Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Låter lovande med dina planer som kommer och går. En dröm och plan ger ju en hel del näring även om det inte alltid blir som man tror. Livet kommer väl alltid i först hand. Kul att du verkar trivas med livet i stort Mats. Du verkar så glad i dina inlägg. Som om du verkligen trivs.
    Just bilbukar är ju himla kluriga att ta bilder på som ger dom rättvisa. De är ju både vackra och intressanta.
    Mina marmorerade prydde verkligen karet och hade de inte haft ovanan att hoppa ur och bli uppätna av mina hundar så hade de fortfarande varit det vackraste i det karet.
    Halloj Johnny!
    Jajjemän, här är det glatt humör och trivsel. Som du säger, är bilbukarna verkligen en prydnad i karet - samt intressanta att studera.
    Just nu håller jag på med inredning av "det femte elementet", det vill säga, ytan av karet. Ytliggande rotdelar, tunnare grenar samt stora blad av Java håller på att vävas ihop till en enhet.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Låter spännande! Bilder tas gärna emot vid tillfälle!

      Får jag fråga dig lite om vanliga fjärilsciklider? Tror du att det går att få tag i friska exemplar som inte är sönderavlade och dör kort efter inköp? Är det i så fall vildfångade man bör satsa på? Kan man ha en liten grupp i ett 120L kar eller blir det för trångt? Tänker mig en hane och tre honor. Två hanar lär väl bli för mycket i ett så litet kar? Karet är väl ingånget och jag har försökt inreda det på ett sätt som också borde passa fjärilar. Vattnet är svagt surt och väldigt mjukt. Många gömställen i form av rötter och stenröse, lågväxta växter typ crypto, en del högre och tätare växtpartier för skydd/gömställe/skugga samt catappalöv och småpinnar på botten. Sällskapet utgörs av några platys, ett litet stim neontetror, banditpansarmalar och amanoräkor. Dum idé eller kul utmaning? Vad tror du?

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Låter spännande! Bilder tas gärna emot vid tillfälle!

        Får jag fråga dig lite om vanliga fjärilsciklider? Tror du att det går att få tag i friska exemplar som inte är sönderavlade och dör kort efter inköp? Är det i så fall vildfångade man bör satsa på? Kan man ha en liten grupp i ett 120L kar eller blir det för trångt? Tänker mig en hane och tre honor. Två hanar lär väl bli för mycket i ett så litet kar? Karet är väl ingånget och jag har försökt inreda det på ett sätt som också borde passa fjärilar. Vattnet är svagt surt och väldigt mjukt. Många gömställen i form av rötter och stenröse, lågväxta växter typ crypto, en del högre och tätare växtpartier för skydd/gömställe/skugga samt catappalöv och småpinnar på botten. Sällskapet utgörs av några platys, ett litet stim neontetror, banditpansarmalar och amanoräkor. Dum idé eller kul utmaning? Vad tror du?
        Kul utmaning! Sedan är det, som vanligt, väldigt svårt att på förhand veta hur det skall gå.
        Jag tycker nog du kan prova på odlade, bara de ser friska och spänstiga ut.
        Vi bör tänka bort "harems-idén", typ apistogramma. Får du ihop ett par ligger övriga honor risigt till i ett 120-liters kar. Det kan tvärt om vara så att två par är en bättre idé.

        Men, (alltid detta men), initialt bör en mindre grupp få gå i karet tills utparning skett. Då är det bra att ha en back-up plan som innebär att man kan behöva avlägsna de som, så att säga, blir över - till ett annat kar, sälja, ge bort eller lämna tillbaka till affären.

        Köper man ett "par" blir det nästan alltid en omedelbar lek i karet. Svårigheterna börjar då Fjärilsciklidens utpräglade säsongsbeteende; lek - vilofas, sätter in. Då startar det trista jagandet - kan vara både hanen eller honan som är den dominerande parten - som ofta resulterar i stress och kommande sjukdom.
        Det är vid dessa tillfällen en större grupp, i ett större kar (än 120-liter), bidrar till att jämna ut plågorna.
        Sedan är det också så att det kan gå jättebra med ett eller två par i ett mindre kar, det finns många exempel på detta. Bidragande orsak till välgång är vattenkvalitet, gärna med en temperatur runt 29°c, miljö m.m.
        Som sagt, väldigt svårt att säga hur det kan gå. Det enda sättet är att testa - och vara beredd på att man kan få plocka bort några individer som "blir över", vilket inte är något misslyckande i sig, men kan vara lite bökigt.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tusen tack för ditt utförliga svar Mats! Kanske, kanske att jag vågar testa!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nando
            Tusen tack för ditt utförliga svar Mats! Kanske, kanske att jag vågar testa!
            Jodå, testa! Planera din back-up-plan noga.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Bilder tas gärna emot vid tillfälle!
              Några ytbilder. Jag håller på att vänta in javabladen, för att se hur dessa utvecklar sig. Sedan är det dags att "lägga" tunnare grenar bland bladen så man får en bädd utmed ytan - inte heltäckande, men på flera ställen. Den här typen av inredning tar tid, men jag tycker det är kul och spännande att se hur karet sakta men säkert går sin egen väg.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2964.jpg
Visningar: 268
Storlek: 490,2 KB
ID: 2393283

