Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Just så ser de "nya" cryptosbladen ut, Jag har själv haft sådana många gånger.
    Hade dina plantor helt annorlunda blad (jämna och ljust gröna) som nyinköpta, för att sedan skjuta nya blad som ser ut som de på din och mina blider?
    Bladens utseende varierar beroende på vatten och ljus, de brukar vara ljusa i affären eller rättare sagt när de kommer från odlaren, där de dras upp under perfekta förhållanden.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av c90368
      Bladens utseende varierar beroende på vatten och ljus, de brukar vara ljusa i affären eller rättare sagt när de kommer från odlaren, där de dras upp under perfekta förhållanden.
      Aha, ok. Jag har varit inne på den tankebanan; att vattnets sammansättning, temperatur och ljus konstituerar bladens utseende. Makes sense.
      Vilken jädra tur då att man inte har perfekta förhållanden i karet. Plantorna blir ju så mycket snyggare med det "nya" utseendet.
      Bra där, Maths - och stort tack!


      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Halloj Mats, hur funkar det med ytvattencirkulationen när du har så pass mycket inredning uppe vid ytan? Jag menar, blir det inte liksom "stopp" här och var? Förmodligen en urdum fråga eftersom du säkert har löst det "problemet" - om det nu är något problem

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Halloj Mats, hur funkar det med ytvattencirkulationen när du har så pass mycket inredning uppe vid ytan? Jag menar, blir det inte liksom "stopp" här och var? Förmodligen en urdum fråga eftersom du säkert har löst det "problemet" - om det nu är något problem
          //Inger
          Du har rätt, Inger. Jag har löst problemet - som egentligen inte är ett problem. Frågan är inte på något vis urdum. Det är kul att du är med och är vetgirig.
          Vattnet framför strilröret är fritt, och syresätts därmed. Syresatt vatten rör sig på detta vis under de detaljer som ligger i ytplanet. Faktum är att det är god cikulation i hela karet, trots att vissa delar av ytan är belamrad med blad och pinnar.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Du har rätt, Inger. Jag har löst problemet - som egentligen inte är ett problem. Frågan är inte på något vis urdum. Det är kul att du är med och är vetgirig.
            Vattnet framför strilröret är fritt, och syresätts därmed. Syresatt vatten rör sig på detta vis under de detaljer som ligger i ytplanet. Faktum är att det är god cikulation i hela karet, trots att vissa delar av ytan är belamrad med blad och pinnar.
            I går kväll när jag som vanligt lyssnade på ljudbok innan sömnen, så dök dessa tankar plötsligt upp (en väldigt dålig start på boken). Hur fasen löser Mats ytcirkulationen. Men jag fattade ju förstås redan då, att där fanns inga som helst problem.
            Nu har jag fått det svar som behövdes

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              I går kväll när jag som vanligt lyssnade på ljudbok innan sömnen, så dök dessa tankar plötsligt upp (en väldigt dålig start på boken). Hur fasen löser Mats ytcirkulationen. Men jag fattade ju förstås redan då, att där fanns inga som helst problem.
              Nu har jag fått det svar som behövdes
              //Inger
              Haha!
              Tänk att jag kan störa dig när du ligger och gonar dig med din ljudbok.
              Nu är gåtan löst - och boken har du kvar!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Haha!
                Tänk att jag kan störa dig när du ligger och gonar dig med din ljudbok.
                Nu är gåtan löst - och boken har du kvar!
                Jepp boken är kvar, får se vilka tankar som dyker upp i kväll, den måste bara bli bättre, annars är risken att jag flummar iväg igen

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jepp boken är kvar, får se vilka tankar som dyker upp i kväll, den måste bara bli bättre, annars är risken att jag flummar iväg igen
                  //Inger
                  Lite senare ikväll kanske jag skriver att jag köpt 34 discusar och skall göra en total make-over i karet med all fisk och inredning kvar i burken...

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Lite senare ikväll kanske jag skriver att jag köpt 34 discusar och skall göra en total make-over i karet med all fisk och inredning kvar i burken...
                    Jag och min ljudbok kommer förmodligen att flumma iväg igen

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Japp, LooGeek, jag är med dig.
                      Att växterna vill vara ifred, och att de tar lång tid på sig och att cryptos har en tendens att "smälta" och komma tillbaka har jag fin koll på.
                      Det var just den där grejen att de nya bladen ser så annorlunda ut.

                      Sorry, jag misstolkade frågan. Men helt rätt som nu framkommit att det är vattenförhållandena (eller luft om odlade emersed) som styr bladens utseende. Dins ser härliga ut!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Aha, ok. Jag har varit inne på den tankebanan; att vattnets sammansättning, temperatur och ljus konstituerar bladens utseende. Makes sense.
                        Vilken jädra tur då att man inte har perfekta förhållanden i karet.
                        Ja, vilken tur du har som inte har perfekta förhållanden, bara lite så där lagom bra. Men vem vet du kanske har stora problem, för du har väl aldrig mätt dina värden

                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Sorry, jag misstolkade frågan. Men helt rätt som nu framkommit att det är vattenförhållandena (eller luft om odlade emersed) som styr bladens utseende. Dins ser härliga ut!
                          No probs, Bro!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Ja, vilken tur du har som inte har perfekta förhållanden, bara lite så där lagom bra. Men vem vet du kanske har stora problem, för du har väl aldrig mätt dina värden
                            Alldeles riktigt, aldrig mätt en droppe.
                            Hoppas problemen håller i sig.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Bra att ni tog upp detta med ytcirkulation! Jag har själv funderat på frågan i takt med att vallisen växer och lägger sig som ett lock, om än rörligt, på delar av ytan. I och med att jag dessutom har många rötter och grenar, främst i bakkant, stoppar det ju upp flödet ännu mer. Blev orolig för syresättningen för någon vecka sedan och satte in en streamer som pumpar vatten mot ytan in mot det hörn där det rörde sig minst tidigare. Kändes som en bra lösning men nu förstår jag att det förmodligen inte hade behövts. Jag har nog felaktigt tänkt att hela ytan behöver röra sig.

                              Inger - får jag fråga vilken bok du lyssnar på?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Det får du väldigt gärna fråga om Nando, det är "Tre minuter" av Roslund/Hellström - boken efter "Tre sekunder" av samma författare . Bägge är lite trögstartade, men efter ett tag så...

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...