Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag har ju fortfarande en film inuti skallen av dit dåvarande träkar. Jag har bara bytt ut de rötterna nu mot dina i syrén. Praktiskt med fantasier. Det är bara att byta ut vissa detaljer så voilá så har man ett nytt kar. Så jag har ditt kommande kar i skallen redan vet du.
    Ja... nu skall man bara få tid till att göra stugan redo. Men det finns folk som står beredda att hjälpa till, och som tjôtar på mig.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja... nu skall man bara få tid till att göra stugan redo. Men det finns folk som står beredda att hjälpa till, och som tjôtar på mig.
      Jag skulle ju kunna sitta där med en öl i handen som moraliskt stöd när ni limmar burken?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Mats, om du orkar och vill, kan du ge lite tips angående lämplig inredning till scalarer?

        Jag tror mig ha förstått att de gillar grenar som går snett ned från ytan som de kan kryssa mellan. För detta ändamål har jag beskurit en syrénbuske på tomten. Tycker inte syréngrenarna är så snygga men hoppas att de med tiden blir svarta som dina blivit. Behöver dessutom en del pinnar och rötter på botten eftersom jag har bolivianer och ev. kakaduaciklider som också ska trivas. Om kakaduorna ska gå i storkaret behöver jag även stenrösen och/eller kokosnötsgrottor. Jag älskar redmoorerötter så någon stor sådan vill jag ha. Ormhassel är också snyggt men efter att ha testat olika alternativ i mitt ”modellkar” tycker jag att det blir för plottrigt och stökigt med tre olika trädslag.

        När det gäller växter tänker jag mig jättevallis, anubias, cryptocoryn, javaormbunke och svärdsplantor. Det borde väl funka för såväl scalarerna som de mindre cikliderna?

        All hjälp tas tacksamt emot! Lutar åt att jag kör ett Akvastabil 160x60x60, så det finns hyfsat med plats att inreda. Tänker mig ett gäng på sju scalarer, tror du det är lagom?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Nando
          Mats, om du orkar och vill, kan du ge lite tips angående lämplig inredning till scalarer?
          Jag tror mig ha förstått att de gillar grenar som går snett ned från ytan som de kan kryssa mellan. För detta ändamål har jag beskurit en syrénbuske på tomten. Tycker inte syréngrenarna är så snygga men hoppas att de med tiden blir svarta som dina blivit. Behöver dessutom en del pinnar och rötter på botten eftersom jag har bolivianer och ev. kakaduaciklider som också ska trivas. Om kakaduorna ska gå i storkaret behöver jag även stenrösen och/eller kokosnötsgrottor. Jag älskar redmoorerötter så någon stor sådan vill jag ha. Ormhassel är också snyggt men efter att ha testat olika alternativ i mitt ”modellkar” tycker jag att det blir för plottrigt och stökigt med tre olika trädslag.
          När det gäller växter tänker jag mig jättevallis, anubias, cryptocoryn, javaormbunke och svärdsplantor. Det borde väl funka för såväl scalarerna som de mindre cikliderna?
          All hjälp tas tacksamt emot! Lutar åt att jag kör ett Akvastabil 160x60x60, så det finns hyfsat med plats att inreda. Tänker mig ett gäng på sju scalarer, tror du det är lagom?
          Halloj Nando!
          Sju scalarer kommer att fungera fint.
          Du har redan receptet klart. Använd de material som du funderar på och visualisera hur fiskarna kommer att kunna röra sig och agera i miljön.

          Här är en bild från 540-karet som jag från början inte hade tänkt att ha scalarer i. Som du ser är inredningen för tajt och jag fick rensa ur en hel del när jag plötsligt fick mina Manacapuru-scalarer.

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0976.jpg Visningar:	1 Storlek:	404.7 kB ID:     	2385026

          Nedan följer några inspirationsbilder från olika kar. Det finns några kar bland bilderna där det går discus, men det fungerar lika fint för scalarer.

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1039.jpg Visningar:	1 Storlek:	388.8 kB ID:     	2385027

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1107.jpg Visningar:	1 Storlek:	438.5 kB ID:     	2385028

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1121.jpg Visningar:	1 Storlek:	294.9 kB ID:     	2385029

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1173.jpg Visningar:	1 Storlek:	461.2 kB ID:     	2385030

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1589.jpg Visningar:	1 Storlek:	391.3 kB ID:     	2385031

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_22989.jpg Visningar:	1 Storlek:	212.9 kB ID:     	2385032

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2253.jpg Visningar:	1 Storlek:	607.1 kB ID:     	2385033

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2053.jpg Visningar:	1 Storlek:	583.9 kB ID:     	2385034

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2415.jpg Visningar:	1 Storlek:	538.5 kB ID:     	2385035

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2494.jpg Visningar:	1 Storlek:	469.9 kB ID:     	2385036

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0119.jpg Visningar:	1 Storlek:	480.2 kB ID:     	2385037

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0886.jpg Visningar:	1 Storlek:	314.6 kB ID:     	2385038

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1011.jpg Visningar:	1 Storlek:	288.2 kB ID:     	2385039

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Du har verkligen en känsla för inredning. Önskar att jag hade hälften av den. Men så länge får jag titta på ditt vackra akvarium.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Tack Mats för inspiration! Dina kar är, och var, jättevackra samtidigt som inredningen passar de aktuella fiskarna!

