Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av LoGeek

    Man ska inte rota runt i sandbädden, men att suga ut de goda bakterier som finns på några små högar "mulm" är helt försumbart mot de mängder som finns i hela akvariet + filtret. Så lätt förstörs som tur är inte bakteriekulturen.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Helt rätt och riktigt, det som LoGeek skriver.
      Det fina i kråksången är att när man fått en god balans (och karet sköter sig självt) så blir det inga depåer av skit och annat - dålig mulm.
      Det enda som kan synas (kolla min tidigare bild på förra sidan) och samlas i små depåer är bladrester och småpinnar, som till exempel Apistogrammor och liknande ciklider, och andra fiskar och deras yngel kan söka föda i.
      Som sagt, jag behöver inte slamsuga mitt kar - det blir helt enkel ingen skit som samlas på bottnen.


      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2762.jpg
Visningar: 201
Storlek: 340,8 KB
ID: 2388108

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Det ser verkligen rent ut!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Nando
          Det ser verkligen rent ut!
          Ja, det är lite det som är grejen. Rent och levande.
          Jag har förstått att de få som läser mina inlägg på något vis tror att jag har sunkiga kar, med drivor av skit liggandes överallt - och att jag byter vatten, typ, en gång om året.
          Men så är det ju såklart inte.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Men varför uppfattar du att folk tror så? Tvärtom, man både ser på dina bilder och filmer samt förstår av det man läser att du har högst välmående kar som är i balans! Har läst din tråd från början till slut och aldrig någonsin har tanken på ”sunkiga kar” slagit mig.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Jo... ja, när man läser här i tråden blir det ganska uppenbart vad jag pysslar med - men endast några få kikar in här nu för tiden.
              Min metod går inte hem hos de flesta, och det får man acceptera.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Får jag byta spår och fråga hur du har placerat insug och utblås på ditt Eheim ytterfilter? Om jag minns rätt har du båda i samma hörn, stämmer det? Har du två insug eller ett? Ser du något problem med att ha utblåset, ev. genom strilrör, högt upp mot ytan i ena kortsidan, det ena insuget långt ned i samma hörn och det andra insuget på motsatta kortsida. Då bör väl vattnet röra sig från ena kortänden till den andra och sedan delvis tillbaka igen, eller tänker jag fel? Bör man istället ha båda insugen i samma hörn som utblåset?

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, det är lite det som är grejen. Rent och levande.
                  Jag har förstått att de få som läser mina inlägg på något vis tror att jag har sunkiga kar, med drivor av skit liggandes överallt - och att jag byter vatten, typ, en gång om året.
                  Men så är det ju såklart inte.
                  Nu får jag väl leka surkärring men jag tycker inte att min fråga antyder att jag tror det.
                  Jag förstår att det inte handlar om det. Och jag förstår också att ett akvariums balans inte förstörs för att man slamsuger lite.

                  Men får väl be om ursäkt för min fråga. Känner inte riktigt för att ställa fler frågor om man beskyllas för saker som man inte sagt.
                  Senast redigerad av LindaAlgo; 09 July 2018, 09:10. Anledning: Stavfel och formuleringar
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Nu får jag väl leka surkärring men jag tycker inte att min fråga antyder att jag tror det.
                    Jag förstår att det inte handlar om det. Och jag förstår också att ett akvariums balans inte förstörs för att man slamsuger lite.
                    Men får väl be om ursäkt för min fråga. Känner inte riktigt för att ställa fler frågor om man ska dumförklaras och beskyllas för saker som man inte sagt.
                    Linda! Jag förstår att du tänkte att det var dig jag syftade på i mitt (jävligt korkade) inlägg tidigare. Så var det inte - Tvärtom tycker jag det var helrätt att du ställde dina frågor, och det var kul att svara på dom.
                    Det har blivit ett stort misstag, och jag skall försöka förklara vad jag menar.

