Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Jag hade räkor som dog i två kar när jag körde sådan tråd en gång. Misstänker att den läckte koppar eller liknande...
    LoGeek, nu är jag inte säker på vem du svarar - Mats eller Inger?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Den tråd jag har är vanlig ståltråd med plasthöje och borde inte kunna avge nåt farligt. Koppartråd kanske man ska undvika.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av åheim
        Den tråd jag har är vanlig ståltråd med plasthöje och borde inte kunna avge nåt farligt. Koppartråd kanske man ska undvika.
        Samma tråd som jag kör. Använt i många herrans år och har aldrig haft problem.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Aha, det är "fästtråden" LoGeek pratar om - smått trögfattad ibland . Självklart använder vi inte koppartråd.

          Nu Mats fattas bara lite flytväxter, hur jag nu ska få tag på det, får kolla lite på nätet

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Nu Mats fattas bara lite flytväxter, hur jag nu ska få tag på det, får kolla lite på nätet
            //Inger
            Du har en bra bit till närmaste affär, var det inte så? Kan du kanske beställa hos dom och hämta upp vid bra tillfälle?
            Annars finns väl en hel del bra forum och sajter där du kan köpa några plantor.
            Skall bli spännande att se hur du får till inredningen.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Jag tyckte att min tråd såg ut som vanlig ståltråd med plastöverdrag, men vågade inte fortsätta med den. Var väl någon skitmetall i just den jag hade.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Jag tyckte att min tråd såg ut som vanlig ståltråd med plastöverdrag, men vågade inte fortsätta med den. Var väl någon skitmetall i just den jag hade.
                Ah, sicket jävla oflyt.
                Det finns ju nylon- och aluminiumtråd man kan köra med också.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Några ytbilder. Jag håller på att vänta in javabladen, för att se hur dessa utvecklar sig. Sedan är det dags att "lägga" tunnare grenar bland bladen så man får en bädd utmed ytan - inte heltäckande, men på flera ställen. Den här typen av inredning tar tid, men jag tycker det är kul och spännande att se hur karet sakta men säkert går sin egen väg.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2964.jpg
Visningar: 268
Storlek: 490,2 KB
ID: 2393283

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2966.jpg
Visningar: 254
Storlek: 471,9 KB
ID: 2393284

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2969.jpg
Visningar: 275
Storlek: 572,7 KB
ID: 2393285

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2971.jpg
Visningar: 258
Storlek: 643,4 KB
ID: 2393286

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2972.jpg
Visningar: 250
Storlek: 629,9 KB
ID: 2393287
                  Ditt akvarium och dina bilder är i vanlig ordning väldigt vackra.
                  Har inte så mycket att tillägga utöver det.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Stort tack, Linda. Riktigt härligt att du gillar grejerna.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj!
                      Jag tänkte fråga alla er som kan växter; för några månader sedan fick jag några små, taniga Cryptocoryneplantor av dom i Z-shopen. Jag satte ner dom på vinst och förlust.
                      Som vanligt, rör jag inte växterna alls när de blivit placerade. Nu har de alltså stått i några månader och har nyligen dragit igång med nya blad.
                      De ursprungliga bladen var/är ljust gröna och helt utan vågiga krusningar, men de nya bladen är vackert mörk-brun-röda och krusiga (helt annorlunda utseende).

                      Ja, jag kan ju inget om växter och tänkte fråga om det här är vanligt på någon eller flera sorter av Cryptocoryne.
                      Slänger in några bilder där jag hoppas att skillnaden på de gamla och nya bladen syns. Kanske vet någon något om detta..?

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2973.jpg Visningar:	1 Storlek:	630.4 kB ID:     	2393656

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2974.jpg Visningar:	1 Storlek:	477.2 kB ID:     	2393657

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2976.jpg Visningar:	1 Storlek:	475.4 kB ID:     	2393658

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2977.jpg Visningar:	1 Storlek:	468.8 kB ID:     	2393659

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2983.jpg Visningar:	1 Storlek:	435.8 kB ID:     	2393660



                      Annars fortsätter inredandet av "det femte elementet"; ytan.
                      Jag har valt ut en hel bunt med fina, tunna grenar som jag skall väva in bland de långa Javaormbunksblad som sprider sig i ytläget.
                      Så nu väntar jag alltså på att javorna skall sprida sig lite till. Massor av små javaplantor självsår sig på olika ställen, och dessa låter jag etablera sig på naturlig väg.
                      Det får bli vad det blir.

                      Ha det nu bäst, alla zoopetare!


                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2984.jpg Visningar:	1 Storlek:	489.4 kB ID:     	2393661

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2985.jpg Visningar:	1 Storlek:	441.9 kB ID:     	2393662

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2988.jpg Visningar:	1 Storlek:	424.5 kB ID:     	2393663

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2989.jpg Visningar:	1 Storlek:	452.1 kB ID:     	2393664

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Om cryptobladen vet jag inget men dina bilder är fantastiskt fina!

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Det finns många varianter på Cryptocoryne. Det skulle kunna vara Wendtii Brown du har fått. Mycket tålig växt som klarar de flesta vatten så länge man inte fipplar runt med sina vattenvärden, men det gör ju inte du. Den vill vara ifred
                          Cryptocoryne kan ta månader på sig att anpassa sig till ett nytt kar, men sedan sätter de fart!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Dina Crypto beter sig helt enligt regelboken, jag köpte en liten kruka en gång...

                            Enligt mina anteckningar Cryptocoryne wendtii ''green''

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 400_hlv_h_00454.JPG
Visningar: 130
Storlek: 228,4 KB
ID: 2393673
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Det finns många varianter på Cryptocoryne. Det skulle kunna vara Wendtii Brown du har fått. Mycket tålig växt som klarar de flesta vatten så länge man inte fipplar runt med sina vattenvärden, men det gör ju inte du. Den vill vara ifred
                              Cryptocoryne kan ta månader på sig att anpassa sig till ett nytt kar, men sedan sätter de fart!
                              Japp, LooGeek, jag är med dig.
                              Att växterna vill vara ifred, och att de tar lång tid på sig och att cryptos har en tendens att "smälta" och komma tillbaka har jag fin koll på.
                              Det var just den där grejen att de nya bladen ser så annorlunda ut.


                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Dina Crypto beter sig helt enligt regelboken, jag köpte en liten kruka en gång...
                                Enligt mina anteckningar Cryptocoryne wendtii ''green''.
                                Just så ser de "nya" cryptosbladen ut, Jag har själv haft sådana många gånger.
                                Hade dina plantor helt annorlunda blad (jämna och ljust gröna) som nyinköpta, för att sedan skjuta nya blad som ser ut som de på din och mina blider?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...