Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Din trädgård är lika rogivande som dina kar, utan att känna dig allt för väl skulle jag tro att även du är en riktigt rogivande själ.....

    har du eller får matrial över, ja då skall två nya 540 inredas här till hösten.....

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Din trädgård är lika rogivande som dina kar, utan att känna dig allt för väl skulle jag tro att även du är en riktigt rogivande själ.....
      har du eller får matrial över, ja då skall två nya 540 inredas här till hösten.....
      No probs, Thomas. Bara att komma hit när du är redo, så skall vi botanisera.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        No probs, Thomas. Bara att komma hit när du är redo, så skall vi botanisera.
        Kommer mer än gärna, hoppas att du kan komma förbi här också, kanske ge lite råd eller tips när det gäller att få den där naturliga locken.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Mats, om du har lust kan du väl dra in en helkarsbild på ditt scalarekar? Vore kul att se det i sin helhet!

          Jag har landat i att köpa sju redbacks (givet att ingen annan köper dem först) som även med min ringa erfarenhet ser tydligt pigga, friska och fina ut. De är också i den storlek jag är ute efter. De dantum som min butik har inne är för stora jämfört med vad jag tänkt mig och ser inte lika fräscha ut. Så får det bli.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj Nando!
            Slänger in två filmer. Kolla i HD.


            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Tusen tack Mats! Ditt kar är sagolikt vackert! För att inte tala om scalarerna!

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                Hej Mats!

                Jag har försökt skumma igenom din tråd efter hänvisningar till hur "din" metod för att hålla akvarium fungerar. Jag tror jag hittat tillräckligt mycket för att förstå den i stora delar om att akvariet långsamt hitta en balans och inte va inne och peta för mycket utan endast avlägsna "onaturlig" skit som man själv åstadkommit. En god mull ska som jag förstår det skapas av de organiska material som ingår i akvariets ekosystem. Här är det dock en sak som jag kanske har missat bland alla inlägg.

                Hur ser du på tillförseln av torkade blad såsom ek och catappablad? Är det något du skulle rekommendera att man tillför för att öka på den goda mullen eller är det fullt tillräckligt med de växter och deras avfall som redan finns i akvariet? Och om man ska tillföra catappablad, skulle du låta dom va kvar tills dom helt förmultnar bort?

                I övrigt vill jag också säga att du har många väldigt fina akvarier. De känns alla så estetiskt behagliga för ögat, som vackra målningar eller fotografier.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Stahl
                  Hej Mats!
                  Jag har försökt skumma igenom din tråd efter hänvisningar till hur "din" metod för att hålla akvarium fungerar. Jag tror jag hittat tillräckligt mycket för att förstå den i stora delar om att akvariet långsamt hitta en balans och inte va inne och peta för mycket utan endast avlägsna "onaturlig" skit som man själv åstadkommit. En god mull ska som jag förstår det skapas av de organiska material som ingår i akvariets ekosystem. Här är det dock en sak som jag kanske har missat bland alla inlägg.
                  Hur ser du på tillförseln av torkade blad såsom ek och catappablad? Är det något du skulle rekommendera att man tillför för att öka på den goda mullen eller är det fullt tillräckligt med de växter och deras avfall som redan finns i akvariet? Och om man ska tillföra catappablad, skulle du låta dom va kvar tills dom helt förmultnar bort?
                  I övrigt vill jag också säga att du har många väldigt fina akvarier. De känns alla så estetiskt behagliga för ögat, som vackra målningar eller fotografier.
                  Halloj!
                  Kul att du gillar karen. Inredning har ju varit ett av mina favoritämnen här på forumet under många år, även fiskars beteende och hur de samspelar, inte bara inom sin egen art, men också med andra fiskar från samma områden.
                  Den här ”metoden” som jag återkommer till titt som tätt i denna tråd och andra är till att börja med inte min egen, utan ett förhållningssätt som jag genom åren (46 år nu…) har lärt mig att anamma.

                  När jag startade med akvarium, i unga år, gjorde jag de flesta ”fel” man läser om här på forumet. Då fanns inte datorer, internet och annat - utan man fick fråga ”gubbarna” i de ganska många Zooaffärer som fanns här i sta’n.
                  Jag hade tur som kom i kontakt med några duktiga snubbar på min morsas jobb. Hon berättade att sonen gillade akvarium. Där fanns en som odlade Scalarer. Rolf hette den killen (han dog för några månader sedan bara). På den tiden umgicks familjerna där morsan jobbade en hel del och jag fick snabbt en rejäl input av den här killen Rolf - och även mina första scalarer.
                  Men det var en av kärringarna som morsan var kompis med, vars man Hans-Olof gjorde mest intryck på mig som elva-tolvåring. Han tog med mig till Göteborgs Akvarieförening (minns inte riktigt, men jag tror föreningen hette så) och helt enkelt lät mig sitta med och lyssna på föredrag och guidade mig när det var växt- och fiskauktioner.
                  Han daltade inte med mig utan gav ganska strikta råd om hur fiskarnas miljö var beskaffad i det naturliga, och hur man genom varsam hantering, tid och tålamod kunde ”härma” dessa betingelser i ett akvarium.
                  Den här killen hade Tanganyika-ciklider som största intresse, och det dröjde inte länge förrän jag hade flera kar med mindre T-ciklider.
                  Vad som var väldigt energi- och tålamodsprövande för mig var hur lång tid det tog att dels bygga inredningarna, men framför allt, att vänta in de rätta betingelserna för att cikliderna skulle ”komma igång”.
                  Det var hård väntan, månader och halvår ibland - men jävlar så berikande och tillfredställande när det hela drog igång. Det var värt all väntan, då ett kar plötsligt gick från att vara i någon sorts limbo, uppstartfas, till att fullkomligt explodera av parbildning, yngel och intensivt liv.

