Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Här är en fin, ny rulle gjord av Ivan Mikolji. Titta och njut!

    https://www.youtube.com/watch?v=JD-PUuY-xIA
    Vilken berättare, filmare och vilken njutbar musik. Ett undervattenlandskap som är helt underbart. Jag har njutit varenda sekund, en perfekt film som ger ett morgonlugn
    Tack Mats för att du hittade denna vackra film

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Alltså, är det bara jag som har kollat på filmen ovan, skumt. Okey, den är lång - förmodligen är den det för många, som inte orkar, men den är värd varenda minut för oss som är intresserade av biotoper.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Alltså, är det bara jag som har kollat på filmen ovan, skumt. Okey, den är lång - förmodligen är den det för många, som inte orkar, men den är värd varenda minut för oss som är intresserade av biotoper.

        //Inger
        Det är inte så konstigt egentligen, filmen ligger i fel tråd.

        Skall kolla om det kanske finns någon ”film”-tråd som fler kollar i, och lägga Mikoljis härliga rulle där - eller kanske skapa en helt ny tråd för sköna fiskfilmer, typ?

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          // Annicka

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Det är inte så konstigt egentligen, filmen ligger i fel tråd.

            Skall kolla om det kanske finns någon ”film”-tråd som fler kollar i, och lägga Mikoljis härliga rulle där - eller kanske skapa en helt ny tråd för sköna fiskfilmer, typ?
            Tror inte alls att filmen ligger i fel tråd, kan möjligen vara så att många kanske inte känner till Mikoljis intressanta filmer

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Tror inte alls att filmen ligger i fel tråd, kan möjligen vara så att många kanske inte känner till Mikoljis intressanta filmer
              //Inger
              Kanske det...

              Det som är så intressant är miljöerna och det biologiska samspelet, och inte minst säsongernas inverkan på fiskarna - det som vi har snackat om så många gånger tidigare när det gäller exempelvis Discus och Fjärilsciklider.
              Härligt också att se hur många växter fungerar som "filter" och att fiskarna gärna uppehåller sig i dessa miljöer för att äta av det organiska material som bildas - inte minst yngel.
              I mitt kar finns flera depåer där Javaormbunkarnas långa trådaktiga rötter är populära platser för exempelvis tetrornas lek. Här finner jag också de flesta tetrayngel, innan de vågar sig ut i karet.

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3111.jpg Visningar:	1 Storlek:	528.0 kB ID:     	2396561

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Inger H
                Alltså, är det bara jag som har kollat på filmen ovan, skumt. Okey, den är lång - förmodligen är den det för många, som inte orkar, men den är värd varenda minut för oss som är intresserade av biotoper.

                //Inger
                Jodå, jag har tittat och skulle skriva en rad om det. Men eftersom jag sitter hemma och jobbar så här i mellandagarna så kom det just lite jobb i mellan och sen glömde jag det.

                Mats inlägg ovan med "mulm" i Javaormbunkarnas rötter är ju dessutom klockren efter att ha sett filmen, för de som inte tidigare har insett att ett akvarium ska inte vara sterilt rent. Men att få fram de riktigt tjocka lagren av bottensediment som Ap fiskarna "betar" av som som jordätare är nog en svår uppgift.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368

                  Jodå, jag har tittat och skulle skriva en rad om det. Men eftersom jag sitter hemma och jobbar så här i mellandagarna så kom det just lite jobb i mellan och sen glömde jag det.
                  Mats inlägg ovan med "mulm" i Javaormbunkarnas rötter är ju dessutom klockren efter att ha sett filmen, för de som inte tidigare har insett att ett akvarium ska inte vara sterilt rent. Men att få fram de riktigt tjocka lagren av bottensediment som Ap fiskarna "betar" av som som jordätare är nog en svår uppgift.
                  Man får inte vara rädd och ängslig...

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Tvätta sand till förbannelse, koka rötter, sterilisera växter...

                    Undrar om man kan hålla fiskar i steriliserat vatten?
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Tvätta sand till förbannelse, koka rötter, sterilisera växter...
                      Undrar om man kan hålla fiskar i steriliserat vatten?
                      Jag har aldrig provat...

                      Kommentar

                      • cambru

                        • September 2008
                        • 209

                        Stort tack för filmen, otroligt spännande! Fick t ex en helt annan inställning till de hängande rötterna jag har från flytormbunkarna. De rötterna ser lite "smutsiga" ut ibland men nu ser jag de inte som smutsiga längre utan som mat-depåer

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av cambru
                          Stort tack för filmen, otroligt spännande! Fick t ex en helt annan inställning till de hängande rötterna jag har från flytormbunkarna. De rötterna ser lite "smutsiga" ut ibland men nu ser jag de inte som smutsiga längre utan som mat-depåer
                          Just så!
                          Har man ett kar med fin balans (något vi har snackat om väldigt mycket i denna gamla tråd, och annorstädes på forumet - förr i tiden) kan just detta vara till gagn för akvarium och fiskar. "God" mulm är tyvärr ett glömt kapitel i akvariehållningen.
                          Kul, cambru, att du tittade in här i tråden (den är lång - men det finns en hel del att kolla in, bakåt - från förr, om tålamodet finns).

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Här är en fin, ny rulle gjord av Ivan Mikolji. Titta och njut!

                            https://www.youtube.com/watch?v=JD-PUuY-xIA
                            Ja, den var verkligen sevärd. Jag skulle dock inte vilja simma med giftiga ormar och elektriska ålar!

                            Kul observation du hade gjort med sötvattenstångens trådar.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av stefant
                              Kul observation du hade gjort med sötvattenstångens trådar.
                              Ja, när karet puttrar på helt för egen maskin får man studera de små detaljerna - härligt att du kollade in den grejen.
                              "Tångbollarna" växer på med fin fart, och sprider sig utåt och uppåt i skikt.

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3119.jpg Visningar:	1 Storlek:	513.4 kB ID:     	2396826

                              Den pyttelilla flagan som bitit sig fast i underlaget med de små nod-trådarna (inte de svarta "algerna" runtomkring - är det någon, förrresten, som vet vad det där är för något?) växer mycket långsammare, och med de nya noderna platt tryckta mot underlaget. Skall bli kul att se hur det växtsättet utvecklar sig.

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3113.jpg Visningar:	1 Storlek:	324.6 kB ID:     	2396827

                              Lite Java;

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3126.jpg Visningar:	1 Storlek:	405.8 kB ID:     	2396828

                              Bilderna är hårt zoomade, så kvaliteten är inte så bra - sorry!

                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 January 2019, 10:32.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                I vanlig ordning så är dina bilder underbara och lika så ditt kar.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...