Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Så vackra pioner. Blev överlycklig när jag såg att mina hade överlevt vintern. Första året med blommor. Tycker de är så vackra.
    Oj vad stora vattenhyacinterna blir. Förstår att du har svårt att komma åt.
    Ja, nu är det, i stort sett, omöjligt att fånga levande föda när den lilla dammen är övervuxen av Vattenhyacint.
    Men jag vet att Johan här på forumet vill ha mer av denna växt till sin damm - så förhoppningsvis drar han förbi här någon dag och plockar med sig en rejäl mängd.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Har ett Ginkgo biloba-träd i trädgården. När denna skall beskäras skall jag dra i några väl valda grenar i karet.
      Tror det blir både snyggt och nyttigt.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 77ABDD6B-E2AF-489C-8296-F2C885B30A21.jpeg
Visningar: 179
Storlek: 338,8 KB
ID: 2386552Klicka på bilden för större version

Namn: 8E4C2CDC-067D-478D-9C5F-BF041A5DF087.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 344,3 KB
ID: 2386553Klicka på bilden för större version

Namn: 873622CA-48AE-4957-B252-6BB6FDE55567.jpeg
Visningar: 151
Storlek: 498,8 KB
ID: 2386554

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Har ett Ginkgo biloba-träd i trädgården. När denna skall beskäras skall jag dra i några väl valda grenar i karet.
        Tror det blir både snyggt och nyttigt.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 77ABDD6B-E2AF-489C-8296-F2C885B30A21.jpeg
Visningar: 179
Storlek: 338,8 KB
ID: 2386552Klicka på bilden för större version

Namn: 8E4C2CDC-067D-478D-9C5F-BF041A5DF087.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 344,3 KB
ID: 2386553Klicka på bilden för större version

Namn: 873622CA-48AE-4957-B252-6BB6FDE55567.jpeg
Visningar: 151
Storlek: 498,8 KB
ID: 2386554
        Tänk ändå vad så mycket mer växter och träd som är härdiga där söderöver. Ska minsann fota mina pioner jag med när det är dags för blommorna .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H

          Tänk ändå vad så mycket mer växter och träd som är härdiga där söderöver. Ska minsann fota mina pioner jag med när det är dags för blommorna .
          //Inger
          Halloj Inger!
          Vad kul att höra av dig.
          Ja, dra in in bilder på dina pioner. Den lilla jag har är en ung liten planta, men har framtiden för sig.
          Det är hyfsat lätt att dra upp lite mer ”exotiska” träd här på västkusten - som, i över en månads tid, har bjudit på helt fantastiskt sommarväder. Vi har 29 grader C. i skuggan just nu.
          Här en bild på två tätt växande träd - rester från ett gammalt växthus som nu är borta - men som överlevt ändå, Aprikos och Persika.

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        2EAA8D18-5055-4C85-8BCF-5891210B681C.jpeg Visningar:	1 Storlek:	725.3 kB ID:     	2386558
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 June 2018, 17:45.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Min pion är också ung - tog ett skott förra året av en gammal planta, men den är full av knopp nu. Det är väl en sån däringa gammal bondpion antar jag, eftersom den verkar tåla en del
            Härligt med aprikos och persikoträd, bommar dom?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Min pion är också ung - tog ett skott förra året av en gammal planta, men den är full av knopp nu. Det är väl en sån däringa gammal bondpion antar jag, eftersom den verkar tåla en del
              Härligt med aprikos och persikoträd, bommar dom?

              //Inger
              Ja, båda träden blommar och sätter frukt, men det blir inga stora, saftiga frukter... ännu. Bara små sura kart.
              Däremot ser jag fram emot trädgårdens Havtorn-, och den stora, fina Aronia-buskens bär till hösten. Det där är bär med stor potentional. Bara att blanda ner i ”räkmixarna” till hösten - blir mumma och sjukdomsresistent ”dunderhonung” till fiskarna - och kommande Heckel-Discus samt Altum.
              Jag har ju en metod, som du vet.
              Men den metoden funkar bara här, i mina kar - och troligtvis inte hos någon annan.
              Så är det, och så skall det också vara.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, båda träden blommar och sätter frukt, men det blir inga stora, saftiga frukter... ännu. Bara små sura kart.
                Däremot ser jag fram emot trädgårdens Havtorn-, och den stora, fina Aronia-buskens bär till hösten. Det där är bär med stor potentional. Bara att blanda ner i ”räkmixarna” till hösten - blir mumma och sjukdomsresistent ”dunderhonung” till fiskarna - och kommande Heckel-Discus samt Altum.
                Jag har ju en metod, som du vet.
                Men den metoden funkar bara här, i mina kar - och troligtvis inte hos någon annan.
                Så är det, och så skall det också vara.
                (sen 1½

                Ahh, där kom lite nya uppdateringar om kommande fiskbestånd - skojsigt Kan avslöja, att jag har en urvacker A. borellii "opal" hane + hans två lika vackra damer i mitt ganska så nystartade 144-literskar (sen 1½) mån. tillbaka).

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  (sen 1½

                  Ahh, där kom lite nya uppdateringar om kommande fiskbestånd - skojsigt Kan avslöja, att jag har en urvacker A. borellii "opal" hane + hans två lika vackra damer i mitt ganska så nystartade 144-literskar (sen 1½) mån. tillbaka).

                  //Inger
                  Lite lösa funderingar om vad som komma skall, bara...
                  Vi får se vad det blir framgent.
                  Mycket härligt att läsa om dina apor - när du får feeling, så dra in lite bilder och filmer!


                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Ja, nu är det, i stort sett, omöjligt att fånga levande föda när den lilla dammen är övervuxen av Vattenhyacint.
                    Men jag vet att Johan här på forumet vill ha mer av denna växt till sin damm - så förhoppningsvis drar han förbi här någon dag och plockar med sig en rejäl mängd.
                    Alltid bra när man kan hjälpa varandra.


                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Lite lösa funderingar om vad som komma skall, bara...
                      Vi får se vad det blir framgent.
                      Mycket härligt att läsa om dina apor - när du får feeling, så dra in lite bilder och filmer!

                      Jag väntar ett tag med bilder, vill först se om allt funkar

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Jag är avundsjuk på er som har träd i trädgården. Vi hade ett körsbärsträd en gång i tiden. Men förhoppningsvis så kan man tigga till sig något av grannarna.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av LindaAlgo
                          Alltid bra när man kan hjälpa varandra.
                          Johan vet att han kan komma närsom. Jag ser gärna att han får utökat sin Vattenhyacint-stock i den nya dammen. (Pssstt... om man skall vara ärlig, är det rena ogräset - men säg det inte högt...).

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Jag väntar ett tag med bilder, vill först se om allt funkar //Inger
                            Det blir toppen!

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Ja, nu är det, i stort sett, omöjligt att fånga levande föda när den lilla dammen är övervuxen av Vattenhyacint.
                              Men jag vet att Johan här på forumet vill ha mer av denna växt till sin damm - så förhoppningsvis drar han förbi här någon dag och plockar med sig en rejäl mängd.
                              s

                              Oj vad kraftfulla och fina dina Vattenhyasinter ser ut! Jag vill väldigt gärna ha en gäng! Här har varit fullt upp, igår tog älsta dottern studenten. Det har varit roligt men mycket förberedelser. Jag kommer imorgon eftermiddag/kväll eller måndag eftermiddag/kväll. Jag har ett mobilnummer från förra året, gäller det fortfarande, isf hör jag av mig imorgon. Stort Tack!

                              /Johan

                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Heckel-discus, Altum-scalare och Mats-metoden! Låter som en lovande höst!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...