Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Wow!
    Efter en så hektiskt dag på Zoopet, så många tråduppdateringar, bilder och filmer, är det nästan synd att avbryta flödet...
    Men jag dristar mig ändå till att dra in en liten film, som kan ligga och jäsa ett tag.


    https://www.youtube.com/watch?v=PQ0hLq1iCvE
    Japp magiskt är ordet .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack! Ja, Siameserna hänger redan löst eftersom de är de största yngeltjuvarna när Bolivianerna har smått! Min akvariebutik har lovat att ta emot dem när de blir för stora för mig och jag har då möjlighet att byta in dem mot mindre exemplar. Får fundera vidare. Är det något jag lärt mig här är det att inte ta för snabba beslut!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Japp magiskt är ordet .
        //Inger
        Efter det att Thomas Ekenberg var här och hämtade lte grenverk till sitt nya Discuskar fixade jag till lite nytt trästuff till mig själv som jag ställa på vänstersidan, för att luckra upp feelingen lite. Några grejer skall bort och nya skall till. Kanske blir det lite mer magiskt då..?
        Kul att du gillar grejerna!

        Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 February 2018, 18:16.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Nando
          Tack! Ja, Siameserna hänger redan löst eftersom de är de största yngeltjuvarna när Bolivianerna har smått! Min akvariebutik har lovat att ta emot dem när de blir för stora för mig och jag har då möjlighet att byta in dem mot mindre exemplar. Får fundera vidare. Är det något jag lärt mig här är det att inte ta för snabba beslut!
          Helt rätt tänkt!
          Det är synd att siameserna inte kan ha den lilla fina storleken som när de är unga och gör nytta. Räkna med att du får riva karet när du skall försöka få ur asen.
          Jag har varit där... aldrig igen!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Nando
            Mats, får jag fråga om din syn på en fundering jag har? Tycker att mitt Juwel Rio 240l är i bra balans vad gäller fiskar, växter och vatten. Övre halvan av akvariet är dock i princip tomt på fisk och jag funderar därför på att tillsätta någon sort som trivs långt upp. Stänktetra är ju ett alternativ. Har för mig att du skrev att dina flaggor (Mesonauta egregius?) höll sig relativt högt i karet. Stämmer det eller har jag rört ihop det med någon annan sort? Tror du i så fall att de skulle funka med bolivianer, rosentetror, corys och siameser? Jag vill inte ha för mycket fisk och som det är nu verkar alla ha tillräckligt med plats för att det inte ska bli stökigt, det är bara det där att överdelen är outnyttjad... Gillar inte bilbukar så de går bort. Ska försöka få in en bild på karet (om du inte misstycker) så blir det lättare att se om flaggorna skulle kunna trivas. Hojta till om detta blir för OT. I så fall tar jag bort inlägget!
            Klockrent för en något bortglömd tetra, Vinkeltetra (Thayeria boehlkei)



            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Good stuff, Maths! Gôtt att se dig!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Tack för tipset c90!

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Helt rätt tänkt!
                  Det är synd att siameserna inte kan ha den lilla fina storleken som när de är unga och gör nytta. Räkna med att du får riva karet när du skall försöka få ur asen.
                  Jag har varit där... aldrig igen!
                  Ja siamensisar är ju inte direkt akvarievärdens mest lättfångade fisk.
                  Man får ha tålamod och mknst två stora håvar. Jag brukar ställa ned håvarna i akvariet en stund innan, sedan tränga fisken mellan frontrutan och håven innan strssnivån höjs. Men praktbotian är mer svårfångad.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Japp, tid och tålamod krävs för att bli håvleverantör.

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      men hjälp, vilket snyggt kar! Anubias coffefolia?
                      Jo, den erfarenheten jag har av stänktetror är att om dom trivs och har tillräckligt utrymme så är dom vid ytan. Dock bara de dominanta fiskarna, de andra jagas effektivt neråt. Plus att det behövs en luftspalt och gärna växter över ytan samt absolut helt tättslutande lock annars jagas undergivna firrar till att hoppa ur istället för att simma neråt. Tyvärr. Annars en högintressant fisk i mitt tycke.

                      Vinkeltetrona är snygga! Har aldrig testat så ingen kommentar om det.

                      Å håller med om Mats film. Det där är akvarielyxlunk! Nytt men utmärkt uttryck som är något att eftersträva i karen. Filmen får till och med min ickefavorit scalarer att bli intressanta. Nja, det är en sanning med modifikation. Jag har ringa erfarenhet av just scalarer, har haft en mycket kort tid och då ärvda firrar i omogen ålder. Dock så stod jag en längre stund och studerade ett lekpar i en butik och kan helt klart förstå förtjusningen med dem som vuxna. Dom var mycket rara mot varandra! Och har man dessutom så snygga som Mats har så är saken biff!

