Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ja, den träbiten kommer garanterat att göra sig i nå't av dina kar
    Såg bilden på ditt kar i nya numret av Ciklidbladet, kommer inte över hur snyggt det är, och hur bra dina Manacapuru gör sig i det!
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Shepard
      Ja, den träbiten kommer garanterat att göra sig i nå't av dina kar
      Såg bilden på ditt kar i nya numret av Ciklidbladet, kommer inte över hur snyggt det är, och hur bra dina Manacapuru gör sig i det!
      Ja, det var sådan jädra fin form och textur på stocken att jag var tvungen att dra hem den.
      Aha, en bild på karet i nya numret - jag är ju inte med där längre så jag får inte tidningen, men kul ändå!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Härlig stock! Vet du vilket trädslag det är?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Nando
          Härlig stock! Vet du vilket trädslag det är?
          Ja, den är redigt läcker. Tror att den kommer att ligga snyggt, rakt ner på sanden - typ i mitten, något i framkant i karet.
          Vet inte vad det är för trädslag, men skall höra med folk som kan avgöra det.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag blir alltmer fascinerad av växten Javaormbunke.
            Jag skall inte plåga de som tittar in här med en massa onödiga bilder på javan i mitt kar (finns en hel del bilder bakåt i tråden så att det räcker), men vill trots allt visa en en bild på några pyttesmå skott som rotat sig på en rotdel helt nära ytan.
            Man kan se de hårstrå-tunna rötter som moderplantan sprider på underlaget (om man låter plantan vara ifred) och förankrar sig med.
            I detta virrvarr av fina rötter tycks det bildas nya små plantor som sätter sig fast.
            Detta är långsam och trist "akvaristik", inte för alla - men jag fryser stenhårt på det här.


            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2324.jpg
Visningar: 253
Storlek: 432,3 KB
ID: 2381158

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Fint att se hur det som lever finner sin väg under rätt förutsättningar.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ja, javaormbunken är en trevlig och dekorativ växt, när man får den att trivas, vilket jag inte alltid lyckad med

                Men nu verkar de i alla fall må ok Scalarerna var de tilltänkta modellerna för bilderna, men javorna är också ett fint blickfång tycker jag.
                Bifogade filer
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Fint att se hur det som lever finner sin väg under rätt förutsättningar.
                  Härligt att du gillar det!

                  Jag kör ju en långsam grej med mina burkar, låter karet/karen ta tid på sig att mogna, hitta sin rytm och på så vis utveckla en nästan självgående lunk där karet självt tar hand om "skötseln" - med minimal inblandning av mig, förutom vattenbyten och ett varsamt rensande av sådant som inte skall finnas i miljön.

                  (Till alla; Den här inriktningen funkar fint för mig, men skall nog inte tillämpas allmänt - så gå inte tillväga på detta sätt i era kar).

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Ja, javaormbunken är en trevlig och dekorativ växt, när man får den att trivas, vilket jag inte alltid lyckad med
                    Men nu verkar de i alla fall må ok Scalarerna var de tilltänkta modellerna för bilderna, men javorna är också ett fint blickfång tycker jag.
                    Fantastiskt fint - både java och scalarer. Toppstuff!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Fantastiskt fina - båda java och scalarer. Toppstuff!
                      Tack Scalarerna är så kallade platinum, de fick byta plats med de två grå som gick i Juwel Lido 200-kuben tidigare, och som nu går i mitt Juwel Rio 240. Försökte para ihop platinumhonan med en svart hane, men de visade inget intresse för varandra.

