Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Här är några snabbt ihopslängda bilder, kan ju försöka ta några bättre se'n, när de är på bättre poseringshumör
    Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare40.jpg
Visningar: 240
Storlek: 371,3 KB
ID: 2379755Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare41.jpg
Visningar: 240
Storlek: 399,9 KB
ID: 2379756
    Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare39.jpg
Visningar: 233
Storlek: 397,9 KB
ID: 2379754
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Nu leker de

      Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare45.jpg
Visningar: 234
Storlek: 405,4 KB
ID: 2379772Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare43.jpg
Visningar: 239
Storlek: 381,4 KB
ID: 2379771
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Härligt!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Härligt!
          Kan du se vad det är för variant?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Shepard

            Kan du se vad det är för variant?
            Ser ut som ”vanliga”, fina och välmående scalarer!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Ser ut som ”vanliga”, fina och välmående scalarer!
              De ser ut att ha rödaktiga ryggar, som kontrasterar mot den silvriga grundfärgen, när man ser dem i verkligheten, det syntes rätt tydligt när man jämförde dem med de andra i butiken, nu är de ju inte särskilt utfärgade. Jag skulle hur som helst gissa att de är vf eller F1, med tanke på att de gärna tappar de svarta banden (brukar man väl sällan se hos odlade stammar?), och hanens långa bukfenor med "krok" på. Och de verkar också lite skyggare än odlade varianter, inte så att de blir särskilt rädda av att man rör sig framför karet, men de verkar ha fått lite torgskräck av att hamna ensamma i ett större kar än det välbefolkade, mindre karet i butiken.

              Men får väl se hur de artar sig när de har gått in sig lite. De har ju redan lekt, så de tycks ju inte vantrivas
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Några bilder till, med hanen på närmare håll

                Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare48.jpg
Visningar: 291
Storlek: 291,3 KB
ID: 2379812Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare46.jpg
Visningar: 281
Storlek: 274,3 KB
ID: 2379813
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Fina!

                  Kommentar

                  • Mrfabbe
                    • November 2017
                    • 140

                    Härliga bilder, blir lite sugen på Scalare nu... Attans!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jättefina!
                      Dom ser verkligen rejäla och robusta ut. Toppstuff!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Pterophyllum scalare, vanlig Scalare, som jag köpt av Kaj P.
                        Kolla filmen.
                        Jag hade dessa för några år sedan. Det är väl, typ, sådana du har, Shepard?
                        En av dina scalarer ser lite mer "guld" ut, men den färgar kanske ut senare.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 February 2018, 09:06.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Har sett det klippet innan tror jag, mycket fina Men i alla fall hanen i paret på filmen ser ut att ha rödaktig rygg? Vad är det som gör att en scalare är en "Red Back" eller en "vanlig bondscalare"? Tycker det verkar som om det finns en hel del scalarer med rödaktiga ryggar, men de kanske måste ha en viss mängd rött för att kallas Red Back? Men hur röda de är/blir beror väl också mycket på fodret? Är det kanske som med katter och hundar, finns det inga uppgifter om föräldrarnas ursprung (som Manacapuru) så ses de inte som "renrasiga" och kallas inte Red Back hur röda ryggar de än har?

                          Studerade honan förut innan akvariet tändes, och det verkar som om banden på dem mörknar när akvariet släcks, och när det tänds ljusnar banden, och försvinner nästan helt. Som man kan se på närbilderna på min hane, så är de silverfärgade upp till drygt hälften av kroppsidorna, för att övergå i en mer bronsaktig ton närmare ryggen. Äggen har hur som helst överlevt natten

                          Apropå scalarer och genetik, har ett platinumpar i ett annat kar, skulle vara kul att veta hur man fått fram den varianten. Antar att de, till skillnad från svarta som har överdrivet mycket melanin, saknar melanin, men inte tillräckligt för att bli albinos, ungefär som hos den vita zebracikliden.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av Shepard
                            Har sett det klippet innan tror jag, mycket fina Men i alla fall hanen i paret på filmen ser ut att ha rödaktig rygg? Vad är det som gör att en scalare är en "Red Back" eller en "vanlig bondscalare"? Tycker det verkar som om det finns en hel del scalarer med rödaktiga ryggar, men de kanske måste ha en viss mängd rött för att kallas Red Back? Men hur röda de är/blir beror väl också mycket på fodret? Är det kanske som med katter och hundar, finns det inga uppgifter om föräldrarnas ursprung (som Manacapuru) så ses de inte som "renrasiga" och kallas inte Red Back hur röda ryggar de än har?

                            Studerade honan förut innan akvariet tändes, och det verkar som om banden på dem mörknar när akvariet släcks, och när det tänds ljusnar banden, och försvinner nästan helt. Som man kan se på närbilderna på min hane, så är de silverfärgade upp till drygt hälften av kroppsidorna, för att övergå i en mer bronsaktig ton närmare ryggen. Äggen har hur som helst överlevt natten

                            Apropå scalarer och genetik, har ett platinumpar i ett annat kar, skulle vara kul att veta hur man fått fram den varianten. Antar att de, till skillnad från svarta som har överdrivet mycket melanin, saknar melanin, men inte tillräckligt för att bli albinos, ungefär som hos den vita zebracikliden.
                            Redback är en benämning på en lokalitet. Något förenklad beskrivning men en riktig redback är som du säger en manacapuru. Skalarer är hyggligt lätta att fippla omkring med och nuförtiden är det väl egentligen bara egna preferenser som begränsar vad man stoppar i sina akvarier. Koi, guld, helsvarta och allt annat är väl i grunden en helt vanlig P. scalare.

                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Här en trevlig artikel på svenska om Scalare, olika varianter och områden där den finns.


                              Pterophyllum scalare. Lichtenstein 1823. Typlokal: Brasilien.. Handelsnamn: Skalar, scalare, rödryggad skalar.

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Tack! Finns verkligen många vackra varianter!
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...