Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ja, det här är inget ni inte sett förut, men jag brukar lägga upp en liten filmsnutt från dag 1 då en ny kull blr frisimmande - för dokumentation.

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Vackert.....men nu for inte scalarerna det lätt, blir väl jagade av föräldra paret som vill försvara sina söta bebisar. Vilket man ju kan förstå...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Älskar din biffiga Sajicahane Mats, heter han möjligtvis Arnold?

        Hur som helst, mina scalarer är nog inga "äkta" Red Back, såg att han hade slöjscalarer inne, med samma färg (banden knappt synliga, och bronsaktig rygg) som de jag köpte. Gissningsvis är de från samma kull, och att vissa fick slöjfenor, och vissa inte. Kanske är den ena föräldern en slöjscalare, och den andra en Red Back.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, det här är inget ni inte sett förut, men jag brukar lägga upp en liten filmsnutt från dag 1 då en ny kull blr frisimmande - för dokumentation.

          https://www.youtube.com/watch?v=Uk1fZu23O5Y
          Vilken rar familjescen! Är det vanligt att föräldrarnas ögon skiljer sig? Honans ögon är ju nästan självlysande! Eller så är det att dom fångar ljuset annorlunda...
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Vackert.....men nu for inte scalarerna det lätt, blir väl jagade av föräldra paret som vill försvara sina söta bebisar. Vilket man ju kan förstå...
            Sajicorna skall få ett eget måttbeställt kar. Tänkte köra dom tillsammans med Kongotetra.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Shepard
              Älskar din biffiga Sajicahane Mats, heter han möjligtvis Arnold?

              Hur som helst, mina scalarer är nog inga "äkta" Red Back, såg att han hade slöjscalarer inne, med samma färg (banden knappt synliga, och bronsaktig rygg) som de jag köpte. Gissningsvis är de från samma kull, och att vissa fick slöjfenor, och vissa inte. Kanske är den ena föräldern en slöjscalare, och den andra en Red Back.
              Det kan säkert vara som du säger - jag har dålig koll på slöj- och olika färgvarianter, har själv endast haft naturformerna.
              Även vissa av de "vanliga" får ju en lätt röd- eller rostfärgad ton över ryggen, som man kan se på scalare-yngel-filmen (på förra sidan).
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 February 2018, 10:33.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av miiaoo

