Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jahapp, det är fredag och jag är för ovanlighetens skull gig-ledig denna helg. Det passar mig utmärkt för vi skall passa A-K:s syrras sons katt i två veckor. Underbart att ha en liten katt-tös hos oss nu när våra tre katt-pojkar som vi fick ha i nästan tjugo år är borta.

    Papperskorgsfoton är alltid kul. Ofta kan dessa misslyckade bilder bli bra ändå på någon knasig vänster - så jag drar in några till.

    Sajica-hanen har utvecklat en otrolig kroppsbyggnad, med en rejäl huvudpuckel - men, riktigt så crazy som han ser ut på denna bild är han inte. Vinkeln var väl inte till grabbens fördel, om man säger så...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2349.jpg
Visningar: 308
Storlek: 397,3 KB
ID: 2381955

    När man skall fotografera stiliga, unga muskelpaket får man vara snabb. Det spritter i pojkvaskern och han kan då fan inte vara stilla en sekund. Kunde blivit en bra bild, men oskärpa blev det.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2350.jpg
Visningar: 360
Storlek: 348,1 KB
ID: 2381956

    På följande två bilder hade jag mitt korn på dorsigera-hanen, som även han har utvecklat en fin liten huvudpuckel. Jag ville ta ett par bilder på grabben, men hade inte en tanke på att det fanns andra figurer i förgrunden. Skitresultat - men det får man bjuda på.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2353.jpg
Visningar: 356
Storlek: 426,4 KB
ID: 2381957

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2354.jpg
Visningar: 372
Storlek: 426,6 KB
ID: 2381958

    Ha nu en alldeles underbar helg, alla Zoopetare!
    De där bilderna var ju banne mig magiska. Tycker bilden med Sajican och Scalaren är så häftig! Hoppas att du har det helmysigt med dina nya lånta katter. Kanske dags med några nya?
    Du Mats, hur gör du din räkmix? Har du några tips om föda att fixa själv som är mumma för fiskmagar?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj Johnny!
      Ja, här är det fullt katt-mys. Riktigt gôtt!
      Kul att du gillar bilderna - det finns fler.
      Dom där mixarna, ja... Jag gör dom på flera olika sätt, oftast blir det någon vit-fisk, skalade räkor och ”skalade” ärtor. Jag nyper liksom bort skalet på ärtorna innan de går ner i mixen.
      Jag handlar även frysta påsar med wok-mixar, där det ingår bläckfisk och allsköns annan sjömat.
      Ofta använder jag det som finns att tillgå, ibland även helt vanlig fryst fiskmat; Artemia, Mysis o.s.v kan gå ner i mixarna.
      Annars kör jag på levande foder, så mycket det bara går (ja, du vet, från dammen i trädgården). Jag labbar även med en del bär och vissa frukter som exempelvis Plommon och liknande.

      Nu vetefan om jag skall tipsa om så mycket mer. Maten jag ger fiskarna fungerar fint i mina kar, men hur det funkar hos andra kan jag inte svara på.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        För ett par veckor sedan fick en av scalarerna en rejäl köttrepa över ryggen. Fjällen hade slitits av och det såg ganska oskönt ut.
        Hur detta gick till vet jag inte.
        Nu har det läkt riktigt fint och nya fjäll har vuxit ut. Frågan är om dessa blir röda med tiden..?

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2385.jpg
Visningar: 254
Storlek: 384,1 KB
ID: 2382291
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2384.jpg
Visningar: 256
Storlek: 378,1 KB
ID: 2382292
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2383.jpg
Visningar: 255
Storlek: 401,7 KB
ID: 2382293
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2381.jpg
Visningar: 217
Storlek: 372,6 KB
ID: 2382294

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad bra att det läkte i alla fall!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Magkänslan är att det blir rött igen. Blir intressant att se.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj Johnny!
              Ja, här är det fullt katt-mys. Riktigt gôtt!
              Kul att du gillar bilderna - det finns fler.
              Dom där mixarna, ja... Jag gör dom på flera olika sätt, oftast blir det någon vit-fisk, skalade räkor och ”skalade” ärtor. Jag nyper liksom bort skalet på ärtorna innan de går ner i mixen.
              Jag handlar även frysta påsar med wok-mixar, där det ingår bläckfisk och allsköns annan sjömat.
              Ofta använder jag det som finns att tillgå, ibland även helt vanlig fryst fiskmat; Artemia, Mysis o.s.v kan gå ner i mixarna.
              Annars kör jag på levande foder, så mycket det bara går (ja, du vet, från dammen i trädgården). Jag labbar även med en del bär och vissa frukter som exempelvis Plommon och liknande.

              Nu vetefan om jag skall tipsa om så mycket mer. Maten jag ger fiskarna fungerar fint i mina kar, men hur det funkar hos andra kan jag inte svara på.

