Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Bara synd att han knappt bor i Sverige, annars hade jag tittat in...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Bara synd att han knappt bor i Sverige, annars hade jag tittat in...
      Du får utfärda ett visum.

      Under tiden i landet Göteborg...

      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2510.jpg
Visningar: 185
Storlek: 493,9 KB
ID: 2385411

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2511.jpg
Visningar: 194
Storlek: 503,1 KB
ID: 2385412

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Kul Mats, men du har haft lek på dom tidigare eller?

        funderar på om vi skulle kunna ge logeek flyktingstatus , låter ju som en klok man från Stockholm , och de är väl en minoritet som inte kan ha det allt för lätt

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Kul Mats, men du har haft lek på dom tidigare eller?
          funderar på om vi skulle kunna ge logeek flyktingstatus , låter ju som en klok man från Stockholm , och de är väl en minoritet som inte kan ha det allt för lätt
          Javisst, det är flera par som leker hela tiden.
          Det gjorde dom dock inte i början. Det tog väl något halvår innan karet hade satt sig tillrätta och erbjöd dessa exklusiva Manacapuru-scalarer rätt förutsättningar. Men nu jävlar öser scalarerna på fint i sin stadiga, lugna och goda miljö.

          Jag för min del älskar Stockholm - efter att ha bott i staden under 1980-talet, så jag kan gott tänka mig att ge Loogeek dispans - det är ju en mycket kunnig och klok pajsare som det vore kul att träffa!


          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Härliga bilder och film som vanligt!

            Kan en (förhållandevis) klok kvinna från Stockholm också få uppehållstillstånd i Göteborg? Ni verkar ha det så trevligt och fiskvänligt där

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Härliga bilder och film som vanligt! Kan en (förhållandevis) klok kvinna från Stockholm också få uppehållstillstånd i Göteborg? Ni verkar ha det så trevligt och fiskvänligt där
              Jodå, det skall nog gå för sig.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Nu kommer jag med ytterligare frågor om ciklidbeteenden. Har ju fem bolivianska fjärilsciklider varav fyra är honor. Hanen har bildat par med en hona och de leker regelbundet. Mellan lekarna går de i grupp med resten av bolivianerna och gruppen funkar bra såväl under viloperiod som under parets lek. Vid lek jagar paret bort de andra men det finns tillräckligt med plats för alla.

                  Nu har paret lekt igen men de övriga honorna beter sig inte som vanligt. En har grävt en grop nära platsen där paret har sin rom, numera sprattlare. Hon har vaktfärger och beter sig som om hon hade rom själv vilket innebär att hon jagar bort alla andra fiskar och ”måttar” mot paret. Detta har pågått nästan en vecka. De övriga två honorna har nu lekdräkt och gör lekrörelser mot varandra. De beter dig precis som paret brukar göra innan de lägger sin rom. Jag är säker på att det är två honor.

                  Är det så att de tre honor som inte har någon hane har blivit så sugna på att själva leka och få rom att två har blivit lesbiska och en har blivit skendräktig ? Borde jag tillsätta fler hanar? Jag har inte gjort det tidigare för jag upplever att karet skulle vara i minsta laget för två par. När bolivianerna senare ska flytta till storkaret skulle det säkert funka med fler hanar. Problemet då är bara att mina bolivianer är stora medan de som finns att köpa i butik är pyttesmå i jämförelse. Gör det något om hanarna är mindre? Spelar storleken roll ?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Nando!
                    Jag står utomhus och lagar till en maffig grillmiddag med eftersläp, så jag får vänta med svar på dina frågor till imorgon.
                    Hoppas att du inte tycker illa vara.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Självklart är det okej! Jag är alltid tacksam för svar om, och när, du hinner! Låter härligt med grillmiddag!

                      Kan meddela att det ”lesbiska” paret nu har lagt rom som de vaktar. Den ensamma honan har slutat vakta sin grop och är normalt färgad igen. Det riktiga parets sprattlare är nu frisimmande. Kakaduahanen flörtar med sin hona. Love is in the air, eller något!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Nu kommer jag med ytterligare frågor om ciklidbeteenden. Har ju fem bolivianska fjärilsciklider varav fyra är honor. Hanen har bildat par med en hona och de leker regelbundet. Mellan lekarna går de i grupp med resten av bolivianerna och gruppen funkar bra såväl under viloperiod som under parets lek. Vid lek jagar paret bort de andra men det finns tillräckligt med plats för alla.

                        Nu har paret lekt igen men de övriga honorna beter sig inte som vanligt. En har grävt en grop nära platsen där paret har sin rom, numera sprattlare. Hon har vaktfärger och beter sig som om hon hade rom själv vilket innebär att hon jagar bort alla andra fiskar och ”måttar” mot paret. Detta har pågått nästan en vecka. De övriga två honorna har nu lekdräkt och gör lekrörelser mot varandra. De beter dig precis som paret brukar göra innan de lägger sin rom. Jag är säker på att det är två honor.

