Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Vore det inte läge att ställa kameran framför karet och låta den gå fem minuter eller mer. Förstår att publicum inte kommer att uppskatta det då det inte finns några tydliga kronjuveler i karet, men vi andra nördar kan ju titta på det lilla som händer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      I vanlig ordning så är dina bilder underbara och lika så ditt kar.
      Riktigt härligt att höra! Jag bockar och bugar!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av c90368
        Vore det inte läge att ställa kameran framför karet och låta den gå fem minuter eller mer. Förstår att publicum inte kommer att uppskatta det då det inte finns några tydliga kronjuveler i karet, men vi andra nördar kan ju titta på det lilla som händer
        Jag kanske skall ta en liten film på karet - återkommer med detta.

        Nu är det ju, som du säger, inga "kronjuveler" i karet - vilket går i en väldigt lugn och fin lunk just nu.
        Istället för att, så att säga, jobba baklänges och skaffa ny fisk (jag har några idéer) innan miljön är optimerad, låter jag nu karet "djungla" till sig alldeles på egen hand.
        Jag byter lite vatten och ansar en del växter, men det också det enda i nuläget. Skall bli kul att se vad karet kommer att hitta på.

        Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 January 2019, 17:27.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Det blir spännande att se!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Lite tidigare i tråden har jag snackat om den inredning jag håller på med uppe vid ytan. Nu har det gått några månader och jag har testat flera olika alternativ.
            Jag vet att flertalet av forumets deltagare tycker det här är långsamt och trist, men det är så jag jobbar. Idéen är att låta karet utvecklas på egen hand med viss hjälp, eller styrning av mig..
            Nu har jag avlägsnat merparten av ytinredningen och har noga sorterat denna för framtida bruk - stuffet skall alltså tillbaka.
            Men först skall vissa växtdepåer få en chans; i vänsterhörnet har en alldeles formidabel Anubias fått fäste. Den vill jag ge lite utrymme att utvecklas. Därför har jag ansat en betydlig del av Javaormbunken som spred sig ovanför Anubiasplantan. Där har det nu blivit en aning ljusare och bildats mer plats för Anubiasplantan att växa uppåt och utåt.
            I mitten av karet har jag också ansat rejält med java, detta för att ge framtida plats för den ”sötvattenstång” som har etablerats där. Jag tänker mig att det blir en central, ganska rejäl tångboll i den regionen. Kan bli snyggt…
            I övrigt får karet sköta sig självt - cryptosarna, som smälte ner för ett tag sedan, har kommit tillbaka, och högerhörnet får också vara ifred i nuläget.
            Så, jag sätter in en nytagen bild på ett, för närvarande, ganska naket kar som det skall bli - iallafall för min del - kul att se hur det utvecklas.
            Senare skall det in lite ny fisk också - men det får ta sin tid.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3131.jpg
Visningar: 265
Storlek: 426,5 KB
ID: 2396916

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Det ser jättefint ut! Gillar hur växt- och grenpartier liksom hänger inåt från bakrutan och skapar riktigt skuggiga partier under. Låter klokt att låta de växter som är på G få plats och tid att utvecklas. Är säker på att det blir toppen! Kul med en helkarsbild också

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Det ser jättefint ut! Gillar hur växt- och grenpartier liksom hänger inåt från bakrutan och skapar riktigt skuggiga partier under. Låter klokt att låta de växter som är på G få plats och tid att utvecklas. Är säker på att det blir toppen! Kul med en helkarsbild också
                Gôtt att höra!
                Ja, många av grenpartierna går nästan diagonalt från övre bak- till nedre framrutan vilket bildar ett härligt djup och kontrast mellan ljust och mörkt.
                Du kör ju inredning på liknande sätt, så jag vet att du kan visualisera hur det kan se ut i verkligheten. På bild blir det ju helt platt...
                Nu skall växterna få "komma till sig", sedan skall ytan inredas permanent - några cryptosar till skall planteras, samt en hel del rötter och grenar skall adderas i botteregionen - så det blir lite djungel-lummigt.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Lite kul att du har blivit "växt akvarist" på gamla dagar, men naturligtvis på ett eget sätt. Det är tillfälligheter som ofta leder till nya innovationer och jag tror att du är på väg...

