Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Mats, nu har jag läst din gamla tråd om Scalarer i 600L. Givande tråd när man snöat på Scalare!

    Idag blev jag förbannad på min Ancistrus Malin. Hon bara seglade in och lade sig över rommen som Bolivianerna nyss lagt. Stackarna gjorde några tappra försök att jaga bort henne och stod sedan och såg på när all rom käkades upp på nolltid. Jag trodde i min enfald att de ganska stora Bolivianerna skulle lyckas hålla en ensam Ancistrus borta, men så var alltså inte fallet. Att frisimmande yngel går åt efter en tid känns inte alls lika sorgligt som att se mängder av romkorn mumsas upp som om de vore chips i en påse hos mig. Gjorde lite ont i hjärtat faktiskt. Vill egentligen ge bort Malin till akvarieaffären nu men gillar henne samtidigt på något sätt. Hon var en av de första fiskar jag köpte och är rätt personlig och cool. Svårt...
    Ja, det är jobbigt att se nylagd rom ätas upp av malarna. Manacapuru-scalarerna har fått många lekar uppätna av goldnuggetarna, som tycks kunna nosa sig till exakt var leken sker och bara åker dit och lägger sig rakt över äggen för ett skrovmål...
    Man får titta åt ett annat håll och låta det vara.
    Sajicorna har dock lyckats hålla g-nuggarna borta.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ja, det är jobbigt att se. I min kommande balja ska jag inte ha några andra algätare än Otocinclus och Amanoräkor. Malar och Siameser är inte välkomna! Vill ju gärna att Scalarerna och Bolivianerna (som ska få flytta dit) i alla fall ska ha möjlighet att få frisimmande.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ett trevligt alternativ kan vara Farlowella gracilis som jag inte har upplevt som romrövare.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tack för tipset!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja, dom är kanonfina!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Lite titt som tätt brukar jag roa mig med att fiska upp några bilder ur fotopapperskorgen och dra dom in här.
              Det är bilder som blivit misslyckade, men ändå är lite småsköna på något vis.

              Vi börjar med tre bilder där fiskarna hade sina fenor rejält utspända, men precis en nanosekund innan bilden tas så ändrar de ställning och färg och bilden blir kass...

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2341.jpg
Visningar: 250
Storlek: 425,8 KB
ID: 2381841

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2344.jpg
Visningar: 224
Storlek: 450,3 KB
ID: 2381842

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2345.jpg
Visningar: 271
Storlek: 291,4 KB
ID: 2381843

              ... och sista bilden blev ju alldeles för mörk.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2346.jpg
Visningar: 213
Storlek: 379,3 KB
ID: 2381844

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Japps det är himla sköna bilder Mats, jag gillar ju väldigt mycket dessa "schackbräden", har alltid gjort under många år, men tror ju inte att jag har vatten som passar nu heller efter flytt, eftersom dessa fodrar väldigt lågt ph. Har du någonsin haft lek på dina? Antar att du har kommunalt vatten där ph ligger på typ 7,5. Känner jag dig rätt så vet du inte

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Japps det är himla sköna bilder Mats, jag gillar ju väldigt mycket dessa "schackbräden", har alltid gjort under många år, men tror ju inte att jag har vatten som passar nu heller efter flytt, eftersom dessa fodrar väldigt lågt ph. Har du någonsin haft lek på dina? Antar att du har kommunalt vatten där ph ligger på typ 7,5. Känner jag dig rätt så vet du inte
                  //Inger
                  Du har rätt Inger, jag vet inte...

                  Kolla filmen.


                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Mysigt.....

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Du har rätt Inger, jag vet inte...

                      Kolla filmen.


                      https://www.youtube.com/watch?v=paHKBRAX-R8
                      ... har kollat, liksom på andra bilder/filmer av dina schackbräden

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jahapp, det är fredag och jag är för ovanlighetens skull gig-ledig denna helg. Det passar mig utmärkt för vi skall passa A-K:s syrras sons katt i två veckor. Underbart att ha en liten katt-tös hos oss nu när våra tre katt-pojkar som vi fick ha i nästan tjugo år är borta.

                        Papperskorgsfoton är alltid kul. Ofta kan dessa misslyckade bilder bli bra ändå på någon knasig vänster - så jag drar in några till.

                        Sajica-hanen har utvecklat en otrolig kroppsbyggnad, med en rejäl huvudpuckel - men, riktigt så crazy som han ser ut på denna bild är han inte. Vinkeln var väl inte till grabbens fördel, om man säger så...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2349.jpg
Visningar: 308
Storlek: 397,3 KB
ID: 2381955

                        När man skall fotografera stiliga, unga muskelpaket får man vara snabb. Det spritter i pojkvaskern och han kan då fan inte vara stilla en sekund. Kunde blivit en bra bild, men oskärpa blev det.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2350.jpg
Visningar: 360
Storlek: 348,1 KB
ID: 2381956

                        På följande två bilder hade jag mitt korn på dorsigera-hanen, som även han har utvecklat en fin liten huvudpuckel. Jag ville ta ett par bilder på grabben, men hade inte en tanke på att det fanns andra figurer i förgrunden. Skitresultat - men det får man bjuda på.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2353.jpg
Visningar: 356
Storlek: 426,4 KB
ID: 2381957

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2354.jpg
Visningar: 372
Storlek: 426,6 KB
ID: 2381958

                        Ha nu en alldeles underbar helg, alla Zoopetare!

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Kul med bilder. Ha en skön fredag

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Kul med bilder. Ha en skön fredag

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Tycker dina ”skräpfoton” är jättebra! Lite humoristiska sådär.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Underbara foton från papperskorgen, grymma färger och snyggt djup i bilderna och härliga fiskar.... Njut nu utav kattfröken och en skön hemmahelg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...