Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Hej Mats, vill bara önska god fortsättning och ett riktigt Gott Nytt År + Ett riktigt Gott Akvarieår 2019

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Hej Mats, vill bara önska god fortsättning och ett riktigt Gott Nytt År + Ett riktigt Gott Akvarieår 2019
      //Inger
      Jag önskar dig detsamma, Inger!

      Aah, en skön Annandag-jul, inget speciellt att göra idag, så jag tittade in på Zoopet och har njutit av alla fina trådar som är igång.

      I denna tråd händer egentligen inget att bry sig om, men jag tänkte att jag kunde dra in några bilder på den fint växande ”sötvattenstången”.
      Det finns flera varianter, men jag tror att den jag har är; Lomariopsis lineata.

      För en tid sedan snackade vi om hur denna ”tång” växer och sprider sig.
      Får den fäste någonstans så ser vi en klar tendens att den blir buskig och växer i skikt.

      Jag tog några små flarn av mossan och band upp på, dels en trädgårdstråd, och senare på en tunn träkvist av Syrén. Dessa ”flarn” har nu, på några månader, vuxit till sig rejält och bildat de karaktäristiska buskar som växer i skikt.
      Det skall bli spännande att se dessa växa till sig ytterligare.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 01.jpg
Visningar: 187
Storlek: 465,6 KB
ID: 2396416

      Klicka på bilden för större version

Namn: 02.jpg
Visningar: 203
Storlek: 566,9 KB
ID: 2396417


      På bottnen av akvariet har det, fläckvis, bildats en fin samanhängande matta av denna tång och det återstår att kolla in hur denna växtmassa utvecklar sig.

      På en av rötterna i karet har det ”självsått” sig ett litet fragment av tången, och jag har haft noga koll på utvecklingen.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 03.jpg
Visningar: 201
Storlek: 370,4 KB
ID: 2396418

      Klicka på bilden för större version

Namn: 04.jpg
Visningar: 223
Storlek: 278,9 KB
ID: 2396419

      Klicka på bilden för större version

Namn: 05.jpg
Visningar: 202
Storlek: 374,6 KB
ID: 2396420

      Klicka på bilden för större version

Namn: 06.jpg
Visningar: 193
Storlek: 734,9 KB
ID: 2396421


      Intressant (åtminstone för mig) är att se hur de initiala noderna faktiskt sätter sig fast på ett nästan magiskt vis. Jag har försökt att se om det finns någon mekanism som gör att bladen/noderna fastnar på underlaget - och, faktiskt, dessa har mycket små ”trådar” som fäster sig fast i underlaget och på så vis förankrar växten.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 07.jpg
Visningar: 184
Storlek: 433,5 KB
ID: 2396422

      Klicka på bilden för större version

Namn: 08.jpg
Visningar: 197
Storlek: 232,9 KB
ID: 2396423

      Det jag beskriver ovan är givetvis inget nytt, och är säkert välkänt för de flesta som har intresse av akvarieväxter - men för min del, som renodlad amatör, var det kul att studera in och upptäcka något nytt.

      Bilderna är hårt zoomade och därför oskarpa och korniga, men ni kanske kan se trots allt.



      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Kul, samma händer hos mig med denna tång i apiskaret, jag har inte fäst dessa "flarn" någonstans - den liksom fäster sig själv lite här å där. Jag är urdålig på växter, men tycker det är kul när jag ser att någon växt verkar trivas och förökas trots ganska så svag belysning

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Kul, samma händer hos mig med denna tång i apiskaret, jag har inte fäst dessa "flarn" någonstans - den liksom fäster sig själv lite här å där. Jag är urdålig på växter, men tycker det är kul när jag ser att någon växt verkar trivas och förökas trots ganska så svag belysning
          //Inger
          Då är vi två, Inger!
          Jag kan inte ett skit om akvarieväxter - men det är, på något vis, hutlöst grönt i karet... Fan vet hur det går till..?
          Jag band upp de två "flarnen" just för att få den klassiska tångväxtligheten i form av stora, skiktväxande buskar på ett par, noga utvalda ställen.

          Liksom, lite för mig själv, skall jag fotodokumentera hur den lilla självsådda plantan utvecklar sig - den har ju faktiskt etablerat sig där den är, alldeles av sig självt.



          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Tycker inte alls att du ska dokumentera "liksom bara för dig själv" - i alla fall jag vill se hur din tång utvecklas, förmodar att din tång kommer att bli både frodigare och grönare än min, som, vad jag befarar kommer att vika ner sig till slut

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Tycker inte alls att du ska dokumentera "liksom bara för dig själv" - i alla fall jag vill se hur din tång utvecklas, förmodar att din tång kommer att bli både frodigare och grönare än min, som, vad jag befarar kommer att vika ner sig till slut
              //Inger
              Inte då! Om du låter tången vara något år, så kommer den fint.
              Ja... jag kan lägga in några bilder på hur det utvecklar sig, lite då och då.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Även jag är intresserad av hur tången utvecklar sig! Det är en riktig följetång (ursäkta ordvitsen )!

                God fortsättning!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Även jag är intresserad av hur tången utvecklar sig! Det är en riktig följetång (ursäkta ordvitsen )!
                  God fortsättning!
                  Haha!
                  Jahapp, jag får fortsätta att uppdatera några gånger om året.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Låter bra!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Låter bra!
                      Japp, det blir en lättnad... för alla!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Japp, det blir en lättnad... för alla!
                        Instämmer
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Hmm, "lättnad för alla" gillas inte av mig, hoppas på att du bara menar uppdatering ang. tången?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Hmm, "lättnad för alla" gillas inte av mig, hoppas på att du bara menar uppdatering ang. tången?

                            //Inger
                            Håller med, jag läste tång! I övrigt vill vi helst ha "rapport" varje vecka
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ja, resten av allt som händer hos dig kräver betydligt fler uppdateringar än några per år!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Här är en fin, ny rulle gjord av Ivan Mikolji. Titta och njut!

                                Have you ever wondered what your freshwater tropical fish’s homes look like in the wild and how they all interact in their natural habitat? Where do the tro...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...