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Fantastiska bilder med härlig Amazonaskänsla!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av LindaAlgo
                  Du har verkligen en känsla för inredning. Önskar att jag hade hälften av den. Men så länge får jag titta på ditt vackra akvarium.
                  Ursprungligen postat av Nando
                  Tack Mats för inspiration! Dina kar är, och var, jättevackra samtidigt som inredningen passar de aktuella fiskarna!
                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Fantastiska bilder med härlig Amazonaskänsla!
                  Härligt att höra!
                  Det finns hundratals bilder och filmer på olika kar i tråden, men det är en jädrans lång tråd att kolla igenom... Det blir nya bilder vid senare tillfälle.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Halloj Nando!
                    Sju scalarer kommer att fungera fint.
                    Du har redan receptet klart. Använd de material som du funderar på och visualisera hur fiskarna kommer att kunna röra sig och agera i miljön.

                    Här är en bild från 540-karet som jag från början inte hade tänkt att ha scalarer i. Som du ser är inredningen för tajt och jag fick rensa ur en hel del när jag plötsligt fick mina Manacapuru-scalarer.

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0976.jpg Visningar:	1 Storlek:	404.7 kB ID: 	2385026

                    Nedan följer några inspirationsbilder från olika kar. Det finns några kar bland bilderna där det går discus, men det fungerar lika fint för scalarer.

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1039.jpg Visningar:	1 Storlek:	388.8 kB ID: 	2385027

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1107.jpg Visningar:	1 Storlek:	438.5 kB ID: 	2385028

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1121.jpg Visningar:	1 Storlek:	294.9 kB ID: 	2385029

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1173.jpg Visningar:	1 Storlek:	461.2 kB ID: 	2385030

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1589.jpg Visningar:	1 Storlek:	391.3 kB ID: 	2385031

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 image_22989.jpg Visningar:	1 Storlek:	212.9 kB ID: 	2385032

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2253.jpg Visningar:	1 Storlek:	607.1 kB ID: 	2385033

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2053.jpg Visningar:	1 Storlek:	583.9 kB ID: 	2385034

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2415.jpg Visningar:	1 Storlek:	538.5 kB ID: 	2385035

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2494.jpg Visningar:	1 Storlek:	469.9 kB ID: 	2385036

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0119.jpg Visningar:	1 Storlek:	480.2 kB ID: 	2385037

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0886.jpg Visningar:	1 Storlek:	314.6 kB ID: 	2385038

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1011.jpg Visningar:	1 Storlek:	288.2 kB ID: 	2385039
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Aaw, Pia... Kul att du kikade in och kollade lite, jag vet att du diggar grejerna.
                      Tänk om din tråd var lite mer besökt ändå - där, om någonstans, kan man hitta inredningar av snitt och klass.
                      Vi syns irl.

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Jag skulle ju kunna sitta där med en öl i handen som moraliskt stöd när ni limmar burken?
                        Jag skulle kunna lägga några timmars snickrande för att sedan slå ned med en öl i handen och titta på limmandet, delvis för att lära, funderar på att limma ett kar själv. Fina bilder på dina fantastiskt stämningsfulla kar.
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Marten64
                          Jag skulle kunna lägga några timmars snickrande för att sedan slå ned med en öl i handen och titta på limmandet, delvis för att lära, funderar på att limma ett kar själv. Fina bilder på dina fantastiskt stämningsfulla kar.
                          Det låter som en dröm i rosa latex!
                          Jag kommer att jobba som en cirkus-crazy tokpajas i sommar, men det skall nog bli några hål i tidsplaneringen - så ser vi vad vi kan hitta på!
                          Kul att du diggar bilderna!

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Mats skalar akvarium håller toppklass.
                            Det är så fint inrett, det är på något sätt naturligt och förtrollande. Att ha fått möjligheten att se det live var riktigt fint

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ja, nu skall jag ju inte starta en invasion till Mats.....men jag håller helt med Smajlet, fotografierna som Mats tar är enastående men att se detta kar i verkligheten är förtrollande, en bit orörd Amazonas i akvariumet. Otroligt vackert.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Aah, ni é la för goa, pojkar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...