Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrfabbe
    • November 2017
    • 140

    Åh vad härligt att kika in här efter en viss tids inaktivitet. Trevligt att läsa allas härliga tankar och idéer, nu måste jag in och läsa Nando och LoGeeks trådar som jag missat, verkar mycket intressant!

    Förresten Mats, nu har jag tagit steget in i ciklidvärlden och skaffat mina första ciklider, delade en bild i min tråd på hanen. Det blev 2 honor och 1 hane dvärgciklider, hoppas du tycker jag gjorde ett bra val. Jag är alldeles förälskad i honom, vet inte om jag haft tur men han har en så intressant personlighet, trots sin storlek. Det kommer bli mer på ciklider nu i det nya akvarierummet, det är en sak som är säker.

    Och förresten, riktigt vackra Sajicor, wow vilka färger

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Lite luftigare nu, på vänstersidan, efter en rejäl urgallring av Javaormbunke. Kompisen fick med sig två fyllda plastkassar - skönt att inte behöva slänga fina växter på komposten.
      Får be om ursäkt för reflektioner i frontrutan, och squash-sked...

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2339.jpg
Visningar: 184
Storlek: 445,9 KB
ID: 2381644

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Det ser grymt bra ut Mats , jag måste öva på det här med inredning känner jag.....

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Det är så snyggt! Växterna ser nästan dopade ut

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Det ser grymt bra ut Mats , jag måste öva på det här med inredning känner jag.....
            Jag tycker du inreder mycket fint - bara att fortsätta så!
            Tricket är väl någonstans att försöka åstadkomma i verkligheten det man ser för sitt inre öga - visualisering.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Mats, ursäkta om jag ställer frågor som finns besvarade i din tråd, men näe man inte hängt med så länge känns det övermäktigt att läsa igenom 894 sidor!!

              Kan du sammanfatta för mig:
              - akvariestorlek
              - fiskbestånd
              - basfoder samt mängd, tex i kryddmått per dag
              - belysning, typ och mängd
              - filtrering, typ och mängd
              - temperatur

              Jag lovar att hänga med bättre framöver

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Det är så snyggt! Växterna ser nästan dopade ut
                Haha!
                Ja, det enda dom får är det organiska material som bildas i vattnet (den där idéen jag har med att låta karet bygga sitt eget "miljösystem" över tid, och som tycks vara gynnsamt för både fiskar och växter).
                Här, en bild på en nyligen blottad Anubias (pga. utrensningen av java). Jävlar vad den växer.
                Den har förankrat sig, helt själv, vid en längre Hängalms-pinne - och där tycks den trivas riktigt bra. Vad den Anubiasen "går på" vet jag inte...

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2342.jpg
Visningar: 209
Storlek: 476,2 KB
ID: 2381662

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Jag älskar när en anubias drar iväg så där. Bra att du inte kapat den. Det blir en vild lite djungelaktig känsla när de själva får söka sig mot ljuset.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Mats, ursäkta om jag ställer frågor som finns besvarade i din tråd, men näe man inte hängt med så länge känns det övermäktigt att läsa igenom 894 sidor!!
                    Kan du sammanfatta för mig:
                    - akvariestorlek
                    - fiskbestånd
                    - basfoder samt mängd, tex i kryddmått per dag
                    - belysning, typ och mängd
                    - filtrering, typ och mängd
                    - temperatur
                    Jag lovar att hänga med bättre framöver
                    Jag förstår dig mer än väl, det är en jädra lång tråd och det finns en rejäl mängd olika typer av kar, inriktningar och fiskar representerade.

                    Just nu håller jag på att, mycket långsamt, avveckla allt jag har i akvarieväg då jag skall flytta ut "verksamheten" tillbaka till stugan - där tråden började.

                    Det kar som är aktuellt just nu, där Manacapuru Red Back-scalarerna går, är på endast 540-liter. Tanken är att ett nytt, större kar skall byggas.
                    Tillsammans med en grupp på nio stycken Manacapuru Red Back-scalarer råkar det gå ett sajica-par, fyra stycken "gold nugget" (vet inte riktigt vilket nummer dessa har, men det är varianten med stora, gula prickar), ett dorsigera-par, cirka 30 stycken corydoras panda och en grupp på ursprungligen cirka 50 stycken Kolglödstetra där nu de flesta kvaravarande, kanske 25 stycken, är yngel från dessa.
                    Det finns dessutom 40-50 stycken Amanoräkor samt en ensam Dicrossus filamentosus-hona.

                    Jag försöker ge en så varierad kost som det bara är möjligt. Under vinterhalvåret blir det mestadels fryst mat som Artemia, olika mixar - oftast bestående av räkor, fisk och en del bär och grönsaker. Det finns helt fantastiska frysta wook-mix-påsar att köpa i de flesta välsorterade matbutiker där allsköns bläckfisk och räk-jox finns med. Dessa går ofta ned i mixarna.
                    På sommarhalvåret håvar jag den mesta maten direkt ifrån en liten damm jag har i trädgården. All skit jag håvar upp öser jag ner i karet - mygglarver, "vattenloppor", små insekter o.s.v. - you name it.
                    Jag kompletterar denna kost med olika bär, typ Aronia, och frukter som plommon, som jag mixar lätt till puré.
                    Mängden mäter jag inte, men jag slänger inte ner mer än vad som äts upp. Goldnuggettarna får tjocka skivor av Squash som de gillar att ligga och tugga på.