                    Efter cirka tio år här på Zoopet blir det många upprepningar - man säger/skriver samma sak om och om igen. Det är en av anledningarna till att jag inte medverkar här på forumet i lika stor utsträckning som förr.
                    Ibland (förr ganska ofta) skrev man i andra trådar där det diskuterades om olika sätt att förhålla sig till vattenbyten och "städning" av akvariet. Det hände ganska ofta att folk trodde att jag förespråkade någon sorts nonchalant inställning, typ; "skit i allt, låt karet stå för sig själv, byt inte vatten så ofta"... o.s.v.

                    Det är tvärtom så att jag håller ganska strikta rutiner, men jag byter inte vatten flera gånger i veckan och jag är väldigt restriktiv vad gäller att rota runt, "möblera" om i karet och ständigt göra förändringar. Det är där jag tror att många själva skapar stora problem i sina kar, utan att förstå vad som händer.
                    Jag har en metod, inte på något vis är påhittad av mig, som helt enkelt är ett förhållningssätt - lite långsammare och mer återhållsamt än vad man brukar se hos många andra.

                    Det finns ett flertal sätt att få ett kar att må bra och optimera miljön för de fiskar man har. Som ett exempel kan man nämna "nollning" av vattnet, där man ständigt avlägsnar allt som faller till botten, och byter vatten väldigt ofta - kanske varje dag.

                    Jag har skrivit det många gånger förut, och gör det igen; Att uttrycka sig i text är vanskligt, det blir lätt fel och missuppfattningar. Jag har arbetat med textbearbetning i många år, i tidningsvärlden, och vet hur lätt det är att en skriven text tolkas på ett helt annat sätt än vad som var tanken från början.
                    Jag själv går i fällan både när jag skriver och läser - trots att jag inte borde... efter alla dessa år.

                    Linda, jag hoppas du läser detta och att du kan tro mig när jag säger att mitt tidigare inlägg inte var riktat mot dig - och inte någon annan specifik person heller.
                    Jag uttryckte mig plumpt och klumpigt och det ber jag om ursäkt för.

                    Det är så att jag tycker det är våldsamt intressant att snacka inredning, miljö, ciklidbeteende och annat - så, om du har några fler funderingar, bara ös på! Kan jag på något sätt hjälpa till så är det enbart kul!



                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Får jag byta spår och fråga hur du har placerat insug och utblås på ditt Eheim ytterfilter? Om jag minns rätt har du båda i samma hörn, stämmer det? Har du två insug eller ett? Ser du något problem med att ha utblåset, ev. genom strilrör, högt upp mot ytan i ena kortsidan, det ena insuget långt ned i samma hörn och det andra insuget på motsatta kortsida. Då bör väl vattnet röra sig från ena kortänden till den andra och sedan delvis tillbaka igen, eller tänker jag fel? Bör man istället ha båda insugen i samma hörn som utblåset?
                      Ja, ett spårbyte nu blir mycket bra!

                      Det stämmer, jag har utblås och insug på samma kortsida. Det blir en bra cirkulation i karet.
                      Jag har ett insug till mitt nuvarande filter, men haft andra kar där filtret har haft två. Dessa har jag separerat så att de suger in vatten i filtret från skilda platser i karet.
                      Så, din tanke on placering av insug/utblås (tycker jag) är riktig.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Linda! Jag förstår att du tänkte att det var dig jag syftade på i mitt (jävligt korkade) inlägg tidigare. Så var det inte - Tvärtom tycker jag det var helrätt att du ställde dina frågor, och det var kul att svara på dom.
                        Det har blivit ett stort misstag, och jag skall försöka förklara vad jag menar.

                        Efter cirka tio år här på Zoopet blir det många upprepningar - man säger/skriver samma sak om och om igen. Det är en av anledningarna till att jag inte medverkar här på forumet i lika stor utsträckning som förr.
                        Ibland (förr ganska ofta) skrev man i andra trådar där det diskuterades om olika sätt att förhålla sig till vattenbyten och "städning" av akvariet. Det hände ganska ofta att folk trodde att jag förespråkade någon sorts nonchalant inställning, typ; "skit i allt, låt karet stå för sig själv, byt inte vatten så ofta"... o.s.v.

