Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Jättekul film, skojigt att se på nära håll. Jag har ju haft mina Corydoras i två veckor idag faktiskt..... och de har ju lekt mer eller mindre hela tiden... jag har minst ett par honor som sprider rom, men det känns ju inte riktigt som mina hanar är med eller ja de är ju med men jag kan inte se att de försöker befrukta de mer fjantar runt som om allt är jätte kul......men de fokuserar inte på uppdraget så att säga.....
    nästa vecka har mina 20 nya Corydoras varit i karantän i 14- dagar, men jag är ju inte säker på att jag vågar sätta in nya fiskar i mitt kar efter dödsfallet. Alla andra fiskar mår ju bra vad jag kan se.....och enligt vattentester är det inga problem med vattnet..... Mats, hur skulle du gjort?
    Ja sedan kommer jag upprepa mitt erbjudande om att få ha ditt fantastiska kar här under tiden du renoverar, känns ju otroligt tråkigt om du skulle ge upp detta fantastiska kar......
    Ha en lugn och skön helg, även om du råkar jobba.....
    Är det nya corysar du skall ha i baljan är det bara att dra i dom - så skulle jag gjort.
    Tack för erbjudandet om att ha karet hos dig. Jag tror dock att det kommer att lösa sig - tanken är att vi drar igång ett 540 i stugan där fiskarna får gå tills den nya burken är färdig.
    Allt kan ju bara gå uppåt - så den ny baljan blir mycket bättre än det karet som finns i nuläget.


    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Du är riktigt schysst som svarar och försöker berätta hur du gjort, så tack för det! Mina ambitioner innehåller varken växtscapande eller svåra växter. Jag vill mest att fiskarna ska trivas och därutöver gärna att det ska vara hyfsat lummigt och grönt. Då kör jag nog vidare som nu då och så får jag se hur det utvecklar sig.

      Jag uppskattar verkligen dig, du är som en trygg klippa i en förunderlig ny värld.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Du är riktigt schysst som svarar och försöker berätta hur du gjort, så tack för det! Mina ambitioner innehåller varken växtscapande eller svåra växter. Jag vill mest att fiskarna ska trivas och därutöver gärna att det ska vara hyfsat lummigt och grönt. Då kör jag nog vidare som nu då och så får jag se hur det utvecklar sig.
        Jag uppskattar verkligen dig, du är som en trygg klippa i en förunderlig ny värld.
        Jag bockar och bugar!
        Den typ av simpel akvariehållning jag sysslar med kräver inte så mycket mer än tid och lite öga för vad som händer i baljan.
        Jag har den största respekt för akvarister som har krävande växter och fiskar i sina kar - de gör ett jädra fint jobb och delar dagligen med sig av många goda råd här på forumet.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Är det nya corysar du skall ha i baljan är det bara att dra i dom - så skulle jag gjort.
          Tack för erbjudandet om att ha karet hos dig. Jag tror dock att det kommer att lösa sig - tanken är att vi drar igång ett 540 i stugan där fiskarna får gå tills den nya burken är färdig.
          Allt kan ju bara gå uppåt - så den ny baljan blir mycket bättre än det karet som finns i nuläget.

          Du vet hur det är man får olika råd från olika håll, det är väl det som är svårast när man är ny på någonting att det finns åsikter och erfarenheter som talar mot varandra.... Mitt mål är ju att ha riktigt low tech med bara det absolut nödvändigaste utan kemikalier och preparat och tanken var ju att också bara byta vatten när det behövs.....Vill gärna hålla den idéen om jag inte märker att fiskarna mår dåligt. Men så blev jag ju lite osäker på om jag släpper i för mycket fisk för snabbt..... Jag väntar nog med mer diskus ett tag till, men släpper i corysarna.

          Vad skönt att du har en plan för karet, men ärligt talat....går det att gå uppåt när du redan har ett perfekt kar......

