Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ja du Mats, instämmer med tidigare kommentarer. Och vi har ju alla sett vilka fantastiska kar du har och har haft i dina olika trådar här på forumet.
    Det här helt enkelt dax att börja jobba med sitt tålamod. Tror nog det är en av mina svagaste egenskaper. Spontan, effektiv och omedelbart är väl snarare vad som kännetecknar mig......men så blir ju resultatet därefter. Ja det kommer få bli min nästa utmaning , att jobba med tålamod.....
    Ditt inlägg om att starta upp var väldigt influerande och tankvärt. Tack.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Så fint med din trädgård Mats. Hoppas att du haft en riktigt bra sommar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Så fint med din trädgård Mats. Hoppas att du haft en riktigt bra sommar.
        You bet, Johnny! Helt makalös sommar, men också väldigt mycket jobb - vi gigar otroligt mycket nu - och det fortsätter.
        Blir ledig nästa fredag, och då är det - i nuläget - planerat att scalarerna skall få flytta till kompisens mycket större, och fina kar.
        Skall bli gôtt att få se dessa juveler sträcka ut på större ytor.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Låter helbra att du fått pyssla med sånt du älskar. Blir du helt fisklös nu ett tag då?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Låter helbra att du fått pyssla med sånt du älskar. Blir du helt fisklös nu ett tag då?
            Nädå, det "nya" projektet flyttar jag fram i tid - och låter 540-baljan gå ett tag med lite småkrafs i, innan det avvecklas.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Så, då var äventyret med de vackra Manacapuru Red Back-scalarerna över för min del.
              Idag har de fått flytta till kompisens stora kar, där de får sträcka ut och ha det gôtt.
              Vi håvade upp en riktigt fet matlåda till dom, från en av vattentunnorna här i trädgården - massor av mums där! Se film nedan.

              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


              Nu har jag en situation som jag mycket sällan befinner mig i - och det är att inreda ett redan inkört akvarium med fiskar i.
              Så nu drar jag igång ett varsamt inredande där jag utan stress bygger upp en ny miljö för de fiskar som är kvar i baljan.

              Slänger även in en bild på en blomma från Hibiscusträdet, som står i full blom just nu.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2841.jpg
Visningar: 189
Storlek: 368,6 KB
ID: 2390147

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Inga bilder från deras nya hem?
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Inga bilder från deras nya hem?
                  Nej, jag följde inte med hem till Kent. Jag skall dit vid ett senare tillfälle och hjälpa till att göra en inredning till Uaru-ciklider. Skall ta några bilder på scalarerna då.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    OK.
                    Din Hibiscus påminner mig om Korea, det är deras nationalblomma och där blommade träd på ett helt fascinerande sätt. Borde det där trädet egentligen kunna växa hos dig? Men det verkar som att din trädgård ligger i klimatzon 0 med tanke på allt annat som finns där.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      OK.
                      Din Hibiscus påminner mig om Korea, det är deras nationalblomma och där blommade träd på ett helt fascinerande sätt. Borde det där trädet egentligen kunna växa hos dig? Men det verkar som att din trädgård ligger i klimatzon 0 med tanke på allt annat som finns där.
                      Ja, det växer och trivs. Kent, som är trädgårdsmästare, beundrade trädet idag och sade; "Det är inte ofta man ser sådana träd här i stan".
                      Det kanske är en tålig variant, som klarar denna klimatzon? Gubben vi köpte kåken av var jädrigt trädgårdsintresserad, så på något sätt har han lyckats att få Hibiscusen att trivas.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Vilken vacker blomma! Måste vara härligt att ha sådana blommande på ett träd i trädgården! Bra att scalarerna fått ett nytt hem som de kommer trivas i men synd ändå tycker jag, för nu får vi inga fler härliga bilder och filmer på dem. De var en stor anledning till att jag valde att satsa på scalarer i mitt nya kar

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vilken vacker blomma! Måste vara härligt att ha sådana blommande på ett träd i trädgården! Bra att scalarerna fått ett nytt hem som de kommer trivas i men synd ändå tycker jag, för nu får vi inga fler härliga bilder och filmer på dem. De var en stor anledning till att jag valde att satsa på scalarer i mitt nya kar
                          Ja, det finns många olika örter, småbuskar, liljor och bland annat en mycket ovanlig Syrén i trädgården (som jag inte har använt i karen. Inget speciellt vackert grenverk, mest raka pinnar) - gubben som hade huset innan var verkligen intresserad av växter och träd.
                          Näpp, nu blir det inga fler bilder och filmer på scalarerna. Själv har jag ju tusentals bilder och filmer att titta på - och några av dessa finns här i stugtråden dessutom - men, snipp-snapp-snut, nu är scalare-sagan slut.
                          Vi får njuta av dina scalarer istället, Nando.


                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Usch, känns tråkigt att du har flyttat dina snygga, men ser fram emot vad du än nu har på gång. Känner jag dig rätt, så kommer det att bli en väldigt spännande tid fram emot höstkanten

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Usch, känns tråkigt att du har flyttat dina snygga, men ser fram emot vad du än nu har på gång. Känner jag dig rätt, så kommer det att bli en väldigt spännande tid fram emot höstkanten
                              //Inger
                              Du vet hur det är med mig, Inger, jag skyndar långsamt.
                              Om det blir nu i höst (vilket inte är så troligt, med tanke på den frekvens av speljobb och annat hus-fix-jox jag har) eller till våren, som jag drar igång något nytt så blir det jävlarimej ordning och reda på stuffet - inga hast- och hafsverk för min del!

                              Jag räds inte tanken på Altum eller Discus (är svårt sugen på Heckel), eller kanske en blandning av dessa. Stora ytor är vad som gäller, så att det får plats rejält med inredning och möjligheter till att skapa en god och fruktsam miljö. Jag skulle även vilja ha daglig tillgång till allsköns "lopp-krafs" från dammen och regntunnorna i trädgården, fruktflugor, hackad daggmask, frukt och bär från trädgården - för den maten är rena dunderhonungen för Discusmagar.
                              Så, rent säsongsmässigt kan det gärna få dröja ett tag, för min del.

                              Jag ser fram emot en härlig höst/vinter-säsong på forumet, med massor av spännande och roande läsning i olika trådar.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                ... så du hackar daggmasken . Antar att dom flesta ciklider gillar den utsökta delikatessen, har ju svårt att agna med daggmask när jag ska fiska . Det gör ont, det gör ont...

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...