                Vilken rar familjescen! Är det vanligt att föräldrarnas ögon skiljer sig? Honans ögon är ju nästan självlysande! Eller så är det att dom fångar ljuset annorlunda...
                Dom har olika färg på ögonen. Honan är den som mestadels vaktar i ynglens närhet och hon anlägger en mörk, nästan svart färg och starkt "lysande" ögon vid yngelvaktande. Hanen får vid yngelvaktandet en mer neutral färg som är behändigt anpassad till olika typer av omgivningar, så att han kan patrullera revirets ytterområden.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Det kan säkert vara som du säger - jag har dålig koll på slöj- och olika färgvarianter, har själv endast haft naturformerna.
                  Även vissa av de "vanliga" får ju en lätt röd- eller rostfärgad ton över ryggen, som man kan se på scalare-yngel-filmen (på förra sidan).
                  Tycker i alla fall att de är fina, och deras ögon är vackert tomatröda. Hur som helst fick de igår sällskap av 10 prickiga bottentittare (Chilodus punctatus), 8 små Brochis splendens, och ett maffigt Ancistruspar.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Tycker i alla fall att de är fina, och deras ögon är vackert tomatröda. Hur som helst fick de igår sällskap av 10 prickiga bottentittare (Chilodus punctatus), 8 små Brochis splendens, och ett maffigt Ancistruspar.
                    Dina scalarer är verkligen kanonfina!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Dina scalarer är verkligen kanonfina!
                      Tack Och är lite fascinerad av deras ränder. När akvariet är tänt är de väldigt svaga, nästan osynliga (ungefär som de försöker smälta in mot den ljusa botten?), men när akvariet är släckt färgar de ut, och ränderna blir svarta.Tråkigt nog försvann äggen efter nå't dygn, men de leker väl igen.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Dom har olika färg på ögonen. Honan är den som mestadels vaktar i ynglens närhet och hon anlägger en mörk, nästan svart färg och starkt "lysande" ögon vid yngelvaktande. Hanen får vid yngelvaktandet en mer neutral färg som är behändigt anpassad till olika typer av omgivningar, så att han kan patrullera revirets ytterområden.
                        Så häftigt! Det är en sån typisk detalj som evolutionen har skapat och som jag bara älskar! Jag har insett att jag mer och mer vill ha små bitar natur och inte fisksoppor för ögonfröjd. Det är det naturliga som tilltalar mig. Födosök framförallt är ett sånt beteende som verkligen fascinerar mig. Samt förökning, men det får jag inte se så mycket av i mina burkar som det ser ut nu. På så sätt förstår jag verkligen dig som har olika SA firrar som har så fina och olika yngelvårdarbeteenden.
                        En annan sak som jag fascineras av ä hur olika arter anpassar sig ill varandra och ändå behåller sina arttypiska beteenden, som tex födosök, samtidigt som de verkligen måste vara på sin vakt mot varandra. Mina favoriter ju nu är mina gula svärdbärare. De letar käk 24/7 på sitt eget speciella sätt. Inte på ytan som utpräglade akvariefiskar gör utan överallt. På växterna, bakgrunden, algerna på grenar och rötter. Dessutom har dom ett gruppbeteende som är intressant för jag har en dominant hane och en dominant hona. Sen är det 2 mindre hanar och en liten hona. De dominanta är inte hos varandra när de letar käk utan ibland så liksom hittar dom varandra och hanen spelar för henne. Hanarna går ofta bra ihop men alla vet att den dominanta bestämmer och de små hanarna fäller ihop samtliga fenor och nästan lägger sig på rygg som hundar när han spänner upp sig. Inget stryk behövs.
                        Sen passar den minsta hanen på att uppvakta den lilla honan när ingen annan ser. Han uppvaktar henne inför att hon ska växa på sig gissar jag. Lurig liten rackare. Man ser det ibland i naturen också, hur honan väljer både den dominanta hanen men också den luriga lilla smygande hanen som ger avkomma som är lite streetsmart för att få både stora fina avkommor men också de som är intelligentare eller smartare.

                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Wow!
                          Efter en så hektiskt dag på Zoopet, så många tråduppdateringar, bilder och filmer, är det nästan synd att avbryta flödet...
                          Men jag dristar mig ändå till att dra in en liten film, som kan ligga och jäsa ett tag.


                          https://www.youtube.com/watch?v=PQ0hLq1iCvE
                          Så skönt att vila ögonen på en dag med överhettad hjärna och minus 25 i IQ. Så vackert att jag blir alldeles lugn av dom. Finfin film bästa Mats!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj, Boys and Girls!
                            Har inte varit inne i tråden på ett par dagar, men vill gärna önska er en riktigt skön helg!

                            Snackade med Bosse Gardtman idag, han skickade mig en film på det stora T-kar där flertalet multisar går idag. Bosse och Pia var ju här för några veckor sedan och hämtade alla multisarna - gôtt!
                            Vi drog även upp lite planer på hur stugan skall fixas, så fort det blir lite varmare i luften - diverse kar till förvaring av fiskar medans flytten går och ett större kar som skall limmas.
                            Skönt att få lite hjälp med detta, samt en särdeles positiv input. Good stuff, indeed!

                            Ha det bäst nu, alla Zoopetare!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Halloj Mats!

                              Vimärker allt när du inte har tid för oss, skönt att du tittar in emellanåt.

                              Jättekul att planerna för stugan är igång igen, då blir det säkert en hel massa spännande projekt att följa.
                              ha en riktigt skön helg du också.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Trevlig helg till dig med! Skönt med positivt stöd i ditt stugprojekt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...