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Tänk vilken fantastisk hobby detta är! Mina kakaduaciklider har frisimmande och jag sitter med ett lyckligt leende och varmt hjärta framför karet. Magiskt!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Vad skönt att du har en plan för karet, men ärligt talat....går det att gå uppåt när du redan har ett perfekt kar......
              Jadå!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Tänk vilken fantastisk hobby detta är! Mina kakaduaciklider har frisimmande och jag sitter med ett lyckligt leende och varmt hjärta framför karet. Magiskt!
                Verkligen kul att höra. Bara njut av den magi som pågår i ditt kar!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Tack! Såg idag att det inte bara är den ena honan utan båda två som har yngel! Är så glad över att jag redan flyttat malen och platysarna till det större karet. Nu tror jag kakaduorna har förutsättningar att få ha kvar i alla fall en del yngel. Skoj!

                  Brukar du stödmata dina yngel? Jag kör i lite skalad artemia, men vet egentligen inte om det behövs. Det är väl, som vanligt, bara att vänta och se.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    Vilken trevlig film på lekande Corys! Jag har mkt rötter och växter med bara en liten fri bottenyta så jag ser inte alltid vad mina Corys sysslar med.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Brukar du stödmata dina yngel?.
                      Nej, ynglen hittar allt de behöver i karet - småbitar från den vanliga matningen och en massa annat gott som bildas naturligt i karet.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Vad bra, tack för hjälpen!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vad bra, tack för hjälpen!
                          No probs!
                          Att se vackra och välmående ciklider valla runt sina yngel i karet är verkligen något fantastiskt.
                          Bara att betrakta hela lek-cykeln i sin fulla potential - utan att man tar bort ägg, larver eller yngel från föräldrarna är vackert och lärorikt.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Håller helt med dig Mats , hos Malawiägare känns det som alla tror att enda sättet att få ungar är att "tömma" honan och om då rommen inte är yngel ha " tumlare " för att det skall utvecklas.....jag fattar det överhuvudtaget inte de flesta ciklider är ju enastående föräldrar, att man kanske måste flytta fiskar för att inte andra skall äta upp yngel är ju en sak......men att helt missa den fantastiska delen med yngelvården, jag förstår det inte.....

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Jag kan bara hålla med er! Att iaktta det som nu pågår i karet är fantastiskt! Hanen håller helt rent från neontetror, otocinclus och amanoräkor. Den som jag uppfattar som den dominanta honan vallar obekymrat sina yngel i nästan hela karet. Endast den del där den andra honan håller till med sina yngel undviks av den dominanta. Hanen hjälper till att flytta de små i munnen. Strax innan ljuset släcks samlar honan ihop sina yngel och flyttar in dem i kokosnöten. Det är som att hon känner på sig när tiden för släckning är nära.

                              Jämfört med Bolivianerna i det större karet rör sig Kakaduorna mycket mer med ynglen. Tror det delvis beror på att det är färre yngeltjuvar i det lilla karet. Bolivianerna är tyvärr ansatta från många håll hela tiden och blir mer stillastående i något hörn. Kakaduaynglen växer också fortare. Kanske för att de får möjlighet att äta mer eftersom de hela tiden flyttas till olika platser.

                              Tv:n har i princip helt spelat ut sin roll hemma hos oss. Jag är så tacksam över att ungarna ville skaffa akvarium för ett halvår sedan. Vilket uppsving mitt liv har fått!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ja, jag vill inte störa det intressanta flödet av inlägg här på forumet idag, men tänkte ändå slänga in några bilder.
                                Jag tog en liten skogspromenad och hittade bland annat en fin trädstock. Stocken är ungefär 180 centimeter lång och är uppenbarligen avsågad någon gång för länge sedan.
                                Denna stock och en hel del andra fina grenverk släpades hem och kan nog komma till pass i framtiden.


                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2316.jpg
Visningar: 212
Storlek: 352,6 KB
ID: 2381143

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2317.jpg
Visningar: 200
Storlek: 410,0 KB
ID: 2381144

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2318.jpg
Visningar: 200
Storlek: 496,4 KB
ID: 2381145

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2319.jpg
Visningar: 191
Storlek: 530,5 KB
ID: 2381146

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2320.jpg
Visningar: 221
Storlek: 370,3 KB
ID: 2381147

                                Kommentar

                                Arbetssätt...