                      Kanske kan en fiskfälla få hungriga siameser att trilla dit? Har haft och har nu siameser och instämmer i att dom är hopplösa att håva upp, håvleverantör eller inte. Dock kan fälla med föregående svältning p ett par dagar vara värt ett försök?!
                      Ancistrus är lätta att fånga så, men siameser är av slugare slag.
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av miiaoo

                        men hjälp, vilket snyggt kar! Anubias coffefolia?
                        Jo, den erfarenheten jag har av stänktetror är att om dom trivs och har tillräckligt utrymme så är dom vid ytan. Dock bara de dominanta fiskarna, de andra jagas effektivt neråt. Plus att det behövs en luftspalt och gärna växter över ytan samt absolut helt tättslutande lock annars jagas undergivna firrar till att hoppa ur istället för att simma neråt. Tyvärr. Annars en högintressant fisk i mitt tycke.

                        Vinkeltetrona är snygga! Har aldrig testat så ingen kommentar om det.

                        Å håller med om Mats film. Det där är akvarielyxlunk! Nytt men utmärkt uttryck som är något att eftersträva i karen. Filmen får till och med min ickefavorit scalarer att bli intressanta. Nja, det är en sanning med modifikation. Jag har ringa erfarenhet av just scalarer, har haft en mycket kort tid och då ärvda firrar i omogen ålder. Dock så stod jag en längre stund och studerade ett lekpar i en butik och kan helt klart förstå förtjusningen med dem som vuxna. Dom var mycket rara mot varandra! Och har man dessutom så snygga som Mats har så är saken biff!

                        Kanske kan en fiskfälla få hungriga siameser att trilla dit? Har haft och har nu siameser och instämmer i att dom är hopplösa att håva upp, håvleverantör eller inte. Dock kan fälla med föregående svältning p ett par dagar vara värt ett försök?!
                        Ancistrus är lätta att fånga så, men siameser är av slugare slag.
                        Ja, de där scalarerna är faktiskt väldigt bra.
                        För min del är håvandet av siamensis inga problem, har inga sådana och kommer aldrig att skaffa dom igen - någonsin!
                        Men Nando kanske kan få några idéer om hur man kan fånga ur dom, och det är bra.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Tack alla som kommit med tips om hur man fångar siameser! Miiaoo - har svarat dig i din tråd.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Wow!
                            Efter en så hektiskt dag på Zoopet, så många tråduppdateringar, bilder och filmer, är det nästan synd att avbryta flödet...
                            Men jag dristar mig ändå till att dra in en liten film, som kan ligga och jäsa ett tag.


                            https://www.youtube.com/watch?v=PQ0hLq1iCvE
                            Mycket fina! Men är inte så avundsjuk som jag skulle kunna vara Köpte mig faktiskt en Juwel Lido 200-kub i torsdags, där det går ett par redback, som har börjat putsa, på pumpen, och på en lekkon

                            Apropå att fånga siameser... Har faktiskt upplevt dem som hyfsat enkla att fånga. Visst, de är snabba, men till skillnad mot en del andra fiskar, så verkar de inte ha nå'n direkt plan med sitt flyktbeteende, som att helt enkelt gå upp i rök, eller verka kunna förutse var håven kommer att dyka upp härnäst, utan de far mest omkring, och hamnar till slut i håven. Att smyga sig på dem med håven, försöka få dem mot framrutan, och vara ett steg före dem med hjälper.
                            Senast redigerad av Shepard; 05 February 2018, 12:55.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj Shepard!
                              Kan du inte slänga in någon bild på dina Red Backs? Är det Manacapuru?
                              Det vore kul att få se dom!

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Halloj Shepard!
                                Kan du inte slänga in någon bild på dina Red Backs? Är det Manacapuru?
                                Det vore kul att få se dom!
                                Ingen aning faktiskt, tror han hade fått dem i inbyte, och de gick i ett gott & blandatkar, med både framodlade varianter och vildformen. Så egentligen är jag ju inte säker på att de är Red Backs, Men de liksom stod ut bland de övriga, och har Red Backs tydligt rödaktiga rygg/panna, och förmågan att helt tappa ränderna när de är nervösa, som väl är ganska specifikt för naturnära former? De har i alla fall varit ganska skygga i några dagar, men har ätit hela tiden, och har då och då vågat sig fram för att putsa på nå't underlag, som pumpen eller lekkonen. I går kväll strax innan släckning såg jag att de började vara framme betydligt mer, och putsade nästan oavbrutet.

                                Ska försöka få till en bild eller två Du eller nå'n annan kanske kan hjälpa till att se vilken variant det är?
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...