Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    ... så du hackar daggmasken . Antar att dom flesta ciklider gillar den utsökta delikatessen, har ju svårt att agna med daggmask när jag ska fiska . Det gör ont, det gör ont...
    //Inger
    Men det går snabbt, det går snabbt. Det är bara någon mindre mask per gång, chop - chop, snart hackat. Det där är mat som skall serveras nyhackad och fräsch.
    Fiskarna äter upp det i ett nafs!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Men det går snabbt, det går snabbt. Det är bara någon mindre mask per gång, chop - chop, snart hackat. Det där är mat som skall serveras nyhackad och fräsch.
      Fiskarna äter upp det i ett nafs!
      ... det gör ont i masken

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        ... det gör ont i masken
        //Inger
        ... och i vita, röda, svarta mygglarver, loppor, fruktflugor, Mysis, Artemia o.s.v.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          ... och i vita, röda, svarta mygglarver, loppor, fruktflugor, Mysis, Artemia o.s.v.
          Yes jag vet, bara jag som är sjåpig

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Yes jag vet, bara jag som är sjåpig
            //Inger
            Jag är likadan - sjåpig till tusen!
            Men, värre är det när fiskarna mår dåligt.
            Får fiskarna rätt omvårdnad, miljö och adekvat föda - så är det värt att "butcha" litegrand med deras mat.
            Jag ger mig fan på att mina Stendker Röd-Turkar kände på sig när det var hackad daggmask på gång. När jag kom fram till karet med ett litet fat med hackad mask så höll de på att gå igenom täckglaset av matglädje. Alltid lika kul att se friska Discus glädjas åt god och näringsrik mat!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag är likadan - sjåpig till tusen!
              Men, värre är det när fiskarna mår dåligt.
              Får fiskarna rätt omvårdnad, miljö och adekvat föda - så är det värt att "butcha" litegrand med deras mat.
              Jag ger mig fan på att mina Stendker Röd-Turkar kände på sig när det var hackad daggmask på gång. När jag kom fram till karet med ett litet fat med hackad mask så höll de på att gå igenom täckglaset av matglädje. Alltid lika kul att se friska Discus glädjas åt god och näringsrik mat!
              Inger får nog bit ihop lite, har ju vansinnigt med daggmaskar i min stora rabatt

              //inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Inger får nog bit ihop lite, har ju vansinnigt med daggmaskar i min stora rabatt
                //inger
                Gratis och näringsrik mat för små ciklidmunnar; ett par cirkulerande rörelser med en matsked i maskmassan - så blir det maskmos - fungerar toppenbra!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Kul att det är drag i stugan ikväll! Älskar att läsa inläggen här. Man lär sig alltid något och bilderna är toppen. Ska bli så roligt att se ditt nya projekt när det än drar igång.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Gratis och näringsrik mat för små ciklidmunnar; ett par cirkulerande rörelser med en matsked i maskmassan - så blir det maskmos - fungerar toppenbra!
                    åååh fy sjutton där höll jag på att spy!! Jag skulle inte palla och sked och fat var ju bara att skicka sen....
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av åheim
                      åååh fy sjutton där höll jag på att spy!! Jag skulle inte palla och sked och fat var ju bara att skicka sen....
                      Haha!
                      Jag skall vara ärlig och säga att det inte är speciellt ofta jag kör Daggmaskmeny. Det är någon gång då och då, när det dyker upp någon liten, tunn mask i rätt tid.
                      Däremot nyttjar jag regelbundet lopp-krafs från damm och regntunnor. (se film på förra sidan).

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        Kul att se hur kinkiga folk blir av mask och insekter medan de flesta är helt ok med att äta räkor och andra avfallsätande djur. xD

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ja, som sagt, i fredags fick de vackra Manacpuru Red Back-scalarerna flytta till ett stort härligt kar som min vän Kent har. Det har gått finfint med scalarerna.
                          540-karet skall på sikt avveklas och ett större skall köras igång - men i nuläget får karet gå med malar, tetror och Amanoräkor som besättning.
                          Jag fick riva hela karet totalt när scalarerna skulle fångas in. Rivningen gjorde jag mycket lugnt och metodiskt - en gren, en rot i taget.
                          Jag rensade också ur merparten av Javan i karet. Javan som vuxit fast i bakgrunden fick dock sitta kvar.

                          Jag satte tillbaka inredningsmaterialet, ungefär på samma sätt som tidigare. Nu kan jag i lugn och ro betrakta karet och kolla om jag vill göra några tillägg inredningsmässigt.
                          I och med att jag rev karet på ett försiktigt vis blev det knappt grumligt eller på annat sätt skitigt - vattnet blev bara på någon timme kristallklart igen.
                          Nu känns karet lite tomt, men fiskarna trivs och det har lagt sig ett harmoniskt lugn över hela baljan. Riktigt gôtt!
                          På sista bilden kan man se hur "god mulm" ser ut.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2856.jpg
Visningar: 196
Storlek: 564,3 KB
ID: 2390325

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2857.jpg
Visningar: 175
Storlek: 561,1 KB
ID: 2390326

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2858.jpg
Visningar: 192
Storlek: 536,3 KB
ID: 2390327

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2866.jpg
Visningar: 193
Storlek: 448,0 KB
ID: 2390328

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2867.jpg
Visningar: 185
Storlek: 379,7 KB
ID: 2390329

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2868.jpg
Visningar: 194
Storlek: 376,2 KB
ID: 2390330

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2869.jpg
Visningar: 194
Storlek: 407,1 KB
ID: 2390331

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Som man kan se på den sista bilden i inlägget ovan finns det fortfarande en hel del fragment av Lomariopsis lineata (sötvattenstång) kvar i baljan.
                            Jag tog några bladbitar och trädde upp dom på en grön ”trädgårds”-tråd, och placerade bladklumpen fritt hängande. Det vore kul om denna ”tång” kunde komma igång nu när scalarerna inte äter upp stuffet.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2870.jpg
Visningar: 193
Storlek: 634,6 KB
ID: 2390347

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Så kul med uppdatering Mats, förstår verkligen att karet känns tomt nu sen dina snyggingar har flyttat.
                              Vad har du för bottensubstrat i detta kar, inte "vanlig" sand antar jag, utan typ ciklidsand - eller nåt annat?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Nästan alltid har man kar med en större fiskart och sedan tetror. Nu kanske något nytt händer i karet som vi i vanliga fall inte får se, då tetrorna får vara "herre på täppan".
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...