                    Ljuset består av en hängande ramp med två (har inte en aning om vilken sort, styrka eller annat, men det är ett gulaktigt ljus) lysrör, varav det ena inte längre fungerar. Så det är endast ett enda lysrör som står för ljuset i detta kar. Till nya burken skall jag köpa Led-ramper - typ; Maxspect eller liknande.
                    I rampen finns även metall-halogen-lampor, men det är sällan jag tänder dessa - enbart några timmar någon gång ibland när jag sätter mig framför baljan, med något starkt att dricka - för att redigt njuta!

                    Jag har sedan ungefär 45 år tillbaka alltid kört EHEIM-filter till mina kar. Jag använder fortfarande "tunnorna" - kallas väl "classic" i dessa dagar.
                    Det finns några stycken ståendes här, mestadels 2250 och 2260.
                    Just nu, till 540-baljan, går en 2250-tunna - helt perfekt gång och, i mina öron; käfttyst.

                    Jag har aldrig haft några som helst problem med dessa ytterfilter, och det lilla bök som uppstår när man skall rengöra eller kanske skölja ur eller byta filtermedia är angenäma bekymmer. Jag gör detta, kanske, en gång om året - oftast med längre mellanrum än så.

                    Temperaturen i karet ligger på cirka 26-27°C.
                    Har jag Discus i baljorna ligger tempen på runt 29°C.

                    Det där är väl på ett ungefär så jag jobbar i nuläget.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Tack för sammanfattningen!

                      Härlig mix av fiskar i karet, som du tycker "endast" är på 540l...

                      Håller med dig om Eheim Classic-tunnorna. Har två stycken igång som gått i massvis med år. Lite jobbiga att rengöra bara, jämfört med moderna med snabbavstängning och luftevakueringspump.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Tack för sammanfattningen!
                        Härlig mix av fiskar i karet, som du tycker "endast" är på 540l...
                        Håller med dig om Eheim Classic-tunnorna. Har två stycken igång som gått i massvis med år. Lite jobbiga att rengöra bara, jämfört med moderna med snabbavstängning och luftevakueringspump.
                        No probs, Bro!
                        Sajicorna och dorsigerorna har faktiskt "råkat" hamna i baljan... Jag tycker dessa ciklider är så jädra lätta och sköna att ha att göra med att de helt enkelt har fått gå med i besättningen - en flashback från förr, så att säga.
                        Längre bak i tråden finns faktiskt exempel på Discus-kar där mer "naken" hållning med mycket mer frekvent vattenbytarrutin och ett helt annat tänk kring bakterieflora/miljö är regel. Det ena utesluter inte det andra. Jag tror vi tänker ganska lika i större utsträckning.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          No probs, Bro!
                          Sajicorna och dorsigerorna har faktiskt "råkat" hamna i baljan... Jag tycker dessa ciklider är så jädra lätta och sköna att ha att göra med att de helt enkelt har fått gå med i besättningen - en flashback från förr, så att säga.
                          Längre bak i tråden finns faktiskt exempel på Discus-kar där mer "naken" hållning med mycket mer frekvent vattenbytarrutin och ett helt annat tänk kring bakterieflora/miljö är regel. Det ena utesluter inte det andra. Jag tror vi tänker ganska lika i större utsträckning.
                          Kanske vi tänker lika i mycket ja. Önskar jag kunde ladda in hela tråden med en USB till skallen... finns säkert mycket matnyttigt att ösa ur här.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Kanske vi tänker lika i mycket ja. Önskar jag kunde ladda in hela tråden med en USB till skallen... finns säkert mycket matnyttigt att ösa ur här.
                            Jo, det finns en hel del, framför allt bilder och filmer.
                            Men, det är historia nu, och inte längre signifikant.
                            Nu svämmar forumet över av toppfina råd och tips, till glädje och gagn för alla som har frågor och funderingar över hur man kan förhålla sig till sina kar.
                            Vackert så!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Tycker dock att även det som är historia kan vara nog så betydelsefullt Jag har haft stor nytta av att läsa hela denna tråd och är säkert inte ensam om det!

                              Såg snygga scalarer idag, både spetsnos, manacapuro redback och vanliga odlade i olika färger. Det är svårt att ha tålamod...
                              Senast redigerad av Nando; 11 March 2018, 19:15.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Mats, nu har jag läst din gamla tråd om Scalarer i 600L. Givande tråd när man snöat på Scalare!

                                Idag blev jag förbannad på min Ancistrus Malin. Hon bara seglade in och lade sig över rommen som Bolivianerna nyss lagt. Stackarna gjorde några tappra försök att jaga bort henne och stod sedan och såg på när all rom käkades upp på nolltid. Jag trodde i min enfald att de ganska stora Bolivianerna skulle lyckas hålla en ensam Ancistrus borta, men så var alltså inte fallet. Att frisimmande yngel går åt efter en tid känns inte alls lika sorgligt som att se mängder av romkorn mumsas upp som om de vore chips i en påse hos mig. Gjorde lite ont i hjärtat faktiskt. Vill egentligen ge bort Malin till akvarieaffären nu men gillar henne samtidigt på något sätt. Hon var en av de första fiskar jag köpte och är rätt personlig och cool. Svårt...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...