Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Klart att det finns ett interesse som troligen är betydligt större än vad som visar sig i kommentarer. Många med mig är fascinerade och läser med spänningen men har inte så mycket att komma med, känner mig både facinerad och inspirerad av allt du skriver. Suger åt mig av din erfarenhet och dina kunskaper.
    Drömmen är ju att ha karen som du säger, orörda, och bara studera vad som händer med lungt och ro. Jag hade det ju så, mina Malawi kar stod ju år efter år med bara enkla vattenbyten och någon hona någon gång som flyttades till ett yngelkar, men annar gick karen helt orörda. Enda till något drastiskt hände , flytt eller läckage då sist när allt fick göras om.......
    Och det var ju då jag hittade denna sidan och dina trådar, Ingers fantastiska tråd, Johnnys och många fler. Vilket gjorde att jag helt böt bana och på något sätt började från noll. Att börja med diskus och tro att jag skulle klara det helt utan problem var nog väldigt naivt. Men fortfarande är ju målet att nå ett kar i balans med så lite förändring som möjligt. Vägen är lång och tålamod krävs.......där måste jag verkligen öva, men som sagt, vi är många som älskar denna tråd.
    Visst är det så, Thomas! Märk väl att jag skrev; merparten, kanske skulle ordet vara; flertalet, i början på inlägget.
    Jag tycker det är synd om det är så att man kanske känner att man "inte har något att komma med"... och jag undrar varför..?
    Att vi är sju, åtta stycken som snackar om inredning, fiskhållning, fiskbeteende och hur man kan optimera för fiskarnas bästa i en strikt, återhållsam miljö i denna tråd och ett fåtal andra är fantastiskt, men vi kunde vara fler.
    Hur som helst, jag vill bara dela med mig om att det finns metoder som underlättar ett sunt akvariehållande med friska fiskar och växter som trivs.
    Allt gott!


    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Halloj Zoopetvänner!
      Jag vet ju att mycket av det jag skriver om här på forumet inte appellerar till merparten av de som råkar besöka tråden några korta sekunder, eller ens de som läser och snabbt tittar på någon bild eller filmsnutt.
      Nåväl, det får vara hur det nu än är med den saken, men jag får ändå lite feedback av ett fåtal intresserade via PM.

      Något som tycks kännas krångligt och trist med det sätt jag förhåller mig till mina kar är tidsaspekten och det faktum att jag pillar i minsta möjliga mån med karet då det är igångkört - det behövs nämligen inte.
      För många är akvariet något man vill ”hålla på med” - att dona, flytta runt, ändra placering på inredning och växter o.s.v.
      För min del är det precis tvärt om. Jag tycker mycket om att planera, fundera och under lång tid bygga upp karets inredning. När detta är gjort går jag in i en helt annan fas då jag låter karet ta över, och i bästa fall infinner sig en balans där min medverkan endast betyder att jag hjälper till med det finstilta - vattenbyten och viss rensning av sådant som inte skall vara i karet.

      Ibland blir man tvungen att göra en drastisk insats, som att avlägsna någon eller flera fiskar, eller att förändra något i karet - av olika orsaker.
      Jag har precis gjort en sådan insats. Manacapuru Red Back-scalarerna har jag flyttat till en kompis mycket större kar. För att göra detta var jag tvungen att riva hela inredningen i mitt kar.
      Det var bara att ta ur inredningsdetalj, efter inredningsdetalj…

      Jag har beskrivit detta i något inlägg ovan, men inte speciellt noga belyst att det var en mycket enkel aktion. Jag behövde inte ”starta om” karet, och det var i stort sett obefintligt med ”grummel” då all inredning var avlägsnad. Det finns helt enkelt väldigt lite, nästan obefintligt med grummel i karet.