                  Detta intresse att bygga miljöer (och ha tålamod över lång tid) kom snart att överflyttas till kar som innehöll ciklider från syd- och mellan-Amerika - det vi lite svepande kallar för SA.

                  Som du märker är inte ”metoden” min, utan enbart ett förhållningssätt.

                  Vad det hela går ut på är; planering och tid.
                  Om jag skall starta ett kar med tanke på frodig inredning och exempelvis en grupp Discus, så börjar jag med karet. Det skall vara i en storlek som passar för de tänkta fiskarna (med andra ord; stort).
                  Jag skaffar karet och nödvändig kringutrustning - ljus, och ordentlig filtrering. För min del finns det inga kompromisser när det gäller filtrering - jag går på stora filtertunnor från EHEIM, 2250 och/eller 2260. Dessa (tror jag) har en annan modellbeteckning idag, och säkerligen finns det andra och väldigt bra, liknande alternativ till dessa, men jag har aldrig någonsin haft problem med dessa filter - dessutom är de fanimej käft-tysta och kriminellt effektiva.
                  När detta är införskaffat drar jag igång en tankeverksamhet som handlar om inredning. Jag visualiserar hur jag vill ha mitt kar. Hårdvara som grenar, pinnar, rötter och eventuellt några stenar införskaffas (om jag inte redan har grejerna hemma) och en ganska lång torrinredningsprocess påbörjas.

                  Jag provar många olika alternativ, byter rötter, testar hit och dit, bygger och bygger om o.s.v. Allt detta sker med karet helt torrt, alltså inget vatten i det och heller ingen sand.
                  När jag har kommit till ett läge där jag känner mig nöjd, adderar jag ett passande bottenmedia - sand, grus, Engelsk Sjösten eller vad det nu kan vara.
                  Sedan betraktar jag karet en tid, kan vara några kvällar, lyssnar på musik, dricker lite vin och bara tittar på det torr-inredda karet.
                  Under denna tid av betraktelse upptäcker man ofta små detaljer som skaver lite här och var.
                  Då är det fint att karet är tomt på vatten, man bara går ner med nävarna och rumsterar om tills man åter blir riktigt nöjd.

                  Till slut är det dags att fylla på vatten. Nu öppnar sig en helt ny värld där annorlunda perspektiv och vinklar avslöjar sig. Ett vattenfyllt kar uppvisar helt andra detaljer i både djup, höjd och komposition.
                  Nu påbörjas fas två i inredningsarbetet - att flytta runt och ändra de detaljer som visar sig vara mindre lyckade när man ser sin inredning med vatten i baljan. Det är också nu man kan börja fundera på vilka växter som skall till, och var man vill ha dom.
                  När eventuella växter har inhandlats och planterats betraktar jag karet ytterligare en tid, för att säkerställa att växterna verkligen står/sitter rätt placerade för jag vill inte flytta runt och ändra deras platser, senare, i onödan.
                  Det blir mycket bättre så, tro mig.

                  Varför gör jag nu på det här långsamma, och för de flesta, väldigt tråkiga viset?
                  Jo, när jag har låtit en patrull av exempelvis Platys, eller kanske ett litet stim tetror gått i karet någon månad eller två - och därmed försäkrat mig om att karet tycks vara berett på att låta sig cyklas på ett naturligt och fint sätt - är det dags att börja planera för huvudrollsinnehavarna.
                  Nu först ser jag att karet trivs, att karet börjar få de tendenser jag vill se - ett frodigt tillväxande och det där skimret i vattnet när allt mår (och luktar) gott.
                  Inga fiskar har dött, nya yngel simmar omkring och växterna skjuter friska, frodiga skott.
                  Nu är tiden inne att se till att få hem de där Discusarna jag har tänkt på de senaste halvåret.

                  I början, när alla fiskar är introducerade, startas en process som man får vara uppmärksam på - det bildas depåer av skit. Dessa får man med en hävert suga ur. Men efter några månader märker man att det inte bildas några ”skithögar”.
                  Har man nu låtit karet vara ifred, inte ändrat om och rumsterat, rört om i sanden, flyttat inredning hit och dit, tagit i och ur fiskar och så vidare - in absurdum - välver sig karet i en mjuk bugning och ”tar över”.
                  Det är nu man märker att tillagda småpinnar, blad och annat organiskt material tycks få ett eget liv av mikroorganismer som tar hand om all skit och helt enkelt upplöser detta till ett… intet.
                  Nu bildas istället en ”god mulm”, som inte ser skit-brun ut, utan istället består av alla de små delar av förmultnade löv och annat material man har tillsatt tidigare i karet.