                      Den stora javan på botten sitter nertryckt i ett halvt kokosnötskal med ett hål i, och verkar trivas bra där
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jag blir alltmer fascinerad av växten Javaormbunke.
                        Jag skall inte plåga de som tittar in här med en massa onödiga bilder på javan i mitt kar (finns en hel del bilder bakåt i tråden så att det räcker), men vill trots allt visa en en bild på några pyttesmå skott som rotat sig på en rotdel helt nära ytan.
                        Man kan se de hårstrå-tunna rötter som moderplantan sprider på underlaget (om man låter plantan vara ifred) och förankrar sig med.
                        I detta virrvarr av fina rötter tycks det bildas nya små plantor som sätter sig fast.
                        Detta är långsam och trist "akvaristik", inte för alla - men jag fryser stenhårt på det här.


                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2324.jpg Visningar:	1 Storlek:	432.3 kB ID:     	2381158
                        Inte alls onödiga bilder på Javaormbusken Mats, jag bara gillar denna växt väldigt mycket, och äntligen under alla år så har jag fått den att frodas "hej vilt". Kolla in i min tråd Mats, mitt kar har endast varit igång drygt tre månader - snart kan vi konkurrera om javan
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Tummen upp för Javaormbunke här med!

                          Köpte tre olika sorter ifjol när jag startade upp ett diskuskar. Vanlig, långbladig och dvärg. Misstänkte att de skulle vara samma art i olika växtskeden bara, men till min förvåning är de fortfarande tydligt olika. Min favorit är dvärgvarianten som trivs bättre än de andra i mitt varma kar. Den håller sig friskt grön och skickar inte ut en massa långa fula rötter.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Tummen upp för Javaormbunke här med!
                            Köpte tre olika sorter ifjol när jag startade upp ett diskuskar. Vanlig, långbladig och dvärg. Misstänkte att de skulle vara samma art i olika växtskeden bara, men till min förvåning är de fortfarande tydligt olika. Min favorit är dvärgvarianten som trivs bättre än de andra i mitt varma kar. Den håller sig friskt grön och skickar inte ut en massa långa fula rötter.
                            Härligt!
                            Om du har tid och lust, så släng gärna in en bild på ditt kar - alltid kul att kolla!


                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Härligt att du gillar det!

                              Jag kör ju en långsam grej med mina burkar, låter karet/karen ta tid på sig att mogna, hitta sin rytm och på så vis utveckla en nästan självgående lunk där karet självt tar hand om "skötseln" - med minimal inblandning av mig, förutom vattenbyten och ett varsamt rensande av sådant som inte skall finnas i miljön.

                              (Till alla; Den här inriktningen funkar fint för mig, men skall nog inte tillämpas allmänt - så gå inte tillväga på detta sätt i era kar).
                              Mats - vad är det som gör att du, trots så fina resultat i dina kar, ändå inte rekommenderar andra att gå tillväga på motsvarande sätt? Eftersom jag gärna vill få det att funka med en självgående lunk är jag uppriktigt nyfiken. Gissar att det kan bero på att ditt sätt kräver tålamod av ovanligt stora mått och också erfarenhet samt känsla för vad som pågår. Därmed kanske metoden inte passar så bra för alla.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Mats - vad är det som gör att du, trots så fina resultat i dina kar, ändå inte rekommenderar andra att gå tillväga på motsvarande sätt? Eftersom jag gärna vill få det att funka med en självgående lunk är jag uppriktigt nyfiken. Gissar att det kan bero på att ditt sätt kräver tålamod av ovanligt stora mått och också erfarenhet samt känsla för vad som pågår. Därmed kanske metoden inte passar så bra för alla.
                                Jag säger det där med ett stort mått ironi, och borde ha bifogat en sådan här; .
                                Jag har förespråkat detta sätt att förhålla sig till sina kar i ungefär tio år här på forumet och det är inte många som har anammat idén, men vi är några stycken som kör på detta vis trots allt.
                                Metoden jag använder mig av, i den typ av kar som mitt, är väldigt enkel men tålamodsprövande - så du har faktiskt redan besvarat din fråga.
                                Så för att vara helt allvarlig; jag rekommenderar metoden och tillvägagångssättet.
                                Sedan finns det andra inriktningar som kräver helt annorlunda metoder och då följer man dessa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...