Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Det vore verkligen roligt att se!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Att våra Corydoras, i mitt fall; Corydoras panda, hela tiden leker och adderar medlemmar till gruppen känner vi alla till och uppskattar.
      Oftast är det dock när ynglen är någon centimeter som vi ser dom, då de vågar sig fram från alla gömställen i form av organiskt material i karet.
      Ibland måste något litet yngel förflytta sig över öppna områden och det är sällan man får bevittna en sådan sak. Jag hade kameran till hands när jag såg det här lilla Corydoras panda-ynglet idag.

      Ha det nu alldeles vrålgôtt, alla Zoopetare!


      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Att våra Corydoras, i mitt fall; Corydoras panda, hela tiden leker och adderar medlemmar till gruppen känner vi alla till och uppskattar.
        Oftast är det dock när ynglen är någon centimeter som vi ser dom, då de vågar sig fram från alla gömställen i form av organiskt material i karet.
        Ibland måste något litet yngel förflytta sig över öppna områden och det är sällan man får bevittna en sådan sak. Jag hade kameran till hands när jag såg det här lilla Corydoras panda-ynglet idag.

        Ha det nu alldeles vrålgôtt, alla Zoopetare!


        https://www.youtube.com/watch?v=LvFL...ature=youtu.be
        Så häftigt att du fanns på rätt plats just då. Den lille har bråttom för att hitta någon skyddad plats, top-stuff

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Så häftigt att du fanns på rätt plats just då. Den lille har bråttom för att hitta någon skyddad plats, top-stuff
          //Inger
          Ja, jag satt framför karet - medan vattenbytet pågick - och fick syn på den lille gynnaren. Kameran råkade befinna sig på en armlängds avstånd. Lucky top-stuff, indeed!

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Häftig filmsnutt, önskar mina corydoras kunde föröka sig.
            Kanske har dom redan gjort det fast någon har fått en festmåltid.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, jag satt framför karet - medan vattenbytet pågick - och fick syn på den lille gynnaren. Kameran råkade befinna sig på en armlängds avstånd. Lucky top honastuff, indeed!
              Jag har också just bytt vatten. Kommer du ihåg Mats, att jag tidigare i min tråd skrev att jag hade fått en apishane i stället för en hona av "elisabetorna"? Jag fick en ny hona - en liten rackare, som jag nu inte alls tror är en hona. "Pappa-hanen" jagar den här nya bort från honans kokosnöt och liksom är på jakt efter den här lilla gynnaren hela tiden. Honan med förmodade bebisar struntar fullkomligt den här nya - alltså ingen jakt alls honor emellan.
              Det är för mig svårt att se skillnad ang. kön på dessa vf, honorna har inte den gula dräkten som dom flesta odlade honorna har, utan mer åt det gråa hållet, dessutom är dom inte alls vuxna.
              Fattar du mitt något lite luddiga inlägg?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av smajlet
                Häftig filmsnutt, önskar mina corydoras kunde föröka sig.
                Kanske har dom redan gjort det fast någon har fått en festmåltid.
                Ja, det har dom säkerligen gjort. De förökar sig konstant, men det behövs godartad miljö för att ynglen skall överleva.
                Vänta in dom bara, Nicklas - snart har du en utökad grupp corysar i ditt härliga kar!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Jag har också just bytt vatten. Kommer du ihåg Mats, att jag tidigare i min tråd skrev att jag hade fått en apishane i stället för en hona av "elisabetorna"? Jag fick en ny hona - en liten rackare, som jag nu inte alls tror är en hona. "Pappa-hanen" jagar den här nya bort från honans kokosnöt och liksom är på jakt efter den här lilla gynnaren hela tiden. Honan med förmodade bebisar struntar fullkomligt den här nya - alltså ingen jakt alls honor emellan.
                  Det är för mig svårt att se skillnad ang. kön på dessa vf, honorna har inte den gula dräkten som dom flesta odlade honorna har, utan mer åt det gråa hållet, dessutom är dom inte alls vuxna.
                  Fattar du mitt något lite luddiga inlägg?
                  //Inger
                  Ja... jag tror att jag fattar. Honorna, med yngel, jagar allt. Har du en bild på den nya honan/hanen?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Inger, jag hoppar över till din tråd!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Mats - vad händer hos dig? Har du byggt på med kvistar i ytregionen och hur mår bilbukarna? Utvecklar sig sötvattentången i önskad riktning? Har du hittat några exemplar att köpa av din tänkta nästa fisk (adoketa?)? Så många frågor...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Mats - vad händer hos dig? Har du byggt på med kvistar i ytregionen och hur mår bilbukarna? Utvecklar sig sötvattentången i önskad riktning? Har du hittat några exemplar att köpa av din tänkta nästa fisk (adoketa?)? Så många frågor...
                        Har provsatt lite nya ytgrenar och är i ett skönt stadie av betraktande, och i en förlängning att göra ett slutval i hur de nya grenarna skall placeras permanent.
                        Bilbukarna mår toppen och jag ser tendenser till lek, ägg-, och mjölkerör (eller vad det nu kan tänkas heta) är framme på flera av dom. Men ännu ingen fullbordad lek vad jag kunnat se.
                        Har också kommit på ett effektivt sätt att mata Bilbukarna - dom vill hoppa och ta mat ovanför vattenytan. Skall fördöka få en film på det.
                        Sötvattenstången växer på fint. Det finns två fina klumpar nu.
                        I. Adoketa skall det bli, men miljön är inte optimal ännu.
                        Det fanns/finns I. adoketa hos Kent i Nol - och det blir säkerligen hos honom jag gör mitt inköp.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Tack för att du berättar! Det låter som att allt flyter på fint hos dig (något annat hade jag inte väntat mig heller ). Vad häftigt med bilbukarnas hoppätande! Tänk om det blir lek också.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Har också kommit på ett effektivt sätt att mata Bilbukarna - dom vill hoppa och ta mat ovanför vattenytan. Skall försöka få en film på det.

                            Verkligen nyfiken!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ja du Mats, nu är det jul igen!
                              Hoppas att du har haft fullt upp med spelningar in i det sista, är väl lite högkonjunktur för er i december.
                              Men förhoppningsvis landar du i mellandagarna och har lite tid att att uppdatera om ditt fenomenala akvarium
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Ja du Mats, nu är det jul igen!
                                Hoppas att du har haft fullt upp med spelningar in i det sista, är väl lite högkonjunktur för er i december.
                                Men förhoppningsvis landar du i mellandagarna och har lite tid att att uppdatera om ditt fenomenala akvarium
                                Halloj Maths!
                                Japp, det är full fart.
                                Idag är det julafton, så jag passar på att köra markservice här hemma med matlagning, mys, musik o.s.v. till gänget som kommer i eftermiddag.

                                Det skall nog bli en och annan akvarieuppdatering vad det lider.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...