tråd och dina råd enormt mycket Mats. Det tror jag att du vet vid det här laget. Var och en gör naturligtvis som den mår bäst av men för egen del hoppas jag verkligen inte att du har ”gaggat färdigt” här.

                                Känner som Thomas att jag ofta skriver inlägg i min tråd för min egen skull. Det är liksom så roligt att jag inte jag låta bli att berätta om vad som händer i karen. Detta gäller oavsett om det är något nytt eller inte. Visst är det kul när folk kommenterar men en stor del av behållningen för mig är att få tänka på karen samt det som pågår i dem och formulera det i text. Ibland kommer jag på nya infallsvinklar bara av att skriva. Andra gånger är det någon som ställer en fråga eller kommer med någon synpunkt och så vips ser man saken på ett nytt sätt. Lärorikt och skoj!

                                Samtidigt drabbas jag ibland av känslan att aldrig kunna leva upp till det som ni ”gamlingar på forumet” synes längta tillbaka till. De djupa diskussionerna, utbytet i teori och praktik osv. Jag var ju helt enkelt inte med då och kommer inte att bli gammal i gemet än på länge. Mina inlägg i trådar som din blir väl därför tämligen betydelselösa för er som har varit med länge. Det är som det är. Jag försöker dock ge tillbaka till forumet genom att skriva svar i trådar där folk är ännu mer nybörjare än jag själv, i den mån frågan rör något jag har lite erfarenhet av. På det sätter kanske jag ”återmatar”. Brukar också försöka komma ihåg att följa upp med information om hur något blev som jag själv frågat om. Gissar att det blir roligare för de som svarat att få höra hur det gick.

                                Mitt svammel ovan kokar ner till att jag verkligen uppskattar det här forumet och att jag hoppas att ni som varit med länge orkar ha tålamod med oss nya. Vi gillar er och era trådar! Sluta för allt i världen inte med att skriva!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...