      Då kommer vi till det som flera, via PM, har frågat om; ”god mulm”.
      I karets inledande faser bildas mycket lätt drivor av skit, matrester och smuts. Trots att det finns god filtrering i karet bildas detta i bruna drivor i karet. Lite beroende på vad man har för inredning i karet får man avlägsna detta och hålla karet rensat på skadliga ämnen som bildas i denna skitmulm.
      Det är alltså inte denna skadliga typ av mulm man skall låta ligga kvar i karet

      Men, om man har en typ av inredning som gör att det bildas små högar av trämaterial, bark, pinnar och kvistar, bildas i dessa högar en mängd mikroorganismer som mycket effektivt hjälper till att bryta ner ”skitmulmen” - över tid.
      Om man har exempelvis Catappablad i karet ser man att dessa bryts ner av dessa mikroorganismer - bladen tycks lösa upp sig och man får ett bladnerv-skelett som består en ganska lång tid. Ta inte bort detta utan låt det ligga kvar och bilda små depåer av organiskt material.
      När man får dessa högar av rent, godartat organiskt material startar en process som effektivt omöjliggör att skitmulm bildas i drivor. Skitmulmen blir nedbruten av mikroorganismerna i den ”goda mulmen”.

      När jag ser denna, till synes automatiska, process i karet känns det mycket tillfredställande - men det tar tid, lång tid - uppemot något halvår, eller mer.
      Har man dessutom en större grupp corydoras och Malaysiska sandsnäckor som hela tiden luckrar upp sanden får man en stor hjälp med hela processen.

      Saker måste få ta sin tid. Som en liten tålamodsprövning har jag de senaste åren låtit en pytteliten cryptocoryne få stå på exakt samma ställe i sanden. Först nu har den börjat sprida sig. Små utlöpare har sonderat de närliggande centimetrarna på bottnen och i täta små utskott har denna planta nu äntligen börjat att breda ut sig.

      Kanske finner någon detta inlägg intressant. Om inte, så är det bara kul att skriva lite och dela med sig.
      Ha nu en fortsatt riktigt god helg!

      Några bilder;

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2895.jpg Visningar:	1 Storlek:	335.6 kB ID: 	2390568

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2896.jpg Visningar:	1 Storlek:	416.1 kB ID: 	2390569

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2897.jpg Visningar:	1 Storlek:	347.0 kB ID: 	2390570

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2902.jpg Visningar:	1 Storlek:	496.3 kB ID: 	2390571

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2903.jpg Visningar:	1 Storlek:	425.9 kB ID: 	2390572

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2904.jpg Visningar:	1 Storlek:	453.8 kB ID: 	2390573

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2905.jpg Visningar:	1 Storlek:	424.3 kB ID: 	2390574

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2906.jpg Visningar:	1 Storlek:	247.3 kB ID: 	2390575
      Jag tar mig friheten att citera mig själv, från förra sidan, så att ni som kanske tittar in i tråden vet vad jag och Thomas snackar om.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Jag håller med Thomas - intresset för det du skriver är förmodligen långt mycket större än vad som visar sig i kommentarerna. Vem vill inte ha ett kar i balans, liksom? Personligen suger jag åt mig så mycket jag kan av de råd och förhållningssätt du förmedlar. Att jag sedan inte har den gedigna erfarenhet som du har innebär ju att det blir många frågor från mig och inte så mycket matnyttigt som andra kan lära sig något av. Men så är det ju när man är nybörjare.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Nando
          Jag håller med Thomas - intresset för det du skriver är förmodligen långt mycket större än vad som visar sig i kommentarerna. Vem vill inte ha ett kar i balans, liksom? Personligen suger jag åt mig så mycket jag kan av de råd och förhållningssätt du förmedlar. Att jag sedan inte har den gedigna erfarenhet som du har innebär ju att det blir många frågor från mig och inte så mycket matnyttigt som andra kan lära sig något av. Men så är det ju när man är nybörjare.
          Men, Nando, det är just därför jag skriver det jag gör. Om du, och andra, undrar, har frågor och funderingar över det som dryftas här, så ös på och dra in frågor och kommentarer - spelar ingen roll om det är matnyttigt för någon annan eller inte. Det viktiga är att vi gaggar!