                  Mina Catappablad lägger jag bara i karet - kokar inte eller förbereder på annat sätt innan. Det tar några veckor så är de helt borta - man ser inte ett spår av dom. För det mesta tillför jag nya blad regelbundet, men ibland går det perioder då jag inte har C-blad i karet. Resterna försvinner helt och hållet.
                  Om man behöver exempelvis C-blad i karet låter jag vara osagt. Jag tror de har en antiseptisk egenskap, och bidrar möjligtvis med en hel del ämnen som kan vara bra för fiskar som lever i miljöer där dessa blad och andra liknande finns naturligt - de gör iallafall ingen skada.

                  Ja, ungefär såhär arbetar jag med mina kar. Det var en kort, enkel beskrivning - och mycket mer finns att säga om ”metoden” - men, det har jädrarimej funkat för min del genom åren, och jag fortsätter som jag har gjort tidigare.
                  Att det finns otaliga andra metoder är helt klart, och dessa fungerar, i sitt rätta sammanhang, givetvis väldigt bra - vilket man ser bevis på här på Zoopet!


                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Mats, vilken utförlig och intressant beskrivning av ditt förhållningssätt och hur du går tillväga när du startar upp ett nytt kar. Mycket lärorikt och tänkvärt!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Mats, vilken utförlig och intressant beskrivning av ditt förhållningssätt och hur du går tillväga när du startar upp ett nytt kar. Mycket lärorikt och tänkvärt!
                      Tack!
                      Det här har vi snackat fram och tillbaka om, under många år här på forumet, i olika trådar. Ibland blir någon intresserad av hur man kan göra...

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        Ja tack Mats! Väldigt lärorik beskrivning och mycket man kan ta med sig... Mitt tålamod har väl aldrig varit det bästa men nu är jag ändå 30+ så det är dax att göra något åt de. Jag får använda akvariet terapeutiskt helt enkelt och tvinga mig själv till att va tålmodig.

                        Också spännande historia med Rolf från akvarieförbundet. De vore kul att träffa folk även utanför nätet och diskutera lärdomar och tankar. Vet du om de finns någon sån förening kvar fortfarande i Göteborg?

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Mats, vilken utförlig och intressant beskrivning av ditt förhållningssätt och hur du går tillväga när du startar upp ett nytt kar. Mycket lärorikt och tänkvärt!
                          Kan bara hålla med att om det var en väldigt intressant läsning!
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Stahl
                            Ja tack Mats! Väldigt lärorik beskrivning och mycket man kan ta med sig... Mitt tålamod har väl aldrig varit det bästa men nu är jag ändå 30+ så det är dax att göra något åt de. Jag får använda akvariet terapeutiskt helt enkelt och tvinga mig själv till att va tålmodig.

                            Också spännande historia med Rolf från akvarieförbundet. De vore kul att träffa folk även utanför nätet och diskutera lärdomar och tankar. Vet du om de finns någon sån förening kvar fortfarande i Göteborg?
                            Vet inte om det är samma som Mats pratar om i sitt inlägg. Men finns en i alla fall: http://www.gcas.nu/Start/
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Det är lite så som du beskriver jag har arbetat med min senaste omstart av mitt 720 kar

                              Jag har inte använt häverten för slamsugning en enda gång på dom senaste månaderna. Har sandbotten i och kör med två rejäla Ytterfilter som är i klass med FX6 filter.
                              Hade mycket problem med bös när jag hade ett filter men nu när jag har två så finns det inga depåer av skit som bildas, ren och fin sandbotten.
                              Jag har ett innerfilter åxå som jag har filtervadd i Ett Eheim 2252 och där i blir det bytte av vadden en gång i veckan där hamnar det partiklar.

                              Men det tålamodet du har efter dina år som akvarist det har jag ju inte haft, men jag har lärt mig mycket under det senaste året. Både här på Zoopet och på andra ställen.
                              Jag är idag väldigt nöjd med mitt kar och nu börjar tankarna på att köpa in diskus till akvariet, det är den fisken jag saknar.

                              Men jag har märkt att både jag och karet inte varit redo, men nu kanske det tillkommer några rödturkosa diskusar.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4860.jpg
Visningar: 199
Storlek: 410,2 KB
ID: 2388885

                              Kommentar

                              • Stahl
                                • June 2018
                                • 333

                                Ursprungligen postat av LindaAlgo

                                Vet inte om det är samma som Mats pratar om i sitt inlägg. Men finns en i alla fall: http://www.gcas.nu/Start/
                                Tack Linda jag ska kolla in dom. ^^

                                Kommentar

                                Arbetssätt...