                        Det är tvärtom så att jag håller ganska strikta rutiner, men jag byter inte vatten flera gånger i veckan och jag är väldigt restriktiv vad gäller att rota runt, "möblera" om i karet och ständigt göra förändringar. Det är där jag tror att många själva skapar stora problem i sina kar, utan att förstå vad som händer.
                        Jag har en metod, inte på något vis är påhittad av mig, som helt enkelt är ett förhållningssätt - lite långsammare och mer återhållsamt än vad man brukar se hos många andra.

                        Det finns ett flertal sätt att få ett kar att må bra och optimera miljön för de fiskar man har. Som ett exempel kan man nämna "nollning" av vattnet, där man ständigt avlägsnar allt som faller till botten, och byter vatten väldigt ofta - kanske varje dag.

                        Jag har skrivit det många gånger förut, och gör det igen; Att uttrycka sig i text är vanskligt, det blir lätt fel och missuppfattningar. Jag har arbetat med textbearbetning i många år, i tidningsvärlden, och vet hur lätt det är att en skriven text tolkas på ett helt annat sätt än vad som var tanken från början.
                        Jag själv går i fällan både när jag skriver och läser - trots att jag inte borde... efter alla dessa år.

                        Linda, jag hoppas du läser detta och att du kan tro mig när jag säger att mitt tidigare inlägg inte var riktat mot dig - och inte någon annan specifik person heller.
                        Jag uttryckte mig plumpt och klumpigt och det ber jag om ursäkt för.

                        Det är så att jag tycker det är våldsamt intressant att snacka inredning, miljö, ciklidbeteende och annat - så, om du har några fler funderingar, bara ös på! Kan jag på något sätt hjälpa till så är det enbart kul!


                        Tack för ditt svar. Jag insåg också att det troligen inte handlade om mig men ville ändå säga ifrån.

                        Jag uppskattar verkligen att få ta del av din och andras erfarenheter. Som ny så har man inte hittat rutiner och fingertoppskänslan ännu och då tycker jag att Zoopet är perfekt för att få svar på sina funderingar. Bättre än en del andra plattformar.

                        Och i grund och botten tror jag verkligen på att våga ställa frågor när man inte förstår.

                        Just nu har jag inga fler frågor på lager men det kommer nog.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Ja, ett spårbyte nu blir mycket bra!

                          Det stämmer, jag har utblås och insug på samma kortsida. Det blir en bra cirkulation i karet.
                          Jag har ett insug till mitt nuvarande filter, men haft andra kar där filtret har haft två. Dessa har jag separerat så att de suger in vatten i filtret från skilda platser i karet.
                          Så, din tanke on placering av insug/utblås (tycker jag) är riktig.
                          Bra, tack! Jag testar så.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Mats, tror du verkligen det är få som läser din tråd..... jag tror i motsats att det är en tråd som er svår att missa, inte bara otroliga bilder utan också så mycket diskussioner och resonomang från så många samt din fantastiska ton och otroliga ödmjukhet. Helt klart en av de mest läsvärda trådar.
                            Till hösten skall jag inreda två nya kar, och kommer verkligen använda denna tråd som inspiration. Grymt roligt att höra att dina planer börjar ta form.

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Mats, tror du verkligen det är få som läser din tråd..... jag tror i motsats att det är en tråd som er svår att missa, inte bara otroliga bilder utan också så mycket diskussioner och resonomang från så många samt din fantastiska ton och otroliga ödmjukhet. Helt klart en av de mest läsvärda trådar.
                              Till hösten skall jag inreda två nya kar, och kommer verkligen använda denna tråd som inspiration. Grymt roligt att höra att dina planer börjar ta form.
                              Jag instämmer fullt ut med Ekenberg.

                              Bästa av alt är ju att träffa dig personligen
                              funns så mycket att ta lärdom av.

                              Den mesta Av min inspiration har jag hämtat här och från bilder och en titt på karet i verkligheten var oslagbart.

                              Ha det göttt
                              mvh.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Även jag har fått mycket inspiration härifrån!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...