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2966.jpg
Visningar: 254
Storlek: 471,9 KB
ID: 2393284

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2969.jpg
Visningar: 275
Storlek: 572,7 KB
ID: 2393285

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2971.jpg
Visningar: 258
Storlek: 643,4 KB
ID: 2393286

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2972.jpg
Visningar: 250
Storlek: 629,9 KB
ID: 2393287

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Jättesnyggt! Och väldigt intressant att tänka på ytan som ytterligare en inredningsbar dimension. Du inspirerar verkligen Mats, i ordets sanna bemärkelse! Fina tetror också

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Jättesnyggt! Och väldigt intressant att tänka på ytan som ytterligare en inredningsbar dimension. Du inspirerar verkligen Mats, i ordets sanna bemärkelse! Fina tetror också


                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Snyggt Mats!

                    Nu blir jag sugen på mera grenar i karet.
                    Jag har nu för första gången set att en ut av mina javaormbunkar har fåt nya blad med ljus grön härlig färg =)
                    Nu hoppas jag på att övriga växterna tar sig =).

                    Men ditt kar är något ut över det vanliga, man kan inte säga annat en att man skulle vilja ha det hemma åxå =).

                    Ha det gott.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Nu blev jag inspirerad av din ytinredning till mina nya tetror i lillekaret, Måste kolla efter lite finare rötter i förrådet

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av smajlet
                        Snyggt Mats!
                        Nu blir jag sugen på mera grenar i karet.
                        Jag har nu för första gången set att en ut av mina javaormbunkar har fåt nya blad med ljus grön härlig färg =)
                        Nu hoppas jag på att övriga växterna tar sig =).
                        Men ditt kar är något ut över det vanliga, man kan inte säga annat en att man skulle vilja ha det hemma åxå =).
                        Ha det gott.
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Nu blev jag inspirerad av din ytinredning till mina nya tetror i lillekaret, Måste kolla efter lite finare rötter i förrådet
                        //Inger
                        Härligt att höra!

                        Rötter och tunnare grenar sjunker ju med tid, så fundera på hur ni kan fästa dessa så att de håller sig "flytande".

                        Tittar man på den stora Hängalmsgrenen som ligger i vattenytan, så har jag fäst ena änden (den tunnare änden i mitten av karet) i mittstaget, med en trädgårdstråd - och den tunga, tjocka änden har jag låtit gå in i javabuskaget på vänstersidan och hängt den där med en tråd som går över karets kant och fäst på baksidan - sedan lagt täckglaset ovanpå.
                        Nu väntar jag på att de enorma javabladen (som åtminstone hos mig växer så det knakar) skall sträcka sig en bit till, ut i karet - och i dessa fästa, kila in eller sticka in tunnare grenar som på det viset blir liggande i ytskiktet.
                        Som sagt, det tar tid - men det är det värt.
                        Jag kan säga att det i verkligheten ser helt magiskt ut, med det nya ledljuset (som har en förtrollande grynings- och skymningsdimmer), som inte riktigt låter sig fångas på bild. Ljusa och mörka partier i karet ger en skiftande och naturlig look som jag verkligen gillar.

                        Det skall bli kul och spännande (tycker åtminstone jag själv) att se hur karet, på hyfsat egen hand, utvecklar sig.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Mats, använder du en sån där metalltråd som är överdragen med grön plast för att binda grenarna?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Japps, Inger. Exaktemente!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Japps, Inger. Exaktemente!
                              Danke schön Mats, nu ska jag pilla lite i lille-karet, men med inga händer eftersom jag har tillsatt några tetror

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Jag hade räkor som dog i två kar när jag körde sådan tråd en gång. Misstänker att den läckte koppar eller liknande...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...