                        Är det så att de tre honor som inte har någon hane har blivit så sugna på att själva leka och få rom att två har blivit lesbiska och en har blivit skendräktig ? Borde jag tillsätta fler hanar? Jag har inte gjort det tidigare för jag upplever att karet skulle vara i minsta laget för två par. När bolivianerna senare ska flytta till storkaret skulle det säkert funka med fler hanar. Problemet då är bara att mina bolivianer är stora medan de som finns att köpa i butik är pyttesmå i jämförelse. Gör det något om hanarna är mindre? Spelar storleken roll ?
                        Halloj!

                        Bolivianer fungerar fint i grupp och det bästa är om man kan ha en hyfsat jämn fördelning mellan könen.
                        Det är dock bäst att karet är väl tilltaget i storlek - så senare när dina bolovianer flyttar till större kar kan du öka på antalet med några hanar.
                        Det händer titt som tätt att honor hos ganska många ciklidtyper kan lägga rom tillsammans eller själva - ofta om det pågår någon annan lek i närheten. I naturen skulle dessa honor dra sig till andra områden och leka med någon hane i stället, men i mindre kar tvingar man, så att säga, fram den här typen av beteende.

                        Att sätta en mindre hane till en vuxen hona kan fungera, men oftast blir resultatet att honan inte är intresserad av hanen och jagar bort denne tills han är såpass stor att han "kan sina grejer". Det bästa är att börja med en större grupp likvärdiga fiskar - i storlek och ålder - och låta dom bilda par på naturlig väg.
                        Senare kan du ju dra i de bolivianer du har nu, i ditt stora kar - och samtidigt dra upp några mindre i det lilla karet, för att sammanföra dom när de vuxit till sig.
                        I nuläget tror jag det bästa är att låta dom "hålla på" som dom vill.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Tack för svaret Mats! Det är verkligen intressant att iaktta deras beteende nu. Ditt svar förklarar mycket!

                          De får hållas ytterligare en tid och sedan flytta till det större karet. Problemet när man köper små bolivianer är ju att det är svårt att se könet. Jag lyckades ju bara få en hane av fem fiskar och risken är väl att fördelningen blir skev igen om jag köper nya små. Men idén att dra upp de mindre i det då lediga karet är bra! Då ser jag ju fördelningen på sikt i alla fall.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Tack för svaret Mats! Det är verkligen intressant att iaktta deras beteende nu. Ditt svar förklarar mycket!

                            De får hållas ytterligare en tid och sedan flytta till det större karet. Problemet när man köper små bolivianer är ju att det är svårt att se könet. Jag lyckades ju bara få en hane av fem fiskar och risken är väl att fördelningen blir skev igen om jag köper nya små. Men idén att dra upp de mindre i det då lediga karet är bra! Då ser jag ju fördelningen på sikt i alla fall.
                            Bra!
                            Du har ju egentligen de flesta svar inom dig, så gå på din omedelbara magkänsla.
                            Jag var nere på Z-shopen idag och kunde inte låta bli att ta med mig ett tjugotal Hyphessobrycon roseus hem (fantastiskt snygga, dessa skall bli många fler). Det fanns riktigt fina bolivianer också, många fina hanar...

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Nu är jag inte en mästare på latin....men jag gissar mig till att du utökat stimfisk med rosentetra....men det kan ju vara helt fel....
                              kul att du har kvar akvariumet och kör vidare, längtar ju efter lite nya projekt av dig......

                              Jag hittade ju just ett billigt akvarium på blocket, var och mätte lite och det går nog att knö in ett till i hallen Det är ju så roligt med projekt..... och vi kan ju alltid hoppas på några regniga dagar i sommar.....

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Nu är jag inte en mästare på latin....men jag gissar mig till att du utökat stimfisk med rosentetra....men det kan ju vara helt fel....
                                kul att du har kvar akvariumet och kör vidare, längtar ju efter lite nya projekt av dig......
                                Jag hittade ju just ett billigt akvarium på blocket, var och mätte lite och det går nog att knö in ett till i hallen Det är ju så roligt med projekt..... och vi kan ju alltid hoppas på några regniga dagar i sommar.....
                                Jag förstår att du, av namnet att dömma, tänker på Rosentetra - men de jag har köpt är en lite ”glömd” tetra som kallas Gul fantomtetra. Roseus i det latinska namnet skvallrar om denna tetras röda stjärtfensparti.

                                Jag har åkt på en enorm mängd jobb denna sommar (angenäma bekymmer, förvisso) så nya projekt får jag nog flytta fram till hösten.
                                För min del spelar detta mindre roll, jag har inte bråttom - och ny, skön deg kommer ju att genereras.

                                Men, nya projekt kommer det att bli - kan dock ta lite tid i anspråk för min del. Under tiden får vi njuta av alla andra forumdeltagares joxelimox.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...