Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Mats, det karet var otroligt fint! Helt underbart faktiskt!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Ja, vad skall man säga......enastående, jättespännande tänkande med "depån" som gör att fiskarna kan gå undan lite och sedan plötsligt dyka upp igen tycker jag gör att man får en känsla av att karet är oändligt stort och fiskarna liksom kommer på besök fram till rutan när de själva känner för det, grymt snyggt...
      Tack skall du ha, Thomas!
      Ja, man får liksom vrida och vända på sina visioner, tänka i förväg hur man "ser" karet i ett någorlunda färdigt skick. Ibland är det enkelt och ibland ganska trixigt.
      Jag har kollat lite på trädgrenar och rötter som du får spana på - och som jag tror kan passa i din discusburk. Vi skall bara komma fram till vad du ser för din inre blick, så utgår vi ifrån det.
      Tänker att vi kan höras av i helgen (jag ringer dig - just nu är jag helt topsy-turvy i och med mitt nya jobb, häller kaffe i skorna och lägger in halsduken i kylskåpet, typ), så bestämmer vi tid för en träff - och öser på!
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 January 2018, 18:50.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Mats, det karet var otroligt fint! Helt underbart faktiskt!
        Vad härligt att höra! Tack!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Gör så Mats , jag är hemma och flyttar ett litet 375.... gör plats för det nya...

          angående min virson för karet....ja det är nog en ide jag knyckte i din tråd tror jag, undra om det inte var i någon av dina kuber.....min version är at man lite skall få kika in, växter skall i framtiden ha växt upp så att man får kika in och upptäcka världen bakom, tanken är också att karet skall vara markant uppdelat i olika områden så att det skall vara möjligt att ha olika revir, samtidigt som man som beskådade inte skall kunna upptäcka allt på en gång..... ja det är en vision om det går att skapa det är en annan fråga.......

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Gör så Mats , jag är hemma och flyttar ett litet 375.... gör plats för det nya...

            angående min virson för karet....ja det är nog en ide jag knyckte i din tråd tror jag, undra om det inte var i någon av dina kuber.....min version är at man lite skall få kika in, växter skall i framtiden ha växt upp så att man får kika in och upptäcka världen bakom, tanken är också att karet skall vara markant uppdelat i olika områden så att det skall vara möjligt att ha olika revir, samtidigt som man som beskådade inte skall kunna upptäcka allt på en gång..... ja det är en vision om det går att skapa det är en annan fråga.......
            Vi börjar med att titta på lite olika trägrejer, ställer upp dessa, flyttar runt och donar lite, lägger till, drar ifrån - sedan kör vi.

            Kommentar

            • Långmalen
              • October 2016
              • 58

              Den 70 kub:en va ju grymt snygg tack för den ska fundera vidare lite. Inte lika lätt att få till i verkligheten dock.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Magiskt vackert, och Discusarnas
                stillsamma glidande ut och in genom inredningens grenar och grönt är så härlig!
                // Annicka

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Långmalen
                  Den 70 kub:en va ju grymt snygg tack för den ska fundera vidare lite. Inte lika lätt att få till i verkligheten dock.
                  Ursprungligen postat av Rufus
                  Magiskt vackert, och Discusarnas
                  stillsamma glidande ut och in genom inredningens grenar och grönt är så härlig!
                  Fasen vad kul att ni gillar stuffet! Just det karet var lite trixigt att få till, men det blev ganska lyckat.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag har skurit rent en hel del "trä-jox" till Thomas (Ekenberg här på forumet - jävla go' kille) discus-kar. Vi snackade i över en timma idag i telefonen och jag tror att jag har hittat riktigt bra grejer som kan uppfylla de visioner Thomas har om hur han vill att det skall se ut; spejs, sirlighet och massor av ställen där discusarna kan stå och känna sig sköna.

                    Byter vatten just nu, och det var ju bara någon månad sedan jag rensade ur en försvarlig mängd Java som vuxit till sig på bakgrunden. Men nu jädrar är det snart dags igen.
                    Det är ju omöjligt att fotografera hur javorna växer fast på bakgrunden när karet är fyllt av vatten, så man får passa på när karet har lite lägre ytnivå.
                    Ja, va' fan - här är två bilder...


                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2266.jpg Visningar:	1 Storlek:	609.0 kB ID:     	2378995

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2268.jpg Visningar:	1 Storlek:	645.1 kB ID:     	2378996
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 January 2018, 18:30.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Spännande att se vad du hittat....ja, det är inte ofta jag pratar så länge i telefon.... och till er andra här på forumet som inte redan upptäckt det.... någon mer hjälpsam än Mats finns nog inte....en jädra go kille

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Spännande att se vad du hittat....ja, det är inte ofta jag pratar så länge i telefon.... och till er andra här på forumet som inte redan upptäckt det.... någon mer hjälpsam än Mats finns nog inte....en jädra go kille
                        Vi tittar på grejerna, sedan kan vi kolla in råmaterialet, och hittar du något där så tar vi det istället - du väljer, bara att klippa rent, för det är stora träd jag tar av - torkat och klart.
                        Det här blir kul och bra!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Bilden på den fastvuxna krispiga javan är härlig! Jag har den som inspiration till mitt framtida kar!

                          Vad roligt att få hjälp av Mats med inredning till discuskaret! Det kommer utan tvekan att bli toppen!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Bilden på den fastvuxna krispiga javan är härlig! Jag har den som inspiration till mitt framtida kar!
                            Vad roligt att få hjälp av Mats med inredning till discuskaret! Det kommer utan tvekan att bli toppen!
                            Javaormbunke anses av många som någon sorts "skitväxt" som skall hållas kort, men blir oerhört vacker om den får vara ifred och göra sin grej. Testa och se vad den kan göra i ditt kar.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Mats, ser fram emot det......du jag kollade igenom din tråd 960 Tanganyika , men hittade inte så mycket om filter. Fast otroligt många spännande filmer och foton där också......

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Kan jag ha överdrivit beskrivningen om hur jag byggde bakgrundsfiltret..?
                                Antagligen. Tyckte det var en jädra avdelning där om hur jag gjorde...
                                Jaja, jag berättar hur, när vi ses!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...