          Btw, jag tror att en grupp på cirka 20 st. Carnegiella strigata kan bli toppen i burken.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Här är en av åtta som bara stormgillar det som du har skrivit om i inlägget. Allt blir så himla självklart när du beskriver om hur du "kör" in dina kar. Jag bara önskar att alla nya zoopetare skulle orka läsa hela din tråd, finns mycket att ta till sig i den .
            Du Mats, som har varit med mig sen dag ett och några andra, som inte är aktiva längre har lärt mig det mesta både när det gäller fiskhållning och inredning, ändå så gör jag fortfarande en massa fel eftersom jag inte riktigt kan hålla fingrarna i styr och fortfarande till en viss del saknar det där "hemska" tålamodet, men jag har allt blivit bättre.
            Jag önskar att fler fotade sina kar och fiskar, och kanske beskrev lite mer om vad som händer och sker med karens invånare, allt blir så mycket roligare då .

            Själv har jag blivit riktigt dålig på att skriva - erkännes! Känns ungefär som skrivkramp och inte skrivklåda, men den kanske kommer tillbaks i höstmörkret .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Nando
              Jag håller med Thomas - intresset för det du skriver är förmodligen långt mycket större än vad som visar sig i kommentarerna. Vem vill inte ha ett kar i balans, liksom? Personligen suger jag åt mig så mycket jag kan av de råd och förhållningssätt du förmedlar. Att jag sedan inte har den gedigna erfarenhet som du har innebär ju att det blir många frågor från mig och inte så mycket matnyttigt som andra kan lära sig något av. Men så är det ju när man är nybörjare.
              Jag håller med Nando. Jag tycker om att läsa i tråden men känner rätt ofta att jag inte har så mycket att tillägga utöver att säga att det ser fint ut.
              Dock försöker jag bära med mig att det tar tid att bygga upp en bra miljö i karen. Jag märker stor skillnad på mitt 240 liters akvarium som varit igång sen mars och mitt 180 liters akvarium som varit igång i ca en 1 månad. Mitt 240 liters börjar bli väldigt självgående och det blir renare och renare. Fiskarna verkar bara trivas mer och mer. Medans 180 liters akvariet fortfarande känns ostabilt.
              Men visst samtidigt så jag kan känna en stress över att det inte ser ut såsom jag hade målat upp det i huvudet dag 1 i 180 liters akvariet. Men jag försöker strunta i den känslan och låta det mogna.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Inger, du vet att jag "är med dig". Jag följer dina projekt.
                Skillnaden från några år sedan och nu är väl att vi faktiskt gaggade loss i trådarna, vågade fråga, undra - och dela med oss av erfarenheter.
                Den här tråden är verkligen massiv - det finns mängder med olika akvarium, från SA till Tanganyika, med räkor och krabbor inklämt i hela tjobanget.
                Att någon skulle orka att läsa sig igenom denna gamla tråd är ytterst osannolikt - och det är mindre viktigt.
                Det viktiga är att vi snackar med varandra, det är ju det man har forum till, eller hur..?

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Men, Nando, det är just därför jag skriver det jag gör. Om du, och andra, undrar, har frågor och funderingar över det som dryftas här, så ös på och dra in frågor och kommentarer - spelar ingen roll om det är matnyttigt för någon annan eller inte. Det viktiga är att vi gaggar!

                  Btw, jag tror att en grupp på cirka 20 st. Carnegiella strigata kan bli toppen i burken.
                  Fint, att gagga klarar jag allt!

                  Spännande med nya fiskar - är det en sorts bilbuk?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Jag håller med Nando. Jag tycker om att läsa i tråden men känner rätt ofta att jag inte har så mycket att tillägga utöver att säga att det ser fint ut.
                    Dock försöker jag bära med mig att det tar tid att bygga upp en bra miljö i karen. Jag märker stor skillnad på mitt 240 liters akvarium som varit igång sen mars och mitt 180 liters akvarium som varit igång i ca en 1 månad. Mitt 240 liters börjar bli väldigt självgående och det blir renare och renare. Fiskarna verkar bara trivas mer och mer. Medans 180 liters akvariet fortfarande känns ostabilt.
                    Men visst samtidigt så jag kan känna en stress över att det inte ser ut såsom jag hade målat upp det i huvudet dag 1 i 180 liters akvariet. Men jag försöker strunta i den känslan och låta det mogna.
                    Jag förstår vad du menar.
                    Det verkar som att du har hittat en metod att få karen i balans, även om 180-literskaret behöver "tweakas" något mer. Märker man att något känns, eller är, fel i karet så måste man ju ändra på detta och försöka ställa det hela till rätta. Kanske behöver karet vara ifred ett tag, eller så krävs någon förändring..?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Fint, att gagga klarar jag allt!
                      Spännande med nya fiskar - är det en sorts bilbuk?
                      Du är spot on, igen!

