Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Halloj Mats!
    Vi märker allt när du inte har tid för oss, skönt att du tittar in emellanåt.
    Jättekul att planerna för stugan är igång igen, då blir det säkert en hel massa spännande projekt att följa.
    ha en riktigt skön helg du också.
    Ursprungligen postat av Nando
    Trevlig helg till dig med! Skönt med positivt stöd i ditt stugprojekt!
    Ja, det är gôtt med lite handfast hjälp - fixa, bygga o.s.v.
    Nu funderar jag på högt och djupt karet skall bli - någon meter djupt måste det ju vara, men höjden..? Runt 80 cm någonstans, tror jag. Det skall ju vara högrest fisk i baljan.
    Sedan har jag spanat in några fina trädstockar som jag skall släpa hem.


    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Det låter som ett ordentligt kar.....är det scalarerna som skall byta hem, eller har du någon annan högrest fisk i åtankarna...

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det känns riktigt pirrigt att det nu närmar sig en start på ditt efterlängtade projekt Mats. Det är lite som att allt vi gaggade om runt ditt träkar kommer tillbaka igen. Har du några idéer från det karet som återföds i detta. Eller blev det clean cut på de tidigare visionerna?


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ja, snälla berätta om dina planer mer konkret! Eller är det belagt med sekretess ännu en tid?

          För egen del känns det riktigt spännande att ditt projekt snart återvänder till stugan. Det var ju där allt började i tråden för länge sedan! Jag längtar till dess du börjar lägga upp bilder på rötter, grenar, stammar och annat kul som får plats i ett stort kar. För att inte tala om bilder på torrinredningar... Lite avundsjuk är jag allt!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Det låter som ett ordentligt kar.....är det scalarerna som skall byta hem, eller har du någon annan högrest fisk i åtankarna...
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Det känns riktigt pirrigt att det nu närmar sig en start på ditt efterlängtade projekt Mats. Det är lite som att allt vi gaggade om runt ditt träkar kommer tillbaka igen. Har du några idéer från det karet som återföds i detta. Eller blev det clean cut på de tidigare visionerna?
            Ursprungligen postat av Nando
            Ja, snälla berätta om dina planer mer konkret! Eller är det belagt med sekretess ännu en tid?
            För egen del känns det riktigt spännande att ditt projekt snart återvänder till stugan. Det var ju där allt började i tråden för länge sedan! Jag längtar till dess du börjar lägga upp bilder på rötter, grenar, stammar och annat kul som får plats i ett stort kar. För att inte tala om bilder på torrinredningar... Lite avundsjuk är jag allt!
            Halloj!
            Det har varit en ganska hektisk helg, så jag har inte hunnit vara inne på forumet så mycket. Men jag har ett par timmar ledigt på söndagsförmiddagen - så nu skall jag kolla lite i trådarna som det finns nya kommentarer i. Det är alltid lika kul och underhållande läsning.

            Jag befinner mig i en slags moment-22-situation. Kåken (som vi bor i) behöver lite TLC, och nu står det enda kvarvarande karet (det med scalarerna) i vägen, så akvariestugan behöver rensas ur först för att bereda plats för ett större kar där - och under tiden fixa plats för diverse kar som får tjäna som "mellanstation" då jag vill avveckla karet som scalarerna går i nu, samtidigt som dels det nya karet skall fixas och en hel del energi läggas på att fixa till det jag behöver göra i huset.
            Drömscenariot är att helt stänga av Scalare-karet och faktiskt ge bort alla fiskar till någon som kan ta dom för gott. Sedan börja från scratch med det nya karet i stugan.

            Grejen är att jag är stenhård med att betingelserna skall vara helt perfekta i det kar som den har, som möjligtvis skulle kunna tänka sig att ta över scalarerna.
            Jag, Pia och Bosse kollar på lite möjligheter - vem, var, hur - som skulle kunna ta över scalarerna, samtidigt som jag får höra att dessa scalarer borde få gå kvar i min regi.

            Så, Thomas, i nuläget är det nog så att jag planerar att behålla Manacapuru Red Back-gruppen, och senare addera en fet grupp Heckel-Discus.

            Johnny undrar om jag kommer att behålla en liknande idé som jag hade då jag fipplade till det med 3 600-literskaret.
            Svaret är; ja.
            Det nya karet blir inte alls så stort, men tankarna är att göra ett kar som är djupt och högt. Det finns plats i stugan att sätta ett kar med en längd över två meter, men jag är inte så intresserad av långa kar, utan håller mig under två meter, kanske någonstans runt 160 cm. Det är höjd och djup jag vill åt - för att kunna skapa en miljö man kan "gå bort sig i".

