Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Det känns alltid lika vemodigt när någon av ens vänner slutar att skriva, men jag förstår vad du menar Mats
    Säger det en gång till, dina scalarer är urvackra!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Det känns tryggt att veta att du är här och tittar till oss lite emellan åt....... Fast jag hoppas ju verkligen att vi får följa dig när det är dax att inredda din stuga igen. Det blir säkert ett äventyr värt att följa med på. Tills vi hörs eller ses igen, ha det.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Det känns alltid lika vemodigt när någon av ens vänner slutar att skriva, men jag förstår vad du menar Mats
        Säger det en gång till, dina scalarer är urvackra!
        //Inger
        Halloj Inger!
        Tänker du på "that's all folks"? Det var bara en liten slutkläm som för att säga; mer bilder och filmer hade jag inte denna gång.
        Riktigt så drastisk som att säga att jag slutat skriva vill jag inte vara, men det får bli mer skrivande i framtiden när det finns intressanta grejer att berätta.
        Härligt att du gillar scalarerna!

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          Haj Mats,det är alltid fantastiskt att följa det du skriver,det ligger mycket erfarenhet och kunskap när du lägger in svar eller trådar här på Zoopet.

          Jag svarar ibland på lite enklare frågor som jag tror att jag vet svaret på men det är inte så ofta.. Ha en skön vår

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Det känns tryggt att veta att du är här och tittar till oss lite emellan åt....... Fast jag hoppas ju verkligen att vi får följa dig när det är dax att inredda din stuga igen. Det blir säkert ett äventyr värt att följa med på. Tills vi hörs eller ses igen, ha det.
            Jag kommer att jobba en hel del nu i sommar, men någon form av stugutveckling måste ju hinnas med. Vi får se var det landar.

            Det är kul att följa era projekt - alltid nya, spännande grejer som händer. Keep up the good work!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Christer5
              Haj Mats,det är alltid fantastiskt att följa det du skriver,det ligger mycket erfarenhet och kunskap när du lägger in svar eller trådar här på Zoopet.
              Jag svarar ibland på lite enklare frågor som jag tror att jag vet svaret på men det är inte så ofta.. Ha en skön vår
              Det tycker jag är kanonbra, Christer. Alla frågor behöver få sina svar - så bara fortsätt!

              (Det finns lite nya lekbilder och en film i slutet på förra sidan, för den som har lust att kolla).


              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Underbart att se några bilder och en film på ett verkligen fräscht och sunt akvarium och välmående fiskar som leker. Lite spa-känsla över bilderna och filmen. Mysigt de gånger du tar dig tid och tittar in i stugtråden.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Underbart att se några bilder och en film på ett verkligen fräscht och sunt akvarium och välmående fiskar som leker. Lite spa-känsla över bilderna och filmen. Mysigt de gånger du tar dig tid och tittar in i stugtråden.
                  Nämen, halloj Johnny!
                  Det har varit en hel del bilder på olika trädetaljer i tråden på senare tid - och det är väl kanske inte så intressant för de flesta.
                  Så det har blivit så att jag drar in bilder och filmer på inredningsdetaljer, och hur de förändras över tid (exempelvis Syrén som blir nästan helt svart efter något halvår) på lite andra ställen där intresset för sådant är större.
                  Händer något spännande i karet, så drar jag in lite sköna filmer och bilder här.

                  Kul att höra av dig, Johnny!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Nämen, halloj Johnny!
                    Det har varit en hel del bilder på olika trädetaljer i tråden på senare tid - och det är väl kanske inte så intressant för de flesta.
                    Så det har blivit så att jag drar in bilder och filmer på inredningsdetaljer, och hur de förändras över tid (exempelvis Syrén som blir nästan helt svart efter något halvår) på lite andra ställen där intresset för sådant är större.
                    Händer något spännande i karet, så drar jag in lite sköna filmer och bilder här.

                    Kul att höra av dig, Johnny!
                    Ja jag är allt bra sugen på att få tag i Syrén och lägga i blöt. Det är ju ditt fel egentligen som har en sådan där underskön rot i karet. Rena drömroten. Blivit lite kräsen sedan jag sett dina sköna rötter. Du är en härlig inspirationskälla.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ja jag är allt bra sugen på att få tag i Syrén och lägga i blöt. Det är ju ditt fel egentligen som har en sådan där underskön rot i karet. Rena drömroten. Blivit lite kräsen sedan jag sett dina sköna rötter. Du är en härlig inspirationskälla.
                      Här är en bild på Syrén som blivit mörk, nästan svart (mitten, mot höger av bilden).

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2415.jpg Visningar:	1 Storlek:	538.0 kB ID:     	2384868

                      Slänger in två bilder på en annan rackare som jag hittade i vintras, ungefär 170 cm lång (hoppas snart få svar på vad det är för träslag) som jag skall ha i kommande projekt.

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2316.jpg Visningar:	1 Storlek:	352.9 kB ID:     	2384869

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2317.jpg Visningar:	1 Storlek:	411.7 kB ID:     	2384870
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 May 2018, 18:05.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        De var riktigt fina i ådringen de också. Men syrenens svarta ton gör något med kontrasterna i karet. Den lyfter fram det gröna på ett så läckert sätt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          De var riktigt fina i ådringen de också. Men syrenens svarta ton gör något med kontrasterna i karet. Den lyfter fram det gröna på ett så läckert sätt.
                          Håller med. Syrén blir faktiskt lik riktig Mangrove i strukturen efter något halvår/år i baljan.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ja tänk dig ett redigt kar med endast dessa rötter som går ner mot botten som ett riktigt mangroveträsk. Som bildar gångar och grottor och komplexa labyrinter. Det är så det vattnas i munnen
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Ja tänk dig ett redigt kar med endast dessa rötter som går ner mot botten som ett riktigt mangroveträsk. Som bildar gångar och grottor och komplexa labyrinter. Det är så det vattnas i munnen
                              Nu snackar vi!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Nu snackar vi!
                                Jag har ju fortfarande en film inuti skallen av dit dåvarande träkar. Jag har bara bytt ut de rötterna nu mot dina i syrén. Praktiskt med fantasier. Det är bara att byta ut vissa detaljer så voilá så har man ett nytt kar. Så jag har ditt kommande kar i skallen redan vet du.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...