              Det räckte gott som info för mig. Tack!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Vad bra att det läkte i alla fall!
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Magkänslan är att det blir rött igen. Blir intressant att se.
                Ja, det läkte fort och lätt, och scalaren tycktes inte ha ont av skadan.
                Jag skall kolla upp ärret löpande och se om det blir röd färg.


                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Det räckte gott som info för mig. Tack!
                  Gôtt! Nu är det bara att labba fram vad som passar dina fiskar bäst.


                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Nice bilder. Som alltid! Är du fortfarande kattvakt?

                    Jag skulle inte klara mig utan mina katter. Har 5 av olika personlighet.
                    Dom är till och med viktigare för mitt mående än karen!
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      Nice bilder. Som alltid! Är du fortfarande kattvakt?
                      Jag skulle inte klara mig utan mina katter. Har 5 av olika personlighet.
                      Dom är till och med viktigare för mitt mående än karen!
                      Jag fick scrolla uppåt för att kolla vad det var för bilder som jag drog in senast.
                      Just det, en köttreva på en av scalarerna. Det börjar faktiskt krypa in lite röda pigment i de nya fjällen nu.

                      Nej, nu är kattpassarperioden över, och vi saknar den lilla kattflickan. Men, om några veckor är det dags igen.
                      Vi har inga katter hos oss nu, våra tre kattgrabbar är borta, men vi hade dom i nästan nitton år.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Intressant att det verkar bli röda fjäll igen!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Mats - du har ju en 540-balja och kör, vad jag minns, med ytterfilter. Vilken sort har du och är du nöjd med filtret?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Mats - du har ju en 540-balja och kör, vad jag minns, med ytterfilter. Vilken sort har du och är du nöjd med filtret?
                            Japps, det stämmer.
                            Jag har sedan många årtionden tillbaka använt Eheims klassiska "tunnor". Jag tror dessa har fått ny beteckning nu, men jag minns bara de ursprungliga namnen; Eheim 2250 och 2260.
                            Jag har flera av dessa "tunnor" och just nu går ett 2250 till 540-baljan.
                            Jag kommer antagligen jinxa säkerheten med dessa ytterfilter när jag säger att; jag har aldrig någonsin haft några bekymmer med läckage eller störande ljud. Filtren har bara gått och gått under alla år.

                            Det finns säkerligen en uppsjö av jättebra ytterfilter på marknaden, men det har helt enkelt bara blivit så att jag kört på med Eheim.

                            "Smajlet" var här för några veckor sedan och hämtade lite grenar och annat till sitt kar, och när vi satt och kollade på 540-burken en stund kunde han inte ens höra att filtret var igång. Det går väldigt tyst och effektivt. Jag kollar filtermediat ungefär en gång om året, och gör då en lättare rensning av filterkuberna i filtret. Det lilla jox detta medför tycker jag är försumbart.
                            Så - ja, jag är mycket nöjd med hur dessa filter fugerar.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Tack för svaret! Det lutar åt ett Eheim för mig också. Är dock osäker på vilken variant, dvs. om jag ska dra på med ”för mycket” liter/timme mot vad jag i nuläget ser ut att behöva, bara för att vara på den säkra sidan och också möjliggöra ett ev. annat fiskbestånd/belastning i framtiden. Prisskillnaden är inte så stor ändå och jag tänker att man väl knappast kan ha för bra filtrering. Däremot kan ju genomströmningen/rotationen bli för stor för de fiskar jag i nuläget tänker mig. Det borde dock gå att lösa genom att ställa ned flödet och/eller sätta i strilrör.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Tack för svaret! Det lutar åt ett Eheim för mig också. Är dock osäker på vilken variant, dvs. om jag ska dra på med ”för mycket” liter/timme mot vad jag i nuläget ser ut att behöva, bara för att vara på den säkra sidan och också möjliggöra ett ev. annat fiskbestånd/belastning i framtiden. Prisskillnaden är inte så stor ändå och jag tänker att man väl knappast kan ha för bra filtrering. Däremot kan ju genomströmningen/rotationen bli för stor för de fiskar jag i nuläget tänker mig. Det borde dock gå att lösa genom att ställa ned flödet och/eller sätta i strilrör.
                                Jag kan inte Eheims nyare ytterfilter, men 2250-tunnan drar runt 1 000-liter i timmen, och 2260 drar 1 900-liter, enligt specifikation.
                                Jag har ett 2250 till mitt 540 just nu och det är precis perfekt. Om man vill ha något lugnare flöde kan man borra upp hålen i strilröret och göra dessa lite större, då blir flödet lugnare.
                                De klassiska 2250 och 2260 har inte flödesjustering utan kör på full kapacitet hela tiden.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...