                  Följer med spänning, men med tålamod, för det tar tid.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Mats, det är nog ingen som tycker att sättet du kör ditt kar på är 'långsamt och tråkigt". Det är snarare så att de flesta inte har ett sånt tålamod som du, som kan vänta in karet! Good for you!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Lite tidigare i tråden har jag snackat om den inredning jag håller på med uppe vid ytan. Nu har det gått några månader och jag har testat flera olika alternativ.
                      Jag vet att flertalet av forumets deltagare tycker det här är långsamt och trist, men det är så jag jobbar. Idéen är att låta karet utvecklas på egen hand med viss hjälp, eller styrning av mig..
                      Nu har jag avlägsnat merparten av ytinredningen och har noga sorterat denna för framtida bruk - stuffet skall alltså tillbaka.
                      Men först skall vissa växtdepåer få en chans; i vänsterhörnet har en alldeles formidabel Anubias fått fäste. Den vill jag ge lite utrymme att utvecklas. Därför har jag ansat en betydlig del av Javaormbunken som spred sig ovanför Anubiasplantan. Där har det nu blivit en aning ljusare och bildats mer plats för Anubiasplantan att växa uppåt och utåt.
                      I mitten av karet har jag också ansat rejält med java, detta för att ge framtida plats för den ”sötvattenstång” som har etablerats där. Jag tänker mig att det blir en central, ganska rejäl tångboll i den regionen. Kan bli snyggt…
                      I övrigt får karet sköta sig självt - cryptosarna, som smälte ner för ett tag sedan, har kommit tillbaka, och högerhörnet får också vara ifred i nuläget.
                      Så, jag sätter in en nytagen bild på ett, för närvarande, ganska naket kar som det skall bli - iallafall för min del - kul att se hur det utvecklas.
                      Senare skall det in lite ny fisk också - men det får ta sin tid.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3131.jpg
Visningar: 265
Storlek: 426,5 KB
ID: 2396916
                      Jag tippar på att du har en målbild Mats - så lika en naturlig biotop som det nu bara går att få till i ett akvarium. Jag tror att dina favoritciklider har något att se fram emot . Jag tycker att det är strongt att ha tålamodet att kunna vänta ut "allt", och att se åt vilket håll växter m.m. tar vägen.
                      Själv har jag faktiskt blivit lite stolt över mitt tålamod, fast det har tagit sin tid och är låååångt ifrån ditt .
                      Blir intressant att få följa med hela vägen.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Lite kul att du har blivit "växt akvarist" på gamla dagar, men naturligtvis på ett eget sätt. Det är tillfälligheter som ofta leder till nya innovationer och jag tror att du är på väg...
                        Följer med spänning, men med tålamod, för det tar tid.
                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Mats, det är nog ingen som tycker att sättet du kör ditt kar på är 'långsamt och tråkigt". Det är snarare så att de flesta inte har ett sånt tålamod som du, som kan vänta in karet! Good for you!
                        Halloj Boys!
                        Haha! Ja, "växtakvarist" är en rejäl överdrift - jag kör ju växter som är otroligt lätta att ha, bara att låta dom vara så sköter de sig själva.
                        Tålamod i det som nu råder i mitt kar har nog mest av allt att göra att jag, de facto, njuter av att se karet utvecklas på egen hand. Det blir helt enkelt inte några kul uppdateringar på det viset - och det är väl egentligen det jag menar när jag antar att de, som av någon händelse, tittar in här i tråden tycker att det hela är långsamt och tråkigt.
                        Men, det spelar ingen större roll - forumet sjuder av nya, intressanta trådar. Bara att sätta sig ner, läsa och njuta!



                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Jag tippar på att du har en målbild Mats - så lika en naturlig biotop som det nu bara går att få till i ett akvarium. Jag tror att dina favoritciklider har något att se fram emot . Jag tycker att det är strongt att ha tålamodet att kunna vänta ut "allt", och att se åt vilket håll växter m.m. tar vägen.
                          Själv har jag faktiskt blivit lite stolt över mitt tålamod, fast det har tagit sin tid och är låååångt ifrån ditt .
                          Blir intressant att få följa med hela vägen. //Inger
                          Ja, målbilden är inte på något sätt låst, alltså med ett "färdigt" resultat, utan handlar mest om att jag har en inre bild av en optimal (så gott det går) miljö för kommande ciklider. Karet skall alltså få djungla till sig rejält, och få en alldeles egen, "naturlig" identitet.

                          Jag tycker du har nått helt enastående resultat, Inger - något du skall vara mycket stolt över!


                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Jag kommer säkert att få skit för detta och jag vet att jag inte borde. Men kan ändå inte låta bli.
                            Vilka är alla dessa forumsdeltagare som "Jag vet att flertalet av forumets deltagare tycker det här är långsamt och trist," du nämner gång på gång?
                            Jag ser bara folk som hyllar ditt/dina kar och med all rätta. Jag tycker om dina kar med.