            Det är än så länge långsamma planer kring det här nya karet. Jag har inte bråttom, och det finns ingen sekretess! När jag drar igång den här burken skall jag dra in bilder och filmer på hur jag tänker kring inredning o.s.v.
            Jag funderar på att inreda helt utan växter, eller åtminstone minimalt med växter. Trämaterial kommer direkt från naturen, dött och torkat. Jag har hittat ett par riktigt fina gamla stockar med tjock, sprucken bark som jag tror kommer att bli fint i den miljö jag har tankar kring - och på den vägen får det gå.
            När detta kar blir realitet vet jag inte, men det hela är oundvikligt - nu är det bara logistik och ekonomi som skall till.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Låter grymt kul att följa. Men du, fundera lite på det där med scalarerna, har du verkligen inte någon plats för ett av de vackraste kar jag upplevt.... det känns ju lite slutet på ännu ett fantastiskt akvarium, tänker på ditt tidigare discus kar, så naturligtvis skall du göra det som känns bäst.....men vist borde ditt fantastiska kar stanna hos dig och även i fortsättningen vara scalarerna hem.....om du vill, fixar jag plats för det här tills du renoverat och kan ta tillbaka det

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                och du, ett besök hos Stork zoo, de har en stor och fin grupp Heckel .

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Så kul att du är igång med stugan igen Mats.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack för att du delade med dig av dina planer!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                      Halloj!
                      Det har varit en ganska hektisk helg, så jag har inte hunnit vara inne på forumet så mycket. Men jag har ett par timmar ledigt på söndagsförmiddagen - så nu skall jag kolla lite i trådarna som det finns nya kommentarer i. Det är alltid lika kul och underhållande läsning.

                      Jag befinner mig i en slags moment-22-situation. Kåken (som vi bor i) behöver lite TLC, och nu står det enda kvarvarande karet (det med scalarerna) i vägen, så akvariestugan behöver rensas ur först för att bereda plats för ett större kar där - och under tiden fixa plats för diverse kar som får tjäna som "mellanstation" då jag vill avveckla karet som scalarerna går i nu, samtidigt som dels det nya karet skall fixas och en hel del energi läggas på att fixa till det jag behöver göra i huset.
                      Drömscenariot är att helt stänga av Scalare-karet och faktiskt ge bort alla fiskar till någon som kan ta dom för gott. Sedan börja från scratch med det nya karet i stugan.

                      Grejen är att jag är stenhård med att betingelserna skall vara helt perfekta i det kar som den har, som möjligtvis skulle kunna tänka sig att ta över scalarerna.
                      Jag, Pia och Bosse kollar på lite möjligheter - vem, var, hur - som skulle kunna ta över scalarerna, samtidigt som jag får höra att dessa scalarer borde få gå kvar i min regi.

                      Så, Thomas, i nuläget är det nog så att jag planerar att behålla Manacapuru Red Back-gruppen, och senare addera en fet grupp Heckel-Discus.

                      Johnny undrar om jag kommer att behålla en liknande idé som jag hade då jag fipplade till det med 3 600-literskaret.
                      Svaret är; ja.
                      Det nya karet blir inte alls så stort, men tankarna är att göra ett kar som är djupt och högt. Det finns plats i stugan att sätta ett kar med en längd över två meter, men jag är inte så intresserad av långa kar, utan håller mig under två meter, kanske någonstans runt 160 cm. Det är höjd och djup jag vill åt - för att kunna skapa en miljö man kan "gå bort sig i".

                      Det är än så länge långsamma planer kring det här nya karet. Jag har inte bråttom, och det finns ingen sekretess! När jag drar igång den här burken skall jag dra in bilder och filmer på hur jag tänker kring inredning o.s.v.
                      Jag funderar på att inreda helt utan växter, eller åtminstone minimalt med växter. Trämaterial kommer direkt från naturen, dött och torkat. Jag har hittat ett par riktigt fina gamla stockar med tjock, sprucken bark som jag tror kommer att bli fint i den miljö jag har tankar kring - och på den vägen får det gå.
                      När detta kar blir realitet vet jag inte, men det hela är oundvikligt - nu är det bara logistik och ekonomi som skall till.
                      Gott att höra!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ja, jag vill inte störa det härliga flöde av inlägg i alla trådar som pågår här på forumet - men, lägger trots detta in en liten filmsnutt på Corydoras-pandorna som leker loss bland pinnar och brôte.
                        Pandorna leker i regel bland de lager av Catappablad jag tillför baljan, aldrig på rutorna som är ganska vanligt annars.
                        Nu är vattnet så "djungel-juice"-konditionerat att Catappabladen helt löser upp sig och försvinner efter några veckor. Det blir helt enkelt ingen mulm, utan allt organiskt material cyklar och bildar ett kristallklart, the-färgat vatten vars doft för tankarna till skog och mull. Processen att tillgå denna typ av vatten tar sin tid, men bjuder på enastående egenskaper som stärker fiskarnas välbefinnande, immunförsvar och allmäna trivsel.
                        Karet var tomt på nya Catappablad, och jag var på väg att dra i cirka tio nya. Då fick jag se en panda-hona, med tydligt äggläggningsrör, som följdes av ett gäng hanar.
                        Fram med kameran!
                        I just detta läge fanns inga Catappablad att tillgå, men de lekte på de pinnar som ligger där.
                        Ha det bäst nu, alla Zoopetare!