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ja det är många sidor att läsa igenom men mycket intressanta råd och tips, säger som så många andra som redan talat, att man suger åt sig från dinna skrivelser och det är altid intressant att läsa i tråden.

                        Jag har inte läst igenom alla 920 sidorna men många av dom har jag läst och hittat bra information i.
                        Jag hoppas nu efter alt du hjälpt mig med ska resultera i något bra i slutändan =).

                        Jag sitter nu bara och beundrar mitt kar och hur bra fiskarna nu mår i karet efter omstarten. Scalarerna växer på och frodas och även de övriga fiskarna.

                        På sikt så kommer det ju åxå att bli 10 st Diskusar från Stork Zoo =).

                        Men först ska karet ta sig riktigt ordentlig och börja gro och skjuta nya skott mm.
                        det är nog tidigas till början på nästa år.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Inger, du vet att jag "är med dig". Jag följer dina projekt.
                          Skillnaden från några år sedan och nu är väl att vi faktiskt gaggade loss i trådarna, vågade fråga, undra - och dela med oss av erfarenheter.
                          Den här tråden är verkligen massiv - det finns mängder med olika akvarium, från SA till Tanganyika, med räkor och krabbor inklämt i hela tjobanget.
                          Att någon skulle orka att läsa sig igenom denna gamla tråd är ytterst osannolikt - och det är mindre viktigt.
                          Det viktiga är att vi snackar med varandra, det är ju det man har forum till, eller hur..?
                          Japps, vi bör allt snacka mer på zoopet
                          Och nu Mats så kommer jag att ställa en dum och korkad fråga - vet, det finns inga dumma och korkade frågor, men här kommer en som jag verkligen borde veta efter ganska så många kar och år . Hur högt upp från bottensubstratet bör insuget sitta tycker du?

                          //Inger
                          Senast redigerad av Inger H; 27 August 2018, 16:05.
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Jag förstår vad du menar.
                            Det verkar som att du har hittat en metod att få karen i balans, även om 180-literskaret behöver "tweakas" något mer. Märker man att något känns, eller är, fel i karet så måste man ju ändra på detta och försöka ställa det hela till rätta. Kanske behöver karet vara ifred ett tag, eller så krävs någon förändring..?
                            Skulle inte säga att jag har hittat en metod. Utöver som du själv säger att man får ge det tid och inte stressa.
                            Jag tror inte att det behövs någon förändring. Det är mest att mina syren och ormhasselgrenar luddar en del. Det ser inte så så snyggt ut.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • stefant
                              • January 2009
                              • 783

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Saker måste få ta sin tid. Som en liten tålamodsprövning har jag de senaste åren låtit en pytteliten cryptocoryne få stå på exakt samma ställe i sanden. Först nu har den börjat sprida sig. Små utlöpare har sonderat de närliggande centimetrarna på bottnen och i täta små utskott har denna planta nu äntligen börjat att breda ut sig.


                              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2905.jpg Visningar:	1 Storlek:	424.3 kB ID: 	2390574

                              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2906.jpg Visningar:	1 Storlek:	247.3 kB ID: 	2390575
                              Intressant om Cryptocoryne. Jag har fyra olika arter av dem i mitt akvarium som har varit igång ett drygt halvår och jag funderade just idag på hur de sprider sig.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Hur högt upp från bottensubstratet bör insuget sitta tycker du?
                                //Inger
                                Fick änna titta i karet... Mitt sitter någon decimeter ovanför.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...