                            Som sagt jag menar inget illa men jag har bara undrat detta under en längre tid.
                            Senast redigerad av LindaAlgo; 10 January 2019, 15:24.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av LindaAlgo
                              Jag kommer säkert att få skit för detta och jag vet att jag inte borde. Men kan ändå inte låta bli.
                              Vilka är alla dessa forumsdeltagare som "Jag vet att flertalet av forumets deltagare tycker det här är långsamt och trist," som du nämner gång på gång?
                              Jag ser bara folk som hyllar ditt/dina kar och med all rätta. Jag tycker om dina kar med.
                              Som sagt jag menar inget illa men jag har bara undrat detta under en längre tid.
                              Jo, så här; jag är medveten om antalet besök i tråden - det kan vara över hundra stycken på ett dygn, oftast om jag lägger in någon bild eller film.
                              Det tycks alltså vara många som tittar in här. Trots detta är det ganska få som kommenterar, kanske med någon fråga eller fundering o.s.v.

                              Vi är endast ett fåtal personer som "talar" med varandra i denna tråd, speciellt om man jämför med hur det var för bara några år sedan.
                              De forumdeltagare som jag förmodar tycker att det jag avhandlar är "trist" har jag inte en aning om vilka de är... Jag kan ju inte se vilka som tittar in, för att snabbt lämna tråden och gå vidare till något roligare, mer intressant eller relevant.
                              Ni som skriver i denna tråd skall ha stort tack, det är för er som jag gör uppdateringar, nuförtiden dock mer sällan.

                              Jag har varit mycket aktiv på forumet i mer än tio år. De trådar jag frekventerat mest är de som handlar om fiskars beteende, framför allt ciklider, och de trådar som tar upp olika frågor om inredning - hur man kan göra och vad man kan tänka på när det gäller att skapa en god miljö för de fiskar (oftast ciklider) man väljer.

                              När jag ser en tråd, eller ett inlägg som intresserar mig, kanske något nytt jag lär mig, en häftig bild, en fråga jag möjligtvis kan ha ett svar på o.s.v. - då brukar jag göra ett inlägg. Kikar jag in i en tråd där jag märker ämnet inte intresserar mig, lämnar jag denna tråd ganska omedelbart och går vidare.
                              Jag tror att andra gör ungefär som jag, ergo; om det som skrivs i tråden är ointressant (för mig som läsare) så lämnar jag och går vidare utan kommentar.

                              Nu finns det dock en hel del trådar som verkligen intresserar mig, men där mitt förhållningssätt, till det som tråden handlar om, inte stämmer överens med trådskaparens vision.
                              Istället för att ge tips och råd, som jag vet kommer att förvilla och skapa oreda, i en sådan tråd, väljer jag istället att enbart heja på, göra tummen upp o.s.v. - åtminstone för att visa att jag uppskattar ämnet, att jag följer tråden intresserat och att jag gillar uppdateringarna, alltså att jag är aktivt intresserad av tråden.
                              Skriver man inte någonting (syns i tråden) - existerar man inte.

                              Efter mer än tio års tid av aktiv medverkan på detta forum så förstår man när det börjar bli dags att "lägga av", när saker man skriver blir upprepningar och "skåpmat".
                              Jag gör inte uppdateringar med bilder och filmer här i min tråd för att bli hyllad, utan för att dela med mig av små betraktelser, idéer, tips och råd som kanske, kanske kan entusiasmera och skapa en process att tänka och agera lite okonventionellt, enligt konsensus.
                              Att alla och envar som kikar in här i tråden inkognito inte tycker att det mesta är "långsamt och tråkigt" begriper jag. Att många känner att man "inte har något att komma med" begriper jag också, och det respekterar jag!
                              Zoopet och dess forum är ett levande väsen, som jag, under många år har uppfattat det. Förr skrev jag/vi långa, detaljerade inlägg - vi diskuterade fiskars beteende, inredning och en hel del annat. Nu är tiderna annorlunda, det skrivs korta meddelanden (knappt läsbara) som snabbt skall avhandlas och sedan avslutas. Till och med en tråds faktiska längd (inlägg, sidor och kommentarer) ses på med oblida ögon... Ja, det är inget jag kan påverka med min medverkan längre.