                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Roligt att se Corysar leka sådär! Jag har aldrig sett mina göra det tyvärr. Ditt vatten ser verkligen ”rent” och friskt ut! Trevlig helg!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            När vi nu ändå är inne på vatten har jag en fråga: tillför du fortfarande inte någon gödning (utöver fiskar och fiskmat)? Anledningen till att jag undrar är att jag inte göder något alls och hemskt gärna skulle vilja fortsätta så. Ditt sätt och dina kar blir då något av en målbild för mig. (Det gäller att sikta högt!) Samtidigt ser jag tecken på vad jag tolkar som näringsbrist hos vissa av mina växter. Hornsärven är ljus i topparna, spikbladen får ibland små hål i bladen osv. Dina växter ser alltid oerhört välmående ut på alla bilder så jag hoppas ju att det ska gå att få i vart fall lättskötta växter (Anubias, Cryptocoryne, javaormbunke och javamossa) att funka utan gödning. Vill inte mixtra med en massa flaskor och medel om jag inte måste. I grund och botten handlar det dock även om att jag är osäker på hur man bäst går tillväga. Hur tänker du? Har du några tips som kan underlätta för växterna om man vill köra helt naturligt? Jag läser många trådar på Zoopet och det snurrar i skallen av alla tips och ”rätta sätt” att göda...

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Jättekul film, skojigt att se på nära håll. Jag har ju haft mina Corydoras i två veckor idag faktiskt..... och de har ju lekt mer eller mindre hela tiden... jag har minst ett par honor som sprider rom, men det känns ju inte riktigt som mina hanar är med eller ja de är ju med men jag kan inte se att de försöker befrukta de mer fjantar runt som om allt är jätte kul......men de fokuserar inte på uppdraget så att säga.....

                              nästa vecka har mina 20 nya Corydoras varit i karantän i 14- dagar, men jag är ju inte säker på att jag vågar sätta in nya fiskar i mitt kar efter dödsfallet. Alla andra fiskar mår ju bra vad jag kan se.....och enligt vattentester är det inga problem med vattnet..... Mats, hur skulle du gjort?

                              Ja sedan kommer jag upprepa mitt erbjudande om att få ha ditt fantastiska kar här under tiden du renoverar, känns ju otroligt tråkigt om du skulle ge upp detta fantastiska kar......

                              Ha en lugn och skön helg, även om du råkar jobba.....

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                När vi nu ändå är inne på vatten har jag en fråga: tillför du fortfarande inte någon gödning (utöver fiskar och fiskmat)? Anledningen till att jag undrar är att jag inte göder något alls och hemskt gärna skulle vilja fortsätta så. Ditt sätt och dina kar blir då något av en målbild för mig. (Det gäller att sikta högt!) Samtidigt ser jag tecken på vad jag tolkar som näringsbrist hos vissa av mina växter. Hornsärven är ljus i topparna, spikbladen får ibland små hål i bladen osv. Dina växter ser alltid oerhört välmående ut på alla bilder så jag hoppas ju att det ska gå att få i vart fall lättskötta växter (Anubias, Cryptocoryne, javaormbunke och javamossa) att funka utan gödning. Vill inte mixtra med en massa flaskor och medel om jag inte måste. I grund och botten handlar det dock även om att jag är osäker på hur man bäst går tillväga. Hur tänker du? Har du några tips som kan underlätta för växterna om man vill köra helt naturligt? Jag läser många trådar på Zoopet och det snurrar i skallen av alla tips och ”rätta sätt” att göda...
                                Gör som jag; sikta lågt istället!
                                Nä, jag göder inte, har aldrig gjort och kommer inte att göra det heller.
                                Nu är det ju så att jag inte sysslar med aquascaping (med tonvikt på växter), har inga krävande växter som behöver massor av ljus och extra tillskott av gödning.
                                Mina kar är de enklast tänkbara "idiot-kar" som går att finna. Karen är cyklade under ganska lång tid och har uppnått det sköna läge där det har bildats en god balans mellan fiskar, vatten, ett fåtal enkla växter (Javaormbunke, Anubias och Cryptocoryne) och en miljö som är hållbar över tid.
                                Jag vet faktiskt inte hur man skall råda om att gå tillväga... Under de tio år jag har varit här på forumet har jag återkommit till devisen att låta karet vara ifred - inte pilla, och tillåta karet att hitta sin egen biologiska rytm...

                                Detta är mina "tips", något annat kan jag tyvärr inte komma med, hur trist det nu än låter...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...