                              Så, du ser, Linda, jag har inte en aning om vem som besöker, eller inte besöker denna tråd. Det enda jag kan konstatera är att vi endast är några få som talar med varandra här i "Akvariestugan" och i vissa andra trådar, och dom som inte medverkar troligtvis tycker att det som händer här är... tråkigt.
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 January 2019, 16:31.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Jo, så här; jag är medveten om antalet besök i tråden - det kan vara över hundra stycken på ett dygn, oftast om jag lägger in någon bild eller film.
                                Det tycks alltså vara många som tittar in här. Trots detta är det ganska få som kommenterar, kanske med någon fråga eller fundering o.s.v.

                                Vi är endast ett fåtal personer som "talar" med varandra i denna tråd, speciellt om man jämför med hur det var för bara några år sedan.
                                De forumdeltagare som jag förmodar tycker att det jag avhandlar är "trist" har jag inte en aning om vilka de är... Jag kan ju inte se vilka som tittar in, för att snabbt lämna tråden och gå vidare till något roligare, mer intressant eller relevant.
                                Ni som skriver i denna tråd skall ha stort tack, det är för er som jag gör uppdateringar, nuförtiden dock mer sällan.

                                Jag har varit mycket aktiv på forumet i mer än tio år. De trådar jag frekventerat mest är de som handlar om fiskars beteende, framför allt ciklider, och de trådar som tar upp olika frågor om inredning - hur man kan göra och vad man kan tänka på när det gäller att skapa en god miljö för de fiskar (oftast ciklider) man väljer.

                                När jag ser en tråd, eller ett inlägg som intresserar mig, kanske något nytt jag lär mig, en häftig bild, en fråga jag möjligtvis kan ha ett svar på o.s.v. - då brukar jag göra ett inlägg. Kikar jag in i en tråd där jag märker ämnet inte intresserar mig, lämnar jag denna tråd ganska omedelbart och går vidare.
                                Jag tror att andra gör ungefär som jag, ergo; om det som skrivs i tråden är ointressant (för mig som läsare) så lämnar jag och går vidare utan kommentar.

                                Nu finns det dock en hel del trådar som verkligen intresserar mig, men där mitt förhållningssätt, till det som tråden handlar om, inte stämmer överens med trådskaparens vision.
                                Istället för att ge tips och råd, som jag vet kommer att förvilla och skapa oreda, i en sådan tråd, väljer jag istället att enbart heja på, göra tummen upp o.s.v. - åtminstone för att visa att jag uppskattar ämnet, att jag följer tråden intresserat och att jag gillar uppdateringarna, alltså att jag är aktivt intresserad av tråden.
                                Skriver man inte någonting (syns i tråden) - existerar man inte.

                                Efter mer än tio års tid av aktiv medverkan på detta forum så förstår man när det börjar bli dags att "lägga av", när saker man skriver blir upprepningar och "skåpmat".
                                Jag gör inte uppdateringar med bilder och filmer här i min tråd för att bli hyllad, utan för att dela med mig av små betraktelser, idéer, tips och råd som kanske, kanske kan entusiasmera och skapa en process att tänka och agera lite okonventionellt, enligt konsensus.
                                Att alla och envar som kikar in här i tråden inkognito inte tycker att det mesta är "långsamt och tråkigt" begriper jag. Att många känner att man "inte har något att komma med" begriper jag också, och det respekterar jag!
                                Zoopet och dess forum är ett levande väsen, som jag, under många år har uppfattat det. Förr skrev jag/vi långa, detaljerade inlägg - vi diskuterade fiskars beteende, inredning och en hel del annat. Nu är tiderna annorlunda, det skrivs korta meddelanden (knappt läsbara) som snabbt skall avhandlas och sedan avslutas. Till och med en tråds faktiska längd (inlägg, sidor och kommentarer) ses på med oblida ögon... Ja, det är inget jag kan påverka med min medverkan längre.

                                Så, du ser, Linda, jag har inte en aning om vem som besöker, eller inte besöker denna tråd. Det enda jag kan konstatera är att vi endast är några få som talar med varandra här i "Akvariestugan" och i vissa andra trådar, och dom som inte medverkar troligtvis tycker att det som händer här är... tråkigt.
                                Tack för ditt svar.
                                Jag var här för 10 år sen med och visst har forumet förändrats i mängder på vissa sätt och på vissa sätt inte alls. Dock har jag inte varit aktiv i 10 år.
                                Jag tror personligen att det handlar om att plattformen forum inte är så aktuell längre. Och inte att saker och ting är tråkiga.
                                Eller så har jag fel och man får acceptera att man är så tråkig att klockorna stannar.
                                Men nu har jag fått svar på min fråga om inte annat.

                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...